2013-10-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen säger inte så kategoriskt att endast Jv har sanningen, denna syn har du fått för att du har läst hemsidor skrivna av mindre nogräknade människor. Dessa sidor förvränger vad Jehovas vittnen tror på.

Då skrivs JV:s litteratur av mindre nogräknade personer som förvränger vad JV tror på.
Här är direkta citat:

"Det är bara logiskt att det skall finnas en enda sann religion, eftersom den sanne Guden inte är ”oordningens Gud, utan fridens”. (1*Korinthierna 14:33) Bibeln säger faktiskt att det bara finns ”en enda tro”. (Efesierna 4:5) Vilka är då de som utgör organisationen av sanna tillbedjare i våra dagar?
Vi tvekar inte att säga att det är Jehovas vittnen.
" - "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" s190

...samma bok på sid 255:

"Tro inte att det finns många olika vägar som du kan följa för att vinna liv i Guds nya ordning. Det finns bara en. Det var bara en ark som kom igenom den stora översvämningen, inte flera båtar. Och det kommer bara att vara en organisation — Guds synliga organisation — som överlever den snabbt annalkande ”stora vedermödan”. Det är helt enkelt inte sant att alla religioner leder till samma mål. (Matteus 7:21—23; 24:21) Du måste tillhöra Jehovas organisation och göra Guds vilja för att få hans välsignelse, evigt liv."

"På grund av Jehovas vittnens rättrådiga uppförande och nitälskan för Gud bör deras utsaga att de utövar den enda sanna religionen på jorden förmå alla människor som uppriktigt söker Gud att i ljuset av Guds ord, bibeln, undersöka vad Jehovas vittnen har att säga. För din eviga lyckas skull uppmanar vi dig att göra detta" - Vakttornet 70 15/10 s.477

"Låt inte världsligt tänkande vilseleda dig till att tro att ”var och en kan bli salig på sin fason”. Ett bibelstudium kommer att hjälpa dig att lära dig mer om Jehova, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, hans Son. Detta kommer också att leda dig till den enda sanna religionen som representerar honom på ett värdigt sätt." - Vakna 88 8/3 s.19

"Eftersom det bara kan finnas en sanning, finns det bara en sann religion. (Uppenbarelseboken 18:4; Johannes 8:31, 32; 14:6; 17:3) Om vi skall vinna evigt liv, måste vi finna den religionen och lyda dess Gud." - Vakttornet 96 1/4 s.20
Citera
2013-10-25, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi tror på bibelns redogörelse och där var Judarna 70 år i babylonisk fångenskap.
Vilket år föll Babylon för Cyrus? 539 f.kr och vilket är får de lämna Babylon? 537 f.kr
Vilket år måste således Jerusalem ha fallit om de var 70 år i fångenskap?
607 f.kr.

Det som utgjorde tecknet bland annat krig hungersnöd etc.

Nej, när Babylon föll år 539 f Kr. hade de 70 åren tagit slut. Det framgår tydligt av profetian som säger att den babyloniske kungen skulle hemsökas "när sjuttio år är till ända". (Jer. 25:11,12) De sjuttio åren kan därför inte utlöpa två år efter Babylons fall. Jerusalem kan inte ha fallit 607 f .Kr.
Senast redigerad av Eberhard 2013-10-25 kl. 01:24.
Citera
2013-10-25, 00:46
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Då skrivs JV:s litteratur av mindre nogräknade personer som förvränger vad JV tror på.
Här är direkta citat:

Det visade sig vid en koll att uppgiften du citerade från Insikt inte kom från Whistons klassiska översättning av Josefus utan från Thackeray´s modernare översättning i "Loeb Classical Library" (1930 och senare omtryck). Thackeray införde den nu allmänt brukade indelning av texten som angavs i Insikt. Loebupplagan har såväl grekisk som engelsk text, vilket är en stor hjälp för alla som studerar Josefus.

Den grekiska texten använder verkligen ordet parousia i "Jewish Antiquities, III,80, v. 2". Men den säger ingenting om att den aktuella parousian var en "osynlig närvaro". Guds parousia vid Sinai kom med övernaturliga fenomen inklusive onaturliga åskdunder och blixtar. Guds parousia här var ingenting som måste fastställas genom omständiga förklaringar. Den var omedelbart helt uppenbar för alla utan att någon behövde yttra ett ord.

Detta bara styrker att Jesu utlovade parousia inte skulle vara något så omärkligt att den måste "drivas hem" med komplicerade utläggningar framtagna årtionden efteråt, så att ingen märke den när den kom. Den kommer i verkligheten att märkas så tydligt när den kommer att inga som helst förklaringar behövs. Den kommer att vara så tydlig att ingen ens kommer på tanken att förneka den.

Det lärjungarna hade i tankarna när de frågade efter tecknet på Jesu parousia var de tydliga uttalanden om Jesu framtida ankomst som nämns i Matt. 16:27; Mark 8: 38; Luk. 9:26 och Luk. 18:8. Det framhålls i de tre först nämnda texterna att Jesus skulle komma med sina änglar i sin Faders härlighet. Att något annat skulle kunna vara den parousia som nämns i Matt. 24 finns det inte tillstymelse till stöd för. Jesu ankomst med änglarna är hans parousia. Det framgår också av 1 Tess. 3:13 som talar om Jesu ankomst - parousia - med "alla sina heliga". Förvisso blir Jesus inte upphöjd till kung tillsammans med änglar. Men han skall komma "med" sina änglar, de "mångtusen heliga" som också Jud. v. 14 talar om.

"Det är bara logiskt att det skall finnas en enda sann religion, eftersom den sanne Guden inte är ”oordningens Gud, utan fridens”. (1*Korinthierna 14:33) Bibeln säger faktiskt att det bara finns ”en enda tro”. (Efesierna 4:5) Vilka är då de som utgör organisationen av sanna tillbedjare i våra dagar?
Vi tvekar inte att säga att det är Jehovas vittnen.
" - "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" s190

...samma bok på sid 255:

"Tro inte att det finns många olika vägar som du kan följa för att vinna liv i Guds nya ordning. Det finns bara en. Det var bara en ark som kom igenom den stora översvämningen, inte flera båtar. Och det kommer bara att vara en organisation — Guds synliga organisation — som överlever den snabbt annalkande ”stora vedermödan”. Det är helt enkelt inte sant att alla religioner leder till samma mål. (Matteus 7:21—23; 24:21) Du måste tillhöra Jehovas organisation och göra Guds vilja för att få hans välsignelse, evigt liv."

"På grund av Jehovas vittnens rättrådiga uppförande och nitälskan för Gud bör deras utsaga att de utövar den enda sanna religionen på jorden förmå alla människor som uppriktigt söker Gud att i ljuset av Guds ord, bibeln, undersöka vad Jehovas vittnen har att säga. För din eviga lyckas skull uppmanar vi dig att göra detta" - Vakttornet 70 15/10 s.477

"Låt inte världsligt tänkande vilseleda dig till att tro att ”var och en kan bli salig på sin fason”. Ett bibelstudium kommer att hjälpa dig att lära dig mer om Jehova, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, hans Son. Detta kommer också att leda dig till den enda sanna religionen som representerar honom på ett värdigt sätt." - Vakna 88 8/3 s.19

"Eftersom det bara kan finnas en sanning, finns det bara en sann religion. (Uppenbarelseboken 18:4; Johannes 8:31, 32; 14:6; 17:3) Om vi skall vinna evigt liv, måste vi finna den religionen och lyda dess Gud." - Vakttornet 96 1/4 s.20
Nä, kan du inte förklara så vi andra förstår?

Är det en lag du beskriver?
Citera
2013-10-25, 00:48
Medlem
Citat:
Här sliras ingenting.
Förlåt om jag missuppfattade vad som var din frågeställning.
Ja vi säger att Jesus kom tillbaka 1914 och då osynligen.
Matt 24:3 När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst (NW Närvaro grek Parousia) och för tidens slut?”
Parousia används sedan Matt 24:27, 37,39.

Men faktum är att det inte har stått i Jvs litteratur på länge att Jesus kom tillbaka 1914. Det senaste exemplet jag har funnit är i boken "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" från 1982. Däremot har man inte sällan talat om Jesu återkomst som något som hör framtiden till. Det har skett i utläggningar av Mar. 13:34-36; Luk. 12:36-40 och nu senast av Matt. 25:14-28 (Vakttornet 15 juli 2013, s. 7,8.)

Matt. 24:3 talar inte om någon "ÅTERkomst" och det ordet är en felaktig översättning av parousia. Lärjungarna hade inte fattat att Jesus skulle lämna dem, och därför har de inte kunnat fråga något om hans "ÅTERkomst".

Kan du visa att Jvs ledning skrivit att Jesus "kom tillbaka" 1914 efter publikationen från 1982? Om detta inte sagts under senare decennier, vad bör då förklaringen vara?
Senast redigerad av Eberhard 2013-10-25 kl. 00:57.
Citera
2013-10-25, 00:50
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen säger inte så kategoriskt att endast Jv har sanningen, denna syn har du fått för att du har läst hemsidor skrivna av mindre nogräknade människor. Dessa sidor förvränger vad Jehovas vittnen tror på.

Jehovas vittnen är övertygade om att dom lärt känna sanningen i bibeln, detta är inget konstigt för även Jesus sade att detta skulle ske för dom som trodde på honom:

"Till de judar som trodde på honom sade Jesus: ”Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” (Joh 8:31-32 Bibel2000)

Sanningen är inget som någon människa kan äga, sanningen bara existerar och kan förstås av alla människor som är ödmjuka nog att ta till sig den.

Vi är övertygade om att vi förstått det mesta i bibeln, men det finns mycket som vi ännu inte förstår, och förmodligen har vi fel i vissa saker. Och det finns saker som jag anser att man officiellt har förstått fel.

Men vi har stark tro och är övertygade på grund av att vi studerar bibeln intensivt och dagligen och försöker belysa den på olika sätt. Och vi har stark vilja att följa bibeln så exakt som det bara går, så om det kommer fram att vi förstått något på ett felaktigt sätt, så rättas det till så småningom, i Guds rätta tid och den takt som Gud har bestämt.

Min uppfattning av JW baseras typ på JW:s egen hemsida, Wikipedia, några dörrknackare för riktigt många år sedan som gav mig några broschyrer och ni här på fb.

Ni här på fb har inte direkt gjort några underverk för att övertyga om JW:s förträfflighet. Snarare tvärtom.

Det är inte er tolkning av bibeln som jag har problem med per se. Ni må ha rätt, vem vet. Det är er attityd som är skrämmande.

Men jag hoppas ni finner vad ni söker efter ni med.
Citera
2013-10-25, 01:00
Medlem
Citat:
Du missade en väsentlig sak " och lär dem att hålla allt jag har befallt".
Det innebär att lära dessa att förstå:
Varför det finns så mycket lidande?
Vad som är Guds namn?
Vad Guds namn har med den universella suveräniteten att göra?
Varför gud tillåter lidandet?
Vad händer när vi dör?
Finns det en uppståndelse?
Vilka ska till himmelen och varför?
Vem är satan?
vem skapade satan?
Finns det ett brinnande helvete?
Vad är själen?

Så Guds namn och hävdandet av det är en stor sak i evangeliserande eftersom det har med förverkligandet av Guds avsikter.

Jesus sänder ut sina lärjungar
Citat:
De elva lärjungarna begav sig till Galileen, till det berg dit Jesus hade befallt dem att gå. När de fick se honom där föll de ner och hyllade honom, men några tvivlade. Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Frågan om det största budet i lagen
Citat:
”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”

Tänk så olika vi tolkar bibeln.
Citera
2013-10-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det beror nog på om jv samlas för avkoppling, för jobb, för uppdrag, för hjälp och sv - kontexten, där traditionen som jag tror är mer allmänmänsklig väl säger att man väl ändå brukar äta tillsammans?

Knytkalas är ju enbart en annan benämning på att leva tillsammans, både lantligt och civilt, alla bor inte i städer och på landet kan man inte ha den handelsmässiga kutymen att stoltsera upp med högtravande artigheter?

Ändå har det ju blivit så här, att ja.. man kommer inte tomhänt, har man inget (jag är inte så insatt i jv, enbart allmänt vet jag vad kristna menar, när de vill säga är klara i knoppen) så har man inget och då är det ingen synd. Har nu jv fått den uppfattningen, så är det jv:s interna bearbetningar, varje person tolkar och har väl rätt att själv läsa sina böcker vad den läser?

Men att dra in en gran i lägenheter, det är glädjesed, inte nazistisk sed. Att döpa ohc gifta sig eller begrava människor är inte heller sataniska riter, det är glädje och kärlek men sorg också, då religioner alltid förföljts, ett vittne är = en som ser men man ser ju olika utefter ideologi, så en muslim kan se det som syndigt att få se en kvinna ge sig ut och handla mat kl 19 på kvällen och paniken går i gång.

Men kontexterna! klarsynen! den är det lite si o så med, inte minst från antipatierna, dem som misstänker, som du kanske vet : allt. allt är inget inget är allt.

Allt är frågetecken, ja vid mord.. men ... ja.. det är ingen vänlig jord på jorden, då man ju faktiskt ska konkurrera när man läser, inte läsa utan "vinna".

Jag personligen tycker det gått åt den trenden mer och mer, och unga männsikor mår illa. Så då är det katolikerna som ska ut? eller bara för att kkk fanns, då måste också rkk ut ? eller kopter.. kurder.. halvfigurer som inte ens kan "stå för sin tro" ??

Jag syftade på ändringar som Jvs ledare gjort i läran. Ett par exempel:

1929 kom ledningen med den halsbrytande uppfattningen att "överheten" som nämns i Rom. 13 inte gäller vanliga myndigheter utan Gud och Kristus. Många i rörelsen kunde inte acceptera det, och ledningen antydde då att dessa var på väg till Gehenna för sin ohörsamhet. Kyrkorna accepterade inte heller Jvs nya uppfattning, utan fortsatte självfallet att förstå "överheten" som gällande världsliga myndigheter som de måste lyda så länge de inte befallde något som gick emot Guds vilja. Jv förlöjligade kyrkornas uppfattning och hånade den.

Men ... plötsligt...1962... gjorde Jvs ledning helt om! Nu blev "överheten" återigen de världsliga myndigheterna som den varit före 1929. Någon ursäkt för sitt tidigare hån och deras dåligt dolda hotelser kom aldrig. Men Jv, som tidigare föraktat och spottat på den uppfattning de nu återtog, tyckte nu att denna var höjden av visdom. Detta är ett solklart fall där det bara handlar om VEM som säger något men inte VAD.

Allra senast (2012-2013) omtolkade Jvs ledning ankomsten i Matt. 24:46-50 till att gälla en ankomst i framtiden. Tidigare hade man varit envisa med att det gällde en ankomst som ägde rum 1918. I debatter med ett Jv som varit och är verksam på de olika forumen argumenterade jag för flera år sedan för att sammanhanget visade på en framtida ankomst, men det aktuella Jvt vägrade att acceptera det. Men nu när ledningen förklarat samma sak som jag då gjorde, blir det inte tal om att förkasta uppfattningen att det rör sig om en framtida ankomst. När någon utomstående presenterar något som är i strid med läran förkastats saken ofelbart oberoende av hur sann saken än är. Men om ledningen senare kommer med samma argument är saken helt klar och ett stort framsteg. Så fungerar hårt indoktrinerade små människor. Det handlar om VEM som säger något, inte VAD som sägs.
Citera
2013-10-25, 08:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är inte paranoid, jag är bara ovillig till att ge dig datum eller något i närheten när nu Jesus säger att ingen vet när dagen kommer, bara att man vet när det är nära.

Jag vill bara veta om vi räknar åren i typ decennier, sekler eller millenier innan dagen kommer, alternativt innan ni ger upp. Det är allt. Jag vill veta hur ni tänker.

Citat:
Religionen har inte förbjudits än, så än finns det tid innan Harmagedon bryter ut. Men många knorrar och gärna skulle vilja se religionen försvinna från jorden. Men tiden är inte mogen för det än, och där har du en liten fingervisning om vilka tidsrymder vi talar om. Och en annan profetia är att världen proklamerar att det är fred och trygghet på jorden, det är strax innan slutet:

Hehe jag har lite svårt att se att det skulle vara fred på jorden om alla världens regeringar unisont gick ut och förbjud religion...jag skulle tvärtom kunna tänka mig att det skulle bli ganska livat...vad tror du?

Citat:
sexuella perversiteter så som i Sodom och Gomorra

Du menar samma homsexualitet som gud skapade?
Citera
2013-10-25, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du sa ju att gud hjälpt er genom helige ande. Om inte det är kommunikation, vad är det då?

Men vi hör ju inte någon röst har jag ju redan förklarat, och vi vet inte för stunden när Gud hjälper oss med förståelsen av bibliska frågor eller hjälper oss i predikoverket. Det är inte förrän i efterhand som vi kan uppfatta att vi måste ha fått hjälp av Gud, att vi blir övertygade om det.

Citat:
Om det är gud som ger framgång så skulle jag knappast säga att gud är med er.

Inte heller Gud kan tvinga människor att vända om, människor har en fri vilja. Om människor inte lyssnar till Guds utsända så låter dom inte övertyga sig ens om Gud visar sig:

"Mannen sade: ’Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus. Jag har fem bröder, och han måste varna dem så att inte de också kommer hit till detta plågornas ställe.’ Abraham sade: ’De har Mose och profeterna. De kan lyssna till dem.’ Mannen svarade: ’Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.’ Men Abraham sade: ’Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda.’” Lukas 16:27-31 Bibel2000)

Dessutom förutsäger bibeln att det är få som ska finna vägen och den trånga porten. Framgång handlar inte om kvantitet utan om kvalitet.

Citat:
Så låter från där jag sitter. Så vilka fler religioner och församlingar är sanna om ni inte har monopol?

Det är som att säga att Alexander Fleming har monopol på sanningen om Penicillin bara för att han upptäckte det. Du försöker att få det att låta värre än det är.

Citat:
Förutom genom helige ande.

Nej, inte heller genom helig ande har Gud talat med Jehovas vittnen.

Citat:
Då kunde han ha gjort även den här jorden utan ondska. Enkelt.

Hur då, utan att samtidigt påverka människors fria vilja?

Citat:
Du tycks inte ha förstått problematiken kring fri vilja. Det räcker inte med att säga "jag har fri vilja för att jag känner det". Det skulle även nån utan fri vilja lika gärna kunna uppleva.

Tänk på den första huvudstaden som kommer in i ditt huvud. Varför dök just den staden upp? Styrde DU vilken stad som skulle dyka upp? Verkligen? Bestämmer du vilka tankar som kommer?

Jag tycker det är du som inte har förstått vad den fria viljan handlar om. Jag frågade dig nyss om barn som säger att dom älskar dig, men du undvek den frågan. Det är förståeligt för där kommer frågan om den fria viljan till sin spets.

Dessutom kan du fundera och förklara hur din syn ska tillämpas i svenska domstolar. Om nu människor inte väljer att mörda andra t.ex. hur kan man då straffa dom människorna om dom är styrda till det.

Citat:
Men gud skapade människan in i minsta detalj, och kan i framtiden dessutom se till att ingen kommer vilja göra ont.

Nej inte utan att ingripa mot människors fria vilja. Men detta kommer han göra i framtiden, han har tillåtit människor att göra som dom vill ett tag, men han tillåter inte det för alltid. Han tillåter det tills det är fullständigt bevisat att Gud har rätt och onda människor har fel.

Citat:
Eller enklare: Skapa dem utan onda tankar som han kommer göra på "nästa jord"

Gud skapade människan utan onda tankar, på liknande sätt föds människan utan onda tankar. Men du menar alltså att människan är ond redan i födseln? Är ett spädbarn skyldig till ondska enligt din syn på världen?

Citat:
Enligt dig går det utmärkt med fri vilja och ingen ondska.

Ja självklart. Det finns ju uppenbart människor som inte väljer ondska med sina fria viljor. Det finns människor som väljer att följa och underordna sig Gud för att dom älskar Gud och hans rättfärdiga lagar som ska skapa fred på jorden. Så Guds skapelse är inte misslyckad bara för att andra människor väljer ondskan. Guds uppsåt med jorden kommer att bli verklighet även om det finns människor som väljer ondskan.

Citat:
Som han själv skapade in i minsta detalj.

Nej Gud skapade inte ondskan. Lika lite som ett spädbarn är ond från början.
Citera
2013-10-25, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det är inte er tolkning av bibeln som jag har problem med per se. Ni må ha rätt, vem vet. Det är er attityd som är skrämmande.

Vilken attityd är det?

Har du sett vilken attityd det är mot Jehovas vittnen? Är den bättre menar du?
Citera
2013-10-25, 09:57
Medlem
Citat:
Jag vill bara veta om vi räknar åren i typ decennier, sekler eller millenier innan dagen kommer, alternativt innan ni ger upp. Det är allt. Jag vill veta hur ni tänker.

Ok det handlar om decennier enligt mig, men jag ser det inte som omöjligt med 100-200 år
Men om man tänker på hela mänsklighetens historia så ser jag vår tid som kulmen av allting, tekniskt, vetenskapligt, religionsmässigt, maktstrukturer, jordens resurser, föroreningar, växthuseffekten, utarmningen, människors jagande av materiella ting som inte ger något o.s.v. så tror jag inte att karusellen håller 100 år. Om inte Harmageddon kommit då, så har något annat katastrofalt hänt på jorden.

Citat:
Hehe jag har lite svårt att se att det skulle vara fred på jorden om alla världens regeringar unisont gick ut och förbjud religion...jag skulle tvärtom kunna tänka mig att det skulle bli ganska livat...vad tror du?

Det har hänt underligare saker i världshistorien. Vi anser att det är FN som på något sätt "hatar skökan och gör henne utblottad och naken, de skall äta hennes kött och bränna upp henne i eld."

Exakt vad detta innebär vet vi inte, Jag tror FN kommer att angripa själva strukturen av religion på något sätt, kanske genom ekonomiska sanktioner, men att människor kommer självklart fortfarande ha en tro och en religion. Jehovas vittnen kommer sannerligen att fortsätta ha sin tro och utöva den, och när jordens folk ser att Jehovas vittnen inte slutar att predika så kommer dom att attackera, men då kommer Gud genom Jesus att ingripa.

Citat:
Du menar samma homsexualitet som gud skapade?

Gud skapade inte homosexualitet, och nej inte bara homosexualitet, utan alla slags sexuella perversiteter som pedofili, S/M, tidelag o.s.v.
Citera
2013-10-25, 10:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men vi hör ju inte någon röst har jag ju redan förklarat, och vi vet inte för stunden när Gud hjälper oss med förståelsen av bibliska frågor eller hjälper oss i predikoverket. Det är inte förrän i efterhand som vi kan uppfatta att vi måste ha fått hjälp av Gud, att vi blir övertygade om det.

Så gud hjälper er, och ni vet inte när, var eller hur....men ni kan ändå i efterhand slå fast att så var fallet? Det här låter som efterrationalisering av lägsta sort.

Citat:
Inte heller Gud kan tvinga människor att vända om, människor har en fri vilja.

Klart han kan. Han kan påverka människor när och hur han vill. Se på farao. Han fick farao att ignorera att hela hans land och dess folk råkade riktigt illa ut.

Citat:
Dessutom förutsäger bibeln att det är få som ska finna vägen och den trånga porten. Framgång handlar inte om kvantitet utan om kvalitet.

Det brukar heta så...

Skulle inte de stagnerade grupperna du pratar om isf kunna ses vara ännu mer kvalitativa?

Citat:
Det är som att säga att Alexander Fleming har monopol på sanningen om Penicillin bara för att han upptäckte det. Du försöker att få det att låta värre än det är.

Falsk analogi. Berätta nu vilka mer religioner som är sanna om ni inte har monopol på sanningen.

Citat:
Hur då, utan att samtidigt påverka människors fria vilja?

Kan han göra det sen kunde han gjort det tidigare. Det är ju DU som säger att fria viljan finns kvar även när ondskan är borta. Du säger emot dig själv.

Citat:
Jag tycker det är du som inte har förstått vad den fria viljan handlar om.

Tvärtom. Jag har en stor mängd inlägg bakom mig i forument gällande frågor om fri vilja. Jag är i ärlighetens namn förvånad över att du inte hade bättre på fötterna i frågan. Nästan lite besviken. Du kan verkligen inte bara säga att "jag har fri vilja för att jag tror mig ha det". Det är rent vansinne.

Min egen syn är att fria viljan (som jag skulle definiera ungefär som "möjlighet till val utan predeterminerade eller slumpmässiga utfall") är en illusion. Allting som vetenskapen har att säga i frågan (även om vi självklart inte vet allt) är att vi "bor i" och styrs av våra hjärnor som i sin tur styrs av sin omgivning, materian. Ett visst "elektrokemiskt" utgångsläge ger alltid samma utfall. Därmed inte sagt att universum är 100 % deterministisk, jag håller dörren öppen för att det även kan finnas slumpmässiga inslag. Det ger dock inte mer utrymme för fri vilja.

Religioner tycks istället hänvisa till form av "själ" som är separat från kroppen och använder sig av kroppen på något mystiskt sätt. Det får ni väl tro om ni vill, men det finns ABSOLUT INGENTING som tyder på det.

Citat:
Jag frågade dig nyss om barn som säger att dom älskar dig, men du undvek den frågan.

Enbart för att det inte hade med saken att göra. Men jag kan svara på den om du vill:

Citat:
Jag vet inte om du har barn, men tycker du om tanken att dina barn är styrda att säga att dom älskar dig?
Tycker du inte hellre om tanken att barnen säger att dom älskar dig för att dom själva vill säga detta till dig?
Att dom säger detta av fri vilja?

Vad jag tycker och känner kring saken är irrellvant för sanningen. Varför skulle det finnas fri vilja för att jag skulle vilja att det fanns? Trams.

Citat:
Det är förståeligt för där kommer frågan om den fria viljan till sin spets.

Bara för någon som inte förstått frågeställningen. Berätta nu, var kommer dina tankar ifrån? Styr du alla tankar som dyker upp i ditt huvud eller inte?

Citat:
Dessutom kan du fundera och förklara hur din syn ska tillämpas i svenska domstolar. Om nu människor inte väljer att mörda andra t.ex. hur kan man då straffa dom människorna om dom är styrda till det.

En vanlig invändning. Finns många svar på frågan, jag kan dra två stycken snabbt:
1. Om det inte finns fri vilja så har vi ju inget annat val än att också straffa, inte sant?
2. Oavsett om fri vilja finns eller inte så upplever vi det som att vi har det, alltså måste vi skydda oss själva mot farliga typer. Vi kan inte välja att leva som om vi inte hade fri vilja då det isf skulle gå emot vår grundläggande självbevarelsedrift.

Citat:
Nej inte utan att ingripa mot människors fria vilja.

Så det kommer finnas ondska på nästa jord?

Citat:
Men detta kommer han göra i framtiden, han har tillåtit människor att göra som dom vill ett tag, men han tillåter inte det för alltid. Han tillåter det tills det är fullständigt bevisat att Gud har rätt och onda människor har fel.

Då kunde han ha gjort det från början.

Citat:
Gud skapade människan utan onda tankar,

Uppenbarligen med kapacitet för dem. Han visste att det skulle ske. Och kan han se till att ingen ondska finns på nästa jord kunde han ha gjort samma sak på den första.

Citat:
på liknande sätt föds människan utan onda tankar. Men du menar alltså att människan är ond redan i födseln? Är ett spädbarn skyldig till ondska enligt din syn på världen?

Falsk analogi. Hur vet du förresten vad spädbarn tänker?

Citat:
Ja självklart. Det finns ju uppenbart människor som inte väljer ondska med sina fria viljor. Det finns människor som väljer att följa och underordna sig Gud för att dom älskar Gud och hans rättfärdiga lagar som ska skapa fred på jorden. Så Guds skapelse är inte misslyckad bara för att andra människor väljer ondskan. Guds uppsåt med jorden kommer att bli verklighet även om det finns människor som väljer ondskan.

Då kunde han ha gjort det redan från början. Börjar du förstå?

Citat:
Nej Gud skapade inte ondskan. Lika lite som ett spädbarn är ond från början.

Falsk analogi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in