Citat:
Märks att du inte är insatt i situationen. RS har vetorätt till i princip allt som händer i BiH. Säg att bosniakerna vill bygga en motorväg mellan Zagreb-Sarajevo så blir svaret från Dodik och Co. Nej vi vill ha en motorväg mellan Banja Luka - Belgrad. Så lägger dom in sin vetorätt och folk i BiH får fortsätta köra bil på sina livsfarliga serpentinvägar som är gjorda för åsnor. Mitt exempel är väldigt förenklat men det är så det funkar i BiH , tyvärr. Varenda bonde där nere kräver rättigheter och har veto till allt. Sedan den tredje kroatiska entiteten skulle aldrig funka då kroaterna är mindre än 10% idag i BiH, det är som att araberna i Malmö skulle utropa en självständig arabisk autonomi i Malmö Kommun med den logiken som du framför, kroaterna är duktiga på att framhäva sig som duktiga och framgångsrika i regionen, men sanningen är tyvärr det omvända. Kollar man deras skulder, så påvisar siffrorna röda siffror, dvs dom har skulder utöver sina intäkter - kortsiktig framgång är ingen hållbar lösning. Därför talar ingenting att kroaterna i BiH skulle vara något framgångsrikare än bosniakerna eller serberna i BiH, kanske är dom ännu mer inkompetenta än dom två sistnämnda då deras antal är betydelselöst rent demografiskt och alla kroater från BiH med något innanför pannbenet har redan lämnat misären i Hercegovina och emigrerat till något bättre land med potential för ett normalt liv, vad har vi då kvar? Jo, en majoritet av grisuppfödare som bor på landsbygden tillsammans men en gammal befolkning och en liten liten klick bosnienkroater med intellekt som bosatt sig i Mostar.
Din text visar ju varför dem skriver som dom gör.. Om man skall använda fotbollstermer så gick du på finten för att sedan göra ett vackert självmål...
Jag har ingen som helst avsikt att provocera, men kan du säga mig på vilket sätt RS är en bidragande orsak till dagens situation i Bosnien. Dom belastar väl knappast FBiH ekonomiskt..så vad kan det då vara.
Faktum är och detta är ju bara givetvis min egna tanke. Det är att om det skulle bli en tredje entitet där kroaterna styrde (väljer att kalla dom så) så skulle dom inom en snar framtid både när det gäller ekonomi och utveckling i största allmänhet gå om och förbi dom båda andra entiteterna..
Jag har ingen som helst avsikt att provocera, men kan du säga mig på vilket sätt RS är en bidragande orsak till dagens situation i Bosnien. Dom belastar väl knappast FBiH ekonomiskt..så vad kan det då vara.
Faktum är och detta är ju bara givetvis min egna tanke. Det är att om det skulle bli en tredje entitet där kroaterna styrde (väljer att kalla dom så) så skulle dom inom en snar framtid både när det gäller ekonomi och utveckling i största allmänhet gå om och förbi dom båda andra entiteterna..