2013-10-25, 13:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
På sin Facebooksida skrev journalisten/författaren Dan Josefsson...

Episk tråd. Göran Lambertz blir tokförnedrad. Av ungefär hundra journalister samt Sture Bergwall. Tokägd var namnet. Den tråden kommer att gå till historien...
Citera
2013-10-25, 13:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Episk tråd. Göran Lambertz blir tokförnedrad. Av ungefär hundra journalister samt Sture Bergwall. Tokägd var namnet. Den tråden kommer att gå till historien...
Sitter precis och läser tråden. Lambetz måste ju naturligtvis inse att han blir ägd och att han framstår som en tjurig barnunge, man hans ego tillåter helt enkelt inte honom att erkänna att han hade och har fel. Man ser ju ofta den här typen av tjurighet speciellt hos överåriga män. Det tycks ha något med en vanföreställning hos dem själva om att de som män inte kan ha fel, och skulle de ändå ha fel, så är det ändå inte fel för de är ju män.
Citera
2013-10-25, 14:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Får man be dig eller någon annan klistra in några godbitar? Jag är inte medlem och kan inte läsa på Facebook.
Citera
2013-10-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Citat:
Får man be dig eller någon annan klistra in några godbitar? Jag är inte medlem och kan inte läsa på Facebook.

Jag citerade tidigare idag två av inläggen och har även lagt in några citat i skvallertråden om Lambertz.
Citat:
via pilen till inlägget i skvallertråden
Citera
2013-10-25, 15:14
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
När Olsson inte ens vill svara på vad som fick Sture dömd till vård första gången blir ju han en av dom som vill framställa en mysgubbe bild, även om han inte kallar honom det.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17660834.ab
Det var ju inget mysgubbande i den länken precis (där redogörs ju tvärt om noga för hans brott), och Olsson är hans advokat. Men du säger ju att detär så vanligt att Quick framställs som mysgubbe i media. Kan du ge mig 5, 6 riktigt bra länkar på detta som inte är från hans familj eller advokat. Du ahr ju sagt att det är så vanligt, men jag har inte hittat något. Jag skulle verkligen behöva det. För du har väl inte bara hittat på? Nej kunde inte tro det! fram med länkarna nu!
Citera
2013-10-25, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det var ju inget mysgubbande i den länken precis (där redogörs ju tvärt om noga för hans brott), och Olsson är hans advokat. Men du säger ju att detär så vanligt att Quick framställs som mysgubbe i media. Kan du ge mig 5, 6 riktigt bra länkar på detta som inte är från hans familj eller advokat. Du ahr ju sagt att det är så vanligt, men jag har inte hittat något. Jag skulle verkligen behöva det. För du har väl inte bara hittat på? Nej kunde inte tro det! fram med länkarna nu!
Niklas-p använder beskrivningar som goa sture och mysgube för att beskriva mysgubben
Citera
2013-10-25, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad är det du skriver människa?

Är det medias fel att bilden av Säter är solkig?

När media släpptes in i förvaltningsrätten och många sorgliga personers bild uppenbarade sig, slogs öppna dörrar upp. Överläkaren på Säter var en patetisk gestalt, med för mycket makt i kombination med självgodhet.

Ingen kunde missa att han inte släppte skamgreppet på SB, trots avsaknad av de vetenskapliga grunder som är innebörden i åtgärden att kunna lagligen frihetsberöva en människa.
Jag skriver väldigt slarvigt. Naturligtvis är det Säters eget fel att ryktet är solkigt. Det sprids, dessbättre, till en vidare krets av media.

Jag såg tidigt vallningsfilmerna där man ser hur Ståhle frikostigt erbjuder Bergwall benzo. Det visades senare i Råstams dokumentär och blev då mer allmänt känt.

Innan media spred bilden av Säter som ett vårdinrättning i ett moras var det svårt att argumentera för att vården på Säter var bristfällig.

Just så menade jag.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-25 kl. 15:40.
Citera
2013-10-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neo-2010
Förr om åren när pat. skrevs ut från en avdelning och ansågs "färdigbehandlad" så var det försöksutskrivning som gällde. Detta innebar att patienten åkte till sjukhuset för att hämta sin medicin, 1 g i veckan el. så. Om pat. inte dök upp på bestämd tid/dag var det polishämtning som gällde.
Oftast gällde dessa försöksutskrivningar i 6 mån., men kunde förlängas. Detta var alltså innan man "stängde" mentalsjukhusen.

Om nu Quick skrivs ut så borde det väl på nåt sätt gå att ge honom återbesökstid och kolla upp honom litet då och då.

Har inte följt tråden, men vad jag har sett på TV mm så är väl han knappast någon psykospatient med behov av starkare medicin.
(Rätta mig gärna om jag har fel)

Jo jag har redogjort för precis det du skriver, tidigare i tråden och rapade inte om det.

Han bör naturligtvis vårdas enligt LPT § 26 efter det att han lämnar Säter. Första tiden helst enl § 25. (Då kan han snabbt återbördas till sluten avdelning om inte frigången sköts på ett bra sätt.)

Men som sagt; Bergwalls öde ligger mig inte så varmt om hjärtat, egentligen. Jag hoppas mest att lagarna börjar följas och rättsapparaten börjar fungera, i den här soppan.
Citera
2013-10-25, 15:55
Medlem
DyingAtheists avatar
Gillar det här citatet i (och om) facebookstatusen: "Denna tråd uppmättes till hela 8.2 Lambertz! (en måttenhet för hur mycket något avviker från rimligheten)."

Lambertz blir ju totalt överkörd i allt han skriver, men behåller fortfarande sin nedlåtande ton. Hur kan han sitta kvar på den position han sitter? "Jag kan inte ha fel eftersom jag inte kan ha fel" är väl ungefär vad Lambertz kommer fram till...
Citera
2013-10-25, 16:31
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:

Jag citerade tidigare idag två av inläggen och har även lagt in några citat i skvallertråden om Lambertz.
Det jag klippte ut där fanns på startsidan eller vad man ska kalla den tillgängligt för alla. Ska kolla GL-tråden.
Citera
2013-10-25, 18:35
Medlem
Uncle Dukes avatar
Hur lång tid kan det ta innan Bergwall släpps? Gissar att han inom de första veckorna efter frigivningen får sitta och svara på indolenta frågor från en viss norsk programledare medan en studiopublik skrattar vid olämpliga tillfällen

Citat:
På sin Facebooksida skrev journalisten/författaren Dan Josefsson ett citat från din chef

Den första som sen kommenterade detta på Josefssons sida var Göran Lambertz som skrev:

Lite senare skrev Lambertz:

Nu är tråden uppe i 128 inlägg. Inlägg finns av t ex Dan Josefsson, Göran Lambertz och Sture Bergwall. Läsning rekommenderas

Aftonbladet skriver:

EDIT: Även åklagare Nils-Eric Schultz ger sig in i debatten. Hans senaste kommentar (igår kväll):

Facebook är bra härligt ändå. För tjugo år sedan hade detta gräl utspelat sig under flera veckor, med arga krönikor eller helt utan insyn från allmänheten, i brevform.
Citera
2013-10-25, 19:19
Medlem
Opilus5500s avatar
Hahahahahahha Vilken jävla cirkus, haha på facebook

Till och med Sture Bergwall svarade på fejan, de här historiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in