2012-03-15, 16:07
Medlem
Felix.Krulls avatar
Man kan ju alltid diskutera hur begåvat det är att dra i sig en sexa mer eller mindre ren starksprit innan man ska sätta sig till bords och kanske dricka ett bättre vin. Jag skiter iofs i vilket, matlagningsdrajjan på fredagar och lördagar är helig.

Jag kör med Plymouth och Noilly Prat, ungefär 8:1, och något enstaka stänk orange bitters. Ingredienserna rörs ihop under 8-10 sek i ett rörglas fyllt med is och silas ner i ett martiniglas som kylts i frysen. Drinken garneras med tre oliver som sköljts av för att få bort spadet.

F ö kan det ju vara lite kul att larva sig med hur lite vermouth man har i drajjan ("Jag brukar ringa min morbror i baren på Waldorf Astoria och be honom be bartendern öppna en flaska Noilly Prat och ställa vid telefonen") men en Dry Martini innehåller vermouth.
Senast redigerad av Felix.Krull 2012-03-15 kl. 16:13.
Citera
2012-03-19, 23:34
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag gör min draja som vad som helst "on the rocks". 5-6 cl Tanqueray och någon centiliter Noilly Prat hälls på 3-4 isbitar i ett litet vanligt dricksglas. Garneras med två gröna oliver på tändsticka.
Citera
2012-03-20, 14:43
Medlem
Gullegubbens avatar
"Tändsticka". Det var en rolig översättning från tyska. Tandpetare heter det förstås på svenska.
Citera
2012-03-25, 01:07
Medlem
Gringubbens avatar
Efter empiriska studier kom jag fram till att jag vill ha förhållandet 9:1.
Citera
2012-03-25, 01:22
Medlem
Jag kör på 6:1 ungefär, en dry martini utan vermouth är ingen dry martini. Kör på Tanqueray och Noilly Prat, röres till total jävla iskallhet i mycket is och silas i ett glas som kylts med ännu mera is. Garnerar oftast med en bit citronskal.
Citera
2012-03-25, 01:37
Medlem
Gringubbens avatar
Tre oliver på tandpetare och inget citronskal.
Citera
2013-10-21, 01:23
Medlem
Jofs avatar
Kör faktiskt orginalblandningen. Hälften hälften. Torr vit vermouth och Gordons gin. Skakar i shaker Cirka 12 sekunder. Ibland liten citronbit, oftast inte, däremot alltid en eller två oliver - utan pinne.
Citera
2013-10-21, 02:10
Medlem
Bdonks avatar
Tycker att dry martinis blir bäst med Star Gin och Noilly Prat.
Citera
2013-10-23, 02:38
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tycker att dry martinis blir bäst med Star Gin och Noilly Prat.

En väldigt "okreddig" gin för de flesta. Men faktum är ju att Star kammade hem guld i International Wine And Spirit Competition vid milennieskiftet. Rätt coolt faktiskt.
Citera
2013-10-23, 19:05
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainFreedom
En väldigt "okreddig" gin för de flesta. Men faktum är ju att Star kammade hem guld i International Wine And Spirit Competition vid milennieskiftet. Rätt coolt faktiskt.
Det är en köpetävling där man verkar kunna skapa vilka klasser man vill (en klass där det bara finns en möjlig dryck), leta upp deras websida och kolla in klasserna.
Citera
2013-10-23, 23:23
Medlem
CaptainFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Det är en köpetävling där man verkar kunna skapa vilka klasser man vill (en klass där det bara finns en möjlig dryck), leta upp deras websida och kolla in klasserna.

Är inte superinsatt i IWSC, men menar du att producenterna mutar till sig priserna? Eller vad menar du med "köpetävling"?

Att det sedan finns många kategorier behöver inte automatiskt betyda att det är en icke-legitim tävling. Kanske bättre att jämföra ett riesling med ett riesling och inte bara ha kategorin "bästa vitt"? Om det däremot bara finns en deltagare i en kategori, då är det förstås märkligt.

Som sagt, jag säger varken bu eller bä om IWSC eftersom jag inte är tillräckligt påläst om tävlingen. Men du kommer med rätt starka påståenden. Kan du backa upp dem med något?
Citera
2015-10-29, 15:19
Medlem
nivamans avatar
Jag har laborerat med Dry Martini ett tag nu.

Det som funkar bäst för mina smaklökar är:
6cl Gin
4cl Martini (Noilly Prat)
En mikro-squeeze av citronsaft (plastcitron funkar i nödfall)
6st oliver i botten av glaset och en på tandpetaren

Gott, rackarns gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in