2013-10-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Knappast att hundarna markerar av egen utstuderad vilja för att de vill vila. Hundar som är trötta blir istället ointresserade av att söka.

Det är betydligt vanligare att de inte reagerar på likdoft, trots att det bevisligen har transporterats lik i bagaget.

Tillsammans med VBs blod i bagaget så kunde man förvänta sig att det fanns även likdoft.

....då menar du att doften kan komma från blodet i sig och inte behöver komma från kroppsdelar som legat där?
Citera
2013-10-23, 12:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Bara en liten bagatell som redan nämnts kanske, men i förhören med MB behöver han inte visa ID-kort, det står identitet känd av Pa Bergman. Som redan tagits upp i tråden - MB känner många poliser och journalister. Utan att veta omständigheterna just här tycker jag generellt att ingen skall förhöras av någon den känner.
Pa Bergman är en polisman (förnamn M*ttias), och inte den som förhör MB. Jag ser inget problem med att en polisman som inte förhör identifierar den förhörde.
Citera
2013-10-23, 12:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victorajt
Såklart hon skyddar sin son! Hade min son gjort detta hur sjukt det nu är så hade jag ju inte velat att han åkte dit på det..

Hm .. Ja, det var ju en jävla inställning till lag & rätt & grundläggande principer .. Hur f_n tänker du ?? Hur orkar en normal förälder leva med något sådant ? Det låter fullständigt samvetslöst. Eller räknar med att dåligt samvete med tiden trollas bort med ännu sämre minne ?
Citera
2013-10-23, 12:49
Medlem
Är det torso som ger liklukt? Kadaverinet bildades väl i tarmarna? Inte för att jag tror att olika fordon användes för olika delar, men ändå.
Citera
2013-10-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför kan inte KJ ha varit i Luleå?

Han låg ju sjuk i stugan!
Citera
2013-10-23, 12:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tror du att det är mer sannolikt att MB är mördaren än KJ eller provar du bara hypoteser som kan bringa tvivel i en rättegång?
Jag testar alternativ till åklagarens teori utan att ta ställning, precis som i marinatråden.
Citera
2013-10-23, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hm .. Ja, det var ju en jävla inställning till lag & rätt & grundläggande principer .. Hur f_n tänker du ?? Hur orkar en normal förälder leva med något sådant ? Det låter fullständigt samvetslöst. Eller räknar med att dåligt samvete med tiden trollas bort med ännu sämre minne ?
Inte alls konstigt att hon skyddar honom. Skulle många föräldrar göra. Du får tänka på att hon, mamman är övertygad om att KJ är oskyldig och kommer vara det tills han ev erkänner
Citera
2013-10-23, 12:56
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Jag har jämfört vad de båda säger att de gjorde efter hemkomsten efter restaurangen.

MB: Kom hem 20:39. AN tog en grogg i köket, medan MB tog en folköl i vardagsrummet, tittade på TV och gjorde bokföring (efter två starköl ). Därefter tog han en öl till med AN i köket. De låg och pratade innan de somnade. De gick och lade sig vid 23-tiden.

AN: Först uppgav hon att de åkte hem 21:30-22:00. AN satte sig vid datorn, medan MB tittade på TV. AN lade sig först. I senare förhör uppgav hon att MB satte sig vid datorn. Hon drack ingenting, möjligen vin. Tittade på TV efter att hon lagt sig. MB satt fortfarande vid datorn. I tredje förhör kom hon hem 21:00-21:30.

Den enda samstämmigheten i deras historier är att de tog taxi hem och senare gick och lade sig. Det verkar som om de att de hade kommit överens om att berätta att de tog taxi hem, inget mer.

Kanske lättar för MB och AN att komma överens när AN ber polisen mejla hem hennes förhör för godkännande och FUP s.1127
ÖVRIGT A önskar förhöret översänt via mejl. Kontakt har tagits med åklagare och
spaningsledning innan förhöret översänds för genomläsning. Förhöret översänt 2013-08-20. A återkommer samma dag med mindre korrigering och godkänner förhöret därefter. Förhöret översänt åter igen via mejl enl A önskemål.
Senast redigerad av Namibia1 2013-10-23 kl. 13:09.
Citera
2013-10-23, 12:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag testar alternativ till åklagarens teori utan att ta ställning, precis som i marinatråden.

Det är ju vitsen med det hela när man nu har tillgång till Fup. Att sitta och heja på polisen och tycka att de är utomordentliga på varande punkt och att hundarna är kvalitetssäkrade finns det redan ett antal som skriver om.
Citera
2013-10-23, 13:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag håller inte med, innan bevisningen var känd så talade det mesta för att KJ var den mest sannolika GM i detta fall. När bevisningen sedan släpptes så stödde den den misstanken.

Jag anser inte heller att man enkelt kan ifrågasätta bevisningen med tanke på andra omständigheter. Hade tejpen hittats hos MB, men KJ var den sista kända som såg henne hade man kunnat ifrågasätta denna bevisning.

Den tekniska bevisningen är ju egentligen bara en del, sedan får man sätta den i ett sammanhang som förstärker eller förminskar värdet i bevisningen.

Hennes blod tillsammans med likdoft kan inte bortförklaras på annat sätt än att man börjar ifrågasätta likhundar, SKLs analyser med mera.

Det jag hittills har sett i tråden när det gäller att förklara varför KJ skulle vara oskyldig räcker inte på långa vägar upp till något tvivel, och då är det långt kvar till att de ska utgöra rimliga tvivel.

Vill man tro att polisens hundar inte klarat sitt jobb, SKL har fel i sina analyser och att KJs handlande och beteende är fullt normalt, och att man även tror att han genom sin diagnos inte klarar av att genomföra detta samtidigt som man tror att någon annan, som dock inte har lämnat några spår efter sig, kan ha gjort detta så kan man förstås tro att han är oskyldig.
Citat:
Jag tror inte hon lämnade lägenheten stående, antingen var hon död eller så var hon inte vid medvetande. Klockan 22 var KJ hemma hos sin bror, då var VB med största sannolikhet redan död.

Styckat henne i lägenheten har han inte gjort, det har sannolikt skett uppe i skogen eller i något värn.

I Marinafallet fanns det inte heller ett skvatt som tydde på att Marina blivit mördad i sovrummet. När man så småningom hittade blodet i sängen så visade det sig att det varit ett ordentligt blödande efter att hon hade blivit skjuten i huvudet. Man hittade även då en (1) liten bloddroppe under sängen. Ingen likdoft, inga spår efter blod och inga spår efter att någon hade städat rummet, trots detta så hade en person blivit skjuten i skallen med stora blödningar som följd.

Med detta sagt så finns det alltid sätt att ha turen/lyckas med att dölja att ett mord begåtts på en plats trots stora blodflöden.
Ifrågasätter du SKL eller inte?
Citera
2013-10-23, 13:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du hade inte datum på facebooksbilderna? Hade varit intressant att se om han ljög om kniven.
Tror att just den här bilden:
https://www.flashback.org/sp44169782

...härrör från förberedelserna inför airsoftspelet Berget 10 (juni/juli 2012). Bilden togs bort under en av mt:s rensningsraider. - Enligt vittnet AB (som sett kniven hemma hos mt i april/maj; FUP, s. 1313) hade mt med sig kniven till Berget 10 (s. 1237). – Fler vittnen har sett att den egentillverkade kniven funnits i mt:s ägo april/maj; således långt efter den ”metallåtervinning” som mt i förhör hävdat ägt rum i januari 2013:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1374
Citera
2013-10-23, 13:07
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Jag har full förståelse för att man hellre vill ha det till att MB är gärningsman, han är ju en skitstövel och en brutal mördartyp medan KJ bara är en snäll mes med diagnoser.

Men faktum är att det mesta talar för att KJ brutalt har torterat och mördat VB och därefter styckat henne. Jag tror inte ens MB skulle klara av dessa grymma övergrepp.

Nä men slå sin fru så hon får blåmärken för att hon ska hålla tyst det kan han
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in