2013-10-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imradsaber
tokstollar som du och bergvall har båda förbrukat rätten till ett liv bland vanliga människor , extremt störda personer måste sitta inlåsta , verkar bara vara du och han som vill att han ska vara ute och grisa runt i samhället

Du verkar riktigt arg, skrev vad du tycker, och sedan drämde du till med en diagnos på mig. Det bekräftar det jag påtalat att klagomål, missnöje och ovilja att svälja psykiatriskt mumbo-jumbo skit, besvaras med en diagnos.

Hade du jobbat inom psykiatrin hade du kunnat drämma till med en diagnos, och få sista ordet. Och därmed tysta mig.

Nu får du svar på tal, för jag avfärdar dig som en okunnig stolle, som missbrukar yttrandefriheten, till att hata de svaga som farit illa.

Min uppfattning av vården på Säter är att de visat upp sig i denna sak. De har visat att de tycker precis som du nu förmedlar, och därför är det inte värdig vård, som de tillhandahåller.

Min fundering är om det var detta som avsågs med vård när man stiftade lag och i övrigt tänkte igenom instruktioner och regler. Det har visat sig att institutioner lever sitt eget liv, med egna regler som vi andra inte känner till. Det visas upp något annat offentligt, än det verkliga Säter.

Freud påtalade överjaget, i kontrast till verkligheten, och jag menar att Vlad statuerat ett exempel inom psykiatrin, på hur han bedriver verksamhet, och på vad han visar upp utåt.

När det är upp till bevis, och bevis avses det man kallar beprövad vetenskap, och journal anteckningar, är han tomhänt. I en domstol. Förvisso bara en förvaltningsrätt, men med makt att avgöra om en människa ska vara frihetsberövad.

De flesta medborgare är i villfarelsen att det blir vård för skattepengarna, som uppföljs med journalanteckningar och diagnoser och utvärderingar. Särskilt i ett uppmärksammat fall om en seriemördare. Nu fanns bara random anteckningar, där det framkom att läkarna hade känslor som hämnd mot en patient.

Det putslustiga är att Vlad löser detta genom pladder och i övrigt med tomma ord, där hela hans uppenbarelse i rätten, visade på slarv och bristande respekt för allvaret i det som skett. Den del i härvan, som tillhör Säter blev hans ansvar när han håller kvar SB på lösa boliner och inte granskar det han ansvarar för. Han har satt sig i situationen där han framstår som Svarte Petter.
Citera
2013-10-23, 12:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det var t.ex. uppe i domstolen i måndags. Jag antar att du inte har lyssnat igenom förhandlingarna där.
Då kanske du kan förklara varför han togs in igen. En märklig åtgärd med tanke på att han ansågs färdigbehandlad. Jag tror inte på det du säger, han var inte färdigbehandlad för 20 år sedan. Den som påstår det idag har en rad följdfrågor att besvara. Men du som överhört förhandlingarna kan väl delge oss andra varför en färdigbehandlad patient togs in för fortsatt behandling.
Citera
2013-10-23, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det putslustiga är att Vlad löser detta genom pladder och i övrigt med tomma ord, där hela hans uppenbarelse i rätten, visade på slarv och bristande respekt för allvaret i det som skett. Den del i härvan, som tillhör Säter blev hans ansvar när han håller kvar SB på lösa boliner och inte granskar det han ansvarar för. Han har satt sig i situationen där han framstår som Svarte Petter.
Håller med till punkt och pricka. Överläkaren Vladislav "Russin" Ruchkin framstår som en idiot helt enkelt.
Citera
2013-10-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Då kanske du kan förklara varför han togs in igen. En märklig åtgärd med tanke på att han ansågs färdigbehandlad. Jag tror inte på det du säger, han var inte färdigbehandlad för 20 år sedan. Den som påstår det idag har en rad följdfrågor att besvara. Men du som överhört förhandlingarna kan väl delge oss andra varför en färdigbehandlad patient togs in för fortsatt behandling.
Anledningen är väl just att förhandlingen den gången inte hölls inom öppna dörrar och att journalerna inte var tillgängliga på samma sätt. Det märktes ju av att de kopierade upp journaler, då inte de sakkunniga fått ta del av allt material. Material i form av journaler som de sakkunniga fått har valts ut av Säters överläkare, alltså en begränsad volym. TO hade ju en större volym av journaler, där det också framgick att SB skött sig på avdelningen m.m.
Citera
2013-10-23, 12:40
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekt
Anledningen är väl just att förhandlingen den gången inte hölls inom öppna dörrar och att journalerna inte var tillgängliga på samma sätt. Det märktes ju av att de kopierade upp journaler, då inte de sakkunniga fått ta del av allt material. Material i form av journaler som de sakkunniga fått har valts ut av Säters överläkare, alltså en begränsad volym. TO hade ju en större volym av journaler, där det också framgick att SB skött sig på avdelningen m.m.
Det där besvarar inte varför Säter i början av 90-talet först ansåg att SB var färdigbehandlad och sedan började slussa ut honom för att slutligen låsa in honom igen. Vi vet att han inte togs in p.g.a. erkännandena eftersom dessa kom först efter en viss tid sedan han låsts in igen. Det finns alltså inget som tyder på att SB var frisk och färdigbehandlad när han på försök slussades ut i början av 90-talet.
Citera
2013-10-23, 12:53
Medlem
Blir väl möjligtvis ett beslut om att begära in ny utredning, förmodligen från annan klinik. Begär de att Säter ska göra RPU så blir det nog härdsmälta...
Citera
2013-10-23, 13:03
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Blir väl möjligtvis ett beslut om att begära in ny utredning, förmodligen från annan klinik. Begär de att Säter ska göra RPU så blir det nog härdsmälta...
Säter kan väl inte göra en sådan? Det är väl endast det statliga Rättsmedicinalverket som gör RPU.

Jag tror att rätten beslutar att Quick ska släppas på sikt, först ett utslussningsprogram. De beslutar med andra ord att han ska vara kvar i förvar tillsvidare.
Citera
2013-10-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Säter kan väl inte göra en sådan? Det är väl endast det statliga Rättsmedicinalverket som gör RPU.

Jag tror att rätten beslutar att Quick ska släppas på sikt, först ett utslussningsprogram. De beslutar med andra ord att han ska vara kvar i förvar tillsvidare.

Exakt, bara rättsmedicinalverket. Och precis så blev det, en ny undersökning ska göras.
Citera
2013-10-23, 13:09
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Exakt, bara rättsmedicinalverket. Och precis så blev det, en ny undersökning ska göras.

Ja, hörde det nu också precis på Expressens live-TV. Känns som att dom fegar. De vill släppa honom på grund utav opinionsläget men samtidigt vill dom inte trampa någon på tårna så det safeaste är att skicka ut honom på ny utredning; då kan dom bara göra som utredningen kommer fram till för att komma så långt bort från eget ansvar som möjligt.
Citera
2013-10-23, 13:10
Medlem
catos avatar
Puh, inte för jag trodde att han skulle släppas ut direkt !!!
Citera
2013-10-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
[/b]
Ja, hörde det nu också precis på Expressens live-TV. Känns som att dom fegar. De vill släppa honom på grund utav opinionsläget men samtidigt vill dom inte trampa någon på tårna så det safeaste är att skicka ut honom på ny utredning; då kan dom bara göra som utredningen kommer fram till för att komma så långt bort från eget ansvar som möjligt.

Tycker det var rätt beslut. Han har en historia av flera turer in och ut ur psykiatrin så han har uppenbarligen lidit av psykisk ohälsa, och har haft en s.k allvarlig psykisk störning. Känns ganska solklart tycker jag att han har rätt att få en ny utredning innan han släpps. Det har ju inte gjorts på några år om man säger så..
Citera
2013-10-23, 13:15
Medlem
Bohlwinkels avatar
Hur kan någon ha trott att han skulle släppas omedelbart? På vilken utredning eller grund skulle det kunna ha skett? Han har ju kategoriskt motsatt sig att medverka vid bedömningarna av honom. Trodde han att "charmoffensiven" i media skulle räcka.

En ny omfattande utredning är välkommen. Hoppas han nagelfars ordentligt. Olsson tror att SB är fri före jul. Tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in