lite då och då så dyker det upp dry martini snack i trådar där det inte hör hemma.
Siaren föreslog att det skulle göras en "dry martini-FAQ" så jag tänkte att jag helt enkelt började så hoppas jag ni fyller på med era tankar och ideer.
dry martini kallas ofta för drinkarnas drink. detta är den ultimata fördrinken (och även ett sjukt snabbt sätt att bli kalastankad på). detta är en drink som jag verkligen tycker att ALLA skall ha provat någon gång. man behöver inte ha gillat den, men om man skall snacka om drinkar så måste man veta vad dry martini är.
drinken består av följande
Gin
vit/torr/fransk vermouth
kyla samt vatten från is
garnityr, tex oliv eller citronskal.
det finns flera olika sätt att göra denna drinken, tex röra, skaka eller bygga. då jag (och nästan alla som älskar dry martini) föredrar den rörd så är detta det sättet jag beskriver här.
jag börjar med det allra viktigaste, isen! detta låter kanske inte så viktigt men tro mig, det är här skillnaden mellan proffs och amatör ligger.
försök att alltid använda färsk is, alltså is som nyligen har kommit ut från frysen. den typen av is som inte är genomskinlig utan fortfarande frostigt vit på utsidan. anledningen till detta är att gammal is, alltså is som redan har börjat smälta, kyler sämre och tappar mer vatten.
färsk is kyler mycket bättre samt att drinken inte blir allt för utspädd.
men det skall vara lite vatten i drinken, detta för att vattnet rundar av styrkan från ginnen samt förstärker aromen och smakerna.
därför tycker inte jag att ni skall förvara eran gin och vermouth i frysen, då blir de för kalla och isen kommer inte att släppa rätt mängd is.
försök även att få tag på relativt stora kuber. är de för små, tex krossad is, så tappar de för mycket vatten.
nu börjar ni med att fylla erat rörglas med is och fyll erat martiniglas med krossad is samt soda. anledningen till att man fyller glaset med krossad is och soda är för att man vill ha glaset så kallt som möjligt. krossad is kyler bättre än isbitar, sodan hjälper isen att få kontaktyta med hela glaset samt att sodan smällter isen snabbare än vad vanligt vatten gör.
om ni vill så kan ni ställa glasen i frysen ca 30 minuter innan ni skall dricka, då behöver ni inte kyla glasen.
tänk på att sila bort allt smälltvatten från rörglaset innan ni häller i ingredienserna.
om ni är riktigt seriösa så ser ni till att kyla rörglaset samt barskeden innan ni använder dem.
sen häller du i gin (vanligt mått är ca 8-9 delar) jag låter er bestämma ginsort själva, men ni måste leta efter en "dry gin" (tex london dry eller plymouth), jag föredrar en medeldyr gin, plymouth gin eller bombay sapphire. de allra billigaste smakar enligt mig lite för mycket "essens-aktigt" och de allra dyraste är för kryddiga och min personliga åsikt är att de inte passar perfekt i drinken.
sedan häller du i vermouth (vanligt mått är 1-2 delar), nu har vi inte så mycket att välja på här i sverige, så i stora drag rör det sig om nolly prat eller martini bianco. jag föredrar nolly. men som sagt, ni får bestämma själva.
men ni MÅSTE ha en vit vermouth, även kallad torr eller fransk. jag förklarar mer senare.
från början var det nästan lika delar av gin och vermouth, men det blir allt eftersom mer och mer tort, alltså mindre vermouth. jag tycker det är gott med lite vermouth 5-6 cl gin 0,5-1 cl vermouth. men jag tycker att det är dumt att gå mot ännu torrare. då blir det snart bara ett glas med gin..
visst alla smaker är olika. men ett glas med gin är ett glas med gin, inte en dry martini.
man använde även apelsinbitter (tex fee brothers) och jag har även hört att några droppas saltvatten användes i början av denna drinks liv.
sen så rör ni. hur länge och hur ni vill röra är upp till er. men jag brukar röra 15-20 sekunder. detta för att jag vill få min drink riktigt kall, för att jag vill ha tillräckligt mycket vatten i den och för att ingredienserna skall blandas ordentligt.
sedan dubbelsilar jag den, alltså jag använder först en vanlig havtornsil (cocktailsil) och jag låter strålen falla igenom en tesil.. detta gör jag för att vara helt säker på att inte en endaste liten isbit skall falla ner i drinken. jag tycker att dry martini skall vara helt och hållet klar och det är den inte om man har en massa små is"chips" i den.
och sedan garnerar jag. är det små oliver så brukar jag garnera med 3 stycken. är det stora så tar jag bara en.. man måste använda gröna och kärnfria oliver, inget annat duger.
fyllning eller inte det är helt upp till er. jag använder med fyllning. vissa vill skölja oliven vissa inte. sköljer man oliven så får man en drink utan oljiga droppar på ytan samt att cocktailen blir mindre sallt. jag tycker att man behöver saltet (men ogillar oliven..

), andra inte.
är det jag själv som dricker den så tar jag och pressar lite citronskal över drinken och sedan så gnider jag skalet mot glasets kant.
man kan garnera med både citron och oliv, men kom ihåg att inte lägga ner båda i drinken. vi vill ha de stilrent, inte fruktsallad.
det bra med oliven är att den är ett utmärkt tilltugg till drinken. om man gillar oliver dvs.
jag tycker dock att ni skall prova att garnera med olika frukter osv. jag har provat med jordgubbe och jag måste faktiskt säga att det funkade riktigt bra ihop. denna las självklart aldrig i drinken, utan serverades som tilltugg.
mästerverket är klart.. nu måste du dricka drinken på mindre än 2 minuter.. efter det så förlorar drycken sin iskallhet.
man skall dricka cocktails medans de "ler åt en"
byter man ut den torra vermouthen mot en söt så får man en "sweet martini". använder man både torr och söt vermouth så får man en "perfect martini".
byter man ut oliverna mot 3 syltlökar så får man en gibbson.
byter man ut ginen mot vodka så får man en vodka martini.
skakar man den så får man som sagt en bradford martini.
byter man ut ginen mot ryewhisky (och några dashar angosturabitter) så får man en dry manhattan.
lägger man i några barskedar olivspad så får man en dirty-martini.
andra drinkar som är släkt med dry martini är rob roy, negeroni, manhattan, dry manhattan som jag skrev tidigare, perfect manhattan, gin and french, gin and it.
alltså många riktigt fina gammla klassiker som man måste kunna är extremt enkla när man väl vet dry martini.
nu återgår jag till hur man blandar den.
som jag nämnde tidigare är detta bara hur man rör den. detta är för att jag tycker att drinken inte blir lika god när den får millioner med små bubblor och alldeles för mycket vatten när man skakar den. men vist det finns folk som gillar det också.........
sen finns det folk som bygger drinken rätt ner i cocktailglaset.
dessa tycker att det blir för mycket vatten när man rör den.. vilket är helt fel enligt min smak, men men.. då lägger man ingredienserna i frysen ett tag. när de är riktigt kalla så häller man helt enkelt ner ingredienserna i glaset och serverar.
jag tror jag har fått med det mesta om dry martini. men det finns inte något rätt eller fel när det gäller din egen smak så gå efter den.