Mrs har generellt svårt att förstå alternativ som inte ligger i linje med sina egna gissningar.
Gissningar? Kallar du förundersökningen för gissningar? Du highfive en random nobody påstår att undersökningen gjord av rikskrim/mordkommissionen och en erfaren tung åklagare är gissningar.
Här gäller hård fakta och inte några karatelärare med familj som du hängt ut gång på gång. Man talar till och med på radio om den här tråden hur oseriös den är.
Om KJ säger att han satt och sket hela kvällen så trodde du väl på det som ett alternativ.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-24 kl. 18:17.
Enligt FUP var det väl en hund tränad att endast markera lik som sökte i KJ lägenhet? Markerade i hörnet till vänster om balkongdörren sett från hallen? Om det stämmer är jag övertygad om att VB dödades i KJ lägenhet.
Kan det uteslutas att det fanns fler personer i lägenheten vid tillfället? KJ måste inte vara mördaren även om jag tror att han är det.
Vilken sida har du läst detta på ?
Ok du är övertygad om att hands lgh är mordplatsen, fast åklagare & alla utredare har gått ut med att dom inte hittat mordplatsen.
Edit: Det har ej återfunnits ett enda bevis i lgh som tyder på att hon mördats där
Mrs har generellt svårt att förstå alternativ som inte ligger i linje med sina egna gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Gissningar? Kallar du förundersökningen för gissningar? Du highfive en random nobody påstår att undersökningen gjord av rikskrim/mordkommissionen och en erfaren tung åklagare är gissningar.
Här gäller hård fakta och inte några karatelärare med familj som du hängt ut gång på gång. Man talar till och med på radio om den här tråden hur oseriös den är.
Nä inte fup, men när du skriver utan att citera direkt från fup. Vad tror du KJs anhöriga tycker om dina kvädes ord när du beskriver honom? Du kan väl vänta med detta till dom har fallit. Citera från fup kan en dresserad apa göra efter lite träning. Prova med att ange sida och källa istället.
Nu skulle jag vilja att alla tvivlare på KJ:s skuld svarar på denna enkla fråga:
- Om KJ är oskyldig, varför gjorde han inte ett enda försök att ens ringa till offrets telefon efter kvällen den 4:e maj? Varför har han ljugit för både sina vänner och polisen om att han ringt? Varför tog han t o m upp sin telefon i en kompis närvaro och slog ett nummer (som helt uppenbart inte gick till VB:s telefon)
Är MYCKET intresserad av att veta hur ni ser på denna fråga, och det tror jag inte att jag är ensam om.
Han verkar rätt dålig på att höra av sig till alla så det är inte så konstigt. Är ju bara att kolla på sms trafiken, han svarar inte på alla.
Och som hans vänner säger så brukar det dröja innan han hör av sig och oftast är det dom som ringer honom. Inga konstigheter.
Jag kan ju inte direkt påstå att jag tycker MB/AN verkar vara kandidater till att göra något så utstuderat, genialiskt och brutalt och i åtminstone svensk kriminalhistoria fullständigt unikt och exempellöst. Eller får du intryck av dem som några kriminalgenier när du läser förhör? Hur förklarar du hennes FB-kommentarer dagarna efter mordet som drog uppmärksamheten till dem. Känns inte direkt som något en inblandad i en sataniskt genial konspiration skulle göra va? Och borde inte deras redogörelser för det exakta innehållet i lördagskvällen vara mer synkade?
När blev ett styckmord fullständigt unikt?
Det kan tänkas att de inte alls var förberedda på frågor om vad de gjorde efter hemkomsten. Varför tror du de fick frågorna? Någon samstämmighet i svaren borde man förvänta sig.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-24 kl. 18:33.
F: Där säger man att…det här är ett DNA som har till…kommit dit efter att benen är
i…i…har blivit rengjorda så att säga. Jag undrar hur du…hur du tänker kring det alltså?
Rent svammel, finns inget sätt för SKL att kunna garantera att DNA kommit dit efter att benet blivit tvättat, även om GM har tvättat benen så behöver han inte fått bort alla spår & att hon skulle ha KJ DNA på sig är väl knappast konstigt....
Detta är vad jag menar med att deras så kallade bevisföring är så förbaskat tunn
En sak till jag reagerade på, blodet som återfanns på handsken kunde dom ju bara säga att det var offrets till +2/+3 det är för mig långt ifrån uteslutet att det inte skulle kunna vara någon annans
Jag tror nästan alla i tråden finner det mer sannolikt att KJ är gm.
Men vad kan påverka så man kan anse att det finns rimligt tvivel gällande MB?
- Motiv. MB´s problem med VB har eskalerat kraftigt under mars/april. VB har troligtvis sagt att hon är gravid. VB har ca 4 veckor innan hon försvann hotat att berätta allt för AN. AN sa i förhör att MB trodde att det skulle bli skilsmässa, nedläggning av företaget m.m. om AN fick reda på att han haft en affär med VB.
- Mordhot. MB har eventuellt mordhotat henne, han minns inte exakt vad han sa, men han tror att han sagt att han vill få bort henne ur sitt liv. MB har också mordhotat andra.
- Kunskap om styckning. MB´s bror Tobias är ytterst kunnig om slakt och jakt. MB själv har också han kunskap om knivar och styckning.
- Tillgång till KJ´s bil. Tobias Berg har stor kunskap om olika fordon och vet sannolikt hur man öppnar en eventuellt låst bagagelucka på en Hyundai.
- Tillgång till KJ´s lägenhet. Troligen kände de också till att KJ sällan låste sitt hem. MB´s vän Engla Mari Lundberg bor granne med KJ på på Flottiljvägen 4 c. Kan MB haft nyckel/kattvakt? (Kanske långsökt spekulation). Vet att Bergarna har även andra vänner i huset.
- "Heder åt familjen". Familjen Berg har på flera ställen klargjort att de är beredda att döda om någon hotar familjen/jävlas med dem.
- Kunskap om KJ. Bröderna Berg har vetskap om KJ´s diagnoser, beteende etc. (Vet detta via andra personer som jag inte vill dra in här, samt eventuellt info från VB själv).
- KJ´s öppna facebook. Den var fram till ca 14/5 öppen för alla. (Styckningsfilmer, knivar, våld...)
- Kunskap om rengöringstekniker/sterilisering. AN arbetade fram till 2012 som sjukhusstädare.
- Sökningar på KJ´s fordon. Det gjordes 4 st sökningar på KJ´s bil (Hyundaien) under april månad. Ingen vet vem som gjorde dessa sökningar.
- Utstuderat alibi. Varför boka middag på restaurang plus åka taxi precis då mordet sker?
- Sociapati. Sociopater begår oftare mord än svagbegåvade aspergare. (Spekulation).
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Har klippt och klistrat från FUP (till ett eget Word-dokument först, därav inga sidhänvisningar):
Annika uppger att idag efter att förhörsledaren ringde (förhörsledarens anteckningar: jag ringde ungefär 40 minuter före detta förhör startade) och avtalade förhörstiden så har Micael berättat att han har haft sex med Vatchareeya. Micael uppgav för Annika att han har haft sex vid ett tillfälle med Vatchareeya och detta skulle ha skett för ca: 2 års sedan.
Micke uppger dock att strax innan Ploy försvann så hotade hon att avslöja allt för Mickes hustru. Det kan vara på Facebook eller SMS, Micke kommer inte ihåg. Detta skedde cirka fyra veckor innan hon försvann.
Det är genom SMS som dom har tagit fram det när du skall in på förhör, men då har jag redan berättat sa han. Att dom hade haft en sexaffär att nu när jag fått veta det, så läggs företaget ner, skilsmässa och vi säljer huset och så sa han att han.
Eftersom de hade hållt på så länge så Micke var rädd att de skulle uppdagas.
Den 26 april så skriver Ploy "är det på riktigt att du vill döda mig, hata mig" Micke tror inte att han har sagt ngt sådant till henne. Han är ganska säker på att han inte har sagt detta till henne. Han tvivlar starkt på att han sagt detta men han kan ha sagt "att han vill ha bort henne från sitt liv".
micke du måste börja äta rätt för min skull för ditt barn också du måste leva länge med oss
Ploy verkade mer intresserad av att få barn tillsammans med Micke.
Camilla säger att Mikael saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor. Camilla säger att hon vid något tillfälle sagt till Mikael att förr eller senare så kommer Annika att få veta. Mikael har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl dem". Annika säger att hon tror att Mikael är kapabel till att döda någon som kommer in i hans sfär och förstör för honom.
Jan-Erik säger spontant att Yngves fru för någon vecka sedan berättat för Jan-Eriks fru i samband med Vatchareeyas minnesstunda att Annika Nordström hotat ta ihjäl Vatchareeya. Om det sker via SMS kan Jan-Erik inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan Vatchareeya försvinner.
På frågan om Berg på något sätt hotat Vatchareeya så förnekar Berg att några hot ska ha förekommit. Vatchareeya ska aldrig heller på något sätt berättat att hon ska avslöja för Bergs fru
Annika vad som haft ihop. Berg blev orolig när en Alexander Flygare började kontakta hans fru och skicka sms till henne att Berg träffade Vatchareeya varpå Annika konfronterade Berg med uppgifterna varpå han svarade att han avslutat det. Hon fick aldrig veta att Berg varit otrogen.
Ploy hade skrivit ngt privat om deras relation på facebook. Micke kommer inte ihåg vad hon skrivit men han tog bort henne från forumet. Micke har ej fått ngn kommentar om denna skrivelse. Han tror att den enbart låg där ngn minut. Det handlade om Micke och Ploy men det stod inte att de hade sex. Han tror att hon la dit detta eftersom han inte svarade på hennes SMS. Micke har SMS'at till Ploy att hon inte var avstängd från karaten men från Karateforumet.
Micke uppger att när hon har hotat med att komma hem till honom så har han svarat på SMS'en för att lugna ner henne.
Micael sa också att han hade hotat Alexander att han skulle skicka Hells Angels på Alexander.
Micke Berg
Nej inte sur. Vad jag menade är att jag inte blandar in mina släktingar i mitt liv och de blandar inte in mig i deras problem om det inte gäller liv och död.
Vet inte om detta redan postats i denna tråd, ber i så fall om ursäkt på förhand
Saxat ur mordet på Linda Chen-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Folketistugorna
Den här tanken har slagit mig flera gånger under tiden jag har läst FUP. Jag har ingen utbildning, men däremot lång erfarenhet av personer, både vuxna och barn, med Asperger. Något som är ganska välkänt är väl just det att personer med Asperger inte kan förstå hur andra människor tänker och känner.
Min erfarenhet säger att det är åt andra hållet också: personer med Asperger kan verkligen inte förstå att andra människor kan dra slutsatser ur deras kroppspråk och tonfall. De är helt övertygade om att andra människor inte kan förstå hur de tänker och känner eftersom andra människor inte har en direktkoppling in i deras hjärna.
Om en person med Asperger kommer in ett rum med hängande axlar, sur uppsyn och fräser fram ett hej och man då helt uppriktigt undrar vad som hänt och varför de är sura eller arga, kan de helt fastna vid att man säger att de är sura och arga. Hela diskussionen kommer då att kretsa kring att man påstår att de är sura och arga fast de aldrig sagt något sådant. De blir helt enkelt förnärmade när man läser av deras kroppsspråk och tonfall och låser sig totalt. Jag tror att det beror på att de själva är helt oförmögna att läsa av andra människor.
En sak som jag också ofta har hört (även av psykologer) är att personer med Asperger inte kan, eller har stora svårigheter med att ljuga. Så är inte fallet. De kan ljuga, och hålla kvar vid sina lögner fast det blir helt abusurt. Blir de inte påkomna med fingrarna nedstoppade i kakburken så kan det i deras värld helt enkelt inte finnas någon människa som säkert vet att de tagit en kaka. Detta fast man påpekar att kakburken är slut, ingen annan har varit i närheten och deras fingrar, mun och kläder är fulla i kaksmulor. Kring tomma kakburkar och smulor kan de dra de mest fantastiska lögner som överhuvudtaget inte går att härleda till verkligheten, och sedan hålla kvar vid lögnerna till döddagar eftersom ingen har sett dem äta kakor.
Personer med Asperger har mycket svårt med minnet om det inte är något som är positivt och ligger i deras intresse. De kan helt ha tappat minnet av vad som hände i förrgår och absolut inte få fram det oavsett hur mycket man pressar dem, men redogöra i detalj hur det såg ut inne i en affär de besökt för flera år sedan eftersom den affären sålde produkter som låg inom deras intresseområde.
Tyckte det var intressant, med tanke på KJs omdiskuterade mentala status.
Rättskemiska avdelningen i Linköping 2013-06-11, 2013-09-24);
angående skadornas uppkomstsätt
att fynden i form av de skarpkantade skadorna (43, 44, 50-62, 74, 87-90, 96, 110-114) starkt talar för att de uppkommit genom skarpt våld, och att skadorna har ett utseende som talar för att de uppkommit genom inverkan av ett smalt, knivliknande föremål;
att underhudsblödningarna (34, 39, 75, 78) och överhudsavskrapningarna (32, 37, 45, 67-70) starkt talar för att de uppkommit genom trubbigt våld, men skadorna är ospecifika och det exakta uppkomstsättet kan inte fastställas;
att fynden i form av delning vid handleden (35, 41) och höftleden (2, 6-8, 11, 12, 72, 73) starkt talar för att dessa kroppsdelar har avlägsnats genom användning av en kniv eller knivliknande föremål, möjligen i kombination med såg, yxa eller snarlikt verktyg;
att fynden i form av punktformade blödningar på kinderna och i det vänstra ögat möjligen talar för att tryck utövats mot halsen, men fynden kan även ha uppkommit på annat sätt (21, 22);
att de små blödningar innanför sköldbrosket och vid den högra sköldkörtelloben övre pol (82, 83) kan ha uppkommit genom trubbigt våld, till exempel tryck mot halsen, men att andra naturliga orsaker till blodansamlingarna också är möjliga;
angående skadornas ålder
att fynden i form av de skarpkantade skadorna (43, 44, 50-62, 74, 87-90, 96, 110-114) och underhudsblödningarna (34, 39, 75, 78) talar för att de uppkommit kort tid före döden;
att överhudsavskrapningarna och delningen vid handleden (35, 41) och höftleden (2, 6-8, 11, 12, 72, 73) på grund av intorkning och begynnande förruttnelse inte kan bedömas närmare avseende tidpunkten för deras uppkomst;
angående dödsorsaken
att fynden och omständigheterna starkt talar för att döden har orsakats av de skarpkantade sårskadorna med skador på lungor och hjärta med yttre och inre förblödning samt luftinträde till lungsäckarna;
angående dödssättet
att fynden och omständigheterna visar att döden har orsakats av annan person,
Händerna KAN alltså ha avskilts vid handlederna medan VB fortfarande levde. Och även benen vid höftleden, tydligen ? Värre än jag befarade, men inte förvånande ..
Händerna KAN alltså ha avskilts vid handlederna medan VB fortfarande levde. Och även benen vid höftleden, tydligen ? Värre än jag befarade, men inte förvånande ..
Knappast troligt, en hand ok...två händer mm ja ok
ett ben? nä...du är långt borta av medvetslöshet både av smärta & blodförlust