2014-02-12, 09:57
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bembs
Din text visar ju varför dem skriver som dom gör.. Om man skall använda fotbollstermer så gick du på finten för att sedan göra ett vackert självmål...

Jag har ingen som helst avsikt att provocera, men kan du säga mig på vilket sätt RS är en bidragande orsak till dagens situation i Bosnien. Dom belastar väl knappast FBiH ekonomiskt..så vad kan det då vara.

Faktum är och detta är ju bara givetvis min egna tanke. Det är att om det skulle bli en tredje entitet där kroaterna styrde (väljer att kalla dom så) så skulle dom inom en snar framtid både när det gäller ekonomi och utveckling i största allmänhet gå om och förbi dom båda andra entiteterna..
Märks att du inte är insatt i situationen. RS har vetorätt till i princip allt som händer i BiH. Säg att bosniakerna vill bygga en motorväg mellan Zagreb-Sarajevo så blir svaret från Dodik och Co. Nej vi vill ha en motorväg mellan Banja Luka - Belgrad. Så lägger dom in sin vetorätt och folk i BiH får fortsätta köra bil på sina livsfarliga serpentinvägar som är gjorda för åsnor. Mitt exempel är väldigt förenklat men det är så det funkar i BiH , tyvärr. Varenda bonde där nere kräver rättigheter och har veto till allt. Sedan den tredje kroatiska entiteten skulle aldrig funka då kroaterna är mindre än 10% idag i BiH, det är som att araberna i Malmö skulle utropa en självständig arabisk autonomi i Malmö Kommun med den logiken som du framför, kroaterna är duktiga på att framhäva sig som duktiga och framgångsrika i regionen, men sanningen är tyvärr det omvända. Kollar man deras skulder, så påvisar siffrorna röda siffror, dvs dom har skulder utöver sina intäkter - kortsiktig framgång är ingen hållbar lösning. Därför talar ingenting att kroaterna i BiH skulle vara något framgångsrikare än bosniakerna eller serberna i BiH, kanske är dom ännu mer inkompetenta än dom två sistnämnda då deras antal är betydelselöst rent demografiskt och alla kroater från BiH med något innanför pannbenet har redan lämnat misären i Hercegovina och emigrerat till något bättre land med potential för ett normalt liv, vad har vi då kvar? Jo, en majoritet av grisuppfödare som bor på landsbygden tillsammans men en gammal befolkning och en liten liten klick bosnienkroater med intellekt som bosatt sig i Mostar.
Citera
2014-02-12, 10:59
Medlem
Messials avatar
Varför identifierar sig de som föds till muslimer (sydslavisk befolkning) automatiskt som bosniaker? Och inte som bosnier med muslimsk religiös åskådning?
Varför identifierar sig en som föds till katolik, också sydslavisk befolkning, automatiskt som kroat? Trots att hans eller hennes nära och kära och förfäder inte ens pratar kroatiska och aldrig har bott eller varit i Kroatien? Eller haft någon som helst kontakt med de berörda landet?
Varför är den som föds till en ortodox likadan, fast när det gäller Serbien?

Det är uppenbart att människor där nere i Bosnien och Hercegovina identifierar sig genom religionen, om man tillhör den och den religionen, så anser man automatiskt att man tillhör en folkgrupp och ett land i forna Jugoslavien med den religiösa åskådningen.

Varför kan man inte vara som albanerna? Majoriteten utav alla albaner identifierar sig främst genom att de alla är albaner, och genom språket.
Du kan som alban vara muslim, katolik och ortodox - men du är fortfarande alban. Alla är fortfarande albaner.
Norr om Albanien och Kosovo tänker man helt olika, ni som har sagt och ni som säger att religionen inte kopplas till etniciteten bland sydslavisk befolkning - är ju inte korrekta.

Om Bosnien och Hercegovina skall fungera i framtiden när alla dagens ledare och partier är borta, så måste människor ändra sin syn och tankar gällande många saker och ting.
Jag känner en katolsk kvinna som kommer ifrån Bosnien och Hercegovina, hon ser sig absolut inte som kroat enbart på grund utav sin religiösa åskådning, hon ser sig kort och gott som en bosnier med katolsk tro.
Även barn med en förälder som är katolik/ortodox och en förälder som är muslim, ser sig i nästan alla fall som bosnier. De stöttar exempelvis herrlandslaget i fotboll på olika matcher.
Citera
2014-02-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Varför identifierar sig de som föds till muslimer (sydslavisk befolkning) automatiskt som bosniaker? Och inte som bosnier med muslimsk religiös åskådning?
Varför identifierar sig en som föds till katolik, också sydslavisk befolkning, automatiskt som kroat? Trots att hans eller hennes nära och kära och förfäder inte ens pratar kroatiska och aldrig har bott eller varit i Kroatien? Eller haft någon som helst kontakt med de berörda landet?
Varför är den som föds till en ortodox likadan, fast när det gäller Serbien?

Politika brate, politika, något som politiker och religiösa idioter har hållt på med i flera hundra år istället för att inse sanningen, att vi är samma folk med olika syn på Gud...
Citera
2014-02-12, 11:50
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Politika brate, politika, något som politiker och religiösa idioter har hållt på med i flera hundra år istället för att inse sanningen, att vi är samma folk med olika syn på Gud...

Verkar som du missuppfattat hela grejen

Det finns ingen i fd Jugoslavien som är "samma folk" då det är en salig blandning av alla möjliga folkslag som endast har en sak gemensamt och det är språket och till viss del kulturen.

Jag vet inte om du skolkade från religionsundervisningen i skolan men du vet att muslimer,katoliker och ortodoxa tror på samma gud va? med tanke på att alla säger att det bara finns en gud.
Citera
2014-02-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Verkar som du missuppfattat hela grejen

Det finns ingen i fd Jugoslavien som är "samma folk" då det är en salig blandning av alla möjliga folkslag som endast har en sak gemensamt och det är språket och till viss del kulturen.

Jag vet inte om du skolkade från religionsundervisningen i skolan men du vet att muslimer,katoliker och ortodoxa tror på samma gud va? med tanke på att alla säger att det bara finns en gud.

Syd-slaver, dvs säga serber, kroater, bosnier och montenegriner är enligt mig samma folk.

Och jag skrev olika syn på Gud, för även judar tror på den Guden som kristna och muslimer tror på. Men alla dessa tre olika religioner har olika syn. Precis som det är skillnad på katoliker, ortodoxa, protestanter. Samma Gud men lite olika sätt att utöva religionen. Så inte en annan Gud, samma Gud.
Lär dig läsa, gör om, gör rätt..
Citera
2014-02-12, 15:34
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Har du ens läst rapporten lol?

Och jo, 99 % av dina inlägg handlar om serber. Du lurar ingen. Vad som är ännu mer patetiskt är att du påstår att du hatar "cetniks" och inte alla serber, men i dina inlägg är det just serber du pissar på.

Det är ingen idé att svara på zigenaren Messial's inlägg. Han är bra på att snacka skit men hans källhänvisning är osynlig.
Vad fan snackar du om? Det är bara att bläddra till dom senaste inläggen vilket handlade om Bosniens upplopp men som sagt så kollar du inte det utan fastnar på dom inläggen där serber nämns.

Rapport som serbern skrev?

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Tvrtko kör kanske på mottot : Nisu svi srbi cetnici, a svi cetnici su srbi.
Senast redigerad av Tvrtko 2014-02-12 kl. 15:36.
Citera
2014-02-12, 16:20
Medlem
Sunrise01s avatar
Mladen Bosic från SDS förklarar varför det inte finns några antikorruptions protester i RS trots att den ekonomiska situationen är sämre än i Federacija. Och att RS är mera skuldsatt än Fed trots det faktum att RS entiteten har till hälften mindre invånare. Enligt Bosic beror det helt enkelt på att RS borna har gått på skrämselpropagandan av Dodik att deras entitet kan försvinna om det skulle bli protester samtidigt i båda entiteterna, medans bosniakerna enligt Bosic har större självförtroende och inte har samma rädsla och därför vågar protestera för att försöka att få bukt med korruption.

http://blogcikcik.blogspot.se/2014/02/bosic-konacno-objasnio-zasto-nema.html
Senast redigerad av Sunrise01 2014-02-12 kl. 17:02.
Citera
2014-02-12, 17:22
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Syd-slaver, dvs säga serber, kroater, bosnier och montenegriner är enligt mig samma folk.

Och jag skrev olika syn på Gud, för även judar tror på den Guden som kristna och muslimer tror på. Men alla dessa tre olika religioner har olika syn. Precis som det är skillnad på katoliker, ortodoxa, protestanter. Samma Gud men lite olika sätt att utöva religionen. Så inte en annan Gud, samma Gud.
Lär dig läsa, gör om, gör rätt..

Slaver är ingen ras utan en språklig term, den slaviska gruppen är uppbyggd av flera olika folkstammar, som dinarider, alpinider, sorber, goter osv osv.

Finns ingen folkgrupp som heter varken slaver eller sydslaver som du kallar det eftersom det är ett hokuspokus begrepp
Citera
2014-02-12, 17:59
Medlem
FrozenFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bembs
Din text visar ju varför dem skriver som dom gör.. Om man skall använda fotbollstermer så gick du på finten för att sedan göra ett vackert självmål...

Jag har ingen som helst avsikt att provocera, men kan du säga mig på vilket sätt RS är en bidragande orsak till dagens situation i Bosnien. Dom belastar väl knappast FBiH ekonomiskt..så vad kan det då vara.

Faktum är och detta är ju bara givetvis min egna tanke. Det är att om det skulle bli en tredje entitet där kroaterna styrde (väljer att kalla dom så) så skulle dom inom en snar framtid både när det gäller ekonomi och utveckling i största allmänhet gå om och förbi dom båda andra entiteterna..

Jaha, så mitt sätt att uttrycka mig är anledningen till varför serberna ljuger så mycket? Där ser man. Inte visste jag att min text hade en sådan stor inflytande på den serbiska propagandan

Kan det inte istället vara så att jag uttrycker mig så som jag gör för att NI, ständigt försöker underminera Bosniens suveränitet och ständigt förstorar och ljuger i median när det handlar om Bosnien?

För att sedan spinna vidare varför "RS" förhindrar Bosnien utveckling, eftersom du verkar vara så trög att fatta det. Låt mig nämna två exempel: Sejdi-Finci frågan och JMBG. Visserligen så bär inte "RS"-politikerna hela skulden, utan även de bosniska katolikerna och till en liten del - bosniska politiker.
Citera
2014-02-12, 18:13
Medlem
FrozenFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
I Åsne Seierstads bok "Med ryggen mot världen" träffar hon en äldre serb som har en tavla med Da Vincis berömda målning på Jesus och den sista måltiden. När hon frågar om den så säger han att det inte är Jesus, utan tsar Lazar och hans närmaste vänner. Sedan jag läste det har alltid tyckt att serber är svaga för propaganda.

Ont: kan någon översätta delar ur artikeln ni diskuterar? Orkar inte google translatea.

Jag har tyvärr inte så mycket tid just nu, men i det stora hela så står det i titeln att "muslimerna" har "lagt fram alla kort" och vill lösa upp "RS". Som att det skulle vara någon sensationell nyhet...Man kan ju fråga sig hur de vet att alla som demonstrerar är av muslimsk tro. Man försöker alltså, får hela situationen i Bosnien att framstå som att det enbart muslimerna vill förändra landets politiska läge. Fast i verkligheten så är det vanliga medborgare, studenter, arbetslösa och hungriga som demonstrerar.

Intressant citat från Åsne Seierstads bok. Dessvärre så är det relativt vanligt bland serberna. Det sjuka är ju att även de serber som bor i Sverige och som till stor del är uppvuxna eller födda här tror på sådan trams. Det är som att all kunskap och erfarenhet som man får ut av den svenska skolan, inte biter på serberna. De har noll källkritik och länkar ständigt till serbiska verk eller till några andra knäppgökar som sympatiserar med serberna. Det är nog därför 9 av 10 serber här på forumet beter sig rabiata och aggressivt.
Senast redigerad av FrozenFist 2014-02-12 kl. 18:22.
Citera
2014-02-12, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenFist
Jag har tyvärr inte så mycket tid just nu, men i det stora hela så står det i titeln att "muslimerna" har "lagt fram alla kort" och vill lösa upp "RS". Som att det skulle vara någon sensationell nyhet...Man kan ju fråga sig hur de vet att alla som demonstrerar är av muslimsk tro. Man försöker alltså, får hela situationen i Bosnien att framstå som att det enbart muslimerna vill förändra landets politiska läge. Fast i verkligheten så är det vanliga medborgare, studenter, arbetslösa och hungriga som demonstrerar.

Intressant citat från Åsne Seierstads bok. Dessvärre så är det relativt vanligt bland serberna. Det sjuka är ju att även de serber som bor i Sverige och som till stor del är uppvuxna eller födda här tror på sådan trams. Det är som att all kunskap och erfarenhet som man får ut av den svenska skolan, inte biter på serberna. De har noll källkritik och länkar ständigt till serbiska verk eller till några andra knäppgökar som sympatiserar med serberna. Det är nog därför 9 av 10 serber här på forumet beter sig rabiata och aggressivt.

Tack!

Det är en bra bok, du borde läsa den om du inte gjort det. Där pratar hon om den inverkan som Milosevic hade på folket och hjälper oss att förstå serber lite bättre. Hon menar att Milosevics propaganda är roten till serbernas vi-mot-dem mentalitet idag, och då får man ändå förstå att även unga serber i Sverige idag har svårt för att lita på omvärlden när deras föräldrar hjärntvättats av Milosevicregimen och antagligen intalar sina barn att världen vill Serbien ont.

Boken handlar f.ö om Åsnes resa genom Serbien år 2003 där hon träffar folk och pratar om allt som hänt i Serbien de senaste 20 åren.

Finns bl.a en rolig sekvens då hon träffar Rambo Amadeus och han går bara med på att ge henne en intervju om hon spelar in en låt med honom. Och visst gör hon det:

http://www.youtube.com/watch?v=96MKHW4XzsE
Senast redigerad av URBANARTS89 2014-02-12 kl. 18:48.
Citera
2014-02-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Finns ingen folkgrupp som heter varken slaver eller sydslaver som du kallar det eftersom det är ett hokuspokus begrepp

Visst vi säger så. Du vet att alla vi är också afrikaner och att din farsas farsa för miljoner år sedan var en apa.
Hur och när blev de folk som bor i Sverige en etnisk grupp? Det är samma sak med oss syd-slaver.
Vi delar samma språk vi syd-slaver, precis som de "svenskar" som bodde här för en massa år sedan.
Efter ett tag så blir man ett o samma folk. Just därför finns det idag som är "etniska" engelsmän, tyskar, svenskar och det bästa av allt, idag finns det jugoslaver.
Sen kan du leva i din låtsas värld där du tror att vi slaver inte är en folkgrupp. E boze budale. Du vet, forskare har haft fel många gånger, även du som leker mini-forskare. Men visst, jorden är fortfarande platt eller hur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in