Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Men vi hör ju inte någon röst har jag ju redan förklarat, och vi vet inte för stunden när Gud hjälper oss med förståelsen av bibliska frågor eller hjälper oss i predikoverket. Det är inte förrän i efterhand som vi kan uppfatta att vi måste ha fått hjälp av Gud, att vi blir övertygade om det.
Så gud hjälper er, och ni vet inte när, var eller hur....men ni kan ändå i efterhand slå fast att så var fallet? Det här låter som efterrationalisering av lägsta sort.
Citat:
Inte heller Gud kan tvinga människor att vända om, människor har en fri vilja.
Klart han kan. Han kan påverka människor när och hur han vill. Se på farao. Han fick farao att ignorera att hela hans land och dess folk råkade riktigt illa ut.
Citat:
Dessutom förutsäger bibeln att det är få som ska finna vägen och den trånga porten. Framgång handlar inte om kvantitet utan om kvalitet.
Det brukar heta så...
Skulle inte de stagnerade grupperna du pratar om isf kunna ses vara ännu mer kvalitativa?
Citat:
Det är som att säga att Alexander Fleming har monopol på sanningen om Penicillin bara för att han upptäckte det. Du försöker att få det att låta värre än det är.
Falsk analogi. Berätta nu vilka mer religioner som är sanna om ni inte har monopol på sanningen.
Citat:
Hur då, utan att samtidigt påverka människors fria vilja?
Kan han göra det sen kunde han gjort det tidigare. Det är ju DU som säger att fria viljan finns kvar även när ondskan är borta. Du säger emot dig själv.
Citat:
Jag tycker det är du som inte har förstått vad den fria viljan handlar om.
Tvärtom. Jag har en stor mängd inlägg bakom mig i forument gällande frågor om fri vilja. Jag är i ärlighetens namn förvånad över att du inte hade bättre på fötterna i frågan. Nästan lite besviken. Du kan verkligen inte bara säga att "jag har fri vilja för att jag tror mig ha det". Det är rent vansinne.
Min egen syn är att fria viljan (som jag skulle definiera ungefär som "möjlighet till val utan predeterminerade eller slumpmässiga utfall") är en illusion. Allting som vetenskapen har att säga i frågan (även om vi självklart inte vet allt) är att vi "bor i" och styrs av våra hjärnor som i sin tur styrs av sin omgivning, materian. Ett visst "elektrokemiskt" utgångsläge ger alltid samma utfall. Därmed inte sagt att universum är 100 % deterministisk, jag håller dörren öppen för att det även kan finnas slumpmässiga inslag. Det ger dock inte mer utrymme för fri vilja.
Religioner tycks istället hänvisa till form av "själ" som är separat från kroppen och använder sig av kroppen på något mystiskt sätt. Det får ni väl tro om ni vill, men det finns ABSOLUT INGENTING som tyder på det.
Citat:
Jag frågade dig nyss om barn som säger att dom älskar dig, men du undvek den frågan.
Enbart för att det inte hade med saken att göra. Men jag kan svara på den om du vill:
Citat:
Jag vet inte om du har barn, men tycker du om tanken att dina barn är styrda att säga att dom älskar dig?
Tycker du inte hellre om tanken att barnen säger att dom älskar dig för att dom själva vill säga detta till dig?
Att dom säger detta av fri vilja?
Vad jag tycker och känner kring saken är irrellvant för sanningen. Varför skulle det finnas fri vilja för att jag skulle vilja att det fanns? Trams.
Citat:
Det är förståeligt för där kommer frågan om den fria viljan till sin spets.
Bara för någon som inte förstått frågeställningen. Berätta nu, var kommer dina tankar ifrån? Styr du alla tankar som dyker upp i ditt huvud eller inte?
Citat:
Dessutom kan du fundera och förklara hur din syn ska tillämpas i svenska domstolar. Om nu människor inte väljer att mörda andra t.ex. hur kan man då straffa dom människorna om dom är styrda till det.
En vanlig invändning. Finns många svar på frågan, jag kan dra två stycken snabbt:
1. Om det inte finns fri vilja så har vi ju inget annat val än att också straffa, inte sant?
2. Oavsett om fri vilja finns eller inte så upplever vi det som att vi har det, alltså måste vi skydda oss själva mot farliga typer. Vi kan inte välja att leva som om vi inte hade fri vilja då det isf skulle gå emot vår grundläggande självbevarelsedrift.
Citat:
Nej inte utan att ingripa mot människors fria vilja.
Så det kommer finnas ondska på nästa jord?
Citat:
Men detta kommer han göra i framtiden, han har tillåtit människor att göra som dom vill ett tag, men han tillåter inte det för alltid. Han tillåter det tills det är fullständigt bevisat att Gud har rätt och onda människor har fel.
Då kunde han ha gjort det från början.
Citat:
Gud skapade människan utan onda tankar,
Uppenbarligen med kapacitet för dem. Han visste att det skulle ske. Och kan han se till att ingen ondska finns på nästa jord kunde han ha gjort samma sak på den första.
Citat:
på liknande sätt föds människan utan onda tankar. Men du menar alltså att människan är ond redan i födseln? Är ett spädbarn skyldig till ondska enligt din syn på världen?
Falsk analogi. Hur vet du förresten vad spädbarn tänker?
Citat:
Ja självklart. Det finns ju uppenbart människor som inte väljer ondska med sina fria viljor. Det finns människor som väljer att följa och underordna sig Gud för att dom älskar Gud och hans rättfärdiga lagar som ska skapa fred på jorden. Så Guds skapelse är inte misslyckad bara för att andra människor väljer ondskan. Guds uppsåt med jorden kommer att bli verklighet även om det finns människor som väljer ondskan.
Då kunde han ha gjort det redan från början. Börjar du förstå?
Citat:
Nej Gud skapade inte ondskan. Lika lite som ett spädbarn är ond från början.
Falsk analogi.