2013-10-24, 23:45
Medlem
M4gnussons avatar
Jag är inte alltid så snabb på svarsknappen, men tack för att ni tagit er tid att svara.
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
På vilket sätt menar du att hälen "kommer i kläm"? Kan du beskriva det lite utförligare för oss? Spontant låter det inte som ett problem som inte är oöverkomligt. Hur många gånger har du använt dem?
Vet inte riktigt vad jag menade, problemet är väl helt enkelt att foten trycks mot hälkappan och rör sig upp och ned, inga konstigheter antar jag. Det är ju en rätt stadig sula, så kängan visar en del motvilja då hälen vill uppåt.

Har väl använt dem 10-20 tillfällen kanske, ibland bara en kort runda, ibland långa stunder. Har snört på dem några gånger sedan jag skrev och har bara fått ett lätt skavsår på ena hälen, det enda är väl att jag kanske borde sett till att ha mer rum för varmare strumpor – men det får jag klara mig utan.

Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Min erfarenhet är att Snowdon kan vara rent ut sagt fruktansvärda att gå in.
Tills man präglat sulan med sitt eget steg kan det vara en ren pina.
Jag är inne på mitt tredje par nu och brukar gå in dem genom att använda dem till och från jobbet i några veckor och väl på plats byta till ett par mer passande skor för ändamålet kontorsarbete.
Behandlar du lädret på något särskilt sätt?
Har bara använt Saphir "Creme de luxe" och putsat som vanligt, borde man använda något fetare eller är det bara dumt om man inte planerar att stå till anklarna i lera?
Citera
2013-10-24, 23:45
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Utlovade fler bilder på den nyanlända chukkan från AS, så här kommer ett gäng! Har haft på mig dom i flera timmar nu, dock bara inne i lägenheten så jag har alltså inte gått några längre sträckor i dom än, men de passar väldigt bra! Skall ta en premiärtur imorgon, och försöka komma ihåg en actionbild.

http://i.imgur.com/87ucujp.jpg
http://i.imgur.com/nasX7me.jpg
http://i.imgur.com/RoquhwJ.jpg
http://i.imgur.com/mrIfff7.jpg
http://i.imgur.com/5HxF5gb.jpg

Bild tre representerar färgen bäst tycker jag.

Tips:

Det går att göra album med imgur.
Prova att ta bilder med en kamera nästa gång och inte en potatis.

(Ledsen om jag låter dryg.)
Citera
2013-10-24, 23:56
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Fina skor! Tror jag iaf, bilderna var tyvärr inga höjdare, du måste ju åtminstone lära dig att hitta rätt fokus

Det är inte lätt med en uråldrig telefon (förhållandevis sätt i alla fall), men jag utlovar bot och bättring. Inte idag dock. Skall försöka slänga ihop ett album imorgon!

(ok, det kanske inte bara är telefonens fel...)

Edit: Och en potatis hade säkerligen fungerat bättre än min telefon
Senast redigerad av Spode 2013-10-25 kl. 00:02.
Citera
2013-10-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Jag tycker att det ser ut som en mörkare nyans än tan. Burnished chestnut kanske? I vilket fall så tror jag nog att en ljusare sko passar bättre för en student som ofta går i jeans, även om det givetvis skulle fungera med en mörkare sko. Jag vet att jag själv gärna bär ljusa skor till jeans.

Är det verkligen någon skillnad på användningsområdena för full-brouge respektive half-brouge?

Är mångsidigheten jätteviktig så skulle jag nog fundera på om det inte är bättre att kliva ner en prisklass (eller stanna kvar och spendera mer) och köpa två par skor i stället.
Clifford är i Tan Antique Calf. Men hur matchar ni, vilken sko till vilka kläder? Tänker mig när man använder oxfords, derbys eller brogue?
Citera
2013-10-25, 06:46
Medlem
Citat:
De skorna kommer du ju ändå inte ha direkt användning för under vintern, varför väntar du inte bara tills Loake släpper de till våren och köper precis de skor du vill ha?

Får väll vara lite tålmodig och vänta till våren.

Citat:
Man måste våga för att vinna.

Alea iacta est, får se hur det blir.
Postar bilder när jag får dem
Citera
2013-10-25, 08:20
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Jag tycker att det ser ut som en mörkare nyans än tan. Burnished chestnut kanske?

Lyckligtvis behöver du inte gissa, eftersom det klart och tydligt framgår av C&J:s hemsida: http://www.crockettandjones.com/Product/Clifford-Tan#.UmoLoZQY3kg

Citat:
I vilket fall så tror jag nog att en ljusare sko passar bättre för en student som ofta går i jeans, även om det givetvis skulle fungera med en mörkare sko. Jag vet att jag själv gärna bär ljusa skor till jeans.

Är det verkligen någon skillnad på användningsområdena för full-brouge respektive half-brouge?

Som bekant är det ju sällan fråga om absoluta sanningar när man diskuterar kläder, stil eller något annat estetiskt uttryck. Men trots detta kan jag nog drista mig till att åtminstone fastslå följande påståenden som rena faktum, när det handlar om skor av den typ vi nu diskuterar:

1. En mörk sko (förutom en svart sådan) är, allt annat lika, alltid mer mångsidig än en ljus sko.
2. En half brogue (eller för den delen en quarter-brogue med eller utan medaljong), är mer mångsidig än en full brogue.

Det är inte en tillfällighet att det återkommande tipset i den här tråden till förstagångsköpare av kvalitetsskor oftast är att satsa på en mörkbrun cap-toe eller quarter-brogue oxford.
Citera
2013-10-25, 17:37
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Lyckligtvis behöver du inte gissa, eftersom det klart och tydligt framgår av C&J:s hemsida: http://www.crockettandjones.com/Product/Clifford-Tan#.UmoLoZQY3kg

Var är sporten?

Givetvis borde jag kollat upp vilken kulör skon faktiskt har innan jag uttalade mig.

Citat:
Som bekant är det ju sällan fråga om absoluta sanningar när man diskuterar kläder, stil eller något annat estetiskt uttryck. Men trots detta kan jag nog drista mig till att åtminstone fastslå följande påståenden som rena faktum, när det handlar om skor av den typ vi nu diskuterar:

1. En mörk sko (förutom en svart sådan) är, allt annat lika, alltid mer mångsidig än en ljus sko.
2. En half brogue (eller för den delen en quarter-brogue med eller utan medaljong), är mer mångsidig än en full brogue.

Det är inte en tillfällighet att det återkommande tipset i den här tråden till förstagångsköpare av kvalitetsskor oftast är att satsa på en mörkbrun cap-toe eller quarter-brogue oxford.

1. Det kan kanske stämma att en mörk sko är något mer mångsidig än en ljus sådan, men en sko är ju bara så mångsidig som bäraren vill att den ska vara. Vad jag menar är alltså att om man uppskattar och har siktat in sig på en ljus sko så behöver en mörk sådan inte nödvändigtvis bli mer mångsidig i verkligheten.
2. Om vi ser till det enskilda fallet (jeans,chinos,universitet) så tror jag faktiskt inte att det gör någon skillnad vilken perforering han än må ha. Alltså faller det sig onödigt att råda honom bort från den sko han själv valt och verkar uppskatta.
Citera
2013-10-25, 18:43
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Var är sporten?

Givetvis borde jag kollat upp vilken kulör skon faktiskt har innan jag uttalade mig.

1. Det kan kanske stämma att en mörk sko är något mer mångsidig än en ljus sådan, men en sko är ju bara så mångsidig som bäraren vill att den ska vara. Vad jag menar är alltså att om man uppskattar och har siktat in sig på en ljus sko så behöver en mörk sådan inte nödvändigtvis bli mer mångsidig i verkligheten.
2. Om vi ser till det enskilda fallet (jeans,chinos,universitet) så tror jag faktiskt inte att det gör någon skillnad vilken perforering han än må ha. Alltså faller det sig onödigt att råda honom bort från den sko han själv valt och verkar uppskatta.

1. Se det jag skrev om "allt annat lika" ovan.
2. Det här var det som efterfrågades:

Citat:
Ursprungligen postat av NauticalCaptain
Ska införskaffa mina första kvalité skor för varmare höst- och vårdagar.
Vill ha ett par med många användningsområden. Går dagligen i chinos/jeans och skjorta.
Tankarna kretsar kring brogues. Har kollat in CJ clifford.
Vilka skor är att rekommendera som första par?
Ska jag köpa i butik eller beställa online, bor i Göteborg.
Kan tilläga att jag för något år sedan passerade tjugo och läser på universitet.

Nu kan jag ju självklart ha fel - NauticalCaptain får gärna rätta mig isf - men det som efterfrågas är alltså tips på ett par första kvalitetsskor för lite "murrigare" månader och med många användningsområden. Och då hävdar jag fortfarande med en dåres envishet att det jag skrev tidigare är det som gäller. Mörka oxfords med lite mindre utsmyckning är helt klart mest mångsidigt och det bästa tipset som första inköp. Särskilt under höst och vår. Ljusa full-brogues är det inte.
Senast redigerad av hoodog 2013-10-25 kl. 18:51.
Citera
2013-10-25, 19:02
Medlem
AlisterGs avatar
Jag får helt klart ge Hoodog mest rätt här. Till att börja med frågade Nautical efter andras åsikter i frågan, då ska man ju skriva vad man anser, inte det han då verkar ha lutat åt (brogues). Dessutom skriver han ju bara brogues, inte full brogues. Half brogues och quarter brogues som Hoodog tipsar om är också brogues.

Sedan anser jag också att, ur ett rent objektivt perspektiv där man tar in parametrar som formalitetsnivåer och matchning med byxfärger mm, så är inte ett par ljusa full brogues den mest mångsidiga skon. Det skulle jag säga att en mellanbrun (OBS, inte mörkbrun, till skillnad från Hoodogs tips) kvartsbrouge oxford är den mest mångsidiga. Den går till allt från klädkoden kavaj till trasiga jeans, och till i princip alla vanliga färgnyanser som finns i en garderob. Mörkbrunt kan bli för skarpt mot exempelvis ljusa chinos i min mening, men mellanbrunt funkar, och det går lika bra till mörkt, mörkt grå kostym, till skillnad från ljusbruna skor.
Senast redigerad av AlisterG 2013-10-25 kl. 19:04.
Citera
2013-10-25, 19:35
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Jag får helt klart ge Hoodog mest rätt här. Till att börja med frågade Nautical efter andras åsikter i frågan, då ska man ju skriva vad man anser, inte det han då verkar ha lutat åt (brogues). Dessutom skriver han ju bara brogues, inte full brogues. Half brogues och quarter brogues som Hoodog tipsar om är också brogues.

Sedan anser jag också att, ur ett rent objektivt perspektiv där man tar in parametrar som formalitetsnivåer och matchning med byxfärger mm, så är inte ett par ljusa full brogues den mest mångsidiga skon. Det skulle jag säga att en mellanbrun (OBS, inte mörkbrun, till skillnad från Hoodogs tips) kvartsbrouge oxford är den mest mångsidiga. Den går till allt från klädkoden kavaj till trasiga jeans, och till i princip alla vanliga färgnyanser som finns i en garderob. Mörkbrunt kan bli för skarpt mot exempelvis ljusa chinos i min mening, men mellanbrunt funkar, och det går lika bra till mörkt, mörkt grå kostym, till skillnad från ljusbruna skor.

Jag håller med. Jag tror jag slirade lite från "mörkare brun" till "mörkbrun" i mina tidigare inlägg. Det jag i själva verket ville få fram är att "en mörkare brun" är allt från mellan- till mörkbrun. Tänk EG dark oak och burnt pine tex.
Citera
2013-10-25, 20:10
Medlem
Gazebos avatar
Vilken som är den ultimata förstaskon är ju olika beroende på sysselsättning, men för både genomsnitts-KSOE:aren och genomsnittsmannen skulle jag nog föreslå en mellanbrun fullbrogue. Det verkar råda konsensus om den mer släta oxfordens förträfflighet men jag håller inte med.

Jag satte ihop en liten tabell.

Skalan 1-3 står för hur bra det olika skorna passar till olika byxor. 1 är mindre bra, 2 är godkänt och 3 är bra. BFB=Brun fullbrogue, BSB=Brun semibrogue, DBFB=Mörkbrun fullbrogue, DBSB=Mörkbrun semibrogue.

Tabellen är såklart totalt ovetenskaplig och baseras på mitt tyckande. Summorna tar inte hänsyn till sannolikheten (eller frekvensen) för användning av de olika byxorna men skulle den göra det skulle det ytterligare stärka min tes om fullbroguens förträfflighet.
Citera
2013-10-25, 20:52
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Jag satte ihop en liten tabell.
Jag drar slutsatsen att flanellbyxor triumfar allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in