Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Jag orkar tyvärr oftast inte läsa så långa inlägg som ditt så du får gärna komprimera ditt budskap om du vill nå fram till mig effektivt.
Den mesta texten var bibelställen, så jag vet inte hur jag skulle kunna komprimera detta mer, jag tyckte att jag komprimerade och tog dom viktigaste bitarna i skriftställena.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Matteusevangeliet 28:16-20
Det är den mest kända missionsbefallningen från bibeln. Den är egentligen riktad till Jesu lärjungar men kan säkert även i förlöngningen ses som en befallning till alla kristna eftersom alla kristna i viss mån kan ses som lärjungar.
Det är en befallning till lärjungarna att göra alla folk till lärjungar och att lära dem att hålla de bud som Jesus gett oss.
Den befallningen säger ingenting specifikt om just dörrknackning
Nej precis, det står bara allmänt om att göra lärjungar, men skriftstället som jag redan citerat tidigare är mer specifik på hur lärjungarna ska gå till väga, nu måste jag citera en lång bit från bibeln för att man ska få ett sammanhang:
"
Han kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt över orena andar, så att de kunde driva ut dem och bota alla slags sjukdomar och krämpor. Detta är namnen på de tolv apostlarna: först Simon, som kallas Petrus, vidare hans bror Andreas, Jakob, Sebedaios son, och hans bror Johannes, Filippos och Bartolomaios, Tomas och tullindrivaren Matteus, Jakob, Alfaios son, och Taddaios, Simon Kananaios och Judas Iskariot, han som förrådde honom.
Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem: ”Ta inte vägen till hedningarna och gå inte in i någon samarisk stad. Gå i stället till de förlorade fåren i Israels folk. Förkunna på er väg att himmelriket är nära. Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena och driv ut demoner; ge som gåva vad ni har fått som gåva. Skaffa inte guld eller silver eller koppar att ha i bältet, ingen påse för färden, inte mer än en enda skjorta, inga sandaler och ingen stav. Ty arbetaren är värd sin mat. I varje stad eller by ni kommer till skall ni ta reda på vem som är värdig där och stanna hos honom tills ni skall vidare. Stig in i huset med en fridshälsning, och om huset är värdigt skall det få den frid ni önskar det. Men om det inte är värdigt skall den friden vända tillbaka till er. Om man inte tar emot er eller lyssnar till era ord, så lämna det huset eller den staden och skaka bort dess damm från era fötter. Sannerligen, det skall bli lindrigare på domens dag för Sodoms och Gomorras land än för en sådan stad."(Matteus 10:1-15 Bibel2000)
Här är det tydligt att lärjungarna hälsar på människor i deras hem, deras hus. Förutom dom som dom träffar utmed vägen, exakt så här förkunnar Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
och det mest logiska sättet att följa detta bud torde väl vara att göra alla folk till lärjungar på det mest effektiva sätt (som är förenligt med Jesu läror såklart och inkluderar därför exempelvis inte tvångsdop).
Vad är mer effektivt att träffa alla människor i en stad, än att gå till deras hem?
Om man predikar på torget, så finns det alltid människor som aldrig sätter sin fot i torget. Men alla människor måste bo någonstans, även om det är ett hus, hyreshus eller under en bro.
Så berätta vad som är mer effektivt än det?