Citat:
Ursprungligen postat av
neo-2010
Förr om åren när pat. skrevs ut från en avdelning och ansågs "färdigbehandlad" så var det försöksutskrivning som gällde. Detta innebar att patienten åkte till sjukhuset för att hämta sin medicin, 1 g i veckan el. så. Om pat. inte dök upp på bestämd tid/dag var det polishämtning som gällde.
Oftast gällde dessa försöksutskrivningar i 6 mån., men kunde förlängas. Detta var alltså innan man "stängde" mentalsjukhusen.
Om nu Quick skrivs ut så borde det väl på nåt sätt gå att ge honom återbesökstid och kolla upp honom litet då och då.
Har inte följt tråden, men vad jag har sett på TV mm så är väl han knappast någon psykospatient med behov av starkare medicin.
(Rätta mig gärna om jag har fel)
Jo jag har redogjort för precis det du skriver, tidigare i tråden och rapade inte om det.
Han bör naturligtvis vårdas enligt LPT § 26 efter det att han lämnar Säter. Första tiden helst enl § 25. (Då kan han snabbt återbördas till sluten avdelning om inte frigången sköts på ett bra sätt.)
Men som sagt; Bergwalls öde ligger mig inte så varmt om hjärtat, egentligen. Jag hoppas mest att lagarna börjar följas och rättsapparaten börjar fungera, i den här soppan.