2009-02-15, 22:06
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ett exempel på en malplacerad neger är han som dyker upp i "fotbollssoffan" före och efter TV4 Sports match-sändningar. Vet inte riktigt vad det är man gör reklam för, är det för Bengt Westerberg? I vilket fall är det tre vanliga (dvs svenskar) och så en neger, som ser helt onaturlig ut. Först trodde jag att det var en vit snubbe med skokräm i ansiktet och rasta-peruk, eftersom det hela ser så krystat ut.

- F.G

hm var det inte efter någon hockey
Citera
2009-02-15, 22:17
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
hm var det inte efter någon hockey

Den går varenda helg, såg den för 5 minuter sedan innan fotbollen (La Liga) började igen. De har gjort det som en serie med olika episoder (a la Telia-pappan), förutom att det suger pung och känns helt krystat. Vad rasta-negern som skriker "där satt den, där satt den" har gemensamt med de två nördiga svenskarna är oklart, liksom varför en sur tjej sitter med om hon inte är intresserad.

Det svåra är att få in negrer på ett naturligt sätt i reklamen. Fula Gubben har emellertid en film-idé jag skulle vilja pitcha för Gevalia. Man börjar med några afrikanska taxichaffisar som sitter på ett nattfik och snackar, och tonar sen över till lite bilder och tidningsrubriker på "Smygaren" i Göteborg, typ när han klättrar över ett balkongräcke, håller en jättestor djungelkniv i handen, och så ett POV-shot på en yrvaken kvinna, och så tonar man över till en rykande kaffekopp i köket. Payoffen ligger kvar sist som vanligt: Gevalia -- När du får oväntat besök.

- F.G
Citera
2009-02-15, 22:20
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Den går varenda helg, såg den för 5 minuter sedan innan fotbollen (La Liga) började igen. De har gjort det som en serie med olika episoder (a la Telia-pappan), förutom att det suger pung och känns helt krystat. Vad rasta-negern som skriker "där satt den, där satt den" har gemensamt med de två nördiga svenskarna är oklart, liksom varför en sur tjej sitter med om hon inte är intresserad.

Det svåra är att få in negrer på ett naturligt sätt i reklamen. Fula Gubben har emellertid en film-idé jag skulle vilja pitcha för Gevalia. Man börjar med några afrikanska taxichaffisar som sitter på ett nattfik och snackar, och tonar sen över till lite bilder och tidningsrubriker på "Smygaren" i Göteborg, typ när han klättrar över ett balkongräcke, håller en jättestor djungelkniv i handen, och så ett POV-shot på en yrvaken kvinna, och så tonar man över till en rykande kaffekopp i köket. Payoffen ligger kvar sist som vanligt: Gevalia -- När du får oväntat besök.

- F.G

Oj, vad roligt. Detta är stor humor.
Citera
2009-02-15, 23:21
Medlem
Fula Gubbens avatar
Nu är syftet med den här filmen inte "humor", utan att skapa en positiv, engagerande spin på varumärket Gevalia.
Citera
2009-02-15, 23:24
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Nu är syftet med den här filmen inte "humor", utan att skapa en positiv, engagerande spin på varumärket Gevalia.

Då är vi alla glada att vi slipper se dig som brand manager på ett företag.
Citera
2009-02-15, 23:35
Medlem
Emerthons avatar
Den där rasta negern i fotbolls soffan känns verkligen som en äkta "kvot neger".
Citera
2009-02-17, 14:23
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

- F.G

Är det inte någon på SVT också med på "Lilla sport.." hm .. (inte tjejen i domartennistolen) utan en man i rasta

du tänker på någon reklam ?
jag tänker mer på programmen..

det är ju annars en vid full tilt vid sidan här--->
Citera
2009-02-18, 22:17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Det är svårt att förstå vad du menar med en reklambög… I de flesta produktioner är det så pass många personer inblandade att det är omöjligt att generalisera fram en homogen massa. Däremot tror jag att de som lyckats komma till en reklambyrå, och inte ett produktionsbolag, har klarat sig igenom en betydligt längre utbildning än vad du har.

Du är helt OT och verkar ha glömt att svara på inlägget du citerade, men för att stilla din nyfikenhet kan jag ju vad den här diskussionen gäller klistra etiketten reklambög på dem i branschen som är ansvariga för den här omtalade överrepresentationen.

I och med att du tydligen arbetar med reklam och trots detta anser att gemene reklambögs korta utbildning skulle vara något imponerande, så börjar jag förstå varför jag känner att min intelligens förolämpas i så gott som varje reklampaus på TV: De svartklädda, minimjölksdrickande, Mac-användande bajspackarna som bär överdimensionerade glasögon uteslutande av estetiska skäl vet helt enkelt inte bättre. De tror verkligen att vad de pysslar med har något genuint värde, och att deras lilla fil. kand. i kommunikationsvetenskap gör att all dynga som de prånglar ut per definition är "kreativ" och "smart".
Citera
2009-02-18, 22:52
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Du är helt OT och verkar ha glömt att svara på inlägget du citerade, men för att stilla din nyfikenhet kan jag ju vad den här diskussionen gäller klistra etiketten reklambög på dem i branschen som är ansvariga för den här omtalade överrepresentationen.

I och med att du tydligen arbetar med reklam och trots detta anser att gemene reklambögs korta utbildning skulle vara något imponerande, så börjar jag förstå varför jag känner att min intelligens förolämpas i så gott som varje reklampaus på TV: De svartklädda, minimjölksdrickande, Mac-användande bajspackarna som bär överdimensionerade glasögon uteslutande av estetiska skäl vet helt enkelt inte bättre. De tror verkligen att vad de pysslar med har något genuint värde, och att deras lilla fil. kand. i kommunikationsvetenskap gör att all dynga som de prånglar ut per definition är "kreativ" och "smart".

Jag anser fortfarande att det inte finns någon överrepresentation av svarta personer inom reklam.

Ja, jag jobbar med reklam men jag känner inte igen den bilden du målar upp. Jag dricker inte minimjölk, använder inte glasögon och jag äger en PC. Dessutom är de flesta av mina kollegor Civilekonomer.
Citera
2009-02-20, 16:54
Medlem
Antaeuss avatar
Jag reagerar också när negern dyker upp i rutan. Ofta är dennes medverkan så krystad och onaturlig att det inte går att undvika tanken på någon form av medveten taktik, men vilken? Vad vill man uppnå med detta? skaffa sig nån sorts multukulti-alibi? Reklam bygger till oerhört stor del på igenkännande av situationer och förhållanden människor emellan, och just därför känns det...sökt, och i många fall taffligt med en omotiverad neger i en situation som i verkligheten aldrig skulle inkludera denne. Många med mig stirrar sig blinda på negerns närvaro och avfärdar reklamen som ängsligt pk-eri. Dåligt, både ur reklamsynpunkt och i egenskap av falsk, entopluralistisk propaganda

Utländsk reklam verkar ta till negern för att illustrera produktens förmåga att skänka spontanitet/levnadsglädje/urkraft. Att en kritvit man som skriker "bamboocha" och kastar sig utför ett vattenfall skulle bara framstå som konstigt, likaså förstår alla poängen med att just den vilde Seal och måttfulle Heidi figurerar i reklamen. Här pratar vi klassiska negerroller, (tänk på populäre Buba i Robinson!) tradiga möjligtvis, men ärligare och mer to the point än det andra tramset. Den blåe dyker upp i roller vi alla kan känna igen honom i, man använder den symbolik den klassiske negern är laddad med väl. Detta är exempel på ett skickligt utnyttjande av reklamnegerns potential .
Citera
2013-10-20, 17:01
Medlem
kakburks avatar
Reklamvärldens negerbög-attacker på det svenska folkhemmet

Jag tycker att man på senare år har fått se en upptrappning av vidriga reklamer där det traditionellt svenska attackeras. Till sin hjälp har man hyrt in diverse negrer och homofiler.
Det är precis som om det inte är en produkt man vill sälja utan en livsstil.
En livsstil som ska verka normbildande för vanliga konsumenter som intet ont anande ska bli frestade att överge det sunda och vettiga och kasta sig in i rasblandning och homofili.

Naturligtvis är svart man, vit kvinna den populäraste kombinationen. Kvinnor är lättast att påverka subtilt så de får smaka negerdolme i tid och otid i reklamvärlden.
IKEA har ju haft sina driver men här finns ju aktuella exempel t ex COOPs nya reklam där en neger av mörkaste Kongo-typ är i affären med en vit blondin. De går där så mysigt och pratar nyförälskat barnspråk med varandra.
http://www.youtube.com/watch?v=GlFloU8qfUQ

Men en av de vidrigaste normupplösarna står Adressändring för. En kille, vid namn Kjell, är i sin ungdom i Paris och förlustar sig homosexuellt med sin negroida älskare.
Han glömmer sedan att lämna sin nya adress till negern när han flyttar hem till Sverige och får till sitt stora förtret ingå ett heterosexuellt äktenskap med tråkiga Britt-Marie.
http://www.youtube.com/watch?v=yk-6quA0eNw

Är reklammakarna finansierade av mångkulturella och invandringsivrande lobbyister?
Hur kommer den normupplösande reklamen att påverka svenskarna?
Påverkar reklamen Sverige och svenskarna i en riktning som är gynnsam för mångkulturen?
Citera
2013-10-20, 17:04
Medlem
Det kan inte bero på att detta ändå är ganska vanligt irl? Jag ser många blandpar och Sverige är ju faktiskt europas mest bögvänligaste land. Vad är det som är så konstigt med reklam som speglar verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in