2013-10-25, 12:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är du påväg mot en god of the gaps igen?
"Om du inte kan förklara detta i detalj så är grundpositionen att mitt fantasifoster är rätt istället".
Det klassiska ID-argumentet.
På väg mot god of the gaps? Hur då menar du? Jag har väl inte stoppat in Gud i kunskapsluckorna, eller har jag gjort det? Har inte ens nämnt Gud i denna tråd. Har bara sagt vad min åsikt är angående själen. Jag anser att själen/jaget är ekvivalent med drivkraft. Var jaget existerar vet ingen, men kanske kan vetenskapen komma med svaret någon gång i framtiden?
Citera
2013-10-25, 12:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej, mer ett medvetande.
Vet ej.
Vet ej.
Tak för ett ärligt svar. Att svara att man inte vet är det bästa svaret när man inte vet. Vi kanske får veta om själen existerar/inte existerar någon gång i framtiden. Det får vi se.
Citera
2013-10-25, 12:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Nej det låter utanför tycker jag, låter mer som att du använder hjärnan som ett verktyg för att tänka, att du "ser" din hjärna tänka. Self-awareness eller själv-observation.

Det eftersom du talar om för dig själv att du separerar dig eller ditt själv från din hjärna, du säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna" istället för "jag är min hjärna som tänker".

Renaste sanningen för det är egentligen: "Jag är"...och inget mer, här kan man göra själv-observation och så kanske vi kan koppla in ordet "tro".

Jag "tror" att jag "är", tror man att man är så "blir" man det man tror troligtvis, som jag beskrev tidigare. Ibland kan det vara bra att inte tro för mycket, kan orsaka problem (till exempel när en politiker tror lite för mycket och inte vet saker). Men det kan också vara bra att tro på saker, som sig själv till exempel.
Jag tycker också att jaget måste vara utanför, det kan liksom inte vara inne i hjärnan, eftersom då skulle det bli ett cirkelresonemang, dvs att man säger nu ska hjärnan tänka med hjärnan, det går inte liksom inte. Det är jaget som tänker med hjärnan, för att det ska bli rimligt, eller hur?
Citera
2013-10-25, 12:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Var ligger jaget någonstans? Om jag säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna", är jaget lika med hjärnan, eller är det utanför?

I komplexiteten.
Citera
2013-10-25, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusam
Jag har hört något liknande. Men vi kanske inte är våra tankar, utan något subtilare. Tankar är kanske bara reaktioner av hjärnans aktiviteter, och därför försöker man, under meditation, hitta det bakom tankarna.

Vad jag vet finns det ingen observerat "själ" (i abrahamisk betydelse) bakom tankarna.
Citera
2013-10-25, 12:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Renaste sanningen för det är egentligen: "Jag är"...och inget mer,

Visst, om man stannar för tidigt i "bakom tankarna" processen. Om man fortsättar blir det "något är".

Citat:
här kan man göra själv-observation och så kanske vi kan koppla in ordet "tro".

"Tro" är det som slängar grus i "bakom tankarna" process-mekanismer.
Citera
2013-10-25, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tycker också att jaget måste vara utanför, det kan liksom inte vara inne i hjärnan, eftersom då skulle det bli ett cirkelresonemang, dvs att man säger nu ska hjärnan tänka med hjärnan, det går inte liksom inte. Det är jaget som tänker med hjärnan, för att det ska bli rimligt, eller hur?

Försök förstå vad komplexitet är och hur ökande komplexitet utvecklas till självorganiserande komplexitet istället för att återfalla till arguments from ignorance.
Senast redigerad av Bogomil 2013-10-25 kl. 12:46.
Citera
2013-10-25, 12:43
Medlem
HasseBanans avatar
Jag önskar att jag aldrig hade upptäckt min själ. Då hade jag inte haft såna jävla problem med att komma tillbaka till min kropp när jag har legat och sovit på fyllan.
Citera
2013-10-25, 12:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Citat:
Var ligger jaget någonstans? Om jag säger "nu kommer jag att tänka med min hjärna", är jaget lika med hjärnan, eller är det utanför?

I komplexiteten.
Ska jag tolka svaret som att jaget finns i hjärnan?
Citera
2013-10-25, 12:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Tak för ett ärligt svar. Att svara att man inte vet är det bästa svaret när man inte vet. Vi kanske får veta om själen existerar/inte existerar någon gång i framtiden. Det får vi se.
Varför frågor inom psykologi/neurologi är nog de svåraste frågorna av den karaktären som finns att svara på korrekt. Spåna kan man väl göra men vad ger det? Kan lika gärna fråga småungen i så fall

Jag tror du kommer bli besviken faktiskt.
Och jag skall förklara varför.

Om Gud nu hade velat skapa en värld och en period där han testar människan.
Tänk efter nu, varför skapade han då ett universum så stort att det synliga innehåller 300 sextillion (3×10^23) stjärnor. Men man beräknar att hela universum är minst 10^23 gånger större? Det hade räckt med en sol och vår jord för att greja det hela.
Betänk då att han skapade i stället minst 3*10^46 stjärnsystem extra...

Finns ingen rim och reson där.
Citera
2013-10-25, 12:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I komplexiteten.

Citat:
Ska jag tolka svaret som att jaget finns i hjärnan?

Nej, det skall du inte. Försök nu att förstå komplexitet och självorganiserande komplexitet istället för att trassla dig in i din vanliga 'arguments from ignorance' retorik.
Citera
2013-10-25, 12:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På väg mot god of the gaps? Hur då menar du? Jag har väl inte stoppat in Gud i kunskapsluckorna, eller har jag gjort det? Har inte ens nämnt Gud i denna tråd. Har bara sagt vad min åsikt är angående själen. Jag anser att själen/jaget är ekvivalent med drivkraft. Var jaget existerar vet ingen, men kanske kan vetenskapen komma med svaret någon gång i framtiden?

Din fråga var likt ledande frågor som kreationister och ID-förespråkare brukar göra.

"Så du tror inte på Z? Jaha, men om det är så, kan du förklara hur X och Y? Nähä, ja men då är det som jag tror istället..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in