Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-25, 16:00
  #49
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Jag har inte riktigt förstått ändelsen -lig på ord som omständlig, lantlig osv. Hur kommer det sig att det skrivs så trots att i talspråket man säger omständig och lantig?
"Lantig" har jag nog aldrig hört någon säga.

Skulle du säga om en bondgård på Österlen att den ligger i en "lantig miljö"?
Citera
2013-10-25, 16:06
  #50
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
"Lantig" har jag nog aldrig hört någon säga.

Skulle du säga om en bondgård på Österlen att den ligger i en "lantig miljö"?
Vafalls?! Jag som trodde att lantig var den etablerade talspråksformen. Lustigt.
Citera
2013-10-25, 17:58
  #51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag ser nästan aldrig någon yngre som skriver omständlig. Det känns som det hör till en äldre generation.

Jag tror inte alls att det är så. Dessutom finns det fler generationer än en äldre och en yngre. Det handlar mer om ålderskategorier än om generationer. Det finns åtminstone sju olika kategorier.

Jag tror inte att bruket av "omständlig" är vanligare i kategori 6-7 än i kategori 3-4.
Citera
2013-10-27, 01:24
  #52
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror inte alls att det är så. Dessutom finns det fler generationer än en äldre och en yngre. Det handlar mer om ålderskategorier än om generationer. Det finns åtminstone sju olika kategorier.

Jag tror inte att bruket av "omständlig" är vanligare i kategori 6-7 än i kategori 3-4.

Jag är nästan helt säker på att det är så. Det är precis som allt annat - de och dem till exempel - där den äldre generationen tycks ha klart bättre koll. Jag har aldrig sett någon yngre person skriva "omständlig", däremot "omständig" förekommer emellanåt. Precis som flera påpekade i tråden verkar många inte ens ha reflekterat över problemet utan "omständig" som talet tycks tas för givet i den mån man alls använder uttrycket.
Citera
2013-10-27, 09:06
  #53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Jag är nästan helt säker på att det är så. Det är precis som allt annat - de och dem till exempel - där den äldre generationen tycks ha klart bättre koll. Jag har aldrig sett någon yngre person skriva "omständlig", däremot "omständig" förekommer emellanåt. Precis som flera påpekade i tråden verkar många inte ens ha reflekterat över problemet utan "omständig" som talet tycks tas för givet i den mån man alls använder uttrycket.

Det beror med största sannolikhet på att du är runt 30 (+/- 5) - 40 (+/- 5) och därmed inte har ingående koll på vare sig den yngre eller äldre ålderskategorin. Du hör det du vill höra. Dessutom är det sannolikt även en fråga om vilken samhällskategori man ingår/ingått i och vistas/vistats i.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-10-27 kl. 09:09.
Citera
2013-10-27, 13:08
  #54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Vafalls?! Jag som trodde att lantig var den etablerade talspråksformen. Lustigt.
Talspråksformen är snarast lantli’ – särskilt före konsonant som i lantli’ miljö (men kanske lantliga vanor som att äta middag 12:00).
Citera
2013-10-27, 17:21
  #55
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Talspråksformen är snarast lantli’ – särskilt före konsonant som i lantli’ miljö (men kanske lantliga vanor som att äta middag 12:00).
Men jag förstår inte l:et! Vad ska det där att göra?! Man säger lantig!
Citera
2013-10-27, 19:48
  #56
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Men jag förstår inte l:et! Vad ska det där att göra?! Man säger lantig!
Det etymologiska skälet är det allmänna adjektivsuffixet -liker / -liger som ofta försvagas till -lik / -lig i modern skandinaviska (avsiktlig underdrift ¹).

SAOB om LANDTLIG / LANTLIG: jfr dan. o. nor. landlig, t. ländlich; avledn. till LAND

Suffixet -lig med -l- är så självklart att det inte ens kommenteras.

Ref. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...=1/138/32.html

Jämför engelska -like:
childlike vs ’barnsliger’, lifelike vs ’livliker’, springlike vs ’vårliger’
Ref. http://dictionary.reference.com/browse/-like
Tyskan har motsvarande konstruktion med -l- i „ländlich“ / „wirklich“ och hundratals andra adjektiv och adverb.

¹ SAOB om fornsvenskans barnsliker:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show...r=1/21/89.html (BARNLSIG)
__________________
Senast redigerad av egon2b 2013-10-27 kl. 19:59.
Citera
2013-10-29, 06:56
  #57
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det beror med största sannolikhet på att du är runt 30 (+/- 5) - 40 (+/- 5) och därmed inte har ingående koll på vare sig den yngre eller äldre ålderskategorin. Du hör det du vill höra. Dessutom är det sannolikt även en fråga om vilken samhällskategori man ingår/ingått i och vistas/vistats i.

Haha vad är det där för patetiskt resonemang. "Du är kan vara född då och då, och är din uppfattning och dina erfarenheter är därmed ogiltiga", det kan vara det dummaste jag har hört.
Citera
2013-10-29, 07:53
  #58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha vad är det där för patetiskt resonemang. "Du är kan vara född då och då, och är din uppfattning och dina erfarenheter är därmed ogiltiga", det kan vara det dummaste jag har hört.

Dummare svar än ditt är nog svårt att uppbringa och det talar för sig själv.

---

Jag ska ta det långsamt för dig: Du kan inte avgöra vad som är vanligt eller inte vanligt om du inte upplevt den tid du talar om eller befinner sig i de kretsar du uttalar dig om.

Kort och gott: Det du säger är vad du tycker och ditt uttalande om "äldre generation" visar att du har ett svart/vitt synsätt i yngre respektive äldre. Jag kan uttala mig om 70-talet eftersom jag i högsta grad levde då som vuxen. Jag hörde aldrig någon i ålder från födda på 1910-talet till födda på 1960-talet säga "omständlig". Det är snarare så att jag hör fler som säger det idag än som gjorde det då. I realiteten är det nog bra precis oförändrat.
Citera
2013-10-31, 15:56
  #59
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dummare svar än ditt är nog svårt att uppbringa och det talar för sig själv.

---

Jag ska ta det långsamt för dig: Du kan inte avgöra vad som är vanligt eller inte vanligt om du inte upplevt den tid du talar om eller befinner sig i de kretsar du uttalar dig om.

Kort och gott: Det du säger är vad du tycker och ditt uttalande om "äldre generation" visar att du har ett svart/vitt synsätt i yngre respektive äldre. Jag kan uttala mig om 70-talet eftersom jag i högsta grad levde då som vuxen. Jag hörde aldrig någon i ålder från födda på 1910-talet till födda på 1960-talet säga "omständlig". Det är snarare så att jag hör fler som säger det idag än som gjorde det då. I realiteten är det nog bra precis oförändrat.

Haha, ja du verkar vara en klyftig typ. Då är all forskning således meningslös eftersom ingen hört någon tala från 1910-talet. Du griper efter halmstrån. Om man till skillnad från sig har ett visst kontaktnät, har ett arbete där man träffar mycket folk, och en normal mänger bekantskaper så kan man uttala sig alldeles utmärkt om sina erfarenheter. Där är det otvivelaktigt så att äldre använder omständligt i avsevärt högre grad än yngre. Därtill tycks många yngre inte ens känna till ordet, utan enbart ordet omständigt, som den här tråden visat prov på flera gånger.
Citera
2013-10-31, 18:32
  #60
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha, ja du verkar vara en klyftig typ. Då är all forskning således meningslös eftersom ingen hört någon tala från 1910-talet.

Tala för dig själv. Vi som är mellan 50 och 60 har naturligtvis hört och umgåtts med personer födda på
1910-talet och långt tidigare än så.

Citat:
Du griper efter halmstrån.

Inte alls jag kan dra slutsatser ur levande livet, dvs fältstudier.

Citat:
Om man till skillnad från sig har ett visst kontaktnät, har ett arbete där man träffar mycket folk, och en normal mänger bekantskaper så kan man uttala sig alldeles utmärkt om sina erfarenheter.


Till skillnad från dig har jag haft det i snart 40 år.

Citat:
Där är det otvivelaktigt så att äldre använder omständligt i avsevärt högre grad än yngre. Därtill tycks många yngre inte ens känna till ordet, utan enbart ordet omständigt, som den här tråden visat prov på flera gånger.

Det där är helt taget ur luften och du har inga bevis för ätt det är så. Du har inte ens en bra indelning vad beträffar yngre kontra äldre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback