2013-10-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tycker du annars Telenor är ett så mycket vettigare alternativ? Hallons 249kr abb/kontantkort verkar ju väldigt prisvärt. Det är redan sjukt mycket billigare än det jag har. Det enda är hur täckningen kommer bli om man har Hallon.
Telenor kontant sätter du in bara 150kr...dvs 99kr billigare och det viktigaste du får ett prisplan+ett riktigt saldo det får du inte hos hallon, får och kometer ;-) med saldo menar jag 150kr som du själv väljer om du vill använda det till de fria samtalens uppkoppling (99öre) eller tex utlandssamtal, i utlandet och efter att 30dagar gått eller behålla i en pott om du nästa månad laddar 150kr till. Det är där stora skillnaden är!
Citera
2013-10-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Någon från Norrland som kan säga hur Hallon ter sig här uppe? Som många andra så löper mitt abonnemang ut snart också, inte bara är hallons erbjudande mycket bättre än det jag har nu. Som sagt ett gammalt halebop abonnemang. Men priset är också billigare samt ingen bindningstid, vilket som vore otroligt skönt att ha.

Vet förövrigt väldigt få som kör med 3 som operatör här uppe, och då jag antar att Hallon kör via deras nät, så blir jag väldigt tveksam.. vill ju inte skaffa något som inte ens går att ringa med.
Som någon sade norrland är stort!
Men jag kan som norrlänning säga att det finns mycket fördomar och även sanningar. Telia är för det mesta starkare med sin gsm ja när vi pratar om gsm. Men Telenor och Tre har mycket bättre 3g nät! Man kan nästan säga att får du med Telia 3g ja då får du garanterat Telenor mm att fungera då du bor i ett samhälle dit Telia/Tele2 byggt sitt 3g skitnät! Däremot finns det mycket skog och mark där bara Telias gsm går (om ens det då det finns vissa områden där bara finska nät funkar ordentligt) men inne i någorlunda större samhällen och längs e4 och större vägar ska det inte vara några problem! Det är ju bara att beställa kontantkort och börja testa, men jag skulle rekommendera dig Telenor kontant fri är både billigare och bättre än många andra alternativ.
Citera
2013-10-02, 04:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Telenor kontant sätter du in bara 150kr...dvs 99kr billigare och det viktigaste du får ett prisplan+ett riktigt saldo det får du inte hos hallon, får och kometer ;-) med saldo menar jag 150kr som du själv väljer om du vill använda det till de fria samtalens uppkoppling (99öre) eller tex utlandssamtal, i utlandet och efter att 30dagar gått eller behålla i en pott om du nästa månad laddar 150kr till. Det är där stora skillnaden är!

Spelar det för roll om man får en prisplan? :S Sen är det ju inte direkt fria samtal om uppkopplingen kostar.. Förstår inte riktigt varför det skulle vara en så stor fördel med "ett riktigt saldo".. Känns inte speciellt nödvändigt.

Menar du att man behåller de 150 kronorna i telefonen, och att de inte försvinner efter 30 dagar heller?
Senast redigerad av peterj76 2013-10-02 kl. 05:06.
Citera
2013-10-02, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Spelar det för roll om man får en prisplan?

Menar du att man behåller de 150 kronorna i telefonen, och att de inte försvinner efter 30 dagar heller?
Ja det spelar väl roll om man ringer mycket, 1kr uppkoppling ja men det är ju allt. Det spelar dessutom ingen roll om du ringer specialnummer med de menar jag försäkringskassan och olika support nummer som normalt kostar minuttaxa osv.
Du får inte så billigt med T ex Telia, de drar 1kr uppkoppling och dessutom minut taxa på 0.69öre. Beroende på prisplan där också, men om man gör rättvis bedömning och tar dem som erbjuder telefonin för 150kr eller under/mån.

Med saldo menar jag just precis det du säger, vi säger jag laddar in 150 okej "150 fria samtal", jag ringer 100 laddar kortet ytterligare med 150 då har jag 200 samtal nästa månad osv vissa månader ringer man ju mer och andra mindre. Dessutom går ju pengarna använda till annat också och det här är nåt folk verkar ha trögt att fatta. En kollega till mig bla som har Halebop rubbet frågade mig varför hon inte kunde ringa ett utlandssamtal. såklart inte när det gällde bara samtal inom Sverige! Hade hon haft Telenor fri 150 hade hon ju kunnat göra sitt utlandssamtal med minuttaxa utan problem så länge det fanns pengar på kortet.
Citera
2013-10-02, 09:42
Medlem
sen som sagt visst är operatörerna fula när det säger det fritt när ingen svensk operatör erbjuder fri. Men jag vågar nog påstå att till skillnad mot data så har vi väldigt bra när det gäller telefoni och sms! Jag vågar nästan svära på att vi har europas billigaste vi har i alla fall nordens billigaste telefoni när det gäller mobilen alltså!!
Men begränsningar och startavgifter har vi ju. t ex på min finska abb så kostar det nästan 8 euro för att ha tjänsten fria samtal BARA till saunalahtis egen nät. Dock är samtalen helt fria det blir ingen uppkopplingsavgift som tex comviq kompis tar i sina kompisabb. Men jag är glad man inte bor i UK. "three vi love the internets, youve get whole 100mb data each month"...lol lol ;-) ungefär "vi älskar internet därför ger vi dig hela 100mb data att förbruka varenda månad", när jag tycker våran svenska på 500mb är väldigt fjuttigt och räcker inte till! Så hoppas ni börjar förstå som antingen gnäller och tycker begränsningar bra. Vi lever i Sverige men att alla körs i nån himmla kartell. Men det är väl så när man inte vet om bättre och vet inte om sämre.
Citera
2013-10-07, 23:22
Medlem
1970-01-01s avatar
Om man jämmför hallons liten 99:- med Comviqs abbonemang:
"Kompis Fri 95" https://www.comviq.se/abonnemang/kompis-fri
så blir det ett väldigt jämt val, eller?

Å ena sidan får man dubbla surfen på comviq jämmfört med hallon och gratis samtal, men det är också här det klämmer för det är bara gratis till comviq/tele2 till övriga nät så kostar det 65 öre minuten. Med hallon så ringer man 60 samtal precis vart man vill och hur länge som helst.

Svar ifrån Comviq som jag hittade på nätet: https://www.facebook.com/Comviq/posts/10151867668167953
"Kostnaden för alla samtal, SMS och MMS som görs till övriga operatörer läggs på fakturan utöver månadsavgiften på 95:-."

Så då kan comviq alltså bli mkt dyrare i längden.
Så därför tror jag att jag kommer hålla mig till hallon då jag aldrig ringer fler samtal än 60 st i månaden, och 0.5GB data räcker ganska ok för mig.
Citera
2013-10-10, 10:41
Medlem
Funderar på Kontantkort Stor.
På papperet ser det intressant ut.
Citera
2013-10-17, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Så då kan comviq alltså bli mkt dyrare i längden.
Så därför tror jag att jag kommer hålla mig till hallon då jag aldrig ringer fler samtal än 60 st i månaden, och 0.5GB data räcker ganska ok för mig.

Som du säger är nackdelen att samtalen bara är gratis till Tele2 och Comviq. Hallons erbjudande för 99 kr/mån måste helt klart vara det bästa på marknaden om man inte ringer jättemycket men skickar mycket sms.
Citera
2013-10-23, 21:53
Medlem
1970-01-01s avatar
Jag har nu haft hallon liten i en månad och jag fick faktiskt anstränga mig för att ringa upp alla 60 samtal.

Dvs det blev lite extra samtal till diverse folk bara för att utnytja alla samtal, så jag är helt klart nöjd.

Surfen funkar också riktigt bra, men enligt supporten så finns det inte 4G att få till hallon.

Så jag har iaf precis betalat för en månad till (Och då har jag haft 3 dagar imellan då jag skjutit på det, då jag inte behövde ringa dom dagarna) Så det är toppenbra att kunna göra så också.
Citera
2013-10-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Jag har nu haft hallon liten i en månad och jag fick faktiskt anstränga mig för att ringa upp alla 60 samtal.

Dvs det blev lite extra samtal till diverse folk bara för att utnytja alla samtal, så jag är helt klart nöjd.

Surfen funkar också riktigt bra, men enligt supporten så finns det inte 4G att få till hallon.

Så jag har iaf precis betalat för en månad till (Och då har jag haft 3 dagar imellan då jag skjutit på det, då jag inte behövde ringa dom dagarna) Så det är toppenbra att kunna göra så också.

Vad bra att du är nöjd!

Gällande 4G så kan man inte få det hos Hallon i dagsläget. Det lär dock komma om inte alltför lång tid!
Citera
2013-10-26, 16:58
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag bytte från halebop till hallon för c.a. en månad sedan, sämsta skit till operatör jag någonsin varit med om!
1. Jag har knappt någon täckning, alls. Visst försämras täckningen när man bor i en källare som jag gör, men med halebop, telia och telenor har jag inte haft några problem ö.h.t.
Skrev till supporten och undrade, dels då man skryter med att man når ut till 99% av Sveriges befolkning via 3s nät och dels då jag enligt deras karta ska ha tillgång ända upp till 3g. Supporten skyllde ifrån sig och påstod att jag bodde där det händelsevis råkade vara radioskugga. Bor i södra norrland och känner folk som har 3, och de har aldrig några problem.
2. Mitt sim-kort fungerar bara i min smartphone som jag inte vill använda på grund av dens dåliga batteritid. Jag köpte idag en helt ny, men inte lika avancerad telefon d.v.s. en med vanlig knappsats, i tron om att de andra knapptelefonerna jag provat varit för gamla helt enkelt.
Samma sak, fungerar ej.

Man lockar med skitbra priser, anledningen till att jag bytte, men har man inte saker som fungerar och sköts ordentligt så är det väl klart att man kan hålla priserna nere.
Citera
2013-10-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag bytte från halebop till hallon för c.a. en månad sedan, sämsta skit till operatör jag någonsin varit med om!
1. Jag har knappt någon täckning, alls. Visst försämras täckningen när man bor i en källare som jag gör, men med halebop, telia och telenor har jag inte haft några problem ö.h.t.
Skrev till supporten och undrade, dels då man skryter med att man når ut till 99% av Sveriges befolkning via 3s nät och dels då jag enligt deras karta ska ha tillgång ända upp till 3g. Supporten skyllde ifrån sig och påstod att jag bodde där det händelsevis råkade vara radioskugga. Bor i södra norrland och känner folk som har 3, och de har aldrig några problem.
2. Mitt sim-kort fungerar bara i min smartphone som jag inte vill använda på grund av dens dåliga batteritid. Jag köpte idag en helt ny, men inte lika avancerad telefon d.v.s. en med vanlig knappsats, i tron om att de andra knapptelefonerna jag provat varit för gamla helt enkelt.
Samma sak, fungerar ej.

Man lockar med skitbra priser, anledningen till att jag bytte, men har man inte saker som fungerar och sköts ordentligt så är det väl klart att man kan hålla priserna nere.

Tråkigt att du inte upplever hallon som bra. Skulle jag kunna få ta ett postnummer eller ort, så kan jag kolla hur utbyggnadsplanerna ser ut på platsen. Du kan PMa detta.

1. I källare påverkas täckningen mycket, 3G sänds ofta på 2100MHz vilket lätt störs ut av väggar osv. När man bor i en källare blir detta extra påtagligt. Just nu bygger 3 ut 3G på 900MHz (som enda operatör i Sverige för tillfället) för att ge bättre täckning, då signaler på 900MHz inte störs ut lika lätt. Detta kommer att hjälpa dig skulle jag tro. Detta tillsammans med 4G byggs ut med ungefär 30 nya master varje vecka, vilket är mycket.

2. De telefoner du har testat, vilka modeller är det? Så kan jag kolla upp hur det ser ut med kompatibiliteten. Det ska nämligen fungera i alla 3G-telefoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in