2011-03-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Hej alla Dry martini älskare!

Jag planerar på att införskaffa en vermouth, men eftersom det är vitt vin så måste man nyttja den ganska så snabbt innan det börjar smaka vinäger?.

Sämre blir den definitivt med tiden. Öppnad flaska förvaras med fördel i kylskåp.
Citera
2011-03-22, 20:35
Medlem
Zahles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berguv
Sämre blir den definitivt med tiden. Öppnad flaska förvaras med fördel i kylskåp.

Tror du man kan få acceptabla martinis om man använder en noilly prat under 1 månads tid i kylskåp och sedan slänger det resterande?
Citera
2011-03-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Tror du man kan få acceptabla martinis om man använder en noilly prat under 1 månads tid i kylskåp och sedan slänger det resterande?

Förmodligen, men jag har inte nog erfarenhet för att garantera det. Hur som helst är en liten flaska vermouth billigt nog för att köpa en ny av vid behov. Du kan ju efter en månad jämföra smaken med en nyöppnad flaska (med samma temperatur) och se om smaken förändrats nämnvärt mycket.
Citera
2011-03-23, 12:34
Medlem
Sees avatar
Jag kör med den i 3 månader typ.

Vakumpumpar och sen in i kylen. Använder den till matlagning under tiden. Brukar vara slut efter 3.

Sen ser jag att många vill skaka den. Komigen nu! Rörd skall det vara!
Citera
2011-05-07, 01:24
Medlem
Rudeboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uroa
Föredrar 8 delar Bombay, 2 delar Noilly. Rörd, pressat citronskal och en extra oliv. Yum yum

Själv föredrar jag 4 delar Bombay, 1 del Noilly. :-/
Citera
2011-12-12, 17:46
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Hendricks gin är min nya favorit, skadar inte att flaskan är rätt skön också.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://blog.incipeindustries.com/wp-content/uploads/2010/07/Hendricks-Gin.jpg&imgrefurl=http://blog.incipeindustries.com/hendricks-gin&h=1370&w=908&sz=85&tbnid=MbMwyyQ064vPxM:&tbnh= 150&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Dhendricks%2Bgin&zoom=1&q=hendricks+gi n&hl=sv&usg=__JJ8j38ZsdEtVM98k5anWaccpTJs=&sa=X&ei =zL86Td3JJIr5sgaGvbjzBg&ved=0CCwQ9QEwAg

Har nu testat denna gin och instämmer, detta är min nya favorit.
Citera
2011-12-12, 23:23
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sobshak
Hendricks gin bör man väl ändå inte förstöra med vermout? Nu var jag iochförsig rätt packad när jag provade men den kändes som ett man läppjar på ren och ljummen.
Citera
2011-12-27, 21:52
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Hendricks gin bör man väl ändå inte förstöra med vermout? Nu var jag iochförsig rätt packad när jag provade men den kändes som ett man läppjar på ren och ljummen.

En del Hendricks, en skvätt martini & en skvätt citron samt oliver då blir den bra, numera empiriskt utprovad
Citera
2011-12-28, 19:27
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sobshak

Kul, den är fan inte dum faktiskt!
Citera
2011-12-30, 03:06
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.LyckaVet.-
Du ska inte ha gin i dry martini vad jag vet. Bara vermouth.

Hur tänkte du nu? Förmodligen tänkte du på en Martini Dry - vilket är en vermouth från just företaget Martini.

Personligen så föredrar jag en rörd Dry Martini, då med Tanqueray eftersom det är min favorit bland ginsortimentet och med Noilly Prat som vermouth.

Jag kyler alltid cocktailglaset, med både is och vatten - därefter rör jag min gin i ett rörglas med cirka fyra till sex helrunda svep och därefter låter jag det stå medan jag slår ur det kylda glaset från all vätska och is. Därefter dashar jag i min vermouth i glaset och rullar glaset så att vermouthen lägger sig runt hela glaset, slår ur det överflödiga. Silar ner min gin i glaset och kastar i en tandpetare med två oliver markerade alternativt en citronzest!
Citera
2011-12-30, 20:43
Medlem
sobshaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Kul, den är fan inte dum faktiskt!
Nej jag vet, numera är jag frälst
Citera
2012-03-07, 22:58
Medlem
Gringubbens avatar
Jag ser att många kör med blandningsförhållandet 5/1 gin och vermouth. Verkar inte speciellt dry.
Själv ligger jag närmare 10/1. Fast annars om man vill ha den dry så kan man hälla upp gin i glaset, ringa en polare och be honom viska "vermouth" medan man håller luren mot glaset.

Nu ska jag experimentera lite och börja med 7/1 för att gå mot 15/1 så får vi se vad som blir godast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in