2013-10-24, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur skulle en alltmer komplex och människoliknande robot kunna få ett medvetande? I vilket skede av konstruktionen skulle medvetandet tillföras eller uppstå? Det måste finnas en gräns där roboten övergår från omedvetande till ett (om än vagt) medvetande.

Nyckelordet är ÖKANDE komplexitet. Det missade du kanske.

Citat:
Och hur skulle detta eventuellt vaga medvetande manifestera sig?

Genom en ökande komplexitet i relationen till omgivningen; något som efterhand utvecklas framemot självorganiserande komplexitet.

Citat:
Hur skulle det kunna bevisas?

Genom observation. Vad annars?

Citat:
Roboten blir bara en avancerad bild av en människa - ett konstprojekt.

Och det vet du redan nu?

Citat:
Hur mycket kunskaper roboten än har, hur mycket roboten än kan registrera och processa - så är den bara artificiell kunskap/intelligens. Även om den är bättre än människor på allt, så har den inget medvetande. Den skulle kunna ha enorma kunskaper om sådant som är relaterat till medvetande men inte kunna uppleva det mer än vad den skulle kunna uppleva att äta en stor saftig apelsin en varm och svettig dag på stranden.

Se ovan.

Citat:
Det duger inte att sätta sin tro till komplexitet.

Det går bra om man vet vad komplexitet är, istället för att förkasta konceptet med hjälp av irrelevanta analogier, strawmen och annan retorik.

Citat:
800-talets alkemi var mer seriös än så.

Jag tvivlar på att du vet mer om alkemi än du gör om komplexitet.
Citera
2013-10-24, 10:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag baserar min tro på era själar på mitt eget förnuft. Eftersom jag har en själ, utan att jag först var medveten om det, så tror jag att något liknande gäller för er.

Falsk analogi. Du TROR du har en själ, och sen TROR du att vi är skapade efter samma mall ... inklusiva dina TROS-föreställninger, som du TROR är "sunt förnuft".

Alltså rör du ihop subjektivitet med objektivitet .... IGEN.

Citat:
Det är den nakna sanningen om själen:

Whoa, skulle du inte först demonstrera att själar finns.

Citat:
vi är inte så stora som våra falska självbilder gör anspråk på.

Du menar lika självgoda och megalomana som vissa bibelviftare. Nej det är säkert inte typisk för majoriteten av människor.
Citera
2013-10-24, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Därför att du inte är en kropp utan har en kropp.

Väderkvarns-kriget mot scientismen igen?

Jag minns inte att det har funnits nån särskild agenda FÖR positivistisk materialism eller reduktionism här, och även om så skulle ha manifesterat sig finns det ändå komplexitet att ta hänsyn till.
Citera
2013-10-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Apor tillhör "världssjälen" om din definition av själ är det jag tror du menar. Så ser jag det.
människohjärnan är bara en överklockad aphjärna. den kan inte användas för att helt förstå gud och hans hjärna/universum.
Citera
2013-10-24, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vidare tänker jag att eftersom vi kan uppleva medvetande men inte definiera det, så kan man inte konstruera det.

Speak for yourself.

Att DU inte har kompetens till att förstå komplexitets-definitionen betydar inte att andra skall operera på samma inkompetens-nivå som dig.

Citat:
Processer är förändring - själen är identitet.

Vad betydar denna plattityd? Att "identitet" är statisk? Nån spekulativ positivistisk 'absolut' du trollar fram?
Citera
2013-10-24, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Att bibeln säger emot sig själv är inte mitt problem, det är ett problem för den som påstår sig veta vad bibeln säger.

Citat:
Är du ärlig? Som om inte böcker på ett bibliotek säger emot varandra?

Falsk analogi. Ingen påstår att böckerna på ett bibliotek ÖVERLAG är annat än böcker på ett bibliotek. Det finns ingen positivistiska 'absoluter' omkring biblioteker.
Citera
2013-10-24, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag tror att vi har en själ. För mig betyder själ drivkraft, en drivkraft som gör människan levande.

No worries, tro vad du vill.

Citat:
Utan själ skulle människan bete sig likt en bil som kör på tomgång utan någon förare. Föraren som styr bilen är analogt med själen som styr kroppen.

Men kom med belägg ... istället för undermåliga analogier, strawmen om vetenskap/filosofi och annan semantisk akrobatik .... om du vill ändra din tro från något personligt/subjektivt till att vara allmänt/objektivt.
Citera
2013-10-24, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, för mig är Bibeln en samling oberoende böcker av olika författare. Biblioteksanalogin är inte fask

Jo, den är falsk.
Citera
2013-10-24, 11:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Och det är precis därför man inte ska diskutera med folk som är religiösa. Religion har inget alls att göra med vare sig verkligheten eller vetenskap.

Religion är ett mentalt virusoch jag betraktar er alla som allvarligt sjuka.

Citat:
Hur är det med bevisbördan för det fetade?

Sen när har DU börjat ta bevisbördan allvarligt?

Iövrigt är det nu nog en för kategorisk generalisering att kalla all religion för ett mentalt virus. Personligen skulle jag noga mig med att påstå detta om t.ex. individer som kan observera en osynlig "själ" i sig själv, komme med nonsens-argument om en sån "själ" och sen hävda att ALLA har en sån spekulativ mojäng (~"själ").
Citera
2013-10-24, 11:06
Medlem
Rent spontant tror jag att själen är livsgnistan i oss alla. Den är evig och beständig. Den har sitt ursprung hos Gud och kommer en dag att återvända till Gud. Det är själva ursprunget till vår strävan efter det rena, det vackra, sanningen och godheten.
Citera
2013-10-24, 11:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Rent spontant tror jag att själen är livsgnistan i oss alla. Den är evig och beständig. Den har sitt ursprung hos Gud och kommer en dag att återvända till Gud. Det är själva ursprunget till vår strävan efter det rena, det vackra, sanningen och godheten.

Någon speciell anledning att du tror allt det där? Magkänslan?
Citera
2013-10-24, 11:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jag vill nog hålla med DenLede på den här frågan.

Jag kan välja olika nivåer att ta mig an frågan på men i slutändan hamnar jag vid insikten att varje enskild individ är "En själ i en apa här på jorden".

Jag vill inte tänka på det som att vi "har en själ", nej, vi är det som vi vill kalla för själ och vi har en kropp som vi råkar befinna oss i för tillfället. Huruvida vi sedan svävar iväg efter döden etc är en lite annan fråga.

En av de bästa sakerna med flashback (och andra forum och mänskligheten generellt sätt) är att folk ofta pratar med varandra om t.ex. själen och de verkar tro att de förstår vad de pratar om. Själ för mig är en sak, själ för dig är en annan sak, själ för honom är absolut ingenting. Själ kan vara tusen olika saker och ändå använder vi det ordet som om det vore självklart vad en själ var.

Det vara väl bättre att hitta mera precisa ord än "själ" i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in