2013-10-16, 19:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Frågan är alltså; varför blundar Jehovas vittnen för verklighets framsteg och hävdar något som forskningen lätt motbevisar? Vad finns att vinna på det?

Konklusion-före-fakta mentaliteten.

Se min avatar-text längst ner i detta inlägg.
Citera
2013-10-17, 13:36
Medlem
Citat:
En sak som förbryllar mig är Jehovas vittnens ständiga hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin. Detta skulle föranleda Gud att inom en nära framtid ingripa och släppa lös förintelsen av alla otrogna. Problemet är bara att inget av detta är sant. Det vi ser på område efter område är klara förbättringar och framsteg.

När jag använder dessa invändningar i samtal med de delar av släkten som tillhör rörelsen kontrar de glatt med allt möjligt som inte är bra, krig i Syrien, jordbävning i Filippinerna, smältande glaciärer osv. Det verkar nästan som att de anstränger sig för att inte se det positiva och koncentrerar sig på att hitta något negativt, ibland löjligt litet.

Frågan är alltså; varför blundar Jehovas vittnen för verklighetens framsteg och hävdar något som forskningen lätt motbevisar? Vad finns att vinna på det?

JV måste påstå det, annars har man inget case.
Om det inte är värre än nånsin faller hela upplägget med att slutet är nära.
Därför finns inget alternativ till lyfta fram allt elände som går att hitta och blunda för resten.

Som JV lär man sig att lita blint på ledningen.
Om de säger att allt är värre än nånsin förr tror man på det utan att besvära sig med att kolla.
Att kolla räknas som illojalitet och att ifrågasätta Gud, och det vill man inte göra.
Citera
2013-10-17, 15:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Därför finns inget alternativ till lyfta fram allt elände som går att hitta och blunda för resten.

Om de säger att allt är värre än nånsin förr tror man på det utan att besvära sig med att kolla.
Att kolla räknas som illojalitet och att ifrågasätta Gud, och det vill man inte göra.
Det är väl för tur att man förstår ledning om något... en sak som alltför många inte fattar.
Citera
2013-10-18, 13:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Och då menar du i tron?? om varandras plats och färd?

det åter ju nästan som islams fixering vid att gud först måste ge sig till känna... så hemskt..

saken är att de flesta religioner ju faktiskt går ut på detta, gud gör din röst hörd, en uppmuntran att hallucinera, och så tävlar de sinsemellan, det är ju ovanligt farligt.
Citera
2013-10-18, 19:04
Medlem
Citat:
En sak som förbryllar mig är Jehovas vittnens ständiga hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin. Detta skulle föranleda Gud att inom en nära framtid ingripa och släppa lös förintelsen av alla otrogna. Problemet är bara att inget av detta är sant. Det vi ser på område efter område är klara förbättringar och framsteg.

När jag använder dessa invändningar i samtal med de delar av släkten som tillhör rörelsen kontrar de glatt med allt möjligt som inte är bra, krig i Syrien, jordbävning i Filippinerna, smältande glaciärer osv. Det verkar nästan som att de anstränger sig för att inte se det positiva och koncentrerar sig på att hitta något negativt, ibland löjligt litet.

Frågan är alltså; varför blundar Jehovas vittnen för verklighetens framsteg och hävdar något som forskningen lätt motbevisar? Vad finns att vinna på det?

Det är väl ingen som inte påstår att det sker stora förbättringar och framsteg i världen på en mängd områden. Det är dessutom bra att förstå att Sverige inte är världen utan bara en liten del av den.
Jag har bott på flera platser i världen och sett en annan verklighet än den vi har här med både förtryck fattigdom och vad miljöförstöringen kan åstadkomma.
Sedan är ju en annan fråga hur bra människan lyckas med att styra och fördela den här jordens resurser.
Alla håller inte med dig om att allt är så fantastiskt bra på det här klotet.
Det finns mängder av stora problem som vi står inför, ekonomin som ett exempel där vi nu ser att de ekonomiska räddningspaketen faktiskt inte fungerat utan bara gjort att det finns ännu mer billiga pengar som eldar på spekulationsbubblan och kan göra att vi står inför en ännu större ekonomisk katastrof.
Jag har vänner i Spanien som berättar att de som bor på landsbygden inte längre har mat för dagen utan att man går ihop så de får äta hos andra bara för att klara sig.
Schweiz hade nyligen en militärövning som gick ut på att stänga gränserna för människor som skulle försöka komma in i händelse av stora politiska omvälvningar. Ser de ett hot som kan vara på väg att förverkligas?
Rent vatten anser vissa snart kommer att vara naturens viktigaste råvara och att den i sig kan komma att skapa stora konflikter.
Kofi Annan varnade för stora väpnade konflikter om vi får stora naturkatastrofer för vad gör man om miljontals försöker fly till grannlandet på grund av t ex översvämningar? Vissa anser att länder nu rustar bara i detta avseendet för att skydda sina gränser inte mot annan militärmakt utan mot att hindra andra människor att komma in i deras land.
Trots läkarvetenskapen säger vissa att det som kan komma att utplåna en stor del av jordens befolkning är en pandemi typ fågelinfluensan.
Så nog finns det stora problem och hot mot människan på olika plan trots att vi helt klart gör stora framsteg på en mängd områden.
Inget JV gläder sig åt varken problemen eller det faktum att många lider på grund av rådande förhållanden.

Däremot tror vi att många av utmaningarna vi står inför inte kan lösas av människor utan att det behövs ett styre från han som gjort hela universum. Detta för att människan aldrig skapades med förmågan att framgångsrikt styra andra människor,
Citera
2013-10-19, 09:58
Medlem
Citat:
En sak som förbryllar mig är Jehovas vittnens ständiga hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin.

Om man bara tänker på Anders Behring Breivik, kan man då säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Alla skolskjutningarna i USA? 11 September? Och hur är det med alla skottlossningar på Sveriges gator, har Sverige blivit tryggare än någonsin med åren? Jag kan inte minnas en enda skottlossning i tidningarna när jag växte upp på 70-80 talet. Då var det i.o.f.s. kärnvapenkrig som hotade världen, även det skrämmande.

Sedan måste man förstå att när bibeln talar om den sista tiden och den brottslighet som skulle uppstå, så handlar det främst om brott mot bibelns lagar, t.ex. är det enligt svensk lag inte brottsligt med det bibeln anser som otukt. Genom bland annat sådan laglöshet så kallnar den äkta kärleken till sin nästa:

"Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta." (Matteus 24:12 Bibel2000)

Bara det att människor inte längre tackar varandra i trafiken när man släpper fram, visar att kärleken har svalnat. Idag gäller det att hävda sig själv och armbåga sig fram för att få det man behöver.

Man måste vara blåögd för att inte se att världen går mot en hårdare klimat dag för dag, eller så har man det så bra själv och kan inte sätta sig in i hur andra människor har det.

Den sista tiden började 1914 med första världskriget, sedan dess har massor med olika krig över hela jorden blossat upp, inte minst kriget i Rwanda då närmare en miljon människor höggs ner med machetes, utan att omvärlden ens höjde på ögonbrynen.

På detta även det som Ekasnah tog upp, och det finns mer. Så hur kan du säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Du måste leva i en egen bubbla i trygga Sverige.
Citera
2013-10-19, 10:14
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man bara tänker på Anders Behring Breivik, kan man då säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin?

Ja.

Citat:
Alla skolskjutningarna i USA?

Jepp.

Citat:
11 September?

Jodå.

Citat:
Och hur är det med alla skottlossningar på Sveriges gator, har Sverige blivit tryggare än någonsin med åren?

Jepps.

Citat:
Jag kan inte minnas en enda skottlossning i tidningarna när jag växte upp på 70-80 talet. Då var det i.o.f.s. kärnvapenkrig som hotade världen, även det skrämmande.

Taskigt minne, eller så kanske man kommer ihåg det man "vill" komma ihåg.

Citat:
Sedan måste man förstå att när bibeln talar om den sista tiden och den brottslighet som skulle uppstå, så handlar det främst om brott mot bibelns lagar, t.ex. är det enligt svensk lag inte brottsligt med det bibeln anser som otukt. Genom bland annat sådan laglöshet så kallnar den äkta kärleken till sin nästa:

"Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta." (Matteus 24:12 Bibel2000)

Jo, det är ju såklart ett sätt att tolka det. Jag personligen kan inte i det citerade stycket se var det står något om "bibelns lagar" eller något liknande.
Men, sen så läser ju jag också det som står och hittar inte på saker eftersom. Jag är ärlig 'like that'...

Citat:
Bara det att människor inte längre tackar varandra i trafiken när man släpper fram, visar att kärleken har svalnat. Idag gäller det att hävda sig själv och armbåga sig fram för att få det man behöver.

Jag är människa och tackar andra i trafiken om de beter sig som de ska.
Argument fail, som vanligt.

Citat:
Man måste vara blåögd för att inte se att världen går mot en hårdare klimat dag för dag, eller så har man det så bra själv och kan inte sätta sig in i hur andra människor har det.

Man måste vara blåögd om man vägrar titta på fakta och fortsätter spy ur sig felaktigheter.

Citat:
Den sista tiden började 1914 med första världskriget, sedan dess har massor med olika krig över hela jorden blossat upp, inte minst kriget i Rwanda då närmare en miljon människor höggs ner med machetes, utan att omvärlden ens höjde på ögonbrynen.

Inte för att vara den som är den, men som sagt, mindre krig idag än förr, färre döda, osv...

Citat:
På detta även det som Ekasnah tog upp, och det finns mer. Så hur kan du säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Du måste leva i en egen bubbla i trygga Sverige.

För att sådan är verkligheten, oavsett vad du tror och känner.
Citera
2013-10-19, 11:43
Medlem
Citat:
Om man bara tänker på Anders Behring Breivik, kan man då säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Alla skolskjutningarna i USA? 11 September? Och hur är det med alla skottlossningar på Sveriges gator, har Sverige blivit tryggare än någonsin med åren? Jag kan inte minnas en enda skottlossning i tidningarna när jag växte upp på 70-80 talet. Då var det i.o.f.s. kärnvapenkrig som hotade världen, även det skrämmande.

Kan tänka mig att många fick en känsla av lättnad när USA höjde skuldtaket, men snart är
dom där igen, i Februari tror jag, om inte tidigare.
Citera
2013-10-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Det är väl ingen som inte påstår att det sker stora förbättringar och framsteg i världen på en mängd områden. Det är dessutom bra att förstå att Sverige inte är världen utan bara en liten del av den.
Jag har bott på flera platser i världen och sett en annan verklighet än den vi har här med både förtryck fattigdom och vad miljöförstöringen kan åstadkomma.
Sedan är ju en annan fråga hur bra människan lyckas med att styra och fördela den här jordens resurser.
Det finns mängder av stora problem som vi står inför, ekonomin som ett exempel där vi nu ser att de ekonomiska räddningspaketen faktiskt inte fungerat utan bara gjort att det finns ännu mer billiga pengar som eldar på spekulationsbubblan och kan göra att vi står inför en ännu större ekonomisk katastrof.
Jag har vänner i Spanien som berättar att de som bor på landsbygden inte längre har mat för dagen utan att man går ihop så de får äta hos andra bara för att klara sig.
Schweiz hade nyligen en militärövning som gick ut på att stänga gränserna för människor som skulle försöka komma in i händelse av stora politiska omvälvningar. Ser de ett hot som kan vara på väg att förverkligas?
Rent vatten anser vissa snart kommer att vara naturens viktigaste råvara och att den i sig kan komma att skapa stora konflikter.
Kofi Annan varnade för stora väpnade konflikter om vi får stora naturkatastrofer för vad gör man om miljontals försöker fly till grannlandet på grund av t ex översvämningar? Vissa anser att länder nu rustar bara i detta avseendet för att skydda sina gränser inte mot annan militärmakt utan mot att hindra andra människor att komma in i deras land.
Trots läkarvetenskapen säger vissa att det som kan komma att utplåna en stor del av jordens befolkning är en pandemi typ fågelinfluensan.
Så nog finns det stora problem och hot mot människan på olika plan trots att vi helt klart gör stora framsteg på en mängd områden.
Inget JV gläder sig åt varken problemen eller det faktum att många lider på grund av rådande förhållanden.

Däremot tror vi att många av utmaningarna vi står inför inte kan lösas av människor utan att det behövs ett styre från han som gjort hela universum. Detta för att människan aldrig skapades med förmågan att framgångsrikt styra andra människor,

Jag kan inte minnas att jag någonsin har hävdat att "allt är så fantastiskt bra på det här klotet". Därför förstår jag inte varför du vill lägga de orden i min mun. Inte heller har jag någonstans talat om enbart Sverige.

Även jag har bott på ett flertal platser i världen både kortare och längre tider. Därutöver har jag besökt ännu många fler platser både i arbete och på fritid. Jag är därför mycket väl medveten om hur det ser ut i världen. Ingenstans förnekar jag heller att vi brottas med stora problem på en mängd områden. Detta hindrar dock inte mig från att fortsätta att hävda exakt det som jag skrev tidigare, att Jehovas vittnens hävdande att förhållandena i världen är värre än någonsin inte stämmer med verkligheten. Intressant i sammanhanget är hur många i de länder som vi kan tycka vara ganska eländiga ofta uttrycker entusiasm över hur mycket bättre det är idag jämfört med exempelvis för 50 år sedan.

Kontentan är att det gudsingripande som Jv förväntar sig verkar bli uppskjutet till en obestämd framtid, då det ingripandet ska förutsätta att människans misslyckande ska stå uppenbart och att Gud då är den enda räddningen. Det förhållandet ter sig mer avlägset än kanske någonsin i vår historia.
Citera
2013-10-19, 16:01
Medlem
Citat:

Ställ Breivik, skolskjutningar och 11/9 mot hunnerna, mongolerna, utrotning av ursprungsbefolkningar, feodaltid, det systematiserade slaveriet, godtyckligt domstolsväsen och mycket, mycket mer så får du ett annat perspektiv.

Är du medveten om att alla generationer sedan de gamla grekerna har klagat över bristande hyfs i samhället?

Ja många krig har utkämpats sedan första världskriget. Ändå har vi idag en alldeles ovanligt låg frekvens av krig jämfört med tidigare historia. Faktiskt finns det gott fog för att påstå att vi i vår tid har en fredligare värld än den våra förfäder upplevde.

Läste du förresten DN i veckan? De hade en intressant artikel om hur radikalt det dödliga våldet har minskat i samhället. Extra intressant var att fenomenet inte bara gäller för Sverige, artikeln nämner även USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Danmark, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Polen, Australien, Kanada, Japan, Kina, Indien, Thailand och Filippinerna.

Blåögd, egen bubbla i trygga Sverige? Tror du att det kunde vara möjligt att föra en diskussion utan onödiga kommentarer av det slaget, eller blir det för svårt?

Ska jag vara petig så sa jag inte att förhållandena i världen är bättre än någonsin. Jag sa att Jehovas vittnens hävdande att det är värre än någonsin inte stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av Pan73 2013-10-19 kl. 16:11.
Citera
2013-10-19, 16:43
Medlem
Citat:
Blåögd, egen bubbla i trygga Sverige? Tror du att det kunde vara möjligt att föra en diskussion utan onödiga kommentarer av det slaget,

Gäller detta även dig?

Citat:
varför blundar Jehovas vittnen för verklighetens framsteg
Citat:
eller blir det för svårt?

Är inte dessa kommentar ganska onödiga?
Citera
2013-10-19, 16:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Så du förnekar alltsdå överbeskydd och förmynderi inom i eller utanför eller nära intill i de olika andaandlöshet "rörelsen" ? .. vad n nu kallar vanlig 3enighet, för, ni inbillar, ni tror inte. sedan en sak till, vilken nationell katastrof är det jv egentligen darrar för.. om ni kan hålla er korrekt, något jag tror är er en alltför svår uppgift att någonsin komma över, sjukl. paranoiditet... går under militarism. man tiger som ett svin, om så det gäller livet. så skenhela dig lagom.

okej.. vad du egentligen skrev kan jag se som ren utfyllnad i en nalle, nallebjörnar ska också ha lite fyllnad för att bli fluffiga.

paranoid t.ex kommunist-skräck, det menar du att jv icke haft och aldrig kommer hetsa upp igen?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-19 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in