2013-10-20, 09:44
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag har några frågor som jag tänkte ni kunde hjälpa mig med så jag kan sluta grubbla..

Jag har en fråga angående lambert-beers lag där jag med givna grejor ska beräkna koncentrationen. Och så står det "hur kan resultatet påverkas om en annan våglängd används"?
Ska man helt enkelt då ta en längre och en kortare, stoppa in i

Hoppas någon kan svara

A = e c l gäller ju. Notera att c och l ej är beroende av våglängd, men e är det. Vi har helt enkelt att e = e(lambda). Frågan är lite konstigt ställd, när man gör koncentrationsmätningar och kalibrerar väljer man en lämplig våglängd lambda där e(lambda) beter sig trevligt. Vad är trevligt?

Byter man helt enkelt våglängd under mätningen så har man ett annat e och därför kan koncentrationen bli vad som helst. Kalibrerar man om osv har man fortfarande problem med mätfel osv.

Spektroskopin avböjer jag till.
2013-10-20, 12:16
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
A = e c l gäller ju. Notera att c och l ej är beroende av våglängd, men e är det. Vi har helt enkelt att e = e(lambda). Frågan är lite konstigt ställd, när man gör koncentrationsmätningar och kalibrerar väljer man en lämplig våglängd lambda där e(lambda) beter sig trevligt. Vad är trevligt?

Byter man helt enkelt våglängd under mätningen så har man ett annat e och därför kan koncentrationen bli vad som helst. Kalibrerar man om osv har man fortfarande problem med mätfel osv.

Spektroskopin avböjer jag till.

Du är överallt och hjälper mig. Du har varit en klippa, speciellt med normeringen för några månader sedan

Så det är helt enkelt att den molära absorptionskoefficienten får andra värden?
2013-10-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-life-2-death
Hej!

Jag har lite svårt att förstår detta med (w/v), (v/v), osv. Jag vet vad dessa bokstäver står för, men inte när man ska använda dem. Om jag har X (w/v) och ska till exempel skriva vad det motsvarar i Molar, hur gör jag då?

Är väldigt tacksam om någon kan besvara mina frågar!

Någon som kan?
2013-10-20, 17:05
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Du är överallt och hjälper mig. Du har varit en klippa, speciellt med normeringen för några månader sedan

Värt att tillägga är att sambandet mellan absorbansen och koncentration så gott som aldrig är linjärt över stora koncentrationsintervall. Vid vissa våglängder får man bättre linjäritet och vid vissa sämre. Tyvärr är det inte säkert att man kan hitta en våglängd där man har tillräcklig absorbans samtidigt som man har ett tillräckligt stort linjärt område.
Rent praktiskt är det bäst att hitta en våglängd där ämnet har bra absorbans och sedan göra en standardkurva för det koncentrationsintervall man är intresserad av och hoppas att det blir linjärt. Lättast annars är att späda sina prover tills man hamnar i det linjära området.

Fast självklart kan man använda sig av olinjära kalibrerkurvor också, det blir bara lite jobbigare då man måste passa en mer avancerad funktion än y=ax+b till kurvan.

Ett transmissionspektrum tolkar jag som en graf med transmission på y-axeln och våglängd på x-axeln så din bild ser rätt ut.

Vad gäller din sista fråga var det alldeles för längesen jag gick så djupt i den teorin för att jag ska kunna ge något vettigt svar, förhoppningsvis är det någon annan här som har det i lite färskare minne än jag

Citat:
Ursprungligen postat av f-life-2-death
Någon som kan?
Ett sammanhang hade varit bra att ha men jag antar att du menar olika sätt att skriva fraktioner av lösningar.

(v/v) betyder att du har volym/volym-fraktion medan (w/w) är vikt/vikt. Om du tex gör en lösning med 40 ml metanol och 60 ml vatten får du en lösning som är 40/60% (v/v) metanol/vatten.

Om du har X(w/v) har du alltså en viss massa i en viss volym där X ger förhållandet mellan massa och volym. För att räkna om till M bör man kunna anta att volymen är 1 liter för att få fram massan direkt från X, vet man vilket ämne man har kan man då räkna ut hur många mol man har av detta och eftersom man antog 1 liter har man då även koncentrationen i M direkt.
2013-10-20, 17:44
Medlem
Fjordstiernas avatar
Hej, jag har en uppgift jag inte kan klura ut...

Hur många gram AlCl3*6H2O behöver du för att tillverka en 300cm3, 0.123g/cm3 aluminiumkloridlösning?
2013-10-20, 18:58
Medlem
dxdps avatar
Citat:

Ja. Det finns (för vissa ämnen) grafer som visar hur e = e(lambda). Den är långt ifrån konstant. Om vi tittar på enheterna:

A = e c l. Så har A ingen enhet därför blir enheten för e samma som 1/(c l). Enheten för koncentration är mol/m^3 (eller vad man nu vill mäta, mol/pint?) och längden mäts i m eller ljusår eller vad man nu vill. Därför är enheten för e:

1/((mol/m^3) m) = m^2/mol. e är alltså ett mått på hur stor "aktiv area" per molekyl (eftersom mol ju bara är ett visst antal molekyler/atomer) vid en viss våglängd. Eftersom molekyler absorberar och gör massa annat så beror det naturligtvis på våglängden.
2013-10-21, 14:10
Medlem
Hej!

Har en fråga inom elektrokemi. Frågan lyder:

En ganska vanlig referenselektrod är Ag/AgCl. Varför är den ofta mättad med KCl?

Är det för att KCl används som en saltbrygga, och att den inte har någon effekt på cellreaktionen?
2013-10-21, 15:05
Medlem
Behöver fortfarande hjälp med en gammal fråga, nu har jag iallafall kommit lite längre men behöver hjälp med redox tänket på den här 2NaI(aq) + C6H12(l) + 2FeCl3(aq) -> 2NaCl(aq) + I2(l) + 2FeCl2(aq)

Fe går från Fe(III)-> Fe(II)
I från I- -> I

?
2013-10-21, 18:59
Medlem
chilibanans avatar
Hej, håller på med organisk kemi å skulle behöva hjälp med att rita strukturformeln för 2-metyl-1-buten!
Tack på förhand
2013-10-21, 19:22
Medlem
Kemi - 1

Hejsan, förstår inte uppgiften =S

Förklara gärna ! =)

När man upphettar silveroxid, Ag2O, faller den sönder enligt formeln
2Ag2O -> 4Ag + O2
Hur många g silver får man av 4,0g silveroxid ?

Vilken formel ska man använda ?

Tack i förhand ! =)
2013-10-21, 19:51
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaargen74
Behöver fortfarande hjälp med en gammal fråga, nu har jag iallafall kommit lite längre men behöver hjälp med redox tänket på den här 2NaI(aq) + C6H12(l) + 2FeCl3(aq) -> 2NaCl(aq) + I2(l) + 2FeCl2(aq)

Fe går från Fe(III)-> Fe(II)
I från I- -> I

?

Hej! Kolla oxidationstalen! Du har helt rätt, jodiden oxideras och Järn(III) reduceras.
2013-10-21, 20:47
Medlem
UmadYeaUmads avatar
m=M*n

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in