Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 00:47
  #17197
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Men vad är det som är så svårt att begripa? Oavsett vem som dödat Da Costa så är det ett faktum att läkarna blev frikända av en svensk domstol men blev tillvitade ett annat brott i domskälen som dom inte hade någon möjlighet att försvara sig mot eller överklaga (d v s rätten till tvåinstansprövning utsläcktes). Dessa domskäl användes sedan som en förevändning av en förvaltningsdomstol till att dra in deras legitimationer. Detta efter att nämnda domstol fått bakläxa eftersom dom helt korrekt vid första prövningen inte ansåg att det förelåg någon anledning att dra in legitimationerna. Hela processen är en skam för en rättsstat. Där har du justitiemordet. Men eftersom du inte lyckats fatta det efter mer än två års aktivitet i den här tråden har jag mycket liten förhoppning att det går in den här gången heller.

Anser du att detta är ett korrekt agerande och förenligt med processgången i en rättsstat?


Läkarna blev frikända men blev tillvitade ett annat brott i domskälen ?
Låter som en märklig formulering det där....
Att offret blev styckat hänger väl definitivt ihop med det ursprungliga åtalet ?

Dödsorsaken gick ju aldrig att faställa eftersom alla vitala organ saknades, "det gick inte" att fastställa således att hon kanske hade dött en helt naturlig död och sedan blivit styckad.

Där har domskälet i ett nötskal, brottet mot griftefriden var tyvärr preskriberat eftersom mer än 2 år hade gått sedan 1984, jag kan bara tolka det hela som att allt gick korrekt till, hur skulle rätten ha resonerat annars då tycker du ?

Hela alltihopa hamnade i ett tillstånd där inget straff kunde utmätas, samtidigt så kunde inte heller läkarna överklaga det hela eftersom dom faktiskt blev frikända men är inte det i viss mån rätt så upprörande att inget straff kunde utmätas för brottet mot griftefriden eftersom alltför lång tid hade gått ?
Jag menar, det är ju faktiskt inte bara en enda domstol som har kommit fram till det där om att "det är ställt utom allt rimligt tvivel" ?

Jag skulle inte kalla det hela för ett justitiemord, långt därifrån, tyvärr min vän
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-12-16 kl. 00:49.
Citera
2013-12-16, 11:22
  #17198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaljap
Jag tror att detta är ett sånt fall där dom anklagade är skyldiga till mord, men att det inte gått o bevisa. Den ene av dom är ju dessutom rättsläkare eller har varit det åtminstone.

Nej de är förstås oskyldiga enligt alla utom ett mycket litet antal personer som gjorde bort sig i det här, både på 80-talet och 90-talet. Inte ens de tror att läkarna är skyldiga.

Du var säkert inte med när det begav sig eftersom du inte verkar ha läst om fallet tidigare men rättsläkaren är känd som "Obducenten" i hela Sverige med omnejd. I tråden kan du läsa flera inlägg där ett par användare blir rättade gång på gång, Teet Härm var rättsläkare.
Citera
2013-12-16, 11:25
  #17199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Vad kan man tro om Hanna Olsson egentligen, var hon helt duperad av Margit Norell och trodde hon på sina egna amsagor?

Även hon kallade Norell för "mamma". Norell var tydligen vidrig mot avfällingar och hade säkerligen enorm makt över både Christianson och Olsson.
Citera
2013-12-16, 13:23
  #17200
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ingen uppfattning alls? Vad säger du om beskrivningen av det osunda förhållandet som jag citerar här.

" Jag förde Margit Norell på tal i samband med da Costafallet eftersom de två oskyldiga läkarna blivit beskyllda för samma sorts mordgärningar som Sture Bergwall erkänt trots att han var oskyldig. De påstådda brotten handlade om styckmord, kannibalism och rituella övergrepp.

Dan Josefsson klarlägger att Margit Norell var en gemensam källa till Quickfallet och da Costafallet, Sveriges två stora rättsskandaler. För det var två terapeuter som hjälpte till att driva dessa rättsärenden mot avgrunden: Hanna Olsson och Birgitta Ståhle. Nu visar det sig att båda var terapipatienter hos Margit, tillika handledda i yrket av henne. I rätten och samhällsdebatter agerade båda kvinnorna som Margits trosvissa proselyter.

Margit Norells terapiklienter beskriver henne som sin stränga och goda mamma, en mamma som aldrig ville släppa greppet om sina ”barn”. Andra medlemmar i denna terapisekt beskriver Hanna Olsson och Birgitta Ståhle som Margits kvasidöttrar."

http://catrine2009.blogspot.se/2013/...lls-ideer.html

Vad kan man tro om Hanna Olsson egentligen, var hon helt duperad av Margit Norell och trodde hon på sina egna amsagor?

Jag kan inte förstå vad Thomas Quick-fallet skulle ha nåt o göra med trådens fall.
Vad Hanna Olsson haft o göra med Margit Norell gör väl inte läkarna mindre skyldiga.
Kan inte se att dessa två helt olika fallen har nåt med varandra o göra. Som sagt.
Citera
2013-12-16, 13:30
  #17201
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Nej de är förstås oskyldiga enligt alla utom ett mycket litet antal personer som gjorde bort sig i det här, både på 80-talet och 90-talet. Inte ens de tror att läkarna är skyldiga.

Du var säkert inte med när det begav sig eftersom du inte verkar ha läst om fallet tidigare men rättsläkaren är känd som "Obducenten" i hela Sverige med omnejd. I tråden kan du läsa flera inlägg där ett par användare blir rättade gång på gång, Teet Härm var rättsläkare.

Jag var med när det begav sig o följde fallet ganska så väl. Per Lindebergs bok, Döden är en man, har inte övertygat mig om läkarnas oskuld.
Citera
2013-12-16, 13:35
  #17202
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Hade varit intressant att höra hur Snaljap ser på vad Kammarrätten menade när man skrev "under pingsthelgen eller i nära anslutning till den".

Vi har ju diskuterat detta flera gånger tidigare. Om något enligt rätten inträffat "i nära anslutning till pingsthelgen", kan det detta inträffande då skett fem veckor senare och ändå innefattas i rättens formulering om "i nära anslutning"?

Veckan efter pingsthelgen (12-17/6 1984) torde vara "i nära anslutning".
Citera
2013-12-16, 13:41
  #17203
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Har jag förstått saken rätt kan man heller inte säga att Thomas Quick blivit utsatt för ett justitiemord, om man inte kan presentera en alternativ gärningsman i de fallen han blev friad?

Man kan o ska inte jämföra dessa två fall. I fallet Thomas Quick var det inga vittnen, exempelvis, som trädde fram o vittnade mot Quick/Bergwall. Bergwall själv kläckte ur sig det ena efter det andra om vad han skulle ha gjort. I fallet med dom två läkarna, däremot, var det flera vittnen som trädde fram o vittnade mot dom.
Citera
2013-12-16, 13:42
  #17204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaljap
Jag var med när det begav sig o följde fallet ganska så väl. Per Lindebergs bok, Döden är en man, har inte övertygat mig om läkarnas oskuld.

Så du har läst PLs bok men har du läst något annat? Agells blogg?

Blir lite konfunderad över att du inte tycks känna till fallet, reggar på fb och börjar med att posta i den här tråden, undrar om Härm visst var någon "rättsläkare" och ändå har läst den enda boken som faktiskt handlar om fallet. Du måste ju sitta på en massa information. Hur ser du på debatterna i den här tråden, vilken är din bild av tonläget?

Citera
2013-12-16, 13:44
  #17205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaljap
Jag kan inte förstå vad Thomas Quick-fallet skulle ha nåt o göra med trådens fall.
Vad Hanna Olsson haft o göra med Margit Norell gör väl inte läkarna mindre skyldiga.
Kan inte se att dessa två helt olika fallen har nåt med varandra o göra. Som sagt.

Läkarna är ju oskyldiga och dessutom helt avförda och anses vara utsatta för ett gigantiskt justitiemord. Norells teorier är gemensamma för konstruktionen Quick och konstruktionen Mammans berättelse.
Citera
2013-12-16, 14:01
  #17206
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Så du har läst PLs bok men har du läst något annat? Agells blogg?

Blir lite konfunderad över att du inte tycks känna till fallet, reggar på fb och börjar med att posta i den här tråden, undrar om Härm visst var någon "rättsläkare" och ändå har läst den enda boken som faktiskt handlar om fallet. Du måste ju sitta på en massa information. Hur ser du på debatterna i den här tråden, vilken är din bild av tonläget?


Vad är det som talar för att jag "inte tycks känna till fallet"?

Har följt vad skribenter som Eremona, Reimer, Lawnmoverman2011, Hagenbach, Jago etc. skrivit i den här tråden o tycker att tonläget varit stundtals aggressivt o konspiratoriskt, särskilt från dom som tror på läkarnas oskuld. Mycket pajkastning har det varit emellanåt. Jag har tidigare oxå läst Hanna Olssons bok o även Lars Borgnäs bok. Jag är benägen o mer tro på läkarnas skuld. Finns ingen annan tänkbar gärningsman (el. gärningsmän) som är lika "het". "Vincent" har lyfts fram som en het kandidat, men jag tror inte alls på honom som förövare. Tror inte alls på att det varit nån person (el. nåra personer) kring Catrine da Costa. Hade så varit fallet, så tror jag detta brottsfall hade varit löst för länge länge sen.
Citera
2013-12-16, 14:11
  #17207
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Läkarna är ju oskyldiga och dessutom helt avförda och anses vara utsatta för ett gigantiskt justitiemord. Norells teorier är gemensamma för konstruktionen Quick och konstruktionen Mammans berättelse.

"Helt avförda" är dom väl när domskälsskrivningen är utsuddad? Dom har ju enl. både tingsrätt o kammarrätt gjort sig skyldiga till styckningen av da Costas döda kropp. Sensmoralen var väl att läkare som styckar döda kroppar på sin fritid inte ska få utöva sitt yrke.
Citera
2013-12-16, 14:17
  #17208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaljap
Jag kan inte förstå vad Thomas Quick-fallet skulle ha nåt o göra med trådens fall.
Vad Hanna Olsson haft o göra med Margit Norell gör väl inte läkarna mindre skyldiga.
Kan inte se att dessa två helt olika fallen har nåt med varandra o göra. Som sagt.

Då fattar du ungefär Nada!
Ty det som "övertygade" en stor samling snurriga svennar på 80/90tal om läkarnas "skuld" var barnets berättelse - 1.5 -åringen som via sin mamma "vittnade" om vad de två läkarna skulle ha gjort sig skyldiga till.
UTAN detta barns falsifierade vittnesmål så hade saken kanske aldrig kunnat utvecklas till ett fullbordat justitiemord??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback