2013-10-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Framförallt så är det barnadödligheten som brukar anges som stöd för att medellivslängden ökar i världen.
Att medellivslängden ökar är inget bevis i sig för att många människor idag inte lider nöd.
Bibeln visar helt enkelt på att vi skulle uppleva en tid av stor nöd på en mängd områden och att det var ett tecken på att vi lever i det bibeln kallas ändens tid.

Det faktum att det har gjorts och görs framsteg på olika områden innebär inte att människan de senaste hundra åren inte har drabbats av svår nöd. Enligt bibeln så skulle det vara ett sammansatt tecken på ca 30 olika företeelser som visade att vi lever i den sista tiden för mänskligt styre över jorden.

Alla delar i tecknet skulle inte handla om nöd för ett är enligt Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.
Idag predikar Jehovas vittnen samma budskap i mer än 239 länder. Hemsidan jw.org finns på mer än 430 språk och nya språk tillkommer hela tiden. Vakttornet ges ut på 212 språk och i nästan 46 miljoner exemplar per nr, Vakna ges ut på 99 språk och nästan 44 miljoner exemplar. Det innebär att dessa ges ut i nästan 100 miljoner exemplar i månaden.
Så i detta så uppfylls Matt 24:14 att det skulle predikas på hela den bebodda jorden innan Gud griper in.

Minskad barnadödlighet har en stor andel i ökad medellivslängd. Att färre barn dör torde väl spela en stor roll i minskad nöd? Men det utgör ändå enbart en del av orsaken till den ökade medellivslängden. Att den ökar är ett bevis på att fler lever bättre och därmed längre än tidigare.

Jag vet inte att någon ens har gjort påståendet att det inte finns nöd idag. Vet du? Argumentet var ju att färre lider nöd än förr, inte att nöden inte finns. Denna minskade nöd kan som sagts konstateras på det ena området efter det andra av det som hävdas utgöra det omtalade tecknet. För att något ska kunna ses som ett tecken borde det betyda lite mer än att allt är som det brukar vara fast lite bättre? Det tecken du hänvisar till kan vi inte se idag.

Du kommer här in på en annan fråga som jag undrar över. Att Jehovas vittnen skulle ha predikat på hela den bebodda jorden torde vara en sanning med modifikation. Sanningen är ju att samfundet knappt existerar på mer än halva jorden, befolkningsmässigt sett. Den lilla procent av samfundet som verkar i den så kallade icke-kristna världen är knappt märkbar. Menar du att det räcker med någon enstaka representant i varje land för att tolka det som "ett vittnesbörd för alla nationerna"?
Senast redigerad av Pan73 2013-10-22 kl. 12:50.
Citera
2013-10-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Framförallt så är det barnadödligheten som brukar anges som stöd för att medellivslängden ökar i världen.
Att medellivslängden ökar är inget bevis i sig för att många människor idag inte lider nöd.
Bibeln visar helt enkelt på att vi skulle uppleva en tid av stor nöd på en mängd områden och att det var ett tecken på att vi lever i det bibeln kallas ändens tid.

Det faktum att det har gjorts och görs framsteg på olika områden innebär inte att människan de senaste hundra åren inte har drabbats av svår nöd. Enligt bibeln så skulle det vara ett sammansatt tecken på ca 30 olika företeelser som visade att vi lever i den sista tiden för mänskligt styre över jorden.

Alla delar i tecknet skulle inte handla om nöd för ett är enligt Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.
Idag predikar Jehovas vittnen samma budskap i mer än 239 länder. Hemsidan jw.org finns på mer än 430 språk och nya språk tillkommer hela tiden. Vakttornet ges ut på 212 språk och i nästan 46 miljoner exemplar per nr, Vakna ges ut på 99 språk och nästan 44 miljoner exemplar. Det innebär att dessa ges ut i nästan 100 miljoner exemplar i månaden.
Så i detta så uppfylls Matt 24:14 att det skulle predikas på hela den bebodda jorden innan Gud griper in.

Att medellivslängden ökat dramatiskt i världen är ett bevis för att situationen har förbättrats avsevärt. Det är fakta. Att mycket nöd fortfarande finns ändrar inte faktum. Minskande nöd - som verkligheten handlar om - kan inte vara något tecken. Att just barnadödligheten gått ner ofantligt är sannerligen inget indicium på att världsförhållandena blivit sämre. Men medellivslängden har ökat - och ökar fortfarande - också för den äldre befolkningen. Som exempel kan nämnas att antalet hundraåringar i Sverige har ökat oerhört mycket mer än befolkningen. Situationen är likartad på andra håll.

Det är värt att här citera vad en initierad svensk forskare, docent Bosse Angelöw, skrivit för ett par år sedan. Han hänvisade till de förändringar som ägt rum "de senaste tjugo åren":

" - Den globala medellivslängden har ökat och är i dag 68 år.

- Barnadödligheten, andelen döda före 5 års ålder, har minskat med 25 procent.

- Antalet döda i mässling har sjunkit med 60 procent.

- Risken att dö av hjärtkärlsjukdomar har nästan halverats i OECD-länderna.

- Alltfler av världens barn går i skolan. Mer än 85 procent av barnen i de lägre skolåldrarna går
nu i skolan.

- Antalet väpnade konflikter i världen har minskat med 40 procent.

- Folkmord och andra former av massdödande har sjunkit med 80 procent.

- Världen är mer demokratisk, och ungefär 80 länder har tagit viktiga steg i demokratisk riktning.

- Andelen av världens befolkning som lever i extrem fattigdom har minskat med 130 miljoner
människor.

- Antalet mord i New York har sjunkit med 78 procent."
(Glädjerapporten, 2008, s. 28)

Jv vill inkludera sitt eget predikande "om riket" bland "tecknen". Men många skulle nog hellre finna Jv förutsagda bland dem som falskeligen predikat att "tiden är nära". (Luk. 21:8) Det är ett faktum att Jvs och deras föregångare bibelforskarnas förkunnelse varit felaktig, utgående ifrån årtalsspekulationer. Att man aldrig hamnat rätt beror på att man kom helt fel från början och aldrig orkat frigöra sig från de felaktiga utgångspunkterna. Från första stund har man ignorerat Jesu uttryckliga ord om att det inte tillkommer oss att veta något om tiden för riket. Man har rynkat på näsan åt det urkristna budskapet om Jesu död och uppståndelse som otidsenligt och otillräckligt. Man har i stället förkunnat ett helt nytt och annorlunda budskap baserat på nutida årtal. Denna förkunnelse kan knappast vara "detta evangelium om riket" som Jesus talade om. När Jesus talade om "detta" evangelium syftade han på samma evangelium som predikats av honom själv och som senare förkunnades av apostlarna. Jesu död uppståndelse var grundläggande i detta budskap, som också inbegrep förkunnelse om omvändelse och dop. Kronologiska uträkningar om framtiden var tabu.
Citera
2013-10-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Alla religionsutövare som söker upp folk ska enligt mig ha på käften. Det är så viruset sprids.
Citera
2013-10-22, 13:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Alla religionsutövare som söker upp folk ska enligt mig ha på käften. Det är så viruset sprids.
Det jag kan tycka är att jeh.vittnen har en något mekanisk mannual som de beordrar sina underlydande om att följa, de små som knackar dörr är ju småpotatis om man ser till den feghet som mellancheferna och ledningen sitter och döljer sig bakom - inte så att de direkt saknar fysiska utrymmen och går under bar himmel, men jag tycker att man kör de gamla valserna om "människan som stackare" , riktiga stackare är de faktiskt inte, inte om man tittar mot USA, där de ju har sina vakttorn, högre än alla andras dessutom, iaf inga hyddor..

Jag tycker jv polemiserar för starkt. De utgår från "hemliga sanningar" och spelar ut... för mig är det en form av manipulering.
Citera
2013-10-22, 13:33
Medlem
BlackJewels avatar
Och varför var isf det japanska sekteriet sett som farligt.. för att manipulationskonsten var ohygglig, baserade sig på hemligheters hemligheter, och heavens gate.. guds barn.. utah-fantasteriet, allihopa hemliga som tusan.
Citera
2013-10-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det jag kan tycka är att jeh.vittnen har en något mekanisk mannual som de beordrar sina underlydande om att följa, de små som knackar dörr är ju småpotatis om man ser till den feghet som mellancheferna och ledningen sitter och döljer sig bakom - inte så att de direkt saknar fysiska utrymmen och går under bar himmel, men jag tycker att man kör de gamla valserna om "människan som stackare" , riktiga stackare är de faktiskt inte, inte om man tittar mot USA, där de ju har sina vakttorn, högre än alla andras dessutom, iaf inga hyddor..

Jag tycker jv polemiserar för starkt. De utgår från "hemliga sanningar" och spelar ut... för mig är det en form av manipulering.

citat Blackjewel
jeh.vittnen har en något mekanisk mannual som de beordrar sina underlydande om att följa, de små som knackar dörr

Matteus k 28 bibel 2000

18Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Detta borde gälla alla kristna, att gå ut och göra folk till lärjungar, dvs knacka dörr.
Citera
2013-10-22, 14:10
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
citat Blackjewel
jeh.vittnen har en något mekanisk mannual som de beordrar sina underlydande om att följa, de små som knackar dörr

Matteus k 28 bibel 2000

18Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn 20och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Detta borde gälla alla kristna, att gå ut och göra folk till lärjungar, dvs knacka dörr.
Svar nej.

Du hämtar ur fel tidsKONtext, vet du vad en kon är?

En tid som den bibliska, hade helt andra förutsättningar, varför har du så svårt att förstå hur manipultivt OÄRLIGT det är att skicka in citat här.. den är ganska lönlöst, då för det första majoriteten av troende läser bibel, och majoriteten av dess råkar veta att bibliska tiderna INTE är minsta lilla föredöme att AGERA på SAMMA SÄTT!

VArför har du svå svårt för så enkel sak att förstå????

Edit : för det är ju faktiskt samma språk för dig som för mig, och för de andra, men nej?

Du skriver ju med uppdaterad språkversion när du skriver i flashback väl? Du är ju liksom född i samma tid som jag, i och med att du ens skriver, väl ? Men menar att ditt svenska språk är helt annorlunda än mitt???
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-22 kl. 14:14.
Citera
2013-10-22, 15:19
Medlem
Citat:
citat Blackjewel

Matteus k 28 bibel 2000

Det är svårt att förstå fixeringen med dörrknackandet. Vilket har högst värde för en kristen, att göra lärjungar eller att knacka dörr?
Citera
2013-10-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Svar nej.

Du hämtar ur fel tidsKONtext, vet du vad en kon är?

En tid som den bibliska, hade helt andra förutsättningar, varför har du så svårt att förstå hur manipultivt OÄRLIGT det är att skicka in citat här.. den är ganska lönlöst, då för det första majoriteten av troende läser bibel, och majoriteten av dess råkar veta att bibliska tiderna INTE är minsta lilla föredöme att AGERA på SAMMA SÄTT!

VArför har du svå svårt för så enkel sak att förstå????

Edit : för det är ju faktiskt samma språk för dig som för mig, och för de andra, men nej?

Du skriver ju med uppdaterad språkversion när du skriver i flashback väl? Du är ju liksom född i samma tid som jag, i och med att du ens skriver, väl ? Men menar att ditt svenska språk är helt annorlunda än mitt???

Matteus k 24 v 3

3När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?”

Nästan allt Jesus talade om var vad som skulle ske i framtiden (ändens tid).
Reglerna för lärjungarna då är det samma som för kristna idag, budskapet har inte ändrat på sig.
Citera
2013-10-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra.

Vilket bibelställe tänker du då på?

Vilket bibelställe säger att människor måste förtjäna respekt?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?

Citat:
Det är svårt att förstå fixeringen med dörrknackandet. Vilket har högst värde för en kristen, att göra lärjungar eller att knacka dörr?

Jehovas vittnen är inte fixerade vid dörrknackning, man försöker göra lärjungar på många olika sätt, förutom dörrknackning. Men dörrknackningen är den mest effektivaste sättet eftersom alla människor måste bo någonstans.

Man når flest människor genom att besöka deras bostäder. På vilket sätt försöker du göra lärjungar?
Citera
2013-10-22, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket bibelställe tänker du då på?

Vilket bibelställe säger att människor måste förtjäna respekt?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?

Vad har bibelcitat med definitionen av "respekt" att göra?

Citat:
Jehovas vittnen är inte fixerade vid dörrknackning, man försöker göra lärjungar på många olika sätt, förutom dörrknackning. Men dörrknackningen är den mest effektivaste sättet eftersom alla människor måste bo någonstans.

Man når flest människor genom att besöka deras bostäder. På vilket sätt försöker du göra lärjungar?

Så impopulära som JV har blivit m.h.t. dörrknackning kan det knappast vara en effektiv metod.
Citera
2013-10-22, 16:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Matteus k 24 v 3

3När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?”

Nästan allt Jesus talade om var vad som skulle ske i framtiden (ändens tid).
Reglerna för lärjungarna då är det samma som för kristna idag, budskapet har inte ändrat på sig.
Kan du mena de tio budorden?

Om det är vad du åsyftar, så vill jag fråga dig.. vad var stöld under bibeltidens litteraturvurm jämfört med moderna tidens litterära poesi och moralkodex?

Fanns kodex under hellenistiska tidevarvet? om du tycker de gamla grekerna var ärligare... vill jag vidare fråga om du öht levde under den antika eran.. isf var exakt tror du man hackade in orden i stenarna.. nej man vet inte ens.. man gissar.

Men idag, om du får ett barn som ska ha rätt till budorden, är det knappast bibeln du har som källa och det vet jag.
så varför envisas du med att ha mer att säga vad gäller bibelsanningarna.. är de sanning för dig, så lev med det, för mig gäller nutid och också för det som är mitt, iaf för min katt!

Bibeln är stämning.. ska du ha lagar, så läs isf juridik, kommen ur moderna världen, istället för ur fullständigt barbariska världen. Den du vurmar, som jag tycker, så länge du lever livet med den massa citat... att ha som dömande-reflexer.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-22 kl. 16:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in