2013-10-25, 22:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Huggen i ryggen skedde innan döden, om jag har tolkat rättsläkarens rapport riktigt. Och dödsorsaken var knivhugg i hjärta och lunga.

Du har säkert tolkat det rätt men det kan ju vara felrapporterat. Ser han ett hugg i hjärtat kanske han tyckte att dödsorsaken var självklar och nöjde sig med det. Vi får väl dock lita på veterinären.
Citera
2013-10-25, 22:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, om offret varit vid liv vid samtliga huggtillfällen. Rättsläkarintyget är inte helt lättolkat i det avseendet. Det finns tre mycket ytliga sticksår, M, N och O. Av dessa anges N och O som reaktionslösa, vilket för mig antyder att de har tillkommit efter döden. Inget av de djupare sticksåren A-L anges som reaktionslösa. Om detta betyder att rättsläkaren anser att samtliga djupare stick tillkommit före döden, eller bara att detta inte går att avgöra är inte helt klart. Det finns absolut ingenting i själva utlåtandet som säger någonting om vad rättsläkaren tror om pre- respektive postmortala skador.
Se FUP, s. 420 Angående skadornas ålder.
Citera
2013-10-25, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ var väl inte tät vad jag har förstått, han tankade inte ens bilen om han inte fick pengar av sina föräldrar. Finns det inte begagnade badkar att köpa i Norrland, det kan man köpa i Skåne iaf, kanske han köpte just det badkar han hade råd med. Man får så att säga vad man betalar för. Inte ens jag tror att KJ skulle kosta på sig ett splitter nytt badkar.

tror nog KJ skulle använda dom pengarna till butiken "röda näsan" istället, att byta ett badkar (som han mest troligt aldrig badat i) kommer nog rätt långt ner på priolistan...
Citera
2013-10-25, 22:51
Medlem
Jag antar att KJ är belagd med fulla restruktioner (ingen tv eller media). Jag har för mig att jag läst nägonstanns att KJ mår väldigt psykiskt dåligt pågrund av den hårda isoleringen han utsätts för och att personal på häktet sitter med honom dygnet runt, är det någon som kan bekräfta detta?

Har nyligen börjat läsa om detta fall så skulle någon kunna vara snäll och svara på om något åtal är väckt eller när det senast skall vara väckt? Om det redan är väckt när inledds HF?

Mvh
Citera
2013-10-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
En gammal bil från 88 tror jag, skänktes till en högavlönad man som har någonslags IT-säkerthetstjänst inom militären och verkar vara med i frimurarna

Har den bilen eller MB:s bilar i övrigt undersökts? Kan inte se att det framkommit.
Citera
2013-10-25, 22:55
Moderator
OYs avatar
Finns det ett enda vittnesmål som säger att KJ är aggressiv, har kort stubin, är arg, hotfull osv? Jag hittar enbart det som talar för motsatsen. Är KJ verkligen typen som skulle mörda i affekt och därefter stycka offret?
Citera
2013-10-25, 22:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ja, om offret varit vid liv vid samtliga huggtillfällen. Rättsläkarintyget är inte helt lättolkat i det avseendet. Det finns tre mycket ytliga sticksår, M, N och O. Av dessa anges N och O som reaktionslösa, vilket för mig antyder att de har tillkommit efter döden. Inget av de djupare sticksåren A-L anges som reaktionslösa. Om detta betyder att rättsläkaren anser att samtliga djupare stick tillkommit före döden, eller bara att detta inte går att avgöra är inte helt klart. Det finns absolut ingenting i själva utlåtandet som säger någonting om vad rättsläkaren tror om pre- respektive postmortala skador.

Det är inte många som nämner skadorna A och B som sitter bakom vänster armhåla.

411
50. Med centrum 15,5 cm till vänster om ryggens mittlinje och 4,5 cm nedom axelns högsta punkt ses en längsförlöpande 1,1 cm lång, skarpkantad skada (A) som glipar ca 0,6 cm. Huden år väldigt mjuk i området men båda sårändarna förefaller att vara spetsiga, dock mest spetsig nedåt till. Den underliggande stickkanalen går närmast horisontellt in mot kotpelaren och lite framåt med en vinkel på ca 20 grader i förhållande till hudytan.
51. Med centrum 9 cm nedom axelns högsta punkt och 18 cm till vänster om ryggens mittlinje ses en 0,6 cm bred, skarpkantad sårskada (B) där båda ändarna förefaller vara rundade. Sårskadan glipar 0,4 cm. Underliggande stickkanal har en riktning inåt mot ryggkotpelaren och lite framåt relativt horisontellt. Stickkanalen är 1,8 cm djup.

Sen undrar jag Livmoderslemhinnan är sönderfallande. Vad betyder det? Är det menstruation?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-25 kl. 22:59.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Precis. Och därmed kan vi inte ens gissa oss till anticiperat blodflöde. Det kan mycket väl ha varit begränsat.
Sid 420:
Citat:
att fynden i form av de skarpkantande skadorna (43, 44, 50-62, 74, 87-90, 96, 110-114) och underhudsblödningarna (34, 39, 75, 78) talar för att de uppkommit kort tid före döden;
Skadorna 50-62 är skadorna märkta A-L på teckningen av ryggen. Jag vågar påstå att VB blödde ymnigt när hon dog.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
KJs pappa är ju skrattretande lik Mats Alms farsa i sina resonemang tycker jag. Han drar t.om upp den asiatiska maffian (som ingen mig veterlig ens bevisat existerar i Sverige) och hävdat att när polisen stormade in hos honom så trodde han att det var den asiatiska maffiansom var ute efter hans son. Var alla poliser asiater eller vadå?? Pappan menar också på allvar att då KJ inte låser bil eller lägenhet är han ett lätt offer vad gäller folk som kan plantera bevis där...har för mig att Mats Alms farsa skyddade honom på liknande sätt. Sjukt, men kanske ren föräldrainstinkt, vad vet jag...

Det är även två söner som har ganska lika personligheter. Att dra en historia om att man blivit kidnappad av maffian och sedan vidhålla den, trots att man är överbevisas, visar ju på att man är bra jäkla knäpp.

Sedan gör KJ som MA i slutet på förhören, han antyder att han vet vem som kan ligga bakom, men är inte 100 % säker så han vill inte säga något.

Men denna gång finns en dödsorsak.

Faktum är också att bevisningen mot Alm ärganska likvärdig bevisningen i detta fall, det som avgjorde det fallet var att han kom ut från liket och sa att han hittat henne. I det här fallet finns blod, likdoft och kopplingar till fyndplatsen.

Rätten ansåg att han var skyldig till hennes död men valde att fria på grund av den avsaknade dödsorsaken.
Citera
2013-10-25, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
KJs pappa är ju skrattretande lik Mats Alms farsa i sina resonemang tycker jag. Han drar t.om upp den asiatiska maffian (som ingen mig veterlig ens bevisat existerar i Sverige) och hävdat att när polisen stormade in hos honom så trodde han att det var den asiatiska maffiansom var ute efter hans son. Var alla poliser asiater eller vadå?? Pappan menar också på allvar att då KJ inte låser bil eller lägenhet är han ett lätt offer vad gäller folk som kan plantera bevis där...har för mig att Mats Alms farsa skyddade honom på liknande sätt. Sjukt, men kanske ren föräldrainstinkt, vad vet jag...

Enligt fup:en så sa ju inte farsan ett ord vid gripandet, däremot så bluddrade väl K.J nånting att dom inte har nånting på han, samt att han skulle bli frisläppt på 15 min..
Citera
2013-10-25, 22:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det ett enda vittnesmål som säger att KJ är aggressiv, har kort stubin, är arg, hotfull osv? Jag hittar enbart det som talar för motsatsen. Är KJ verkligen typen som skulle mörda i affekt och därefter stycka offret?
Enligt Hamilkar uppvisar han iaf en psykologisk profil som stämmer mycket bra överens med en våldsam och empatilös styckmördare. Själv känner jag mig inte alls lika övertygad. Men vi får se vad rättspsyk säger, dessa kvasivetenskapliga "experter".
Citera
2013-10-25, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Huggen i ryggen skedde innan döden, om jag har tolkat rättsläkarens rapport riktigt. Och dödsorsaken var knivhugg i hjärta och lunga.
Ja, och hon har med största sannolikhet avlidit av yttre och inre förblödning. Förutom det stickande våldet bakifrån resp. framifrån har hon också fått ett slag i huvudet med något trubbigt föremål. Tryck mot halsen (strypförsök) kan inte heller uteslutas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in