2013-10-22, 17:18
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Ja, jag kan förstå att det går att uppnå ett resultat där man inte sölar ned precis hela omgivningen (jfr. punktera en pulsåder) men jag undrar hur pass sannolikt det är att man lyckas sanera en lägenhet efter ett mord med stickvapen. Klart det går, beroende på mängd blod o.s.v. men jag undrar hur enkelt det är. Jag funderar om man utifrån det kan bedöma hur sannolikt det är att det stickande våldet begåtts i lägenheten. Fast det så klart, man kanske kom fram till att hon dödades av strypning? I så fall är väl den frågan kanske inte helt avgörande.
Låt säga att hon låg naken på en madrass på golvet när hon dödades, madrassen suger upp allt blod (som jag menar inte behöver vara några enorma mängder under givna omständigheter, när hjärtat stannar upphör som sagt blodtrycket, hjärtat stannar ju knappast omgående vid en skada på en kroppspulsåder ex vis) och madrassen förs sedan bort och bränns upp.

Då är det nog svårare med markering av likhundar i vissa fall. Vet inte hur det skulle bli om hon legat kvar på madrassen ett par timmar och sedan förts bort från lgh utan att vara i kontakt med övriga ytor mer än tillfälligtvis.
Citera
2013-10-22, 17:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
[/b]

Var det inte VB som bad om att få komma till han???

Alldeles riktigt och det finns det skriftligt på som SMS
Citera
2013-10-22, 17:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Låt säga att hon låg naken på en madrass på golvet när hon dödades, madrassen suger upp allt blod (som jag menar inte behöver vara några enorma mängder under givna omständigheter, när hjärtat stannar upphör som sagt blodtrycket, hjärtat stannar ju knappast omgående vid en skada på en kroppspulsåder ex vis) och madrassen förs sedan bort och bränns upp.

Då är det nog svårare med markering av likhundar i vissa fall. Vet inte hur det skulle bli om hon legat kvar på madrassen ett par timmar och sedan förts bort från lgh utan att vara i kontakt med övriga ytor mer än tillfälligtvis.
När Marina i Spekeröd antogs ha dött i sin säng markerade inte kriminalsökhunden. Vid en rättegång senare sa en polisman att kroppen måste ha tagits ut inom 15-20 minuter efter dödsfallet, trots att madrassen som hon antogs ha legat på var borta.
Citera
2013-10-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Någon minut, ja, inte tre minuter. Omkopplingen skedde 20:32, målet 20:35. Jag tror inte nätet är klärvoajant, så det kopplar om i förtid.

Att nu mobben kopplar om i fyra minuter har iaf hänt mig otaliga gånger utan att jag inte ens vetat varför men befunnit mig i stadsmiljö och även på landet. Nu kan jag inte den tekniken men vet att det har hänt vid t.ex. surfning på lilla klösbrädan.

Är inte denna korta omkoppling som att leta en nål i en höstack för att försöka skaka fram möjlig annan GM, vore det inte bättre att starta vid lgh och utröna i vilket skick VB har lämnat densamma, var hon redan död, medvetslös eller gick för egen maskin.
Var hon död eller medvetslös så är GM den anhållne utan tvivel, gick hon för egen maskin så kan man då möjligen spekulera i om det kan finnas annan GM.

Finns absolut ingenting som tyder på att MB skulle utfört detta, finns inte ett uns av spår i FUP iaf.
Hans otrohetsaffär kolliderar med dådet och iaf för honom aningen prekärt då han står med neddragna brallor men för den skull har han inte mördat VB även om han kan tyckas ha starkare motiv än KJ.

Vilket motiv KJ haft lär nog aldrig vi få veta utan bara spekulera i men någon form av commander i för honom ett "projekt" är väl närmast. Just "projekt" som är avgränsat gör att han kan hålla koncentrationen i utförande och efterarbete, sen om han under tiden skulle ha skitit ner sig tror jag inte ens han skulle märka. Det är en märkbart mycket störd person det handlar om.
Citera
2013-10-22, 17:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När Marina i Spekeröd antogs ha dött i sin säng markerade inte kriminalsökhunden. Vid en rättegång senare sa en polisman att kroppen måste ha tagits ut inom 15-20 minuter efter dödsfallet, trots att madrassen som hon antogs ha legat på var borta.
Då torde ju hunden, om man ska ta denne polismans uppgifter för riktiga under, ska vi säga, liknande omständigheter, markerat vid mitt scenario.

Jag känner dock en viss (läs viss) tvekan över hur pass tillförlitliga dessa jyckar faktiskt är. Många känner kanske till hunden Sampo (om jag minns namnet rätt) från utredningen kring Quick/Bergwall som markerade hej vilt på det mesta och fick norska och svenska polisen att med råg i ryggen tömma en mindre sjö bara för att konstatera att hunden hade markerat fel
Citera
Medlem
loverlians avatar
Ska säga först att jag har skummat igenom FUP,n. Min tanke var/är att den misstänkte är oskyldig.Min tankegång går som så att dom med diagnosen asperger har svårt att läsa av sina och andras känslor. Med det menar jag att får du ett påstående/fråga så håller du med el kommer med ett "klumpigt" svar som du tror passar in i situationen då dessa personer har lärts upp av "omgivningen" att svara på ett visst sätt.
Sen förstår dom inte själva vad dom menar.Dom har oftast problem med både sin egna hygien och att hålla rent runtomkring sig. Med detta menar jag att hade något brott begåtts i hans lägenhet hade tydliga spår funnits då det fanns mkt damm överallt.Vad jag vet så var det inte dammfritt någonstans.

Tider är ännu svårare att hålla koll på. Säger någon att kl.20.00 var du där så var det så enligt GM. Jag stöter på dessa diagnoser dagligen.Sen kan det vara så att GM har en blanddiagnos. Säg att han har asperger/psykos. Då är det något helt annat. Oftast har pat.med den diagnosen en egen sjukdomsinsikt. Dom blir oftast rädda att dom ska skada/döda någon så dom el anhöriga tar oftast kontakt med Psyk innan något händer. Dom är oftast medvetna själva att dom är en fara och det brukar dom inte ha problem med att erkänna då dessa Pat. önskar vård.
Enbart Psykos är ju något annat och det tror inte jag att GM har. Pat.med enbart Psykos har ju en skev verklighetsuppfattning och det tror jag inte GM har. Ärlighet hos dessa Pat kan dock variera. Pat. med Aspergers förstår oftast inte vad ljuga betyder så därför blir dom oftast helt utom sig om någon säger att dom ljuger, i deras värld finns inte det.
Psykotiska kan ljuga men dom kan även lida alla helvetes kval av att berätta vad dom tänker,drömmer om. Psykotiska kan även dom söka hjälp för att dom blir rädda för sig själva,tankar och drömmar som dom ofta har. Tror dock inte GM är Psykotisk om man relaterar till hans svar under förhören utan tror att han är en vanlig kille med aspergers som Polisen gör allt för att sätta dit då dom ej lyckas hitta den verkliga GM. Alltså är GM ett tacksamt offer då dom misslyckats i utredningen av V,s gärningsman/kvinna.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
KJ uppger i FUP att han den aktuella kvällen hade slötittat på en actionfilm på kanal 6, efter att VB lämnat lägenheten. Någon här som har sett just det avsnittet av Charlie´s Angels ? Huvudpersonerna i serien är ju tre st kampsport-tjejer som "fightas" med skurkar - eller hur ? Något i filmen som kan sättas i samband med de skrik som några grannar uppgett sig ha hört mellan kl 21-22 ?
Citera
2013-10-22, 17:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Att nu mobben kopplar om i fyra minuter har iaf hänt mig otaliga gånger utan att jag inte ens vetat varför men befunnit mig i stadsmiljö och även på landet. Nu kan jag inte den tekniken men vet att det har hänt vid t.ex. surfning på lilla klösbrädan.

Är inte denna korta omkoppling som att leta en nål i en höstack för att försöka skaka fram möjlig annan GM, vore det inte bättre att starta vid lgh och utröna i vilket skick VB har lämnat densamma, var hon redan död, medvetslös eller gick för egen maskin.
Var hon död eller medvetslös så är GM den anhållne utan tvivel, gick hon för egen maskin så kan man då möjligen spekulera i om det kan finnas annan GM.

Finns absolut ingenting som tyder på att MB skulle utfört detta, finns inte ett uns av spår i FUP iaf.
Hans otrohetsaffär kolliderar med dådet och iaf för honom aningen prekärt då han står med neddragna brallor men för den skull har han inte mördat VB även om han kan tyckas ha starkare motiv än KJ.

Vilket motiv KJ haft lär nog aldrig vi få veta utan bara spekulera i men någon form av commander i för honom ett "projekt" är väl närmast. Just "projekt" som är avgränsat gör att han kan hålla koncentrationen i utförande och efterarbete, sen om han under tiden skulle ha skitit ner sig tror jag inte ens han skulle märka. Det är en märkbart mycket störd person det handlar om.
Visst, utrön i vilket skick VB har så fortsätter jag att diskutera de ledtrådar vi har om vad som hände. Att KJ inte är som andra i huvudet behöver inte betyda att han är farlig. Men visst kan han vara farlig utan att det har visat sig förut.
Citera
2013-10-22, 17:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Då torde ju hunden, om man ska ta denne polismans uppgifter för riktiga under, ska vi säga, liknande omständigheter, markerat vid mitt scenario.

Jag känner dock en viss (läs viss) tvekan över hur pass tillförlitliga dessa jyckar faktiskt är. Många känner kanske till hunden Sampo (om jag minns namnet rätt) från utredningen kring Quick/Bergwall som markerade hej vilt på det mesta och fick norska och svenska polisen att med råg i ryggen tömma en mindre sjö bara för att konstatera att hunden hade markerat fel
Intressant. Här har vi Uno som markerade hej vilt i KJ:s bil.
Citera
2013-10-22, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det inte så det är vanligare att vänsterhänta är lite av tvåhänta än att högerhänta är det?
Jag är vänsterhänt men runkar med höger hand, så det du säger stämmer nog i vissa fall.
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Läser man detta får man intrycket att polisen hittat tejpen i bilens handskfack och inte badrumsskåpet. Kan du förklara detta med rullarna?
Det gäller väl handskfacket i Saaben varifrån KJ säger att han tog tejpen. Så personen polisen talar med är ägaren av Saaben.

Kanske någon annan redan har svarat på det.
Senast redigerad av pethom 2013-10-22 kl. 17:49.
Citera
2013-10-22, 17:49
Medlem
Tror inte VB slagit 112* för att lura KJ för då hade det samtalet inte funnits registrerat i telefonens samtallista. Hon måste slagit lur efter 112*. Det tyder mer på att hon slagit in det för att spara det som sista slagna nummer om hon skulle behöva slå det snabbt vilket tyder på att hon känt sig hotad redan tidigt vid sitt besök. Kanske lekte han strypa på låtsas eller för att han inte är som han brukar.
Att hon slutar skriva till MB vid halv nio tycker jag tyder på att hon helt enkelt inte kan. Hon hade fortsatt skriva om hon kunnat.
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-22 kl. 17:52.
Citera
2013-10-22, 17:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Tror inte VB tagit 112* för att lura KJ för då hade det samtalet inte funnits registrerat i telefonens samtallista. Hon måste slagit lur efter 112*. Det tyder mer på att hon slagit in det för att spara det som sista slagna nummer om hon skulle behöva slå det snabbt vilket tyder på att hon känt sig hotad redan tidigt vid sitt besök. Kanske lekte han strypa på låtsas eller för att han inte är som han brukar.
Att hon slutar skriva till MB vid halv nio tycker jag tyder på att hon helt enkelt inte kan. Hon hade fortsatt skriva om hon kunnat.
Det hade hon inte gjort om hon hade kunnat prata istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in