2013-10-26, 15:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
En person som kommit på tok för lindrigt undan i hela den här förfärliga historien är AB, sonen B**g. Han nekar i sten till att över huvud taget ha känt till VB:s existens. I ett förhör på sidan 1089 i fup säger han följande:
"Jag känner ingen förutom min pappa som har haft någon som helst kontakt med den mördade
kvinnan som jag inte visste namnet på innan det blev offentligt i massmedia. Har aldrig hört att min pappa skulle ha haft något förhållande med kvinnan. När förhörsledarna berättar det för mig är det helt nya uppgifter för mig."

Lite senare i förhöret påstår AB att han aldrig haft någon mobilkontakt med VB - varför skulle han ha haft det, han visste ju inte vem hon var?

Men hur kan det då komma sig att VB:s mobil skickar SMS till AB:s mobil, den 1 augusti 2012? Konversationen lyder:

VB till AB: "Ska vi träffas".
AB till VB: "Kom då".
VB till AB: "Men jag sa jag sluta ju förlåt igen då".

Ställd inför detta faktum levererar AB följande krystade förklaring:

"Alexander reagerar inte nämnvärt till en början men när förhörsledaren läser upp det sista
sms:et så säger Alexander helt spontant "det känner jag igen". Han tänker en stund och
uppger sedan att han nu kommer ihåg. Han befann sig hos AF när han fick
sms:en. När han fick det första sms:et "Ska vi träffas" tänkte han att det var någon som ville
göra upp eller bråka varför han svarade "Kom då". Han sa då i samma veva spontant till
Friberg att det är någon som vill bråka. När han sedan fick det andra sms:et förstod han
ingenting och tänkte inte mera på detta. Han har en minnesbild att han samma kväll eller
några dagar senare ringde upp numret för att fråga vad det handlade om. Någon svarade med
ett "mumlande" och han frågade något liknande "vad vill ni?" men fick inget svar. Han kan
inte säga om det var en man eller kvinnoröst men den lät lite grov.
Alexander uppger att under förra hösten festade han ganska mycket och var inblandad i en del
bråk och fick en del sms och telefonsamtal som handlade om att någon ville göra upp. Dessa
samtal och sms kom både med synliga och dolda nummer. Han hade igen kännedom om att
dessa sms som förhörsledaren läste upp för honom var skickade från Vatchareeyas mobil.
Han uppger att det även förekom att "polare" tjuvringde."

Polisen frågar också om AB:s skriverier på olika internetforum. Han medger att han varit inne på flashback för att läsa kommentarerna om honom själv, vilket gjorde honom upprörd eftersom han utpekades som misstänkt mördare. Han förnekar vidare att han skulle ha skrivit "Heder åt familjen" i samband med att VB:s kvarlevor påträffades. Kort sagt: AB framställer sig som ett oskyldigt lamm. Han har inget sett eller hört och framför allt har han inte gjort någonting.

Är inte detta väldigt märkligt med tanke på skriverierna tidigt i denna tråd om att hela familjen B kände till VB sedan tidigare? Möjligen visste inte AB, hans styvmamma AN eller hans stysyster TL (dotter till AN) vid den tiden att VB och MB hade ett sexuellt förhållande. Det var nåt annat som gjorde att familjemedlemmarna ogillade VB. Kan det ha varit VB:s påstådda retfulla uttalanden om AB:s bisexualitet? Och vad jag förstår kände åtminstone TL och VB varandra rätt väl under en period. TL skulle senare dock ha sagt upp bekantskapen med VB.

Vad jag kan se har polisen inte gått till botten med AB:s utsagor om sin påstådda "ickekännedom" angående VB. För mig är det uppenbart att han ljuger, hans svar och förklaringar låter inrepeterade.
Det är också värt att notera att AB, sedan hösten 2012 köpt/använt tre olika mobiler men att numret alltid varit detsamma. Jag frågar mig nu: Är det vanligt att man köper/byter mobiler så ofta? Vad är i så fall orsaken? Den frågar ställer inte polisen.

En annan sak jag grunnar på är det här med en eventuell medhjälpare. Redan i ett av de första förhören den 24 maj (sidan 1647 i fup) tillfrågas KJ om någon annan var i lägenheten samtidigt med VB. Detta sägs:

"H: Nä. Inte vad jag vet. Inte vad jag minns.
F: Om du tänker efter…var det någon som besökte dig när hon var där? Fundera en stund.
H: Nä, inte vad jag minns.
F: Jag vet ju att du har sagt att det här att ni träffades var en hemlis.
H: Ja. Eller inte att vi träffades, men att vi liksom hade speciellt umgänge och sånt.
F: Mmm. Men om du tänker efter, var det nån som…om du verkligen tänker efter nu, var det
nån som kom hem till dig?
H: När hon var där?
F: När hon var…under tiden hon var där?
H: Nää, inte vad jag minns.
F: Innebär det att du inte är säker på att det inte var nån?
H: Nej, jag är inte säker på att det var någon som kom dit.
F: Är det ofta det kommer folk hem till dig spontant?
H: Ibland. Det händer.
F: Och den här kvällen, eftermiddagen, kvällen…?
H: Ja, jag minns inte faktiskt."

KJ svarar svävande här, väldigt svävande. Det gör han förvisso på många andra ställen också, men något fick mig ändå att reagera. Han måste fråga en extra gång "när hon var där?" Min tanke är då att han med den frågan ofrivilligt "yppar" att, nej inte till lägenheten, underförstått: men till annan plats. Hoppas ni förstår vad jag menar!
Intressant dock att polisen så tidigt tog upp detta med eventuell medhjälpare. Frågan jag ställer mig är om polisen ändå helt och fullt har droppat det spåret. Jag vill trots allt inte vara säker på det.

Kan inte släppa detta med frekvensen av orden dö och döda i MBs samtalskommunikation. Kan det vara så att AB lånat sin fars mobil på kvällarna? Har så svårt att förstå att en 50-årig gubbe som är restaurangägare och bedriver barnträning inom karaten ska ha dö och döda som näst vanliga ordet/orden när han kommunicerar med mobilen. Att sex är det särklass vanligast förknippar jag med hans gubbsjuka och bekräftelsebehov, men dö och döda?
Citera
2013-10-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom de hade Hexagon OBTI med sig, och kollade fläckarna utanför ytterdörren för humant blod, kan man gissa att de gjorde samma sak med fläckarna på fåtljen, men glömde att skriva upp det.
Men nog vore det väl intressant, och självklart, att fastställa identiteten på blodet, inte bara skilja humant från icke-humant. Om det inte har analyserats med avseende på identitet tycker jag det är konstigt.
Citera
2013-10-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han har täcket i vardagsrummet i soffan det andra med tyngder i uppe på en garderob.
Underlakanen befinner sig bla på altan resten finns förmodligen på toaletten, antingen rena eller smutsiga.

Sen att han "förnekar" att han haft två sängar är nog snarare hans minne som sviktar,
han lägger helt enkelt inte sådana detaljer på minnet. Men det gör hans familj,i detta fall Pappan.
KJ måste helt enkelt påminnas om viktiga detaljer som även är till hans fördel i utredningen.
Tex får hans bror Dan*el påminna KJ om att han efter VB:s försvinnande var via brodern i
föräldrahemmet. Men fastän KJ blir påmind om detta vill han inte erkänna detta, för han kan
bli av med körkortet "retroaktivt". Han kan tydligt och klart inte jämföra två saker med varann,
i detta fall att bli av med kortet ihans värld eller ev dömas för mord,
KJ väljer körkortet som första prioritet.
Alla förhör med KJ är värdelösa och för att sätta dit KJ så är det att gå all-in på det tekniska,
vilket åklagarna också försöker göra men huruvida dom kommer att lyckas med det vet vi inte.

Personligen tror jag att han kör " - Jag minns inte" varje gång polisen närmar sig något som bränner. Den perfekta kommentaren för honom som jag får känslan av utnyttjar sin sjukdom till att skylla på tidsuppfattning, minne och slarv. Sen kunde minnet vara helt lysande när det gällde vem av hans polare han plockade upp/släppte och i vilken ordning när de skulle söka efter VB eller leka krig.

När jag läste förhöret och man hamnade i en situation där jag tänkte " Hmm, hur kommer han att nästla sig ur detta nu!? Nu är det intressant!" så kom ett enkelt " - Jag minns inte!" från honom. Någon gång vävde han in följdsvaren i att han har aspbergers och därför inte kommer ihåg tider, glömmer lätt och är slarvig. Frusterande som fan att läsa.
Citera
2013-10-26, 15:08
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Personligen tror jag att han kör " - Jag minns inte" varje gång polisen närmar sig något som bränner. Den perfekta kommentaren för honom som jag får känslan av utnyttjar sin sjukdom till att skylla på tidsuppfattning, minne och slarv. Sen kunde minnet vara helt lysande när det gällde vem av hans polare han plockade upp/släppte och i vilken ordning när de skulle söka efter VB eller leka krig.

När jag läste förhöret och man hamnade i en situation där jag tänkte " Hmm, hur kommer han att nästla sig ur detta nu!? Nu är det intressant!" så kom ett enkelt " - Jag minns inte!" från honom. Någon gång vävde han in följdsvaren i att han har aspbergers och därför inte kommer ihåg tider, glömmer lätt och är slarvig. Frusterande som fan att läsa.

"Jag minns inte" verkar vara det mest gångbara för alla som man kan misstänka i detta mord. Inte bara KJ. Kanske någon form av Bodenvirus?
Citera
2013-10-26, 15:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men nog vore det väl intressant, och självklart, att fastställa identiteten på blodet, inte bara skilja humant från icke-humant. Om det inte har analyserats med avseende på identitet tycker jag det är konstigt.
Om det inte var humant var det sannolikt inte värt kostnaden för ytterligare analys.
Citera
2013-10-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan inte släppa detta med frekvensen av orden dö och döda i MBs samtalskommunikation. Kan det vara så att AB lånat sin fars mobil på kvällarna? Har så svårt att förstå att en 50-årig gubbe som är restaurangägare och bedriver barnträning inom karaten ska ha dö och döda som näst vanliga ordet/orden när han kommunicerar med mobilen. Att sex är det särklass vanligast förknippar jag med hans gubbsjuka och bekräftelsebehov, men dö och döda?
Ja, helt sinnessjukt; var det inte tusentals "dö" eller "döda" som sökord i MB:s SMS? Antalet mobiltelefonikontakter MB hade med "Jan Erik Wass" (VB) den 2/5 - 5/5 var dag för dag 37, 39, 11 och 1. Alltså en väldigt intensiv kontakt.

Det är frestande att misstänka medgärningsmän i detta mord eller undanröjandet. En svårpenetrerad soppa, även när FUP finns att tillgå. Excentriska personer, för att inte säga störda.
Citera
2013-10-26, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det ligger nåt i det du säger, men alla försök till analys av KJ:s handlingsmönster åt något håll blir problematiska eftersom hans tankegångar och resonemang inte följer det gängse direkt. Vi kanske kan vara överens så långt att varken scenariot "oskyldig KJ som svarar ärligt på allt" eller "skyldig KJ som försöker sopa undan spår" kan tillämpas på det han faktiskt sagt och gjort utan att frågetecken och märkligheter uppstår.

Det är inte bara vi som behöver vara överens om det utan detta har redan åklagarsidan noterat.
Att få dessa förhör "underkända" är ingen konst vilket Forssberg också snappat upp och därför
kan vi läsa om hur Bo uttalar sig i media att KJ:s funktionsnedsättning är deras starkaste kort..
Tror Bo att det är ett starkt kort får han verkligen tänka om. Förhoppningsvis har han gjort det och
fokuserar på bristerna i den tekniska bevisningen och att KJ:s personlighet endast blir ett
komplement till det.

Man skall också minnas att åklagarna satte sig på tvären när Forssberg ville få ta del
slasken eller hur SKL kom fram till vissa analyssvar, hoppas Bo kommer ihåg det för det
är där försvaret kommer att finna sina starkaste kort.

Nu vet jag inte hur klips denna advokat är men vad jag har läst här i tråden skall han vara
ett "hopplöst fall" men det återstår väl att se.
Citera
2013-10-26, 15:20
Medlem
ME077s avatar
Jag kan faktiskt inte fatta hur det här med hunden ska gå att bortförklara, tycker det t o m är värre än blodet i bagageutrymmet...

searchbarhistory: hund annatomi 2013-02-19 02:41:32

Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser dehär? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27

Jepp dock har grabben tuggat av internet kabeln 52 52 iMessage 2013-01-18 03:09

(Förhör med KJ angående hunden finns på sid 1724 och framåt).

Kan någon komma på en rimlig förklaring...?
Citera
2013-10-26, 15:22
Medlem
Citat:
Om det inte var humant var det sannolikt inte värt kostnaden för ytterligare analys.
Så klart, men är det konstaterat icke-humant? Var det en blodig biff han hade ätit i TV-fåtöljen, eller hans tidigare hund som blött...
Citera
2013-10-26, 15:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så klart, men är det konstaterat icke-humant? Var det en blodig biff han hade ätit i TV-fåtöljen, eller hans tidigare hund som blött...
Jag gissade det här förut för att det inte finns något analysresultat i FUP:
Citat:
Eftersom de hade Hexagon OBTI med sig, och kollade fläckarna utanför ytterdörren för humant blod, kan man gissa att de gjorde samma sak med fläckarna på fåtöljen, men glömde att skriva upp det.
Citera
2013-10-26, 15:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ja, helt sinnessjukt; var det inte tusentals "dö" eller "döda" som sökord i MB:s SMS? Antalet mobiltelefonikontakter MB hade med "Jan Erik Wass" (VB) den 2/5 - 5/5 var dag för dag 37, 39, 11 och 1. Alltså en väldigt intensiv kontakt.

Det är frestande att misstänka medgärningsmän i detta mord eller undanröjandet. En svårpenetrerad soppa, även när FUP finns att tillgå. Excentriska personer, för att inte säga störda.

Ja det är det är alldeles för konstigt för att bara vara slump. Framförallt skulle jag vilja veta vilka dagar som han brände iväg de flesta dö/döda och till vem? Var det ex den 3/5 då 95% av hans samtalskommunikation var just till VB så vore det lite väl slumpartat att hon mördades dagen efter. Sen säger jag inte att det var MB som personligen tog henne av daga, men detta är ingen slump och procenttalen för olika dagar är fakta och det är även fakta att det från hans mobil var 27 gånger vanligare med ord som dö och döda än ordet karate.

Detta har på något sätt med mordet att göra, men hur och vad? Att man sen i förhören inte penetrerar detta mer är förbannat märkligt.
Citera
2013-10-26, 15:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag kan faktiskt inte fatta hur det här med hunden ska gå att bortförklara, tycker det t o m är värre än blodet i bagageutrymmet...

searchbarhistory: hund annatomi 2013-02-19 02:41:32

Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser dehär? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27

Jepp dock har grabben tuggat av internet kabeln 52 52 iMessage 2013-01-18 03:09

(Förhör med KJ angående hunden finns på sid 1724 och framåt).

Kan någon komma på en rimlig förklaring...?

Sen kan du lägga till att det inte är så enkelt den här tiden på året att slänga ner hunden i älven som han säger i ett av förhören. I så fall har med fara för eget liv gått till strömfåran och slängt i den där. Erfarna fiskare brukar inte sitta så långt från strömfåran och pimpla, men jag tror inte någon vågar sig fram alldeles till kanten. Han kan ju knallat ut på hängbron också och på så sätt slängt ner hunden i vaken.

Alternativt har han sparat "paket" på lämpligt ställe och väntat till isen gått eller möjligtvis grävt ner hunden när tjälen gått ur jorden.

Det var nog inte det svar du ville ha, men det var vad jag tänkte på när jag ser att det rör sig om januari - februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in