Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Du är överallt och hjälper mig. Du har varit en klippa, speciellt med normeringen för några månader sedan
Så det är helt enkelt att den molära absorptionskoefficienten får andra värden?
Värt att tillägga är att sambandet mellan absorbansen och koncentration så gott som aldrig är linjärt över stora koncentrationsintervall. Vid vissa våglängder får man bättre linjäritet och vid vissa sämre. Tyvärr är det inte säkert att man kan hitta en våglängd där man har tillräcklig absorbans samtidigt som man har ett tillräckligt stort linjärt område.
Rent praktiskt är det bäst att hitta en våglängd där ämnet har bra absorbans och sedan göra en standardkurva för det koncentrationsintervall man är intresserad av och hoppas att det blir linjärt. Lättast annars är att späda sina prover tills man hamnar i det linjära området.
Fast självklart kan man använda sig av olinjära kalibrerkurvor också, det blir bara lite jobbigare då man måste passa en mer avancerad funktion än y=ax+b till kurvan.
Ett transmissionspektrum tolkar jag som en graf med transmission på y-axeln och våglängd på x-axeln så din bild ser rätt ut.
Vad gäller din sista fråga var det alldeles för längesen jag gick så djupt i den teorin för att jag ska kunna ge något vettigt svar, förhoppningsvis är det någon annan här som har det i lite färskare minne än jag
Citat:
Ursprungligen postat av
f-life-2-death
Någon som kan?
Ett sammanhang hade varit bra att ha men jag antar att du menar olika sätt att skriva fraktioner av lösningar.
(v/v) betyder att du har volym/volym-fraktion medan (w/w) är vikt/vikt. Om du tex gör en lösning med 40 ml metanol och 60 ml vatten får du en lösning som är 40/60% (v/v) metanol/vatten.
Om du har X(w/v) har du alltså en viss massa i en viss volym där X ger förhållandet mellan massa och volym. För att räkna om till M bör man kunna anta att volymen är 1 liter för att få fram massan direkt från X, vet man vilket ämne man har kan man då räkna ut hur många mol man har av detta och eftersom man antog 1 liter har man då även koncentrationen i M direkt.