Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Såvitt jag förstått det så är det en kvantifiering av SKL:S sannolikhetsbedömning av styrkan i matchningen. Det är mer sannolikt att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Således bör hypotesen vara korrekt i mer än 50% av fallen.
Ihop med annan bevisning eller omständighet kan alltså +1 vara direkt avgörande.
Det krävs lite pannben för att inse detta och inte bara bortförklara den biten.
Ser man på resten i det här fallet och tar en sannolikhetshypotes om varför just en sån slags tejp som just JKS har i sitt badrum, så faller ju det ganska så konstigt. Och det är en träff även om den är svag.
Jag kan tänka mig att SKL kommer att få vittna i domstolen om just de svagare DNA träffarna.
Men hur fan gjorde man då inte DNA fanns? Gamla hederliga fingeravtryck eller vanlig enkel logik vilket man saknar i domstolarna i dag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mortsbo Slim
Det är mycket intressant i förhöret på sidan 1773 där de delger honom att "Kristoffer, det är så att vi har hittat blod i din bil". Han blir mycket paff och kastar strax ur sig "hur hamnade blodet i min bagagelucka?", men de har inte alls nämnt var i bilen blodet har hittats, vilket de också påpekar, "Vem har sagt att det är i bagageluckan?" varpå KJ blir ganska ställd.
Ja, det är ju direkt busted skulle jag vilja säga. Man nämner bilen men inte var, så hur fan kunde han kläcka ur sig detta rakt av utan att ens tänka. Där kanske Asperger kommer in i bilden.