2013-10-23, 11:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kanske lika trovärdigt som de som hört skrik under hockeymatchen? Sen har du vittnet som hört KJ och någon till sitta på balkongen mellan 18 00-20 00 och småprata.

Nej, vittnet sitter på balkongen och hör hur det småpratas inifrån KJs lägenhet.

Det är mer trovärdigt då det även kan visualiseras i form av en vittnesuppgift som ser att KJ stänger fönstret i samband med skriken.
Citera
2013-10-23, 11:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Japp. Taxiföraren minns resan med MB, men säger inget om att han hade sällskap.

Okej, och vart tog då AN vägen och av vilka skäl följde inte hon med i taxin hem?
Citera
2013-10-23, 11:24
Medlem
highfives avatar
Fick vi någonsin klart för oss vem som hade suttit i en svart Nissan (pick-up) utanför Flottiljvägen dagarna efter fynden hade gjorts? Detta var ju berättat i både TV, tidningar och även i Fup s 167 om denna bil.
Citera
2013-10-23, 11:26
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Exakt.

Och att bygga ett resonemang på att en utredning aldrig kan gå fel är fatalt - att tidigt fokusera på enbart en person är det däremot... Det finns en möjlighet, hur osannolik en del här inne anser den än må vara, att KJ som han säger är helt oskyldig till det här.
Problemet är att man vill titta på den tekniska bevisningen i ljuset av att KJ är skyldig. Då blir givetvis den tekniska bevisningen övertygande, en självuppfyllande profetia om man så vill, precis som i fallet Quick.

Om man istället tittar på det med en försvarsadvokats glasögon (som ex vis Quarrel, Raffa m fl) så kan faktiskt det allra mesta av bevisningen förklaras ganska enkelt.

Man måste vara synnerligen kritisk i fall som dessa där bevisläget inte är så starkt som vissa vill göra gällande.

Det enda jag ser som omöjligt att enkelt förklara är likhundens markeringar i KJ:s bil samt, i viss mån, den blodiga handsken. All annan bevisning kan förklaras relativt enkelt.

Under rådande omständigheter finner jag det otillfredsställande att det inte gjorts, såvitt känt, tekniska undersökningar i MB hem, bilar osv osv. Detta anser jag vara en brist i utredningen. Om inte annat så för att med större säkerhet kunna utesluta MB än att bara tro på vad han säger i förhör. Det hade sannolikt gagnat MB också till undvikande eller i vart fall minimerande av fortsatt byskvaller.

Även om nu KJ döms, vilket jag tror att han kommer att göra, så kommer i alla fall jag ha kvar en känsla av olust kring det hela. Återstår väl att hoppas på att KJ tar bladet från munnen i rätten.
Citera
2013-10-23, 11:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, vittnet sitter på balkongen och hör hur det småpratas inifrån KJs lägenhet.

Det är mer trovärdigt då det även kan visualiseras i form av en vittnesuppgift som ser att KJ stänger fönstret i samband med skriken.

Hittade detta också. S 167 Fup

N*ls Christens*n berättar i sitt förhör att han den dagen som kvinnan ska ha försvunnit satt
han ute på sin balkong mellan klockan 18.00 – 20.00. Under tiden hörde han röster inne hos
Kristoffer som hade sin balkongdörr öppen. Han hörde röster från TV:n men även röster som
pratade med varandra i vanlig ton. Nils kunde dock inte avgöra om det var kvinno- eller
mansröster.
Citera
2013-10-23, 11:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
På ex s 1004 står det " Förhör Förhör Mikael Berg 2013-08-15, 2013-09-25 10:25 diarienr: 2500-K8041-13"

Under denna text står det förhör med MB 2013-08-15 12 02

Tänkte om det var någon form av komplettering eftersom det är två datum?

Jag är ledsen, men jag hittar inte uppgifterna, men om de finns så kan det kanske vara någon form av komplettering eller rättelser.
Citera
2013-10-23, 11:30
Medlem
ME077s avatar
Bara en liten bagatell som redan nämnts kanske, men i förhören med MB behöver han inte visa ID-kort, det står identitet känd av Pa Bergman. Som redan tagits upp i tråden - MB känner många poliser och journalister. Utan att veta omständigheterna just här tycker jag generellt att ingen skall förhöras av någon den känner.
Citera
2013-10-23, 11:33
Medlem
Namibia1s avatar
Det är inga citerat exakt från FUP

Kan VB och MB träffats redan en gång på dagen 4/5?

VB hade kommit överens med KJ att hon skulle till han 14.00 4/5 (rätta mig om det är fel)
Just innan KJ ska hämta henne ändrar hon tid och ber han komma vid 15.30 typ.

KL 13.00 hade VB lämnat hemmet med en bunt reklam som hon skulle dela ut. FUP s.976
och återvänt vid 14-15.00

Förförsdatum: 2013-05-08
FUP: s.988
LÖRDAG B berättar att han på lördagen var på Sushirestaurangen och målade då han håller på renovera och bygga ut företaget. Han kom dit vid 14-15 tiden och åkte vid 18 tiden hem

Förförsdatum:2013-05-24
FUP: s.993
Han tror att han åkte till restaurangen vid lunchtid och han var där senast 14.30.
M tillfrågas om han hade ngn kontakt med VB framtill 14.30.
Han tror inte att de har kontakt under denna tid.
M började måla i den nya delen av restaurangen.
Han hade handlat på Kvantum 16.30-17.00 och dessa kvitton har polisen.
M är även på Coop och handlar penslar och ingredienser till såser.
M lämnar restaurangen 17.30-18.00-tiden

FUP: s. 1006
Kvitton
KVANTUM 15.44
COOP 15.57 direkt efter om man räknar med att han kör dit, parkerar, handlar ståt i kö mm.
Citera
2013-10-23, 11:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Bara en liten bagatell som redan nämnts kanske, men i förhören med MB behöver han inte visa ID-kort, det står identitet känd av Pa Bergman. Som redan tagits upp i tråden - MB känner många poliser och journalister. Utan att veta omständigheterna just här tycker jag generellt att ingen skall förhöras av någon den känner.
"Känd" och "känner" är ju inte riktigt samma sak. MB var karatetränare och restaurangägare/krögare i en relativt liten ort. Skulle tro att de allra flesta i Boden vet vem han är, d v s han är "känd" för de flesta, men att inte alls särskilt många av dessa skulle säga att de "känner" honom.
Citera
2013-10-23, 11:36
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
"Känd" och "känner" är ju inte riktigt samma sak. MB var karatetränare och restaurangägare/krögare i en relativt liten ort. Skulle tro att de allra flesta i Boden vet vem han är, d v s han är "känd" för de flesta, men att inte alls särskilt många av dessa skulle säga att de "känner" honom.

Jo jag tänkte också så förstås, men ville bara poängtera att MB har många personliga vänner inom polisen, samt att han är känd av polisen. Oddsen är hyfsat höga att poliserna som förhör MB känner eller känner till honom.
Citera
2013-10-23, 11:38
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jo jag tänkte också så förstås, men ville bara poängtera att MB har många personliga vänner inom polisen, samt att han är känd av polisen.
"Känd av polisen" brukar det iofs heta så fort någon är tidigare straffad

Vad jag vill ha sagt är att "känd" inte alls behöver betyda att polisen/poliserna som förhört honom har någon form av privat relation till MB.
Citera
2013-10-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Var hittar jag FUB, är det där den graverande informationen mot MB finns?

Några rättelser...

"någon påstår sig ha hört 2 skrik"

Rättelse, tre stycken hör, en tittar upp mot KJ där skriken kommer i från och då stängs hans fönster.

"Om du nu påstår att hon ska blivit bragd om livet i hans lgh den kvällen, hur förklarar du de två vittnen som kommer och kör & ser henne gå därifrån"

I Linda Chen-fallet tror jag det var närmare 5-10 personer som såg Linda på minst 5 platser runt om i staden, ingen hade förstås sett Linda då hon redan var död.

Hade kvinnan, mannen var ju så jävla skitnödig så han lär ju inte ha sett något, sett asiaten nära KJs bostad hade det varit mer sannolikt, men nu var det 1,5 kilometer därifrån. Hon nämnde även att VB inte var speciellt lik på bild, men när hon såg en bild med svarta kläder så vart det mer likt, frågan är då om kvinnan hon såg blev mer lik eller om kläderna var mer lika.

Du refererar till grannarna ( mannen & kvinnan? ) som även säger : Tänkte inte så mkt mer på det, då jag antog att det kom ifrån tv´n, vilket inte heller kan ( uteslutas )

Tror du på fullaste allvar att hon blivit bragd om livet i hans lgh?
vars har du den tekniska bevisningen som stödjer det?
Finns inte ett skvatt i lägenheten som tyder på att han skall ha mördat henne där / än mindre ha styckat henne, därmed har också åklagaren sagt: Vi har inte funnit mordplatsen.

Polisens utredare i samarbete med SKL har lulänsat hans lägenhet & inte funnit något som tyder på att hon blivit mördad där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in