2013-10-19, 17:01
Medlem
.
Citera
2013-10-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
.

Det skall ju bli så bra här på jorden att dom t.o.m utropar fred och säkerhet.
Citera
2013-10-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Det skall ju bli så bra här på jorden att dom t.o.m utropar fred och säkerhet.

Jaså säger du det?
Det var väl trevligt
Citera
2013-10-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jaså säger du det?
Det var väl trevligt

Du vet mycket väl hur trevligt det blir, den vetskapen som du har skakar man inte av sig bara sådär.
Citera
2013-10-20, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gäller detta även dig?

Är inte dessa kommentar ganska onödiga?

Det första fallet gäller samfundet Jehovas vittnen som är ett officiellt registrerat religiöst samfund och i denna tråd diskuteras det samfundet. Hur samfundets verklighetsförankring står sig vid en granskning ryms i högsta grad inom ämnet för tråden.

Jag medger att det andra exemplet skrevs i viss affekt över att både du och Ekasnah tar till knepet att försöka förminska motparten i diskussionen. Eftersom jag stött på detta tidigare från andra medlemmar i samfundet och lagt märke till att i synnerhet du flitigt använder metoden i tråden så undrade jag lite spetsigt att du inte kan eller vill föra en dialog utan detta. Jag har gärna fel i denna uppfattning, men det återstår att se. Jag noterar att du även i detta inlägg uteslutande väljer att diskutera mig och bortser från allt övrigt i det inlägg som du kommenterar. Min uppfattning står därför kvar.
Senast redigerad av Pan73 2013-10-20 kl. 14:32.
Citera
2013-10-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag kan inte minnas att jag någonsin har hävdat att "allt är så fantastiskt bra på det här klotet". Därför förstår jag inte varför du vill lägga de orden i min mun. Inte heller har jag någonstans talat om enbart Sverige.

Även jag har bott på ett flertal platser i världen både kortare och längre tider. Därutöver har jag besökt ännu många fler platser både i arbete och på fritid. Jag är därför mycket väl medveten om hur det ser ut i världen. Ingenstans förnekar jag heller att vi brottas med stora problem på en mängd områden. Detta hindrar dock inte mig från att fortsätta att hävda exakt det som jag skrev tidigare, att Jehovas vittnens hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin inte stämmer med verkligheten. Intressant i sammanhanget är hur många i de länder som vi kan tycka vara ganska eländiga ofta uttrycker entusiasm över hur mycket bättre det är idag jämfört med exempelvis för 50 år sedan.

Kontentan är att det gudsingripande som Jv förväntar sig verkar bli uppskjutet till en obestämd framtid, då det ingripandet ska förutsätta att människans misslyckande ska stå uppenbart och att Gud då är den enda räddningen. Det förhållandet ter sig mer avlägset än kanske någonsin i vår historia.

Först av allt så har jag aldrig försökt förminska dig genom det jag skrev.

Sedan så säger bibeln att det skulle vara en tid av stor nöd alltså att fler skulle drabbas än tidigare i historien och detta under en relativt kort tid.
Det bibeln nämner är t ex:
krig, under de senaste hundra åren har fler människor än någonsin drabbats av krig så det är egentligen inte antalet krig utan hur människor drabbas av det. Idag så drabbas civila i större grad än tidigare då man ofta för stred på "krigsfältet". Vi har upplevt två så stora krig och de benämns som första och andra världskriget vilket visar att vi aldrig tidigare haft krig i den omfattningen på jorden.
Hungersnöd man räknar med att ca 1 miljard människor inte har mat för dagen i vår tid.
Jordbävningar drabbar idag människor mer eftersom man bor i större antal i tättbebyggda områden, det finns dessutom beräkningar på att jordbävningarna ska ha ökat i vår tid.
Sjukdomsepidemier, vi ser idag sjukdomar som sprids över hela jorden och även sjukdomar man trott varit utrotade börjar att komma tillbaka.
Människor ska vara penningkära, älska sig själv. Girigheten i världen har stor del i den ekonomiska kris vi upplever där många bara varit intresserad av sin egen materiella rikedom. Se vad som skedde i de stora investmentbankerna där man ljög om riskerna med bland annat subprimelånen.

[B]Så det bibeln säger är att det skulle vara stor nöd, att fler skulle drabbas samtidigt och att alla problemen som bibeln nämner (finns många fler än de jag nämnt här ovan) skulle inträffa samtidigt här på jorden.[/b]
Senast redigerad av Ekasnah 2013-10-20 kl. 15:52.
Citera
2013-10-20, 16:29
Medlem
Citat:
Det första fallet gäller samfundet Jehovas vittnen som är ett officiellt registrerat religiöst samfund och i denna tråd diskuteras det samfundet. Hur samfundets verklighetsförankring står sig vid en granskning ryms i högsta grad inom ämnet för tråden.

Du vet lika bra som jag att även om du skulle tala om organisationen som blundar, så innebär det i praktiken att det är jag som Jehovas vittne som blundar.

Citat:
Jag medger att det andra exemplet skrevs i viss affekt över att både du och Ekasnah tar till knepet att försöka förminska motparten i diskussionen. Eftersom jag stött på detta tidigare från andra medlemmar i samfundet och lagt märke till att i synnerhet du flitigt använder metoden i tråden så undrade jag lite spetsigt att du inte kan eller vill föra en dialog utan detta. Jag har gärna fel i denna uppfattning, men det återstår att se.

Och jag medger att jag skrev i affekt eftersom du tog till knepet att förminska Jehovas vittnen, med kommentaren att Jehovas vittnen blundar för verkligheten. Jag spetsade till det just på grund av att du var respektlös.

Citat:
Jag noterar att du även i detta inlägg uteslutande väljer att diskutera mig och bortser från allt övrigt i det inlägg som du kommenterar. Min uppfattning står därför kvar.

Orsaken är som jag sade för att du började med att förminska Jehovas vittnen och började med att vara respektlös. Visst hade jag kunnat ignorera detta, så som Jehovas vittnen ofta får göra på forum som dessa, med även ännu grövre påhopp, men jag är ganska trött på att bli behandlad som en hjärntvättad idiot. Jag vill ha respekt från mina meddebattörer från och med nu. Det är också orsaken till att jag har blockerat dom värsta mobbarna.

Om inte heller du visar mig respekt så kommer du inte att få svar från mig, och jag kommer att blockera dig. Om du vill ha svar från mig som ett Jehovas vittne så får du visa mig respekt. Om andra Jehovas vittnen svarar respektlösa inlägg så får det stå för dom.

Jag har bättre saker för mig än att bli förnedrad.
Citera
2013-10-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Sedan så säger bibeln att det skulle vara en tid av stor nöd alltså att fler skulle drabbas än tidigare i historien och detta under en relativt kort tid.
krig, under de senaste hundra åren har fler människor än någonsin drabbats av krig så det är egentligen inte antalet krig utan hur människor drabbas av det. Idag så drabbas civila i större grad än tidigare då man ofta för stred på "krigsfältet". Vi har upplevt två så stora krig och de benämns som första och andra världskriget vilket visar att vi aldrig tidigare haft krig i den omfattningen på jorden.
Hungersnöd man räknar med att ca 1 miljard människor inte har mat för dagen i vår tid.
Jordbävningar drabbar idag människor mer eftersom man bor i större antal i tättbebyggda områden, det finns dessutom beräkningar på att jordbävningarna ska ha ökat i vår tid.
Sjukdomsepidemier, vi ser idag sjukdomar som sprids över hela jorden och även sjukdomar man trott varit utrotade börjar att komma tillbaka.
Människor ska vara penningkära, älska sig själv. Girigheten i världen har stor del i den ekonomiska kris vi upplever där många bara varit intresserad av sin egen materiella rikedom. Se vad som skedde i de stora investmentbankerna där man ljög om riskerna med bland annat subprimelånen.

[B]Så det bibeln säger är att det skulle vara stor nöd, att fler skulle drabbas samtidigt och att alla problemen som bibeln nämner (finns många fler än de jag nämnt här ovan) skulle inträffa samtidigt här på jorden.[/b]

Det som sägs ovan är missvisande. Betänk följande:

1) Människor drabbades av krig minst lika i det flydda som under de närmast gångna hundra åren. Under vissa århundraden var det konstant krig på många håll, och civilbefolkningen drabbades då minst lika mycket som senare. På 1700-talet utkämpades ett antal världskrig, varav det sista, Napoleonkrigen, var det längsta av alla världskrig och medörde oerhöra lidanden för civilbefolningen. Mongolkrigen under medeltiden var värre än nutida krig, och Taipingupproret, ett inbörderskrig i Kina på 1800-talet, krävde 40 miljoner människoliv. Det finns hur mycket som helst att dra fram ur historien om vedervärdiga krig i det flydda. Trenden idag är att krigen minskar, och det rejält.

2) Hungesrsnöd är idag mindre förekommande än någonsin förr i dokumenterad histora. I början av 1900-talet var hungern universell, enligt det mått som FN och forskare angett. Sedan dess har situationen hela tiden förbättrats, också på den allra sista tiden. Bibeln talar om egentlig hungersnöd, inte om undernäring, och egentlig hungersnöd drabbar en oerhört mycket mindre del än den miljard du talar om som inte har tillräckligt med mat. Hunger som man nu talar om är undernäring, som ibland övergår i ren svält.

3) Jordbävningar har tagit en oerhörd tribut av männioskoliv i det flydda. Berörda områden har alltid varit tätt befolkade, men skillanden idag är först och främst att hjälp kan ges. Historien känner oerhörda katastrofer och de hände ofta. Profetian om att det skulle bli jordbävningar har uppfyllts med råge ända sedan det första århundradet.

4) Hälsan är i dag bättre än den varit under andra tider man känner till. Det har lett till den s k. befolkningsexplosionen, som hindrades tidigare av förödande smittsjukdomar, svält och krig. Bibeln talar om smittande sjukdomar, pester, inte om alla sorters sjukdomar. Smittkopper är utrotade, och pesten är någorlunda under kontroll. Malarian har drivits kraftigt tillbaka och finns knappast längre i Europa och Kina. Bekämpandet av malarian är framgångsrik i Afrika. TBC tog hela tiden en tiondel av befokningen på 1800-talet och hotade hela den vita rasen. "Lungsoten" kan fortfarande vara ett problem, men inte till närmelsevis i samma omfattning som tidigare.

5) Girigheten är mycket påtaglig också i vår tid, som den alltid varit. Men nu spenderas mycket av kapitalet på hjälp till behövande, och så var det inte förr. Ekonomiska kriser har förorsakats av girighet även tidigare, som när det sydamerikanska guldet framtvingade en hyperinflation.

6) Jesus sade inte alls att de föregående fenomenen skulle inträffa samtidigt (men det har de alltid gjort ändå). Krig, hungersnöd, jordbävningar och farsoter skulle vi inte alls fästa oss vid enligt Jesu ord. Det som skulle utgöra en signal var de kosmiska fenomenen enligt Luk. 21: 25-27, och dessa har ännu inte inträffat. De kan komma med överaskande plötslighet. Därför uppmanade Jesus alla sina lärjungar att alltid vara vaksamma, eftersom ingen vet tiden. Detta gällde i det första århundradet, det andra århundradet, på 1700-talet, 1800-talet lika väl som det gäller nu. Vaksamheten skall yttra sig i ett heligt liv, precis som 2 Petr. 3:9-15 säger.
Citera
2013-10-20, 17:50
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Skör som en tonårstjej. Fryser som en snögubbe. Offerkoftan värmer.
Citera
2013-10-20, 18:00
Medlem
BlackJewels avatar
TTSP, du vet väl vad tolkningsfrihet är... fritt lan kräver? fri tolkning, tittat i regelverket i denna yttrandefrihet, där står tydligt att kränkning är tillåtet, säg nigger till mig och du är flashbalitiskt korrekt, du behöver göra dig införstådd frihet i kontext, textruta är inomrutsligt korrekt.
Kolla rubriken, ett frågetecken om vad mpopularitet betyder? dvs INTE DU, vad du tycker om dels yttrandefrihet, om jag tycker du är ett kräk, så är du det enl. mig, så kan du tycka att alla katoliker borde landsförvisas, till resp öken.

Så fungerar ju också demokratin, lokala politikerns tolkningsförmåga gäller, ju mer isolerat, desto better.
Så : befinner du i kontexten jehovas vittnen, så är din isolerade tolkning per sedel rätt inomjehovitligen sett, men möter du annat i rutan, som är utomjehovitiskt, då kan det bli uppåt väggarna - fråga moderator, är din moderator en jehovasvittnare, så är hens ord riktigt, eller ditt...

Så ser du rök ringla sig... inte säkert utomjehovitlig tolkning ger rätt åt din sistadagenpåjordenkänsla gives rätt, din känsla är således inte alla människors k'nslor, så får du på moppo, är det din subjektiva känsla att nu brinner världen.

En prognos från en meteorolog således i usa, är inte svenskens inom sveriges gränser samma prognos om att nu dör världen. Så sitter man men amerikans skala... får man skylla sig själv.

Apropå hur världsläget kan tolkas, som en prisma, beroende på hur den vrider sig. Även hur man ser på sekter, dvs sekten jeh.vittnen = jv. som vägrar konsensus, men hur är det med blodet egentligen, alltid tjockare än vatten?
Citera
2013-10-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Det bästa sättet att mäta hur mänskligheten mår är medellivslängden. Den är idag den högsta som vi känner till genom historien. Förr begränsades den av att fler än idag dog i förtid av krig, annat våld, sjukdomar, naturkatastrofer, svält. När dessa faktorers inverkan minskar i betydelse får det som en naturlig följd att medellivslängden ökar. Det är precis det vi ser nu. Den nöd du talar om är därför bevisligen mindre nu än förr och det är en utveckling som vi har sett under de senaste 100 åren.

I övrigt skriver jag villigt under på alla punkter som Eberhard skriver om här ovan. Det stämmer mycket väl in på min uppfattning och på den moderna forskningens resultat.

Jag tackar för villigheten att föra en saklig diskussion.
Citera
2013-10-20, 19:08
Medlem
Citat:
Du vet lika bra som jag att även om du skulle tala om organisationen som blundar, så innebär det i praktiken att det är jag som Jehovas vittne som blundar.

Och jag medger att jag skrev i affekt eftersom du tog till knepet att förminska Jehovas vittnen, med kommentaren att Jehovas vittnen blundar för verkligheten. Jag spetsade till det just på grund av att du var respektlös.

Orsaken är som jag sade för att du började med att förminska Jehovas vittnen och började med att vara respektlös. Visst hade jag kunnat ignorera detta, så som Jehovas vittnen ofta får göra på forum som dessa, med även ännu grövre påhopp, men jag är ganska trött på att bli behandlad som en hjärntvättad idiot. Jag vill ha respekt från mina meddebattörer från och med nu. Det är också orsaken till att jag har blockerat dom värsta mobbarna.

Om inte heller du visar mig respekt så kommer du inte att få svar från mig, och jag kommer att blockera dig. Om du vill ha svar från mig som ett Jehovas vittne så får du visa mig respekt. Om andra Jehovas vittnen svarar respektlösa inlägg så får det stå för dom.

Det här är ett effektivt sätt att omöjliggöra all form av diskussion. Om det såg likadant ut i samhället skulle allt mycket snabbt stagnera. Inga politiska partiers program kan då diskuteras eftersom medlemmarna skulle kunna ta illa vid sig. Inga religiösa samfund kan kritiseras av samma skäl. Ingen organisation, sammanslutning, företag eller liknande skulle heller kunna ifrågasättas.

Jag tar för givet att du lever som du lär och avhåller dig från alla former av kritik av allt som befinner sig utanför ditt samfund. Allt annat vore ett rent hyckleri.

En diskussion om vem som har störst anledning att känna sig förolämpad känns fullständigt meningslös. Jag är intresserad av en öppen diskussion om Jehovas vittnen som samfund. Om du är villig att delta är helt upp till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in