2013-10-23, 17:18
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Såvitt jag förstått det så är det en kvantifiering av SKL:S sannolikhetsbedömning av styrkan i matchningen. Det är mer sannolikt att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Således bör hypotesen vara korrekt i mer än 50% av fallen.
Nej, du kan inte vända på det på det sättet. Grad +1 betyder här att givet likheten man upptäcker är det är 6-100 gånger troligare att tejpen kommer aktuell rulle än att den kommer ifrån en annan av hela världens tejprullar och det just beroende på att det finns så många olika tejprullar. Med det är det inte sagt att det är troligare att tejpen kommer ifrån rullen än att den inte gör det.

Eller som SKL skriver.

Tänk på att inte vända på begreppen:
Vid grad +1 är det sex till hundra gånger troligare att man får detta resultat om det är så att dna:t kommer från just den aktuella personen

...men det betyder inte:
att det är det är sex till hundra gånger troligare att dna:t kommer från just den aktuella personen om det är så att man får detta resultat. Just detta vet vi inget om - det kan finnas andra resultat som vi inte känner till som pekar i annan riktning.

http://www.skl.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/
Citera
2013-10-23, 17:24
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Tycker Q ställer en mycket relevant fråga: Varför är man så ambivalent i hanteringen av info kring MB? Uppenbart är han avförd som gärningsman, ändå finns alla dessa graverande karaktärsuppgifter kvar i FUP. Det finns uppenbarligen mer i slasken (vi har inte 3,5 timmar transkriberade MB-förhör i FUP, t ex. Trots att vi vet att bara ett av förhören med honom varade så länge). Det känns lite som att Bodenpolisen/åklagarna - trots fokus på KJ -- passar på att ge MB en moralisk näsbränna när de nu har chansen...

Ja det verkar konstigt... Men känner man många poliser och kanske sitter och äter med dom ofta så vill dom väl "skona" en kompis från att vara misstänkt.
Citera
2013-10-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nej. Sannolikheten att KJ är skyldig ökar inte relativt andra misstänkta och förundersökningar och bevisning gentemot dessa. Domstolen ska pröva om bevisningen mot KJ räcker för en fällande dom, detta ska de göra med de verktyg som finns för bevisvärdering.

Jag kanske missförstår dig här.

Sen är ju antalet indicier/bevisning mindre intressant. Det är styrkan av dessa som avgör vilken betydelse domstolen kommer att tillmäta dessa. Om viss bevisning är så svag att den ska bortses ifrån så faller ju till slut åtalet. Se gärna Quarrels inlägg tidigare.

Sen kan givetvis bevisvärderingsproblematik leda till ändrad praxis mm över tid, men inte i ett enskilt fall. Inte i teorin i alla fall.

Edit: eller menar du kanske vilka man skulle kunna samla lika mycket (eller lite) bevisning mot i just detta fall?
Självklart menar jag det här fallet. Annars vore diskussionen väldigt off topic. Men kanske inte främst vilka man skulle kunna samla lika många bevis och indicier mot, utan snarare hur många. Att begränsa sig till specifika personer bortser ju från alla okända individer, händelseförlopp och föremål som skulle kunna ha med fallet att göra.

Men om du inte vill eller kan komma med en uppskattning på hur många som skulle kunna beslås med ens en så här svag indicie- och beviskedja, hur skulle då länkarna i en stark kedja se ut? Den måste ju vara mycket starkare än den mot KJ, så vad skulle den egentligen bestå av?
Citera
2013-10-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Med det resonemanget hade KJ redan hängt i galgen utan att man utvärderat alternativa händelseförlopp... för de är osannolika. För det mesta ja, men inte alltid.

Jag har aldrig bortsett från KJ som potentiell GM - däremot tycker jag polisen släppt MB-spåret väldigt lättvindigt. Man hade relativt enkelt hade kunnat utesluta honom med lite mer ingående detektivarbete. När jag det framkommer att han ljuger i förhör, misshandlat frugan, hotat människor till livet, skänkt bort bilen, ev byggt om avloppet så ska jag erkänna att jag har lite svårt att släppa honom som potentiell GM. Det är för tidigt.

Man kan väl förmoda att det finns betydligt mer om den delen av utredningen (MB/AN) i slasken, jag har iaf fått mig info att det snurrade både målade och civila polisbilar i området Sävast (timjanvägen med anslutande gator) ganska snart efter man ändrade från försvunnen person till människorov. MB var säkert högst intressant genom de sms på em/kväll och relationen med VB som framkommit nu i FUP'en. Förmodligen hade man två parallella spår man bearbetade, KJ och MB och möjligen något till okänt spår.
Citera
2013-10-23, 17:33
Medlem
En sak är jävligt anmärkningsvärd alltså! Inte en enda gång under hans förhör, när polisen pressar honom så inflikar advokaten med något, han sitter bara knäpptyst hela tiden.

Så jävla dålig advokat, en advokat i ett förhör får gå in och hjälpa sin klient när han vill tex " Min klient har redan svarat på den frågan " Det var bara ett typ exempel
Citera
2013-10-23, 17:34
Medlem
ME077s avatar
Ursäkta om detta redan är diskuterat. Ur polisförhöret med KJ´s mamma, sid 1160:

"H. Då var Daniel där med två kompisar för dom höll på och spela hos oss.
F1. Har Daniel återgett samma sak till dig att dom har träffats den kvällen.
H. Jo.
F1. Kom han själv hem till er?
H. Han hade en kompis med en kompis Gustav. Då har Daniel berättat, Daniel tänkte inte att det var något speciellt att han var jätte onyckter eller något sådant utan han tyckte att han var ganska bra."

Gustav?
Två kompisar?
Den som spelade med Daniel hette William.

Edit: Plan B? :

"Gustav tillfrågas att berätta vad sms kontakten han hade med Kristoffer handlade om 130505 kl:08.00 och 13.00 samt varför Gustav försökt ringa Kristoffer kl:10.04. Gustav kontrollerar sin telefon under förhöret då han inte minns vad de skrev. Gustav uppger att Kristoffer skrev "B" 5/5 men han kan inte se vilken tid smset skickades då det är så långt tillbaka. Gustav kan inte se att varken han eller Kristoffer skickat något mer, kanske för att det är så långt tillbaka i telefonen. Gustav uppger att de skulle ha ett övningsspel i airsoft den dagen men det blev inställt. Gustav tror Kristoffer skulle underrätta honom om det men kanske bara råkat skicka ett "B"." (Sid 1409)
Senast redigerad av ME077 2013-10-23 kl. 17:42.
Citera
2013-10-23, 17:35
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Och den bedömningen görs enbart på att det är samma typ av tejp. SKL vet inte om tejpbitarna kommer från samma rulle. Sid 300:

Av saabägarens beskrivning att döma är det denna tejp: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111694, första träff på kirurgtejp på apoteket.se. En sannolik storsäljare.

Beslagsprotokollet säger Fabrikat : Leukopor
Citera
2013-10-23, 17:40
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Självklart menar jag det här fallet. Annars vore diskussionen väldigt off topic. Men kanske inte främst vilka man skulle kunna samla lika många bevis och indicier mot, utan snarare hur många. Att begränsa sig till specifika personer bortser ju från alla okända individer, händelseförlopp och föremål som skulle kunna ha med fallet att göra.

Men om du inte vill eller kan komma med en uppskattning på hur många som skulle kunna beslås med ens en så här svag indicie- och beviskedja, hur skulle då länkarna i en stark kedja se ut? Den måste ju vara mycket starkare än den mot KJ, så vad skulle den egentligen bestå av?
Det vet vi ju inte eftersom utredningen har fokuserat på KJ och det är min främsta kritik mot utredningen. Jag har ju inte varit i Boden och fattat beslut om utredningsåtgärder och inte heller har jag tagit del av annat än alla andra som läst FUP. Därav kan jag inte, lika lite som någon annan, besvara din fråga.

Jag har heller inte påstått att KJ inte kommer att fällas. Jag har bara gjort gällande att utredningen har varit dålig på att utesluta andra eventuella GM och då främst MB. Vem vet vilka fynd som hade gjorts om man satt span på MB samt gjort tekniska undersökningar i hans hem, bil, restaurang etc? Inte jag i alla fall.

Sen måste man givetvis fokusera utredningen på, såvitt känt, tänkbara GM. Det säger sig självt.
Citera
2013-10-23, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Man kan väl förmoda att det finns betydligt mer om den delen av utredningen (MB/AN) i slasken, jag har iaf fått mig info att det snurrade både målade och civila polisbilar i området Sävast (timjanvägen med anslutande gator) ganska snart efter man ändrade från försvunnen person till människorov. MB var säkert högst intressant genom de sms på em/kväll och relationen med VB som framkommit nu i FUP'en. Förmodligen hade man två parallella spår man bearbetade, KJ och MB och möjligen något till okänt spår.
Det berodde nog på att Skidstugan var bas för sökandet i Sävast. http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6834631
Citera
2013-10-23, 17:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Såvitt jag förstått det så är det en kvantifiering av SKL:S sannolikhetsbedömning av styrkan i matchningen. Det är mer sannolikt att tejpen kommer från samma rulle än att den inte gör det. Således bör hypotesen vara korrekt i mer än 50% av fallen.

Ihop med annan bevisning eller omständighet kan alltså +1 vara direkt avgörande.
Det krävs lite pannben för att inse detta och inte bara bortförklara den biten.

Ser man på resten i det här fallet och tar en sannolikhetshypotes om varför just en sån slags tejp som just JKS har i sitt badrum, så faller ju det ganska så konstigt. Och det är en träff även om den är svag.

Jag kan tänka mig att SKL kommer att få vittna i domstolen om just de svagare DNA träffarna.
Men hur fan gjorde man då inte DNA fanns? Gamla hederliga fingeravtryck eller vanlig enkel logik vilket man saknar i domstolarna i dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mortsbo Slim
Det är mycket intressant i förhöret på sidan 1773 där de delger honom att "Kristoffer, det är så att vi har hittat blod i din bil". Han blir mycket paff och kastar strax ur sig "hur hamnade blodet i min bagagelucka?", men de har inte alls nämnt var i bilen blodet har hittats, vilket de också påpekar, "Vem har sagt att det är i bagageluckan?" varpå KJ blir ganska ställd.

Ja, det är ju direkt busted skulle jag vilja säga. Man nämner bilen men inte var, så hur fan kunde han kläcka ur sig detta rakt av utan att ens tänka. Där kanske Asperger kommer in i bilden.
Citera
2013-10-23, 17:48
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Men det är fel. Indicierna ska värderas vart och ett för sig innan helheten värderas.
http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
Uppstår rimligt tvivel i varje delmoment i bevisningen uppstår också rimligt tvivel i helheten.
Bevisning kan också läggas ihop för att eliminera rimligt tvivel. Som exempel kan vi ta blodet i bakluckan och hundens markering av likdoft. Det kanske hade gått att väcka rimligt tvivel genom att ge en alternativ förklaring till en omständighet men inte till båda.
Senast redigerad av HappySadHarry 2013-10-23 kl. 17:56.
Citera
2013-10-23, 17:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursäkta, jag var otydlig. Det verkar som om de att de hade kommit överens om att berätta att de tog taxi tillsammans hem. Kvittot styrker inte det.

Det har du rätt i, vems kort är taxiresan betald med? Eller är det cash?

Efter att ha läst FUP tycker jag inte alls att åklagaren har ett starkt åtal. Det finns för lite hårda bevis i min mening.

Det som starkt talar mot MB som GM är det irrationella undanröjandet av BO:s kroppsdelar, särskilt det sätt varpå torson upptäcktes; en sten på huvudet och en sten på ryggen, väldigt infantilt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in