2013-10-21, 23:27
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Detta är alltså troligen sista chansen för Zlatan att vara med i ett ytterligare VM. Och då står Portugal på schemat innan. Jag har så länge hoppats på att något stort ska hända med landslaget när ändå Zlatan är med. Men det är en dröm som verkar vara allt mer avlägsen nu.

Jag hoppas verkligen på Zlatan & co i november. Och att han får göra sitt första VM-mål i sommar...
Om dom inte klarar av Portugal, hur ska de då kunna göra något stort? Vad definierar du som stort? Att ta sig vidare ur gruppen? Portugal tillhör på intet sätt stornationerna.
Citera
2013-10-21, 23:31
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Det börjar kännas som att det är dags att göra slag i saken och besöka en match innan han lägger av. Om han gör mål eller inte spelar ingen roll för mig, men att kunna säga "jag upplevde honom" till mina barnbarns barn när jag är 150 år och ligger på min svävar-bår är något som jag ser fram emot. Han är den största (svenska) spelaren vi kommer att uppleva under vår livstid, det är ett som är säkert.
Gunnar Nordahl var större! Åtminstone på bredden.
Citera
2013-10-22, 06:37
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Gunnar Nordahl var större! Åtminstone på bredden.

Det är möjligt att Gunnar hade en större bredd och kunde spela på fler positioner (eller vad du nu menar), men Zlatan hade varit en gigant även på 50-talet om han hade spelat då. Jämför Zlatans och Gunnars meriter så får du svart på vitt gällande vem som är den bäste.

Att jämföra Zlatan och Gunnars landslagsmeriter säger egentligen inte så mycket. Gunnar hade ett bra landslag (med tidens mått) och det lyfte honom lite ytterligare. Zlatan har inte alls samma utgångsläge, utan måste skapa en hel del själv. Trots det fortsätter han att göra mål efter mål i ett landslag som ena dagen spelar oavgjort mot Tyskland bara för att nästa dag få stryk mot Österrike.
Citera
2013-10-22, 08:18
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Gunnar hade en större bredd och kunde spela på fler positioner (eller vad du nu menar), men Zlatan hade varit en gigant även på 50-talet om han hade spelat då. Jämför Zlatans och Gunnars meriter så får du svart på vitt gällande vem som är den bäste.

Att jämföra Zlatan och Gunnars landslagsmeriter säger egentligen inte så mycket. Gunnar hade ett bra landslag (med tidens mått) och det lyfte honom lite ytterligare. Zlatan har inte alls samma utgångsläge, utan måste skapa en hel del själv. Trots det fortsätter han att göra mål efter mål i ett landslag som ena dagen spelar oavgjort mot Tyskland bara för att nästa dag få stryk mot Österrike.
Ja, om man jämför, så får man svart på vitt att Nordahl var överlägsen. Han räknas som en av Serie A:s bästa spelare genom tiderna och vann dessutom en titel med landslaget. Zlatan är den fjärde bästa att spela för Sverige efter Nordahl, Liedholm och Hamrin. Han kan inte utmana någon av dessa om han inte vinner CL eller gör något riktigt bra i ett VM. Han har dock för länge sen passerat t ex Nacka Skoglund.
Senast redigerad av vonHe 2013-10-22 kl. 08:30.
Citera
2013-10-22, 11:29
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Om dom inte klarar av Portugal, hur ska de då kunna göra något stort? Vad definierar du som stort? Att ta sig vidare ur gruppen? Portugal tillhör på intet sätt stornationerna.
Visst är det så att vi tillslut måste slå ut sådana lag om vi ska komma någonstans i VM. Men jag möter mycket hellre Portugal och andra likartade stornationer i en eventuell kvartsfinal i världsmästerskapet. Inte i kvalet.
Citera
2013-10-22, 21:33
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonHe
Ja, om man jämför, så får man svart på vitt att Nordahl var överlägsen. Han räknas som en av Serie A:s bästa spelare genom tiderna och vann dessutom en titel med landslaget. Zlatan är den fjärde bästa att spela för Sverige efter Nordahl, Liedholm och Hamrin. Han kan inte utmana någon av dessa om han inte vinner CL eller gör något riktigt bra i ett VM. Han har dock för länge sen passerat t ex Nacka Skoglund.

Du tycker att Nordahls 4 sm-guld och 2 ligatitlar i Italien väger tyngre än Zlatans sammanlagt 10 ligatitlar där han har spelat i över 4 olika ligor? Att hans 1 guldboll väger mer än Zlatans 8?

Jag kan hålla med om att Gunnar var en jävel på att skjuta strutar i Italien och att hans snitt i landslaget är mycket imponerande, men Zlatan har vunnit ligan i nästan alla lag han har spelat och har ett marknadsvärde som vida överstiger Gunnars. Kolla dessutom på vilka mål Zlatan gör så kan du se vem som är den tekniskt mest skickliga.

Nej, här råder delade meningar.

Citera
2013-10-22, 22:04
Medlem
Citat:
Det är möjligt att Gunnar hade en större bredd

Jag skulle tippa att han skojade till det och menade att han var fetare...
Citera
2013-10-23, 06:38
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Jag skulle tippa att han skojade till det och menade att han var fetare...

Det har du rätt i. Det gick över huvudet på mig, faktiskt. Det blir lätt så när folk inte använder smileys.
Citera
2013-10-23, 09:58
Medlem
Kafferastens avatar
Jag tycker att Zlatans klackmål mot England på Ullevi är ett av hans absolut snyggaste mål i landslaget, men det är väldigt sällan man ser det i klippen över hans snyggaste mål? När jag sökte på youtube så fanns bara ett enda klipp faktiskt. Men det borde vara med i alla videos över hans topp 30 snyggaste mål som folk lägger upp.

http://www.youtube.com/watch?v=WbAj-zqCffo
Citera
2013-10-23, 12:43
Medlem
bernters avatar
Givetvis svårt att sia om vem av dessa 2 giganter som är störst. Tycker inte man kan använda guldbollen som en måttstock dock. Bredden på toppen var en helt annan än i dag. Sveriges landslag under 40 och 50-talet var av en helt annan kaliber. Dock hindrade Svenska fotbollsförbundet proffs att vara med i landslaget. Vet inte hur det var i andra länder. Internationellt måste Nordahls bedrifter stå sig väl mot Zlatans då han 5 ggr blev skyttekung i Italien, 3:e främsta målskytt genom tiderna(bästa målsnitt) och har fortfarande rekordet(35 mål) under 1 säsong. Zlatan är nog mångsidigare. Gunnar Nordahl var ju verkligen en centertank i dess rätta bemärkelse. Blev förvånad när jag kollade upp hans meriter att han var så pass lång som 182cm. Kan det verkligen stämma? Avslutningsvis har jag en känsla av att Nordahl fortfarande är en legend där nere och att även fotbollstokiga yngre italienare känner väl till hans bedrifter. Frågan är om detsamma gäller Svenska ungdomar?
Citera
2013-10-23, 19:48
Medlem
SenfBaums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Alltså de där målet han gjorde nyss..bara Zlatan som gör såna mål mer eller mindre.

Det var fantastiskt. Det är an av de sällsynta mål där det både är otroligt fast ändå helt normalt för den mannen. Det är som när Antonio Di Natale dunkar in en volley från en löjlig vinkel, hur kan det vara klassiskt men ändå ett så bra mål, men han har gjort det över sex gånger nu vad jag kommer ihåg.
Citera
2013-10-23, 21:45
Medlem
Mellbergans avatar
Ett nytt klackmål idag mot Anderlecht i CL, dessutom hattrick.

Portugal here we come.

Edit: Nu 4 mål för Zlatan. 5-0 totalt för PSG.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-23 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in