2013-10-22, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vet inte riktigt var du fått detta ifrån. Men det var kanske ett "tappert" försök att få de som du kallar för läkarvännerna (d.v.s. de som påtalar att det inte finns något som tyder på att da Costa träffat läkarna, eller försöker visa på de orimligheterna och pekar på de otvetydiga omständigheterna som visar att vittnesmålen inte är överensstämmande med sanningen) att förknippas med en tokig konspirationsteori.

Jag vet inte var det påståtts att vittnena skulle "medvetet samverkat med varandra (och kanske även med åklagaren, de utredande poliserna, försvarsadvokaterna, juryn och domarna, feminismen med HO i täten, för att inte tala om media".

Jag har tidigare lagt fram min teori om att det finns en möjlighet att någon eller några av vittnena, Schröders, damen med hunden etc. inte direkt medvetet ljög, utan att det fanns någon botten, ej relaterat till läkarna. Schröders kanske hade fått in någon bild någon gång som de reagerade på (de hade ju flera läkare som kunder som ofta lämnade in bilder) och helt enkelt trodde på sig själva, under påverkan av yttre omständigheter. Eller att damen med hunden någon gång under början av 80-talet någonstans såg två män och en barnvagn och sedan så gärna ville hjälpa till. Eller att Marie Rådèn såg Teet Härm med sambo i tunnelbanan och första dagen på jobbet ville hjälpa till när polisen behövde en koppling med da Costa och Härm.

Att de helt enkelt drogs med i det mediaklimat som rådde, där de okritiskt tilläts att påstå allt möjligt, eftersom det var för en "god sak". Även om de för den sakens skull inte på något sätt skulle kunna gå rakryggade ur denna rättsskandal, eller att det skulle vara det minsta ursäktande.

Marianne Seppälä vet vi å andra sidan med uppsåt ljög och fabricerade ett vittnesmål i syfte att få Allgèn och Härm fällda för mord, och senare mista sina legitimationer.

Det kan nog vara så att en del av vittnena (absolut inte MS eller någon annan ur Hanna Olssons stall) ville tro att de såg något för flera år sedan. Och när de väl sitter där och ska peka ut någon och får hjälp och pekar fel och börjar tveka och vela så är det kört. Det hela var ett misstag men polisen mörkar, förfalskar dokumentationen och ger pappret till åklagaren. Och när de möts av kalla fakta och massiv kritik så backar de ur, hotar med stämningar och ångrar lögnen. För lögn är det ju fortfarande och alla var myndiga.

Men visst, Helin borde stoppat. Allmänheten ska kunna göra bort sig, man får minnas fel och tro saker och vilja hjälpa, speciellt när Expressen efterfrågar specifika saker som foton.
Citera
2013-10-22, 21:08
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Du syftar inte på att jag beskrev Christina Allgéns uppmaningar och allt mer påstridiga uppvaktningar och anmälningar till polisen, som paranoida? Hon utnyttjade sin och Thomas dotter på ett vidrigt sätt (lyssna på dokumentationen, läs förhören) hon begår övergrepp i sin kamp för att framställa fd maken som skyldig till incest och styckmord. Hon menade på fullt allvar att dottern skulle haft CdC som barnvakt. Hon menade att fd maken hade ätit ögon och bögat med Teet Härm. Fucking crazy.
Det kan ju också tilläggas att Karin, enligt Christina, skulle pekat på en frimärkesstor bild på Catrine da Costa i tidningen och rent spontant utbristit "Catrine!". Vad Christina missade att bilden/bilderna som cirkulerade då var flera år gamla och att Catrine vid tidpunkten för mordet såg helt annorlunda ut jämfört den bilden. Hon var äldre, hade annan frisyr och var kraftigt nedgången. Men Karin kanske hade magiska ögon, vad vet jag. Kanske fick hon smaka på Catrines ögon och fick därigenom de magiska krafterna?
Citera
2013-10-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Du skriver i vanlig ordning en massa (onödiga) ord i ett och samma inlägg, för att säga något som du likväl hade kunnat säga med några få ord eller meningar, men rätten gjorde en sammanvägning av det material de hade till sitt förfogande och utifrån det gjorde de en bedömning. Lev med det.

Domskälsskrivningen var tydligen en av de saker som KR tagit fasta på, när de återkallade de båda läkarnas legitimationer.

Just DÄR har du en av de tvättäkta konspirationerna i dramat: Domstolen petade in en giftig domskälskommentar i sin dom - och SOSS och Kammarrätten var redan "riggade" för att ta hand om slutfasen i Justitiemordet.

Den Ofantliga Svenska Maffia Mobben, så att säga.

För övrigt så är det somliga som har sin Mail Box proppfull - är det möjligen DU som skickar beundrarpost hela tiden, till någon som sitter på FUPen och Slasken och hela härligheten som beskriver en schaskig mordutredning och ett timat Justitiemord??
Citera
2013-10-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam1984
Läser på juristprogrammet i Sthlm och en av våra föreläsare berättade om denna utredningen. Hela utredningen var enligt honom en "het potatis"

Det skulle enligt honom vara ganska känt att obducenten hade tillgång till ett lantställe eller någon typ av stuga. Där skulle även allmänläkaren varit vid ett flertal tillfällen.

Han berättade att åklagarna gjorde ett klassiskt misstag när han inte kallade personer som kunde knyta obducenten till sexköp. Att obducenten var en regelbunden kund hos kvinnor som sålde sig var känt hos kolleger,poliser men även hos jurister. Tydligen vägrade vissa poliser ha med obducenten att göra. Detta problem kom ofta till juristers kännedom.

Detta var vid tidpunkten ett betydligt mer tabu belagt ämne än i dagens samhälle. Gatuprostitutionen var vid tidpunkten det överlägset vanligaste sättet att köpa sex,detta gjorde att obducenten setts av polisen vid ett flertal tillfällen,troligen finns det än idag ett flertal personer som kan bekräfta dessa uppgifter.

Vi kommer besökas av föreläsaren igen och ser framemot det mycket!! Om någon här har några frågor ställer jag dom gärna. Denna utredning har tagits upp ganska ofta måste jag säga,man får känslan att ämnet inte kan diskuteras utanför skolans väggar.

/1984

Kom igen nu, skicka gärna PM med namn på gästföreläsaren. Såg han ut så här?http://www.dagensjuridik.se/sites/default/files/imagecache/intro/intro/2013-02/img0092.jpg
Citera
2013-10-22, 21:19
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Kom igen nu, skicka gärna PM med namn på gästföreläsaren. Såg han ut så här?http://www.dagensjuridik.se/sites/default/files/imagecache/intro/intro/2013-02/img0092.jpg
Varför PM? En föreläsare på Juristlinjen är väl knappast hemlig?
Citera
2013-10-22, 21:32
Medlem
_Jago_s avatar
Skåningen
Sedan Marianne Seppälä framträdit i media och berättat om Skåningen slängde sig Christina Allgèn på telefonen för att ringa till polisen och berätta att Thomas Allgèn var skåning. Problemet var att han inte alls var skåning.

Thomas Allgèn är liksom hans föräldrar född och uppvuxen i Stockholm. Hans farmor och farfar var födda i Lund, men i vuxen ålder verksamma i Stockholm. Hans mormor föddes i USA av Stockholmska föräldrar som sedan återvände till Stockholm. Thomas tillbringade som barn några somrar i Skåne, liksom i Halland, på Jylland, i Stockholms skärgård etc.
Citera
2013-10-23, 00:29
Bannlyst
Citat:
Vet inte riktigt var du fått detta ifrån. Men det var kanske ett "tappert" försök att få de som du kallar för läkarvännerna (d.v.s. de som påtalar att det inte finns något som tyder på att da Costa träffat läkarna, eller försöker visa på de orimligheterna och pekar på de otvetydiga omständigheterna som visar att vittnesmålen inte är överensstämmande med sanningen) att förknippas med en tokig konspirationsteori.

Jag vet inte var det påståtts att vittnena skulle "medvetet samverkat med varandra (och kanske även med åklagaren, de utredande poliserna, försvarsadvokaterna, juryn och domarna, feminismen med HO i täten, för att inte tala om media".

Jag har tidigare lagt fram min teori om att det finns en möjlighet att någon eller några av vittnena, Schröders, damen med hunden etc. inte direkt medvetet ljög, utan att det fanns någon botten, ej relaterat till läkarna. Schröders kanske hade fått in någon bild någon gång som de reagerade på (de hade ju flera läkare som kunder som ofta lämnade in bilder) och helt enkelt trodde på sig själva, under påverkan av yttre omständigheter. Eller att damen med hunden någon gång under början av 80-talet någonstans såg två män och en barnvagn och sedan så gärna ville hjälpa till. Eller att Marie Rådèn såg Teet Härm med sambo i tunnelbanan och första dagen på jobbet ville hjälpa till när polisen behövde en koppling med da Costa och Härm.

Att de helt enkelt drogs med i det mediaklimat som rådde, där de okritiskt tilläts att påstå allt möjligt, eftersom det var för en "god sak". Även om de för den sakens skull inte på något sätt skulle kunna gå rakryggade ur denna rättsskandal, eller att det skulle vara det minsta ursäktande.

Marianne Seppälä vet vi å andra sidan med uppsåt ljög och fabricerade ett vittnesmål i syfte att få Allgèn och Härm fällda för mord, och senare mista sina legitimationer.

Min egen cynism (som inte är helt ogrundad), för jag hoppas verkligen ingen läkarvän på allvar tror det varit så där.

Fullt möjligt, men det kan också vara så att fotohandlarparets, hunddamens och Rådéns vittnesmål var självupplevt och riktigt.

Förundersökningen mot MS las ner och gick därmed inte ens till åtal. "Brott kan ej styrkas", skrev FU-ledaren tillika åklagaren Bjarne Rosén. Så mycket vet vi alla (och det inkluderar er).
Citera
2013-10-23, 00:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Står ju också i Styckmordsmålet att poliser sett Obducenten ta kontakt med prostituerade på Malmskillnadsgatan redan 1982. Det var ju dock inte olagligt att göra det då, men väldigt mycket lutar mot att Obducenten hyste ett väldigt stort intresse för prostitution och de prostituerade. Och därför ska inga läkarkramare ges minsta möjlighet att vifta bort detta. Obducenten har själv hävdat att han köpt sex "enbart ett fåtal gånger", men rösterna från Malmis säger något helt annat. Minst 20 prostituerade säger sig ha haft honom som kund. Han har dessutom intresserat sig mycket för rättsmedicinska fall med en sexuell anknytning, dvs. sexbrottsfall. Jag personligen misstänker att detta särskilda intresse ytterst bottnar i ett intresse för Jack Uppskäraren-fallet (ett intresse som tog sin början väldigt tidigt). Ni läkarvänner kan kasta era stenar, men jag står pall för det. Jag tror Borgnäs varit något väldigt intressant och viktigt på spåren.

I min bok är det inte alls långsökt att associera Obducenten till CdC-fallet. Särskilt inte med tanke på hans intressen och det faktum att han skurit av huvudet på ett lik, som tillhört en prostituerad kvinna som mördats. Ja, när det inte ens var motiverat ur ett rättsmedicinskt perspektiv. Han hade sin arbetsplats i Solna och alldeles i närheten hittades kvarlevor av en styckad prostituerad kvinna och i Solna ska en skum person ha besökt en fotohandel (denna skumma person utpekad av fotohandlarparet som Allmänläkaren, en person som Obducenten var bekant med), för att få makabra bilder på en styckad kvinna framkallade. Dessa omständigheter kan och ska inte bara viftas bort som "nonsens", som läkarvännerna gör.

Så poliser har sett obducenten ta kontakt med prostituerade på Malmskillnadsgatan redan 1982 ?
Det där stämmer ju bra tidsmässigt med Ann-Charlotte Lindbergs observation i Gamla stan i december 1982, hon är ju som bekant polis nummer 1 som säger sig ha sett obducenten i sällskap med Catrine.

Lindberg vittnade inte under någon av rättegångarna mig veterligt, hennes observation ansågs väl vara för gammal 1988 då rättegång nummer ett och två var på tapeten men det är ändå mycket intressant att hela två kvinnliga poliser säger sig ha sett Catrine i sällskap med nämnda herre vid två olika tillfällen.
Hur stor är sannolikheten för att två poliser ser så otroligt fel ?
Obefintlig skulle jag vilja hävda
Citera
2013-10-23, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just DÄR har du en av de tvättäkta konspirationerna i dramat: Domstolen petade in en giftig domskälskommentar i sin dom - och SOSS och Kammarrätten var redan "riggade" för att ta hand om slutfasen i Justitiemordet.

Den Ofantliga Svenska Maffia Mobben, så att säga.

För övrigt så är det somliga som har sin Mail Box proppfull - är det möjligen DU som skickar beundrarpost hela tiden, till någon som sitter på FUPen och Slasken och hela härligheten som beskriver en schaskig mordutredning och ett timat Justitiemord??

Frågan är bara varför domstolen skulle vilja justitiemörda och därmed krossa läkarna? Vad skulle poängen med det vara? Politisk, eller?

PS. Nej, jag kan med gott samvete säga att jag brukar inte PM-bomba någon och jag känner ingen frände som sitter på FUP:et heller. Däremot ska jag själv sitta på det (+ slasken) en dag.
Citera
2013-10-23, 00:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Skåningen
Sedan Marianne Seppälä framträdit i media och berättat om Skåningen slängde sig Christina Allgèn på telefonen för att ringa till polisen och berätta att Thomas Allgèn var skåning. Problemet var att han inte alls var skåning.

Thomas Allgèn är liksom hans föräldrar född och uppvuxen i Stockholm. Hans farmor och farfar var födda i Lund, men i vuxen ålder verksamma i Stockholm. Hans mormor föddes i USA av Stockholmska föräldrar som sedan återvände till Stockholm. Thomas tillbringade som barn några somrar i Skåne, liksom i Halland, på Jylland, i Stockholms skärgård etc.

Men då finns det ju en koppling till Skåne, varför ska vi bortse från detta ?

Och ej att förglömma, "Skåningen" i MS dagböcker hade ju en liten dotter, hur ska du bortförklara det ?
Citera
2013-10-23, 01:02
Bannlyst
Citat:
Skåningen

Nej, men han kan ha utgett sig för att vara en skåning. Han brukade ju ibland talsmässigt härma sin ex-frus föräldrar (som var från Skåne) har ex-frun sagt. En intressant sak i sammanhanget är att en av de få prostituerade som hördes angående Allmänläkaren sagt att hon kände till denne (genom andra prostituerade) som en "engelskspråkig läkare", med "mycket udda böjelser". Hon hade dock inte själv haft honom som kund. Hon kände också till att han brukade "köra i en röd Golf (en bil som han till förhörande polis sagt att han ägt, men inte tidigare än 1985)" och att hon själv "sett honom på Malmis" en "5-6 gånger" under "våren och sommaren 1984". Ja, den prostituerade kvinnan fick se ett foto på Allmänläkaren och hajade till på en gång.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-10-23 kl. 01:17.
Citera
2013-10-23, 01:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det kan ju också tilläggas att Karin, enligt Christina, skulle pekat på en frimärkesstor bild på Catrine da Costa i tidningen och rent spontant utbristit "Catrine!". Vad Christina missade att bilden/bilderna som cirkulerade då var flera år gamla och att Catrine vid tidpunkten för mordet såg helt annorlunda ut jämfört den bilden. Hon var äldre, hade annan frisyr och var kraftigt nedgången. Men Karin kanske hade magiska ögon, vad vet jag. Kanske fick hon smaka på Catrines ögon och fick därigenom de magiska krafterna?

Och hur kan du vara så säker på att Catrine såg så oerhört annorlunda ut 1984 vid tidpunkten för mordet jämfört med några år tidigare ?
Vad exakt för bilder har du tillgång till som föreställer Catrine under 80-talet ?
Kan du länka eller på något sätt visa upp dessa bilder så att vi blir styrkta i vår tro på att du talar sanning ?
Catrine kan säkerligen ha varit sliten pga missbruk -84 men hon var fortfarande en ung kvinna, blott 27 år gammal då hon gick döden till mötes.

En sak till, du skriver att Catrine var kraftigt nedgången 1984 men hur i herrans namn kunde då poliskvinnan Råden förväxla henne med obducentens dåvarande sambo vid observationstillfället vid Mariatorget i början av -84 ?
Tror du inte att en polis kan se skillnad på en nedgången missbrukare och en helt vanlig ung kvinna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in