2013-10-22, 16:09
Medlem
BlackJewels avatar
Sedan vet jag att alkoholister och narkomaner sällan har gränssättning ur vare sig heliga budord eller av annat kommet, så det är lite senfärdigt att ha bibel som dömande-verktyg oavsett.

Urbanisering, den är vad du skulle behöva få lite fler insikter i.. då jag ser bibeln som grovt överflödig där moral redan finns, men visst kan du gapa ihjäl dig för det lilla barnet att det ska hålla örat mot bibel istället för mot livet.

Besparar emotikoner, då jag faktiskt inte förstår den bibliska vällingen, har du sträng fostringsagenda ur bibel just nu, så är det väl för att du inte får lära världen. då kan man leta eller fantisera substitut, också ur koran då de är ibland likvärdiga i moral-frenesin. (det blir falsk melodi av det hela)
Citera
2013-10-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jehovas vittnen är inte fixerade vid dörrknackning, man försöker göra lärjungar på många olika sätt, förutom dörrknackning. Men dörrknackningen är den mest effektivaste sättet eftersom alla människor måste bo någonstans.

Man når flest människor genom att besöka deras bostäder. På vilket sätt försöker du göra lärjungar?

Dörrknackandet görs av Jehovas vittnen till en identifikation på vilka som är sanna kristna. Då är det en fixering.

Snarare är det så att dörrknackandet är ett synnerligen ineffektivt sätt att närma sig människor på då den nutida människan ofta kan vara svår att nå hemma och det mest skapar irritation att oombedd bli kontaktad i sitt hem. Jehovas vittnens egen statistik vittnar även den om metodens ineffektivitet.
Citera
2013-10-22, 18:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Snarare är det så att dörrknackandet är ett synnerligen ineffektivt sätt att närma sig människor på då den nutida människan ofta kan vara svår att nå hemma och det mest skapar irritation att oombedd bli kontaktad i sitt hem. Jehovas vittnens egen statistik vittnar även den om metodens ineffektivitet.

Statistik går att förbättre med lite kosmetik.
Citera
2013-10-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Även om den vore kosmetiskt förbättrad visar den ändå ett sorgligt resultat i den diskuterade frågan.
Citera
2013-10-22, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Även om den vore kosmetiskt förbättrad visar den ändå ett sorgligt resultat i den diskuterade frågan.

Jag var ironisk. Dels är JVs demagogi jobbig, men det blir ännu mer påfallande när demagogi skall skyla över demagogi.
Citera
2013-10-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att medellivslängden ökat dramatiskt i världen är ett bevis för att situationen har förbättrats avsevärt. Det är fakta. Att mycket nöd fortfarande finns ändrar inte faktum. Minskande nöd - som verkligheten handlar om - kan inte vara något tecken. Att just barnadödligheten gått ner ofantligt är sannerligen inget indicium på att världsförhållandena blivit sämre. Men medellivslängden har ökat - och ökar fortfarande - också för den äldre befolkningen. Som exempel kan nämnas att antalet hundraåringar i Sverige har ökat oerhört mycket mer än befolkningen. Situationen är likartad på andra håll.

Det är värt att här citera vad en initierad svensk forskare, docent Bosse Angelöw, skrivit för ett par år sedan. Han hänvisade till de förändringar som ägt rum "de senaste tjugo åren":

" - Den globala medellivslängden har ökat och är i dag 68 år.

- Barnadödligheten, andelen döda före 5 års ålder, har minskat med 25 procent.

- Antalet döda i mässling har sjunkit med 60 procent.

- Risken att dö av hjärtkärlsjukdomar har nästan halverats i OECD-länderna.

- Alltfler av världens barn går i skolan. Mer än 85 procent av barnen i de lägre skolåldrarna går
nu i skolan.

- Antalet väpnade konflikter i världen har minskat med 40 procent.

- Folkmord och andra former av massdödande har sjunkit med 80 procent.

- Världen är mer demokratisk, och ungefär 80 länder har tagit viktiga steg i demokratisk riktning.

- Andelen av världens befolkning som lever i extrem fattigdom har minskat med 130 miljoner
människor.

- Antalet mord i New York har sjunkit med 78 procent."
(Glädjerapporten, 2008, s. 28)

Jv vill inkludera sitt eget predikande "om riket" bland "tecknen". Men många skulle nog hellre finna Jv förutsagda bland dem som falskeligen predikat att "tiden är nära". (Luk. 21:8) Det är ett faktum att Jvs och deras föregångare bibelforskarnas förkunnelse varit felaktig, utgående ifrån årtalsspekulationer. Att man aldrig hamnat rätt beror på att man kom helt fel från början och aldrig orkat frigöra sig från de felaktiga utgångspunkterna. Från första stund har man ignorerat Jesu uttryckliga ord om att det inte tillkommer oss att veta något om tiden för riket. Man har rynkat på näsan åt det urkristna budskapet om Jesu död och uppståndelse som otidsenligt och otillräckligt. Man har i stället förkunnat ett helt nytt och annorlunda budskap baserat på nutida årtal. Denna förkunnelse kan knappast vara "detta evangelium om riket" som Jesus talade om. När Jesus talade om "detta" evangelium syftade han på samma evangelium som predikats av honom själv och som senare förkunnades av apostlarna. Jesu död uppståndelse var grundläggande i detta budskap, som också inbegrep förkunnelse om omvändelse och dop. Kronologiska uträkningar om framtiden var tabu.

Från FN:

21 000 barn dör varje dag av orsaker och sjukdomar som är
lätta att förhindra eller bota.
Varje dag dör nära 1 000 kvinnor i samband med graviditet
eller förlossning.
Varje år dör 1,8 miljoner människor av hiv/aids och ytterligare
över 2,7 miljoner smittas av hiv.
1,2 miljoner människor dör av malaria varje år.
783 miljoner människor saknar tillgång till rent dricksvatten.
2,5 miljarder människor saknar toalett.
En stor del av jordens fattiga lider av hunger. 2010 beräknades
925 miljoner människor vara kroniskt undernärda.
I Afrika söder om Sahara är 43 procent av alla barn under fem
år underviktiga.
27 miljoner människor lever på flykt inom sina egna länder.
67 miljoner barn får inte chansen att börja skolan.
Utsläppen av koldioxid fortsätter att öka och utsläppsnivån är
nu runt 40 procent högre än den var 1990 – högre än någonsin
tidigare.
Citera
2013-10-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det jag kan tycka är att jeh.vittnen har en något mekanisk mannual som de beordrar sina underlydande om att följa, de små som knackar dörr är ju småpotatis om man ser till den feghet som mellancheferna och ledningen sitter och döljer sig bakom - inte så att de direkt saknar fysiska utrymmen och går under bar himmel, men jag tycker att man kör de gamla valserna om "människan som stackare" , riktiga stackare är de faktiskt inte, inte om man tittar mot USA, där de ju har sina vakttorn, högre än alla andras dessutom, iaf inga hyddor..

Jag tycker jv polemiserar för starkt. De utgår från "hemliga sanningar" och spelar ut... för mig är det en form av manipulering.

Vad försöker du säga?
jag är väl bara medelintelligent men jag har svårt att förstå vad du menar med det här inlägget?
Vilka är mellancheferna?
Vet du något om JV?
Citera
2013-10-22, 23:28
Medlem
Citat:
Dörrknackandet görs av Jehovas vittnen till en identifikation på vilka som är sanna kristna. Då är det en fixering.

Det är väldigt effektivt i stora delar av världen.
Det döps i medeltal 30 personer i timmen som JV året runt.
Eller 720 per dag eller 5040 i veckan.
Många människor i många länder tycker om när JV ringer på deras dörr.
Min upplevelse är att många svenskar och då framförallt den yngre generationen har ett stort andligt behov. Många anser att det materiella samhället vi har inte ger dem ett tillfredställande liv utan att det finns ett stort tomrum i deras liv. Väldigt många säger sig dessutom tro på en Gud eller att det måste finnas något högre, detta trots att de är indoktrinerade med evolutionsläran.
Citera
2013-10-22, 23:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vad försöker du säga?
jag är väl bara medelintelligent men jag har svårt att förstå vad du menar med det här inlägget?
Vilka är mellancheferna?
Vet du något om JV?
Jag är inte heller geniet på jorden, men om jag vet ngt om jv? jag är allmänbildad ja och jag har levt och lever vad jag vet ännu, jag läser och jag lyssnar och jag hr läst bibeln. Så vad menar du själv?

Jag skrev vakttorn = skyskrapor... det tycker du kanske är ädeleten på jorden... men då kan du vända dig till indianerna och höra vad den eliten har att säga om saken, det ädla att skicka marionetter att försörja högdjuren.
Citera
2013-10-23, 10:20
Medlem
Citat:
Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra.

Vilket bibelställe tänker du då på?

Vilket bibelställe säger att människor måste förtjäna respekt?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?

Citat:

Det är människor som identifierar Jehovas vittnen med dörrknackande, men för Jehovas vittnen handlar det om alla sätt man kan göra människor till lärjungar. Identifikationen på kristna är att man vittnar för andra:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Citat:

Källhänvisning till denna statistik tack.

På vilket sätt gör du lärjungar? Vad är det för mer effektivt metod än dörrknackande som du använder dig av? Hur ofta gör du lärjungar?
Citera
2013-10-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket bibelställe tänker du då på?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?
?

Nu har du hakat upp dig igen, ttsp!
Tredje inlägget med samma innehåll!

För de flesta människor är det självklart att respekt föder respekt. Respektera andra, och du blir själv respekterad! Strunta i att respektera andra, och du slipper att själv bli respekterad! Så enkelt är det!

Sedan det du säger om att kristna ska respektera andra människor oavsett vad dom säger och gör blir ju väldigt intressant när man tänker på hur JV behandlar alla som lämnar deras led, och tom deras odöpta barn. Märklig form för respekt!
Citera
2013-10-23, 11:11
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=ttsp|45800992]
Citat:
Bibeln är inget ställe.

Det går inte att sätta fingret på en bibelvers och säga "HÄR! är beviset för din synd!"

Den metodiken är alltså galen, fel och förkastlig, ändå är det så jeh.vittnen läxar upp omvärlden?

Genom att lättjefullt sträcka ut handen i valfritt bibelställe för att med det "motbevisa" och ge sig på moraliseringsleken om vem som minsann inte förtjänar respekt och vem som ska ha extra socker och presenter? ... isf grattis, det är ju isf inte längre sekteristiskt utan direkta felgrepp och grav förvirring om bl.a tid, att inte ens kunna tolka omvärlden utifrån människoperspektiv, men väl omhulda MYTER!

Citat:
Enligt den naiv-infantila tankeviljan, inte utefter klarsyn nej. Så du drar en sarkasm. Spm du vet biter då vi lever i sarkastiska snabba-puckar-världen.

Citat:

Det är människor som identifierar Jehovas vittnen med dörrknackande, men för Jehovas vittnen handlar det om alla sätt man kan göra människor till lärjungar
Då är ni m.a.o katoliker hur ni än vänder på er?

.
Citat:
Identifikationen på kristna är att man vittnar för andra:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er." (Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Så med detta menas, att man ska ut i stormen för att tillfredsställa gud och bibelförfattarnas uppfattning om sin värld, men försaka den riktiga världen men nej? Denna världen idag ÄR ju bibelvärlden... ?

Är du eller är du tidsorienterad???

Det heter ringklockeri, inte dörrknackanden. Sedan heter det utöver detta, era älskade planeringar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in