2013-10-23, 00:06
Moderator
Semesters avatar
Är RM Williams egen "Saddle dressing" en lämplig produkt att använda på deras boots eller finns det något bättre? Om "Saddle dressing" är bra, ska man också ha någon ytterligare produkt?
Citera
2013-10-23, 00:24
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Någon som har koll på var man kan köpa allen edmonds skor IRL och/eller på nätet? enda jag hittat är care of carl. har inget perspektiv så vet inte om deras priser är OK eller inte. Gärna även tips på var man köper C&J bäst på nätet.

vidare undrar jag vilka märken som är att föredra för kängor / chelsea boots eller oxfords med dainitesula

Butiken Douglas på Humlegårdsgatan i Stockholm har ett par modeller Allen Edmonds.
Citera
2013-10-23, 07:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Någon som har koll på var man kan köpa allen edmonds skor IRL och/eller på nätet? enda jag hittat är care of carl. har inget perspektiv så vet inte om deras priser är OK eller inte. Gärna även tips på var man köper C&J bäst på nätet.

vidare undrar jag vilka märken som är att föredra för kängor / chelsea boots eller oxfords med dainitesula

Allen Edmonds säljs på en hel del ställen: http://allenedmonds.se/aterforsaljare/

C&J på nätet finns massvis med alternativ, googla eller sök här i tråden.
Citera
2013-10-23, 19:22
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Allen Edmonds säljs på en hel del ställen: http://allenedmonds.se/aterforsaljare/

C&J på nätet finns massvis med alternativ, googla eller sök här i tråden.

jo förvisso, men jag tänkte om det fanns någon allmän konsensus gällande vilken eller vilka som är bäst avseende pris/utbud... men det kanske är hugget som stucket var man köper?
Citera
2013-10-23, 19:35
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
jo förvisso, men jag tänkte om det fanns någon allmän konsensus gällande vilken eller vilka som är bäst avseende pris/utbud... men det kanske är hugget som stucket var man köper?

AE köper man billigast från USA. Jag har inga exakta priser men vad jag vill minnas så är det väl ett prispåslag med styva 100% för att handla inrikes.
Citera
2013-10-23, 23:39
Medlem
Ska införskaffa mina första kvalité skor för varmare höst- och vårdagar.
Vill ha ett par med många användningsområden. Går dagligen i chinos/jeans och skjorta.
Tankarna kretsar kring brogues. Har kollat in CJ clifford.
Vilka skor är att rekommendera som första par?
Ska jag köpa i butik eller beställa online, bor i Göteborg.
Kan tilläga att jag för något år sedan passerade tjugo och läser på universitet.
Citera
2013-10-23, 23:49
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

De flesta är okej, med C&J handlar det mer om ifall de har inne den modell och storlek man vill ha. Om inte är det lååång väntan ofta, så kolla alltid det innan, även om det verkar som att de har alla storlekar.

Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
AE köper man billigast från USA. Jag har inga exakta priser men vad jag vill minnas så är det väl ett prispåslag med styva 100% för att handla inrikes.

Jag skulle vilja säga att Allen Edmonds köper man i USA. Köper man ex från deras hemsida blir det med fraktkostnad och skatt/tull till Sverige typ 3500. Gäller för flesta nätshopparna där, det är de inte värda. Inte de 4000 de kostar här hemma heller så klart. Finns ett par Eu-webbshopar som är ok prisnässigt, men dåligt utbud.
Citera
2013-10-24, 00:18
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NauticalCaptain
Vill ha ett par med många användningsområden. Går dagligen i chinos/jeans och skjorta.
Kan tilläga att jag för något år sedan passerade tjugo och läser på universitet.

Jag rekommenderar att du köper de skor som du helst vill ha. Skulle det uppstå en situation där de inte platsar så gör det inte så mycket därför;

1. Det dröjer inte länge innan du sitter där och beställer ytterligare ett par.
2. Du klarade dig innan du köpte skorna.

Testa skorna i butik och beställ från England om du vill få skorna så billigt som möjligt. Vill du stödja din lokala skomakare så köper du skorna av honom.

En ljus oxford brouge upplever jag som väldigt mångsidig i ledigare miljöer, kanske främst under dagtid.
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag skulle vilja säga att Allen Edmonds köper man i USA.

Du har såklart rätt. Vi får väl (även om AE aldrig kittlat mitt begär) glädja oss åt att jänkarna har samma aber när de ska beställa meermin.
Citera
2013-10-24, 09:55
Medlem
hoodogs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
En ljus oxford brouge upplever jag som väldigt mångsidig i ledigare miljöer, kanske främst under dagtid.

Är det just mångsidighet du prioriterar, skulle jag absolut inte välja en ljusbrun färg som tex den som Clifford har (vilket väl är Tan om jag inte minns fel?). Istället är det bättre med en mörkbrun färg - särskilt om denna ska användas på våren och hösten. Annars är brogue-oxfords ett bra val när det handlar om mångsidighet. En full-brogue kanske drar ned användningsområdet en aning - istället kan du satsa på half-brogue för att öka mångsidigheten något.
Citera
2013-10-24, 11:47
Medlem
Sparsula Kommando

Jag har ett par Loake med lädersula där sulan börjar sjunga på sista refrängen. Dags att fräscha upp dem alltså.

Jag vet att det går att lägga på sparsula i läder men jag har funderat nu när vintern börjat närma sig om man skulle kunna få lite grepp på dosorna. Samma modell finns med kommandosula vilket verkar vara rätt praktiskt men frågan är om det går att montera på sparsula med kommando? De traditionella sparsulorna är ju ganska släta de med, så då vore det ju fräckt med kommando istället. Finns det?

Jag kollade med min "lokale" skomakare. Som även tvättar, syr, m.m och han sa nej. Men jag fick känslan av att han sa nej för att HAN inte har det.
Citera
2013-10-24, 11:48
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Gå till larssons skomakeri på södra vägen. Man får betala lite mer än att köpa online, men man får mycket mer hjälp/service/råd för pengarna.
Citera
2013-10-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Gå till larssons skomakeri på södra vägen. Man får betala lite mer än att köpa online, men man får mycket mer hjälp/service/råd för pengarna.

Tack för hjälpen! Jag ska göra ett besök på Larssons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in