2013-10-20, 17:20
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Kan du ge mig en trovärdig källa på dessa SMS efter 112-samtalet, tack!

Man vet att dem SMS:at från masttömningar. Däremot har MB raderat SMS som ej gått att återskapa(FUP s953/PDF s967).

Liten timeline:

14-15 Berg kommer till Restaurangen. FUP s988/PDF 1002
17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18.00 Berg Åker hem. FUP s988/PDF 1002 och FUP s933/PDF 1007
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18.40 AN/MB anl till restaurangen, FUP s1108
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
21.00-21.30 AN/MB kommer hem, FUP s1108

(Mina fetingar)

Jävligt intressant.

För det första: Varför skriver Berg fyra SMS till VB under kvällen? Han har uppgett i förhör att han bara svarade "Jag jobbar". Vad skrev de egentligen?

Och eftersom de hade så intensiv SMS-trafik, borde det inte framgått om VB känt sig hotad och försökt ringa 112 i SMS:en till Berg? Bara en tanke - känns ju som han borde kommit ihåg det.

När jag körde runt och testade täckningen finns bara ett område där täckningen är så dålig att det switchar över till GSM-nätet och det är från Åbergsfortet - ca 300 meter norrut till korsningen och ned mot älven... stödjer att vittnesmålet i FUP s195-199(PDF s 209-213) kan ha varit korrekt.

VB hade väl varit i bråk med RB? Skrev AB på Facebook nåt i stil med; "Heder åt familjen"? Han nekade det i förhör iaf. Dessutom har han och VB haft SMS-kontakt enl FUP s1092(PDF s1106). Familjen Berg verkar ha ett hett temperament och våldsbenägna. Är de även rasister? Har polisen kollat upp vad morbror Ronald Berg och Alexander Berg gjorde den här kvällen?
Senast redigerad av zero73 2013-10-20 kl. 17:46.
Citera
2013-10-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte helt ovan vid kulturkonflikter själv, men VB:s beteende tycker

Sen bekräftar du lite mina fördomar när du drar in skuldbeläggande i det hela. Kvinnliga brottsoffer får absolut inte skuldbeläggas, hur långsökt det en är att betrakta det ena eller andra omdömet som just skuldbeläggande. Men VB var som hon var, det kunde hon inte hjälpa i sig. Det finns ingen som helst anledning att skuldbelägga henne för det, och hon kan egentligen inte skuldbeläggas mindre bara av att vi gör hela hon ett offer. Men däremot kan man ju notera att hon av och till betedde sig så att man kan förstå om folk runt omkring henne fick lust att ta livet av henne.

Jaha - du är inte säker - trots allt skall VB skuldbeläggas? Du menar "Kackerlackan" som exempel? - hon som blev bedragen med en vänsterprasslande man. Och att det är normalt att den bedragne då vill ta livet av personen. Hur många upptäckta vänsterprassel har vi i Sverige. 10 000 eller hundra tusen. Och hur många av de bedragna vill mörda efter den upptäkten? Inte så vanligt skulle jag tro. Jag tror nog det är "kackerlackan" som är unik i detta sammanhang. Och att det är hon som är lite underlig i sammanhanget - skriver på Missing Peoples Facebook om det. Är det normalt?
Okay vi behöver inte älta detta. Jag förstår hur du menar. men inte fullt ut. MVH
Citera
2013-10-20, 17:31
Medlem
Någon undrade om MB är "tight" med poliser. Jag vet att han via sitt jobb på NSD kände ett flertal av de äldre poliserna, var av vissa han har umgåtts med en del.
Sen om det påverkat utredningen låter jag vara osagt.

Även jag tycker det är anmärkningsvärt att MB - som normalt inte brukar höra av sig så mycket till VB - skickar fyra sms på kort tid.
Att säga att han bara skrev "jag jobbar" håller inte, enligt mig.
Var VB under hot har hon sagt det och gjort drama för MB.
Alternativt att man bestämt träff via sms, vilket jag ju kan förstå att MB inte vill berätta.
Citera
2013-10-20, 17:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Jaha - du är inte säker - trots allt skall VB skuldbeläggas? Du menar "Kackerlackan" som exempel? - hon som blev bedragen med en vänsterprasslande man. Och att det är normalt att den bedragne då vill ta livet av personen. Hur många upptäckta vänsterprassel har vi i Sverige. 10 000 eller hundra tusen. Och hur många av de bedragna vill mörda efter den upptäkten? Inte så vanligt skulle jag tro. Jag tror nog det är "kackerlackan" som är unik i detta sammanhang. Och att det är hon som är lite underlig i sammanhanget - skriver på Missing Peoples Facebook om det. Är det normalt?
Okay vi behöver inte älta detta. Jag förstår hur du menar. men inte fullt ut. MVH
Unik i sammanhanget är VB som sitter i bilen på kvinnans sida (Annickas) när paret Berg kommer till sin bil.

VB var flickan som lekte med elden!
Citera
2013-10-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton

Bara det faktum att det faktiskt händer att folk har ihjäl andra över otrohet innebär ju att det faktiskt är ett alternativ. Även om det inte är det vanligast förekommande skälet så innebär det ju inte att det är uteslutet.
Hade man alltid uteslutit sånt som inte är jättetroligt så hade det inte blivit så bra.
Citera
2013-10-20, 17:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Någon undrade om MB är "tight" med poliser. Jag vet att han via sitt jobb på NSD kände ett flertal av de äldre poliserna, var av vissa han har umgåtts med en del.
Sen om det påverkat utredningen låter jag vara osagt.

Även jag tycker det är anmärkningsvärt att MB - som normalt inte brukar höra av sig så mycket till VB - skickar fyra sms på kort tid.
Att säga att han bara skrev "jag jobbar" håller inte, enligt mig.
Var VB under hot har hon sagt det och gjort drama för MB.
Alternativt att man bestämt träff via sms, vilket jag ju kan förstå att MB inte vill berätta.

Kan vara så att MB i efterhand kunde ha räddat VB om han reagerat på hennes sms. I ök med polisen har man därför valt att inte återge dessa. Kanske tyckte man att han och familjen hade fått sin beskärda del.
Citera
2013-10-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag har gjort ett inlägg om det, och menar att den lilla detaljen talar för att KJ är inblandad, jag tror att KJ är mördaren, möjligtvis finns det fler inblandade.
Finns kanske en viss möjlighet att han tänkte på bagageluckan för att den var olåst (om den nu var det)I utredningen framgår ju att han tidigare oftast inte låste varken bilen eller lägenheten,men efter någon händelse började han låsa bilen. Det finns alltså en viss möjlighet att han tänkte på bakluckan om den var den enda som var upplåst.
Citera
2013-10-20, 17:40
Medlem
KJ har medgett i förhör att han gick in i ödehuset torsdagen den 9/5.

Pilotsyndrom har jag inte hört talas om förr. FUP s 1609:

"F2: …vi kommer att använda alla möjligheter att…att samla in bevis.
H: Jo, mot mig och ingen annan och det kallas pilotsyndrom. Man fokuserar in så hårt på
personen så att man flyger smack in i den."
Citera
2013-10-20, 17:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen
Finns kanske en viss möjlighet att han tänkte på bagageluckan för att den var olåst (om den nu var det)I utredningen framgår ju att han tidigare oftast inte låste varken bilen eller lägenheten,men efter någon händelse började han låsa bilen. Det finns alltså en viss möjlighet att han tänkte på bakluckan om den var den enda som var upplåst.

Bakluckan på en Sonata öppnas antingen med nyckel eller inne i bilen.
Citera
2013-10-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen

Då hade han sagt det istället för att hänvisa till att det är så det går till i maffiafilmer.

Detta med brott mot griftefriden, deras bevisning i den delen är blodet i bilen. Kan man se på blodet att det hamnat där efter att VB avlidit?
Citera
2013-10-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan vara så att MB i efterhand kunde ha räddat VB om han reagerat på hennes sms. I ök med polisen har man därför valt att inte återge dessa. Kanske tyckte man att han och familjen hade fått sin beskärda del.
Gör man sådana tillrättalägganden så är ju förundersökningen korrupt, särskilt som MB är kompis med i stort sett alla journalister i Norrbotten och säkert med mångas andra "storheter".
Citera
2013-10-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Dessa sköra varelser? 1.De thailändska kvinnor jag umgåtts med är knappast nåra sköra varelser.
Hårt jobbande, studerande och målinriktade. Det går nog inte att generalisera här.
Däremot har de fått kämpa hårt mot de sexuella myterna om thailändska kvinnor. Handgripligen ibland.
2. Varför tycker du att nån lägger skuld på offret när man vill förstå varför många tycks tycka illa om detta BO? . För mej är det intressant att veta vem och hur VB var som slutade sitt liv på detta groteska vis.
3. Vad som t ex låg bakom AN:s kackerlackeattack mot henne på Facebook är vi många som undrat.
4. Vad hade hänt i Thailand om hon stalkat gifta män? Eller utpressat dem?

1. Jag talar om barn nu - inte om inflyttade Thailändska 36-åringar.
2. Vilka tycker illa om BO?. Du och ---några till?
3. Det vet väl alla redan - vanligt vänsterprassel
4. Ingenting. Det existerar inte i Thailand - man accepterar och går vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in