2013-10-22, 03:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Gulligt att försöka försvara Putch, som nyligen skrev att fyndplats 2 låg på KS-området

Det jag syftade på, återigen, är att det ändå ligger alldeles i närheten av ett sjukhus. Japp, i det stora hela, oavsett vilken sida av staketet säckarna placerades ut. Men, det innebär inte att säckarna låg inne på KS' område. Att säckarna utplacerats på "Eugeniasidan" utesluter inte läkarna som GM.
Citera
2013-10-22, 04:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Kroppsdelarna var uppenbarligen så svårt förtuttnade att det är högst osannolikt att man hittade något.

Så därför ska man utesluta en motvärnsskada?
Citera
2013-10-22, 04:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Här kan ju trovärdigheten kollas upp relativt enkelt ifall polisen frågade rådén en simpel fråga.
Är du säker på att det var cdc?
Då borde rådén svarat: klart jag är säker, jag ser ju tydligt vem som är narkoman (och eventuellt prostituerad(lite svårare att se iofs ))

Förhoppningsvis har Eremona de uppgifterna, kan du inte posta rådéns vittnesmål eller tog man henne på orden rakt upp och ner?

Hon var ju hursomhelst säker på att hon sett CdC i sällskap med Obducenten. Hon kände ju till/igen dem, var för sig, från två vitt skilda världar, sedan tidigare. Satt hon inte rätt nära dem också?
Citera
2013-10-22, 04:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Ytterligare en sak som du tjatar om är Cattis Härms död, som du också framställer som "skum och märklig".

Javisst, ja, det där med fotografierna var också mycket skumt, för att inte snacka om det s.k. självmordsbrevet. Detta brev som ska ha legat nästan helt under en bordsduk på köksbordet, som den stora väskan (tillhörande krimtekniker) i sin tur stått på och som Obducenten "därför inte upptäckt tidigare". Brukar inte självmordsbrev ligga fullt synliga för den/de efterlevande att läsa?

Ett av fotona ska hustrun ha tagit tidigare (än under det ödesdigra dygnet) och hennes mor har sagt att hon sett detta foto och frågat dottern varför hon tog en bild på sig själv i spegeln. Då hade dottern svarat att hon gjort så "för att [Obducenten] ville det." Det får i alla fall mig att börja fundera på ordet "planera". Skulle fotona "bekräfta" att hon "tagit sitt eget liv"?

Vad gäller det förmodade självmordsbrevet, så kunde inte handskriftsanalytikerna avgöra vem som skrivit det. Det kunde hursomhelst inte bevisas att det var Obducenten. Det kunde ha varit hustrun också. Intressant är dock att han långt senare talade om ett av sina stora intressen, att skriva för hand. Japp, kan vara en tillfällighet, men det kan också vara något helt annat.
Citera
2013-10-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Att ta sig från KS till Eugeniavägen tog kanske tre minuter.

Det var ju inte din ursprungliga inriktning alls. Fyndplats 2 ligger inte på KS-området, som du påstod nyligen, det var där diskussionen började. Och ja, det tog 3 minuter, med bil. Men hade man bil och hade man 3 min på sig så kunde man ta sig överallt, eftersom 1/4 av Stockholms yta torde bestå av vägar. Att ta sig till fyndplatserna från Vincents adress på K-holmen tog också 3 min. Raka spåret. Och det tog inte mkt längre tid att köra från ngt av de områden i Solna som utredare intresserat sig för. Att köra de 5 eller 6 kilometrarna från Sabass adress i Hjorthagen eller adressen i S-berg skulle också ha gått fort. Och att gå till fyndplats 1 från ngn adress på E-vägen tog mindre än 3 min, vill jag påstå. Enligt polisen var det 1,5 meter mellan säckarna på fyndplats 2, och mellan säckarna fanns en "kraftig stubbe". Kanske kastade man säckarna, eller så gick ngn två vändor, eller flera, kanske ordnades en dold uppsamlingsplats vid stängslet, bland sly och gräs, och så blev 2 säckar kvar bara ... eller så togs säckarna från en stor bil, ett flak kanske. Det där avståndet mellan säckarna kanske betyder ngt, kanske inte ...
Citera
2013-10-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Ojsan, det var något helt nytt för mig...sedan när är det "klarlagt"? Du kör alltså totalt över en polis (är det så för att det är en kvinnlig sådan?), som under ed vittnat om detta?

Nej, detta är i själva verket lika "klarlagt" som att MS begått mened, fotohandlarparet fabulerat, damen med hunden tagit fel, Allmänläkarens ex-fru ljugit, för att vilja sätta dit sin "elaka" ex-make, och mycket annat som ni läkarkramare hävdar är "klarlagt", "bevisat" och "fastställt", när det inte är det.

"Osannolikt" att han varit i sällskap med sin sambo? Hur är det "osannolikt", då?

Är det här din senaste taktik? Genus? Fallet kryllar av män och kvinnor som har gjort bort sig på olika sätt och ett antal aktörer borde åtalats. Rådén är kvinna, Per-Åke Larsson är man (?), Hanna Olsson är kvinna och Lars Borgnäs är man. Fallet var ett feministiskt storverk, eller skulle bli ett, men det hindrade inte män och kvinnor oavsett ideologisk hemvist att go in for the big win: krossa två oskyldiga personer.

Eremona: Det där med säckar som ligger på varsin sida av en stubbe kan förklaras med tömning från flak på själva stubben. En säck kan ha hamnat bredvid och en på. Då är frågan: gjordes någon kontroll av stubben? Torkade spår av vätskor, larver, växter eller släpspår. Fanns spår av stubben (svampar/mossa eller slit-/rivmärken) på säckarna? En annan variant är att ett djur släpat iväg med en av säckarna.
Senast redigerad av Noicer 2013-10-22 kl. 09:45.
Citera
2013-10-22, 11:42
Medlem
Läser på juristprogrammet i Sthlm och en av våra föreläsare berättade om denna utredningen. Hela utredningen var enligt honom en "het potatis"

Det skulle enligt honom vara ganska känt att obducenten hade tillgång till ett lantställe eller någon typ av stuga. Där skulle även allmänläkaren varit vid ett flertal tillfällen.

Han berättade att åklagarna gjorde ett klassiskt misstag när han inte kallade personer som kunde knyta obducenten till sexköp. Att obducenten var en regelbunden kund hos kvinnor som sålde sig var känt hos kolleger,poliser men även hos jurister. Tydligen vägrade vissa poliser ha med obducenten att göra. Detta problem kom ofta till juristers kännedom.

Detta var vid tidpunkten ett betydligt mer tabu belagt ämne än i dagens samhälle. Gatuprostitutionen var vid tidpunkten det överlägset vanligaste sättet att köpa sex,detta gjorde att obducenten setts av polisen vid ett flertal tillfällen,troligen finns det än idag ett flertal personer som kan bekräfta dessa uppgifter.

Vi kommer besökas av föreläsaren igen och ser framemot det mycket!! Om någon här har några frågor ställer jag dom gärna. Denna utredning har tagits upp ganska ofta måste jag säga,man får känslan att ämnet inte kan diskuteras utanför skolans väggar.

/1984
Citera
2013-10-22, 12:29
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej det tror jag inte och det har jag aldrig heller påstått så försök inte ens att insinuera någonting tack så mycket.

Låt oss göra ett tankeexperiment, hade Gonerka bott på Kungsholmen så hade det säkerligen setts som ett väldigt besvärande faktum att fyndplats 1 ligger så pass nära, det är bara att åka över Ekelundsbron från västra Kungsholmen så är man där.

Nu har Gonerka aldrig bott på Kungsholmen som tur är, vete gudarna vart vi skulle hamna då med den här debatten
Den enda som insinuerar någonting här är väl ändå du? Jag ställde ju bara en fråga kring var du tror styckningen ägde rum.

Anledningen till min fråga var att du skrev att det var nära för allmänläkaren att åka till fyndplats 1 hemifrån och att det var det grönområde som låg närmast hans lägenhet. Varför är detta intressant om det inte finns någon koppling mellan lägenheten och fyndet av CdC:s kvarlevor? Att du skriver så innebär för mig att du insinuerar att det finns någon form av koppling mellan allmänläkaren och hans hem och fyndplats 1.

För övrigt var det ju några hundra tusen människor som nådde fyndplats 1 inom c:a 5 minuters bilfärd. Halva Solna kommun plus halva innerstan åtminstone.
Citera
2013-10-22, 12:34
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam1984
Läser på juristprogrammet i Sthlm och en av våra föreläsare berättade om denna utredningen. Hela utredningen var enligt honom en "het potatis"

Det skulle enligt honom vara ganska känt att obducenten hade tillgång till ett lantställe eller någon typ av stuga. Där skulle även allmänläkaren varit vid ett flertal tillfällen.

Han berättade att åklagarna gjorde ett klassiskt misstag när han inte kallade personer som kunde knyta obducenten till sexköp. Att obducenten var en regelbunden kund hos kvinnor som sålde sig var känt hos kolleger,poliser men även hos jurister. Tydligen vägrade vissa poliser ha med obducenten att göra. Detta problem kom ofta till juristers kännedom.

Detta var vid tidpunkten ett betydligt mer tabu belagt ämne än i dagens samhälle. Gatuprostitutionen var vid tidpunkten det överlägset vanligaste sättet att köpa sex,detta gjorde att obducenten setts av polisen vid ett flertal tillfällen,troligen finns det än idag ett flertal personer som kan bekräfta dessa uppgifter.

Vi kommer besökas av föreläsaren igen och ser framemot det mycket!! Om någon här har några frågor ställer jag dom gärna. Denna utredning har tagits upp ganska ofta måste jag säga,man får känslan att ämnet inte kan diskuteras utanför skolans väggar.

/1984
Det låter ju helt sjukt faktiskt!

Jag är ingen jurist, men det låter ju som om föreläsaren ägnar sig åt förtal. Han förtalar ju i så fall dessutom två personer som av högt uppsatta personer inom juridiken anses vara justitiemördade.

Jag trodde i min enfald att föreläsare på just juristprogrammet aktade sig för denna typ skitsnack som grundar sig på illvilliga rykten istället för att gå på det som kan anses bevisat.

Heter föreläsaren Christian Diesen?
Citera
2013-10-22, 12:42
Medlem
Det mest intressanta är att båda fyndplatserna är så nära rättsläkarstationen på KI-området och så lätta att nå därifrån och från den ene läkarens bostad.

Samtidigt har vi en rättsläkare som var en välkänd kund bland de prostituerade, vilket också möjligen redan var känt av polisen och bland läkarkolleger.
Citera
2013-10-22, 12:55
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det mest intressanta är att båda fyndplatserna är så nära rättsläkarstationen på KI-området och så lätta att nå därifrån och från den ene läkarens bostad.

Samtidigt har vi en rättsläkare som var en välkänd kund bland de prostituerade, vilket också möjligen redan var känt av polisen och bland läkarkolleger.
Om det är det mest intressanta så tycker jag att detta fall vilar på en riktigt osäker grund.
Citera
2013-10-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam1984

/1984

Välkommen in i debatten, 1984!

Väldigt intressant, finns säkert många frågor i ämnet. Jag har dock endast en fråga, som förhoppningsvis in/direkt kan förklara denna egendomliga känsla du beskriver i slutet av inlägget. Frågan riktas upplysningsvis till dig och är som följer:

Vad heter denna specifika föreläsare?

PS. Du behöver naturligtvis inte svara i tråden. Men ett pm skulle storligen uppskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in