2013-10-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Från FN:

21 000 barn dör varje dag av orsaker och sjukdomar som är
lätta att förhindra eller bota.
Varje dag dör nära 1 000 kvinnor i samband med graviditet
eller förlossning.
Varje år dör 1,8 miljoner människor av hiv/aids och ytterligare
över 2,7 miljoner smittas av hiv.
1,2 miljoner människor dör av malaria varje år.
783 miljoner människor saknar tillgång till rent dricksvatten.
2,5 miljarder människor saknar toalett.
En stor del av jordens fattiga lider av hunger. 2010 beräknades
925 miljoner människor vara kroniskt undernärda.
I Afrika söder om Sahara är 43 procent av alla barn under fem
år underviktiga.
27 miljoner människor lever på flykt inom sina egna länder.
67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan.
Utsläppen av koldioxid fortsätter att öka och utsläppsnivån är
nu runt 40 procent högre än den var 1990 – högre än någonsin
tidigare.

Tja år 1900 så hade världen en befolkning på ca 1.6 miljarder och 1.4 miljarder av dessa svalt mer eller mindre hela tiden och analfabetismen var 80%. Och nästan alla saknade toalett, malaria,tbc plus andra sjukdomar grasserade och tog livet av tiotals miljoner på den förhållandevis låga befolkning som världen hade då.

Så visst har allting blivit mycket bättre oavsett hur Jv håller på med sin sifferexercis...
Citera
2013-10-23, 12:05
Medlem
Citat:
Det är väldigt effektivt i stora delar av världen.
Det döps i medeltal 30 personer i timmen som JV året runt.
Eller 720 per dag eller 5040 i veckan.
Många människor i många länder tycker om när JV ringer på deras dörr.
Min upplevelse är att många svenskar och då framförallt den yngre generationen har ett stort andligt behov. Många anser att det materiella samhället vi har inte ger dem ett tillfredställande liv utan att det finns ett stort tomrum i deras liv. Väldigt många säger sig dessutom tro på en Gud eller att det måste finnas något högre, detta trots att de är indoktrinerade med evolutionsläran.

Det är nästan bara infödda i Jv som döps i I-länderna....och i U-länder kommer nya Jv att minska i och med ökad användning av internet! Dörrknackning är en dålig metod att värva nya medlemmar det vet man om även i styrande kretsen som letar efter nya metoder...
Citera
2013-10-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Svar nej.

Du hämtar ur fel tidsKONtext, vet du vad en kon är?

En tid som den bibliska, hade helt andra förutsättningar, varför har du så svårt att förstå hur manipultivt OÄRLIGT det är att skicka in citat här.. den är ganska lönlöst, då för det första majoriteten av troende läser bibel, och majoriteten av dess råkar veta att bibliska tiderna INTE är minsta lilla föredöme att AGERA på SAMMA SÄTT!

VArför har du svå svårt för så enkel sak att förstå????

Edit : för det är ju faktiskt samma språk för dig som för mig, och för de andra, men nej?

Du skriver ju med uppdaterad språkversion när du skriver i flashback väl? Du är ju liksom född i samma tid som jag, i och med att du ens skriver, väl ? Men menar att ditt svenska språk är helt annorlunda än mitt???

Du menar att jag tagit något ur sitt sammanhang eller?
Läs då Matteus k 24, Markus k 13, Lukas k 21, som beskriver samma händelse,
det Jesus säger är rakt på sak, hur världen ser ut innan hans återkomst, inget taget ur sitt sammanhang.
Citera
2013-10-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Jag är inte heller geniet på jorden, men om jag vet ngt om jv? jag är allmänbildad ja och jag har levt och lever vad jag vet ännu, jag läser och jag lyssnar och jag hr läst bibeln. Så vad menar du själv?

Jag skrev vakttorn = skyskrapor... det tycker du kanske är ädeleten på jorden... men då kan du vända dig till indianerna och höra vad den eliten har att säga om saken, det ädla att skicka marionetter att försörja högdjuren.

Vakttorn är nog att man skall hålla utkik efter tecknen på Jesu återkomst.
Citera
2013-10-23, 13:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Väldigt många säger sig dessutom tro på en Gud eller att det måste finnas något högre, detta trots att de är indoktrinerade med evolutionsläran.

Teism vs. evolutionsteorin är bara trams, eftersom hela denna pseudo-debatt alltid slutar med NE-kreationismens vetenskaps-travesti som bara är löjlig.
Citera
2013-10-23, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Vakttorn är nog att man skall hålla utkik efter tecknen på Jesu återkomst.

Extremist-kristnas förmåga till att se tecken som inte finns och att konstruera konklusioner utan underlag är legendarisk.
Citera
2013-10-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Extremist-kristnas förmåga till att se tecken som inte finns och att konstruera konklusioner utan underlag är legendarisk.

http://www.youtube.com/watch?v=fvEYgR9vr6U
Citera
2013-10-23, 13:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
http://www.youtube.com/watch?v=fvEYgR9vr6U

Jag varken kan eller vill titta på videosnutter.

Kan jag få essensen av det med dina egna ord?
Citera
2013-10-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag varken kan eller vill titta på videosnutter.

Kan jag få essensen av det med dina egna ord?

Eftersom du varken kan eller vill titta videosnuttar kan du glömma det inlägget.
Citera
2013-10-23, 15:05
Medlem
Citat:
Från FN:

21 000 barn dör varje dag av orsaker och sjukdomar som är
lätta att förhindra eller bota.
Varje dag dör nära 1 000 kvinnor i samband med graviditet
eller förlossning.
Varje år dör 1,8 miljoner människor av hiv/aids och ytterligare
över 2,7 miljoner smittas av hiv.
1,2 miljoner människor dör av malaria varje år.
783 miljoner människor saknar tillgång till rent dricksvatten.
2,5 miljarder människor saknar toalett.
En stor del av jordens fattiga lider av hunger. 2010 beräknades
925 miljoner människor vara kroniskt undernärda.
I Afrika söder om Sahara är 43 procent av alla barn under fem
år underviktiga.
27 miljoner människor lever på flykt inom sina egna länder.
67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan.
Utsläppen av koldioxid fortsätter att öka och utsläppsnivån är
nu runt 40 procent högre än den var 1990 – högre än någonsin
tidigare.

Jag förmodar att du inte har tittat på trenderna i din negativa lista. Jag gjorde ett par tester och fann på WHO:s hemsida att dödsfallen i HIV/AIDS har minskat med 25% sedan 2005 och i malaria med mer än 25% sedan 2000. Så även där går det åt rätt håll. Nu har jag inte kollat men jag gissar att det ser likadant ut i de flesta av de punkter som du nämner.

Jag måste fråga om det här med negativa uppräkningar är något som Jehovas vittnen övar på på sina möten? Frågan uppstår eftersom nästan alla av de Jv som jag har samtalat med gör så. I början var det när jag spontant nämnde något positivt som just då omtalades i någon nyhetssändning eller tidningsartikel. Genast kom då en lång uppräkning av negativa företeelser i samhället. Efter ett tag började jag testa om det fanns ett mönster i det hela och det gjorde det sannerligen.

Är det alltså en medveten taktik att alltid bemöta goda nyheter med dåliga när det gäller förhållanden i samhället?
Senast redigerad av Pan73 2013-10-23 kl. 15:39.
Citera
2013-10-23, 15:26
Medlem
Citat:
Det är väldigt effektivt i stora delar av världen.
Det döps i medeltal 30 personer i timmen som JV året runt.
Eller 720 per dag eller 5040 i veckan.
Många människor i många länder tycker om när JV ringer på deras dörr.
Min upplevelse är att många svenskar och då framförallt den yngre generationen har ett stort andligt behov. Många anser att det materiella samhället vi har inte ger dem ett tillfredställande liv utan att det finns ett stort tomrum i deras liv. Väldigt många säger sig dessutom tro på en Gud eller att det måste finnas något högre, detta trots att de är indoktrinerade med evolutionsläran.

Har det minskat så mycket? För 10-15 år sedan brukade Jv skryta med att det döptes mer än 7000 i veckan.

Många andra samfund gör betydligt fler lärjungar utan att praktisera dörrknackning i samma omfattning som Jv, om ens alls. Pingströrelsen, Sjundedagsadventister, Mormoner har en likartad historisk start som Jehovas vittnen men uppvisar en betydligt större effektivitet.

Med er årsbok som grund kan man räkna ut arbetets resultat. Det har sagts mig att ett genomsnittsligt Jv rapporterar ungefär 10 h predikande i månaden, vilket ger 120 h på ett år. En uträkning där antalet rapporterade timmar jämförs med antalet döpta personer ger vid handen att ca 6500 h krävs per dop. Ett genomsnittsligt Jv behöver då ägna 54 år åt predikande för att få en person till dop. Siffran blir i verkligheten märkbart sämre av att en stor andel rekryteras internt i form av uppväxande generationer. Jag skulle nog säga att det finns fog för att hävda att metoderna är synnerligen ineffektiva.
Citera
2013-10-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är människor som identifierar Jehovas vittnen med dörrknackande, men för Jehovas vittnen handlar det om alla sätt man kan göra människor till lärjungar. Identifikationen på kristna är att man vittnar för andra:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Källhänvisning till denna statistik tack.

Det är Jehovas vittnen själva som gör dörrknackandet till en identifikation. Det bland annat i broschyren "Bryr Gud sig verkligen om oss?". På sidan 30 finns först underrubriken "Hur man identifierar Guds folk" som sedan följs av underrubriken "Ett annat identifierande drag". Det stycket lyder:

"Det finns ett annat sätt att identifiera Guds tjänare. I sin profetia om världens ände talade Jesus om många händelser som skulle utmärka den tidsperioden som de sista dagarna. (Se Del 9.) Ett grundläggande drag i den profetian nämns i hans ord i Matteus 24:14: ”Dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.”
Har vi sett den profetian uppfyllas? Ja, det har vi. Sedan de sista dagarna började år 1914 har Jehovas vittnen predikat de goda nyheterna om Guds kungarike över hela världen på det sätt Jesus befallde, nämligen i människors hem. (Matteus 10:7, 12; Apostlagärningarna 20:20) Miljontals vittnen söker upp människor i varje nation för att tala med dem om den nya världen. Det var det som gjorde att du fick den här broschyren, eftersom Jehovas vittnens arbete inbegriper att trycka och sprida litteratur i miljarder exemplar om Guds kungarike. Känner du till några andra som predikar om Guds kungarike från hus till hus över hela världen? Markus 13:10 visar att det här arbetet med att predika och undervisa måste utföras ”först”, innan slutet kommer."

Alla kristna har som uppdrag att predika och göra lärjungar. Därför är inte detta ett särskiljande drag. Det särskiljande draget framhålls i frågan om vilka andra som knackar dörr.

Källan till statistiken är Jehovas vittnens årsböcker.
Senast redigerad av Pan73 2013-10-23 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in