Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om man bara tänker på Anders Behring Breivik, kan man då säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Alla skolskjutningarna i USA? 11 September? Och hur är det med alla skottlossningar på Sveriges gator, har Sverige blivit tryggare än någonsin med åren? Jag kan inte minnas en enda skottlossning i tidningarna när jag växte upp på 70-80 talet. Då var det i.o.f.s. kärnvapenkrig som hotade världen, även det skrämmande.
Sedan måste man förstå att när bibeln talar om den sista tiden och den brottslighet som skulle uppstå, så handlar det främst om brott mot bibelns lagar, t.ex. är det enligt svensk lag inte brottsligt med det bibeln anser som otukt. Genom bland annat sådan laglöshet så kallnar den äkta kärleken till sin nästa:
"Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta." (Matteus 24:12 Bibel2000)
Bara det att människor inte längre tackar varandra i trafiken när man släpper fram, visar att kärleken har svalnat. Idag gäller det att hävda sig själv och armbåga sig fram för att få det man behöver.
Man måste vara blåögd för att inte se att världen går mot en hårdare klimat dag för dag, eller så har man det så bra själv och kan inte sätta sig in i hur andra människor har det.
Den sista tiden började 1914 med första världskriget, sedan dess har massor med olika krig över hela jorden blossat upp, inte minst kriget i Rwanda då närmare en miljon människor höggs ner med machetes, utan att omvärlden ens höjde på ögonbrynen.
På detta även det som Ekasnah tog upp, och det finns mer. Så hur kan du säga att förhållandena i världen är bättre än någonsin? Du måste leva i en egen bubbla i trygga Sverige.
Ställ Breivik, skolskjutningar och 11/9 mot hunnerna, mongolerna, utrotning av ursprungsbefolkningar, feodaltid, det systematiserade slaveriet, godtyckligt domstolsväsen och mycket, mycket mer så får du ett annat perspektiv.
Är du medveten om att alla generationer sedan de gamla grekerna har klagat över bristande hyfs i samhället?
Ja många krig har utkämpats sedan första världskriget. Ändå har vi idag en alldeles ovanligt låg frekvens av krig jämfört med tidigare historia. Faktiskt finns det gott fog för att påstå att vi i vår tid har en fredligare värld än den våra förfäder upplevde.
Läste du förresten DN i veckan? De hade en intressant artikel om hur radikalt det dödliga våldet har minskat i samhället. Extra intressant var att fenomenet inte bara gäller för Sverige, artikeln nämner även USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Danmark, Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Polen, Australien, Kanada, Japan, Kina, Indien, Thailand och Filippinerna.
Blåögd, egen bubbla i trygga Sverige? Tror du att det kunde vara möjligt att föra en diskussion utan onödiga kommentarer av det slaget, eller blir det för svårt?
Ska jag vara petig så sa jag inte att förhållandena i världen är bättre än någonsin. Jag sa att Jehovas vittnens hävdande att det är värre än någonsin inte stämmer med verkligheten.