2013-10-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Det här är ett effektivt sätt att omöjliggöra all form av diskussion. Om det såg likadant ut i samhället skulle allt mycket snabbt stagnera. Inga politiska partiers program kan då diskuteras eftersom medlemmarna skulle kunna ta illa vid sig. Inga religiösa samfund kan kritiseras av samma skäl. Ingen organisation, sammanslutning, företag eller liknande skulle heller kunna ifrågasättas.

Jag tar för givet att du lever som du lär och avhåller dig från alla former av kritik av allt som befinner sig utanför ditt samfund. Allt annat vore ett rent hyckleri.

En diskussion om vem som har störst anledning att känna sig förolämpad känns fullständigt meningslös. Jag är intresserad av en öppen diskussion om Jehovas vittnen som samfund. Om du är villig att delta är helt upp till dig.

Fast nu var det ju du som reagerade och kände dig förolämpad, det var du som hade sådana önskemål:

Citat:
Blåögd, egen bubbla i trygga Sverige? Tror du att det kunde vara möjligt att föra en diskussion utan onödiga kommentarer av det slaget, eller blir det för svårt?

Om du har tillåtelse att säga att jag blundar för verkligheten, så har jag tillåtelse att säga att du är blåögd och lever i en bubbla. Att jag måste avstå från sådana kommentarer men inte du, är dubbelmoral.

Jag är villig att delta när det är samma förutsättningar vid diskussionen och man respekterar varandra.

Jag är inte beroende av att få diskutera med dig, men om du vill förstå Jehovas vittnens verklighet, så är du beroende av att ett Jehovas vittne förklarar för dig. Men du kanske nöjer dig med vad motståndare säger, som ofta är starkt förvrängt och felaktigt. Om du känner dig nöjd och lycklig med det, så är det ditt val.

Jag kommer inte längre att ställa upp i respektlösa diskussioner, om andra Jehovas vittnen ställer upp så är det upp till dom. Du får acceptera detta eller inte, det är helt upp till dig. Flera andra här ställer inte upp på det, så jag har blockerat dom, efter att dom fått flera chanser.

Nu är detta en bagatell i jämförelse med många andra inlägg, och är långt ifrån att jag kommer att agera, men jag vill vara tydlig så att du vet vad det handlar om. Nu är det upp till dig hur detta kommer att utvecklas.

Du får vara glad över att ett Jehovas vittne överhuvudtaget besvarar på sådana här forum. Dom flesta undviker med rätta en sådan här destruktiv miljö, inte för att det skulle uppstå några sanningar, utan för att man besparar sig det hat som dom flesta här uppvisar mot Jehovas vittnen. Sällskapets varningar är berättigade.

För mig är denna hat och desinformation om Jehovas vittnen bara en bra bekräftelse på att jag är på rätt väg.
Det har funnits flera Jehovas vittnen här som verkar ha tröttnat och inte längre skriver här. Jag har också tröttnat, men jag tänker använda mig av blockeringsfunktionen för att bespara mig från dom värsta påhoppen, främst från avfällingar. Det känns bra, med en knapptryckning så tystnar skällandet från hundarna.

"Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den." (Upp 22:15 Bibel2000)
Citera
2013-10-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast nu var det ju du som reagerade och kände dig förolämpad, det var du som hade sådana önskemål:

Om du har tillåtelse att säga att jag blundar för verkligheten, så har jag tillåtelse att säga att du är blåögd och lever i en bubbla. Att jag måste avstå från sådana kommentarer men inte du, är dubbelmoral.

Jag är villig att delta när det är samma förutsättningar vid diskussionen och man respekterar varandra.

Jag är inte beroende av att få diskutera med dig, men om du vill förstå Jehovas vittnens verklighet, så är du beroende av att ett Jehovas vittne förklarar för dig. Men du kanske nöjer dig med vad motståndare säger, som ofta är starkt förvrängt och felaktigt. Om du känner dig nöjd och lycklig med det, så är det ditt val.

Jag kommer inte längre att ställa upp i respektlösa diskussioner, om andra Jehovas vittnen ställer upp så är det upp till dom. Du får acceptera detta eller inte, det är helt upp till dig. Flera andra här ställer inte upp på det, så jag har blockerat dom, efter att dom fått flera chanser.

Nu är detta en bagatell i jämförelse med många andra inlägg, och är långt ifrån att jag kommer att agera, men jag vill vara tydlig så att du vet vad det handlar om. Nu är det upp till dig hur detta kommer att utvecklas.

Du får vara glad över att ett Jehovas vittne överhuvudtaget besvarar på sådana här forum. Dom flesta undviker med rätta en sådan här destruktiv miljö, inte för att det skulle uppstå några sanningar, utan för att man besparar sig det hat som dom flesta här uppvisar mot Jehovas vittnen. Sällskapets varningar är berättigade.

För mig är denna hat och desinformation om Jehovas vittnen bara en bra bekräftelse på att jag är på rätt väg.

"Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den." (Upp 22:15 Bibel2000)

Ojojoj, vem är det som oftast känner sig förolämpad i debatter??

Vi hårddrar ditt uttalande lite, du anser alltså att du har rätt att säga att avfällingar och uteslutna är hatiska, men inte att andra har rätt att säga att du, eller JV, är hatiska! Dubbelmoral!

"Jag är villig att delta när det är samma förutsättningar vid diskussionen och man respekterar varandra"
Tänk efter, är du verkligen det?
Du är ju den som i 10 eller 20 inlägg kan tjata om svar i en liten detalj, men som själv så gott som alltid vägrar att svarar, tom när du fått svar på din lilla detalj.
Det kallar inte jag en diskussion med samma förutsättningar!

"Jag är inte beroende av att få diskutera med dig, men om du vill förstå Jehovas vittnens verklighet, så är du beroende av att ett Jehovas vittne förklarar för dig. Men du kanske nöjer dig med vad motståndare säger, som ofta är starkt förvrängt och felaktigt. Om du känner dig nöjd och lycklig med det, så är det ditt val."
Och du skulle kanske behöva sätta dig in i uteslutnas, avfällingars och 'andra som lämnat's tankar, och inte förlita dig på Sällskapets felaktiga utsaga att "de bara vill leva ut sin omoraliskhet". Men du känner dig väl nöjd och lycklig med att blunda för fakta, och lyssna på Sällskapet!
Citera
2013-10-20, 21:39
Medlem
Citat:

Det har funnits flera Jehovas vittnen här som verkar ha tröttnat och inte längre skriver här. Jag har också tröttnat, men jag tänker använda mig av blockeringsfunktionen för att bespara mig från dom värsta påhoppen, främst från avfällingar. Det känns bra, med en knapptryckning så tystnar skällandet från hundarna.

Vilket larv! Deltagarna här måste stå ut med ihållande hundskall från en hyperkänslig stackare som lever i sin lilla okunniga brunn av bristande kunskap. Om vederbörande tittar i spegeln kommer han att se en av de kategorier från Upp. 22:15 som han hela tiden vill applicera på alla som är oeniga med honom. Något ömkligare är svårt att föreställa sig. Vederbörande borde följa sin organisations anvisningar och dra helt. Det skulle öka tillfredställelsen på båda sidor.
Citera
2013-10-20, 22:10
Medlem
Citat:

Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra. Att du först högljutt kräver att bli bemött med respekt för att sedan i nästa moment fara ut i de mest respektlöst föraktfulla fördömanden av dina medmänniskor är ytterst anmärkningsvärt. Varför skulle du bemötas med en respekt som du är ovillig att själv visa? Det om något är dubbelmoral.

I ett allmänt forum har vem som än känner sig manad rätten att komma till tals. Det är sedan upp till läsaren att sortera det som skrivs och bilda sin egen uppfattning. Att monopolisera rätten att komma till tals kan fungera i ett mer slutet sammanhang som exempelvis ett samfund, men kan inte och får inte förekomma i en demokrati.

Jag har nu flera gånger gjort det klart vad min frågeställning är. Jag ser detta utbyte som ett taffligt försök att flytta över fokus på annat ovidkommande och avslutar därför denna del härmed för mitt vidkommande.
Senast redigerad av Pan73 2013-10-20 kl. 22:15.
Citera
2013-10-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det som sägs ovan är missvisande. Betänk följande:

1) Människor drabbades av krig minst lika i det flydda som under de närmast gångna hundra åren. Under vissa århundraden var det konstant krig på många håll, och civilbefolkningen drabbades då minst lika mycket som senare. På 1700-talet utkämpades ett antal världskrig, varav det sista, Napoleonkrigen, var det längsta av alla världskrig och medörde oerhöra lidanden för civilbefolningen. Mongolkrigen under medeltiden var värre än nutida krig, och Taipingupproret, ett inbörderskrig i Kina på 1800-talet, krävde 40 miljoner människoliv. Det finns hur mycket som helst att dra fram ur historien om vedervärdiga krig i det flydda. Trenden idag är att krigen minskar, och det rejält.

2) Hungesrsnöd är idag mindre förekommande än någonsin förr i dokumenterad histora. I början av 1900-talet var hungern universell, enligt det mått som FN och forskare angett. Sedan dess har situationen hela tiden förbättrats, också på den allra sista tiden. Bibeln talar om egentlig hungersnöd, inte om undernäring, och egentlig hungersnöd drabbar en oerhört mycket mindre del än den miljard du talar om som inte har tillräckligt med mat. Hunger som man nu talar om är undernäring, som ibland övergår i ren svält.

3) Jordbävningar har tagit en oerhörd tribut av männioskoliv i det flydda. Berörda områden har alltid varit tätt befolkade, men skillanden idag är först och främst att hjälp kan ges. Historien känner oerhörda katastrofer och de hände ofta. Profetian om att det skulle bli jordbävningar har uppfyllts med råge ända sedan det första århundradet.

4) Hälsan är i dag bättre än den varit under andra tider man känner till. Det har lett till den s k. befolkningsexplosionen, som hindrades tidigare av förödande smittsjukdomar, svält och krig. Bibeln talar om smittande sjukdomar, pester, inte om alla sorters sjukdomar. Smittkopper är utrotade, och pesten är någorlunda under kontroll. Malarian har drivits kraftigt tillbaka och finns knappast längre i Europa och Kina. Bekämpandet av malarian är framgångsrik i Afrika. TBC tog hela tiden en tiondel av befokningen på 1800-talet och hotade hela den vita rasen. "Lungsoten" kan fortfarande vara ett problem, men inte till närmelsevis i samma omfattning som tidigare.

5) Girigheten är mycket påtaglig också i vår tid, som den alltid varit. Men nu spenderas mycket av kapitalet på hjälp till behövande, och så var det inte förr. Ekonomiska kriser har förorsakats av girighet även tidigare, som när det sydamerikanska guldet framtvingade en hyperinflation.

6) Jesus sade inte alls att de föregående fenomenen skulle inträffa samtidigt (men det har de alltid gjort ändå). Krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter skulle vi inte alls fästa oss vid enligt Jesu ord. Det som skulle utgöra en signal var de kosmiska fenomenen enligt Luk. 21: 25-27, och dessa har ännu inte inträffat. De kan komma med överaskande plötslighet. Därför uppmanade Jesus alla sina lärjungar att alltid vara vaksamma, eftersom ingen vet tiden. Detta gällde i det första århundradet, det andra århundradet, på 1700-talet, 1800-talet lika väl som det gäller nu. Vaksamheten skall yttra sig i ett heligt liv, precis som 2 Petr. 3:9-15 säger.

1. 25% av världens befolkning lever idag i ett land som kännetecknas som "våldsam konflikt"
I Taipingupproret dog 20 miljoner inte 40 miljoner.

2.De stora framsteg som gjordes i kampen mot hunger och fattigdom under 90-talet bromsade upp efter millenieskiftet. FN:s milleniemål, om att halvera hunger och fattigdom från 1990 till 2015, riskerar därför att inte uppfyllas.

3.Jesus konstaterade helt enkelt att det skulle vara stora jordbävningar på den ena orten efter den andra och att dessa händelser skulle markera ”början till nödens våndor”. (Matteus 24:8) Måttet på nöd är inte hur många jordbävningar som inträffar eller hur mycket de mäter på Richterskalan, utan i vilken omfattning de drabbar människor.

4.Människor ska ... drabbas av fruktansvärda sjukdomar.” (LUKAS 21:11, Contemporary English Version) bara ett konstaterande att det skulle vara svåra sjukdomar i ändens tid enligt bibeln.

5. Jag tycker mig se girighet och ett jag tänkande på många delar av den här jorden.

6. Detta är din tolkning av bibeln.

JV tror så här:
(Lukas 21:7) . . .Sedan frågade de honom och sade: ”Lärare, när skall då dessa ting ske, och vad skall vara tecknet på den tid då dessa ting skall inträffa?”

Vilket tecken gav Jesus?

(Lukas 21:10, 11) . . .Sedan fortsatte han att säga till dem: ”Nation skall resa sig mot nation och kungarike mot kungarike; 11 och det skall vara stora jordbävningar och på den ena orten efter den andra farsoter och hungersnöd; och det skall vara skräcksyner och från himlen stora tecken.
Citera
2013-10-21, 01:27
Medlem
Citat:
Det bästa sättet att mäta hur mänskligheten mår är medellivslängden. Den är idag den högsta som vi känner till genom historien. Förr begränsades den av att fler än idag dog i förtid av krig, annat våld, sjukdomar, naturkatastrofer, svält. När dessa faktorers inverkan minskar i betydelse får det som en naturlig följd att medellivslängden ökar. Det är precis det vi ser nu. Den nöd du talar om är därför bevisligen mindre nu än förr och det är en utveckling som vi har sett under de senaste 100 åren.

I övrigt skriver jag villigt under på alla punkter som Eberhard skriver om här ovan. Det stämmer mycket väl in på min uppfattning och på den moderna forskningens resultat.

Jag tackar för villigheten att föra en saklig diskussion.

Framförallt så är det barnadödligheten som brukar anges som stöd för att medellivslängden ökar i världen.
Att medellivslängden ökar är inget bevis i sig för att många människor idag inte lider nöd.
Bibeln visar helt enkelt på att vi skulle uppleva en tid av stor nöd på en mängd områden och att det var ett tecken på att vi lever i det bibeln kallas ändens tid.

Det faktum att det har gjorts och görs framsteg på olika områden innebär inte att människan de senaste hundra åren inte har drabbats av svår nöd. Enligt bibeln så skulle det vara ett sammansatt tecken på ca 30 olika företeelser som visade att vi lever i den sista tiden för mänskligt styre över jorden.

Alla delar i tecknet skulle inte handla om nöd för ett är enligt Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.
Idag predikar Jehovas vittnen samma budskap i mer än 239 länder. Hemsidan jw.org finns på mer än 430 språk och nya språk tillkommer hela tiden. Vakttornet ges ut på 212 språk och i nästan 46 miljoner exemplar per nr, Vakna ges ut på 99 språk och nästan 44 miljoner exemplar. Det innebär att dessa ges ut i nästan 100 miljoner exemplar i månaden.
Så i detta så uppfylls Matt 24:14 att det skulle predikas på hela den bebodda jorden innan Gud griper in.
Citera
2013-10-21, 09:07
Medlem
Citat:
Att du först högljutt kräver att bli bemött med respekt

Hur är det med verklighetsuppfattningen?

Det var ju du som först ställde krav på mig:

Citat:
Blåögd, egen bubbla i trygga Sverige? Tror du att det kunde vara möjligt att föra en diskussion utan onödiga kommentarer av det slaget, eller blir det för svårt?
Citera
2013-10-21, 09:21
Medlem
Citat:
Respekt är något man förtjänar att få genom sitt sätt att agera mot andra.

Vilket bibelställe tänker du då på?

Vilket bibelställe säger att människor måste förtjäna respekt?

Är det inte istället så att bibeln säger att kristna ska respektera människor oavsett vad dom säger och gör, utan motprestation?
Senast redigerad av ttsp 2013-10-21 kl. 09:25.
Citera
2013-10-21, 09:22
Medlem
Citat:
Du vet lika bra som jag att även om du skulle tala om organisationen som blundar, så innebär det i praktiken att det är jag som Jehovas vittne som blundar.

Och jag medger att jag skrev i affekt eftersom du tog till knepet att förminska Jehovas vittnen, med kommentaren att Jehovas vittnen blundar för verkligheten. Jag spetsade till det just på grund av att du var respektlös.

Orsaken är som jag sade för att du började med att förminska Jehovas vittnen och började med att vara respektlös. Visst hade jag kunnat ignorera detta, så som Jehovas vittnen ofta får göra på forum som dessa, med även ännu grövre påhopp, men jag är ganska trött på att bli behandlad som en hjärntvättad idiot. Jag vill ha respekt från mina meddebattörer från och med nu. Det är också orsaken till att jag har blockerat dom värsta mobbarna.

Om inte heller du visar mig respekt så kommer du inte att få svar från mig, och jag kommer att blockera dig. Om du vill ha svar från mig som ett Jehovas vittne så får du visa mig respekt. Om andra Jehovas vittnen svarar respektlösa inlägg så får det stå för dom.

Jag har bättre saker för mig än att bli förnedrad.

Skriv inte inlägg som verkar var skrivna av hjärntvättade så blir det nog bättre! Vore ju märkligt om inte en massa människor svalt när vi numera är sju miljarder! För din info så svalt ca 90% av jordens befolkning av och till långt in på 1900-talet! Så visst lyckas vi föda fler människor idag än förr...

Sedan att bara hävda att bibelguden ska kunna styra oss människor när han själv inte ens lyckades hålla reda på TVÅ personer i paradiset är ju komiskt i sig...
Citera
2013-10-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Du vet mycket väl hur trevligt det blir, den vetskapen som du har skakar man inte av sig bara sådär.

Jodå jag skiter fullständigt i sådan icke relevant vetskap! Särskilt när den kommer från en skum boktryckarsekt från USA...
Citera
2013-10-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
1. 25% av världens befolkning lever idag i ett land som kännetecknas som "våldsam konflikt"

2.De stora framsteg som gjordes i kampen mot hunger och fattigdom under 90-talet bromsade upp efter millenieskiftet. FN:s milleniemål, om att halvera hunger och fattigdom från 1990 till 2015, riskerar därför att inte uppfyllas.

3.Jesus konstaterade helt enkelt att det skulle vara stora jordbävningar på den ena orten efter den andra och att dessa händelser skulle markera ”början till nödens våndor”. (Matteus 24:8) Måttet på nöd är inte hur många jordbävningar som inträffar eller hur mycket de mäter på Richterskalan, utan i vilken omfattning de drabbar människor.

4.Människor ska ... drabbas av fruktansvärda sjukdomar.” (LUKAS 21:11, Contemporary English Version) bara ett konstaterande att det skulle vara svåra sjukdomar i ändens tid enligt bibeln.

5. Jag tycker mig se girighet och ett jag tänkande på många delar av den här jorden.

JV tror så här:
(Lukas 21:7) . . .Sedan frågade de honom och sade: ”Lärare, när skall då dessa ting ske, och vad skall vara tecknet på den tid då dessa ting skall inträffa?”

Vilket tecken gav Jesus?

(Lukas 21:10, 11) . . .Sedan fortsatte han att säga till dem: ”Nation skall resa sig mot nation och kungarike mot kungarike; 11 och det skall vara stora jordbävningar och på den ena orten efter den andra farsoter och hungersnöd; och det skall vara skräcksyner och från himlen stora tecken.

Jaha? Och historiskt sett så har 99% levt i länder som varit i konflikt (några isolerade öar undantagna)...alltså har det blivit 74% bättre vilket ju är helt emot vad Jv påstår!

Det faktum att vi numera är sju miljarder ökar ju risken att drabbas av jordbävningar....sen är det ju så att antalet jordbävningar per år är ganska konstant så det här svamlet om jordbävningar är bara nys...

Krig mellan länder idag tillhör undantagen vilket Jv verkat missa helt...
Senast redigerad av Benny Hedning 2013-10-21 kl. 09:59.
Citera
2013-10-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

JV tror så här:

Vilket tecken gav Jesus?

1) Forskare är överens om att krig och konflikter har minskat, och det ordentligt. Börja med att läsa docent Bosse Angelöws bok GLÄDJERAPPORTEN (Natur och Kultur 2008, 308 sidor.)

The New Encyclopedia Brittannica, Macropedia, Vol. 4, uppl. 15 framhåller att den ofta upprepade uppgiften om 20-30 miljoner döda i Taipingupproret säkert är "långt under det verkliga antalet". (1980, s. 361) Den initierade Gunnar Hägglöf som kände Kina väl skrev att kriget "kostade över 40 miljoner människoliv". (Gunnar Hägglöf: Kina som jag såg det, Sthhlm 1978, s. 62)

Vakna! 8 augusti 1982 framhöll på liknande sätt att denna konflikt "medförde en förlust av kanske ända upp till 40 millioner människoliv". (s. 7)

2) Hungern har nu återigen minskat och kommer sannolikt att minska ytterligare. Det förblir ett faktum att situationen dramatiskt förbättrats under 1900-talet - den har inte försämrats som Jv har påstått. Det räcker här att hänvisa till den stora och imponerande boken ENDING HUNGER An idea whose time has come (1985, 422 sidor.) I sin bok BIBELN Guds ord eller människors? (sv. 1989) fifflade Jvs ledning med uppgifterna i denna bok. Man påstod med en hänvisning till s. 7 i ENDING HUNGER:

"Under 1900-talet har en hotfullare form av hungersnöd utvecklats. Den är mindre dramatisk och blir därför ofta ignorerad. Men den håller i sig år efter år. Det är fråga om ett svårt plågoris, nämligen undernäring, som drabbar upp till en femtedel av befolkningen på vår planet." (s. 140)

Uppgifterna i ENDING HUNGER går i stället ut på att hunger definierad som undernäring var global, universell i början av 1900-talet för att därefter förbättras dramatiskt och accelererande. Den har fortsatt att förbättras sedan ENDING HUNGER trycktes, så denna form av hunger drabbar nu mycket mindre än en femtedel av jordens befolkning. Det är säkerligen unikt bra i världshistorien.

3) Jesu ord handlar om "stora jordbävningar" och det är självklart att han inte hade Richermagnituder i tankarna. Men en stor jordbävning i biblisk mening gäller också skalv som dramatiskt påverkar naturen oberoende om människor kommer till skada. Jordbävningar skulle helt visst markera början till "nödens våndor", men denna början visade sig inträffa redan några år senare, och dessa våndor har aldrig gått tillbaka eller upphört. Seneca skrev i det första århundradet om hur många jordbävningar som hela tiden lade städer i ruiner. De flesta av dessa förödande jordbävningar från den tiden och dessförinnan har man inte kunnat identifiera, men deras realitet för samtidens människor kan inte ifrågasättas. Senare skribenter har gjort samma iakttagelser vid olika tidpunkter, och har också inte sällan tyckt att de många jordbävningarna pekade på tidsålderns slut.

4) "Fruktansvärda sjukdomar" är en otillräcklig översättning av grekiskans loimós i Luk. 21:11. Som W.E. Vine framhöll i sin grekiska ordbok betyder Loimós "varje slags dödlig, smittsam sjukdom". Jvs egen översättning är bättre än den av dig citerade, för "farsoter" betyder just snabbt spridda smittosjukdomar. Att som Jv ofta gjort dra in hjärt-och kärlsjukdomar i sammanhanget är rent fusk. De har ingenting med Jesu profetia att göra eftersom de inte är SMITTsamma. Eventuella ökningar av dessa och av cancer visar i stället att dödliga smittosamma sjukdomar gått tillbaka. Folk dör inte så ofta i tidig ålder av smittosjukdomar och måste därför dö av annat i högre ålder. Smittsamma sjukdomar har varit mycket mer härjande i flydda århundraden än de är nu. De fanns redan i det första århundradet och tillhörde redan då "början" av födslovåndorna, och de har aldrig klingat av helt fast de är mindre besvärande idag än tidigare.

5) Det finns girighet på många platser, och så har det alltid varit. Läs i Rom. 1:29-31 om hur trist det var med människorna i detta och andra avseenden redan på Paulus tid.

6) Detta är inte alls bara min "tolkning av bibeln". Det är många bibelkommentatorers uppfattning, och var också C.T. Russells uppfattning. Jesus sade inte alls att krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter skulle vara "tecknet". När han nämnde "Människosonens tecken" i Matt. 24:30 var det svaret på frågan. Han nämnde inte ordet "tecken" förrän då. Och det gällde det något helt annat än det som kännetecknat hela historien sedan Jesus förklarade framtiden för sina lärjungar. Korrekt skrev man i Vakttornet 15 april 1994, om "himlafenomen, vilka vi kanske inte nu kan göra oss en föreställning om". (s. 10)

Det är Männsikosonens tecken i framtiden som är det verkliga svaret på lärjungarnas fråga. Men Jesus började med att beskriva framtiden utan att säga att det som räknades upp skulle uppfattas som tecken. Han nämnde dessa ting för att varna lärjungarna för att ta dem som något tecken. Den populära översättning som kallas THE MESSAGE har fångat meningen bra:

"He said, "Watch out for the doomsday deceivers. Many leaders are going to show up with forged identities claiming,`I´m the One,´or´, `The end is near.´Don´t fall for any of that. When you hear of wars and uprisings, keep your head and don´t panic. This is routine history and no sign of the end.""
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in