2013-10-19, 22:15
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag tänkte liknande tankar...

Antag att han vill testa att mörda någon som råkar bli VB. Han har planerat väl, kanske allt för väl så han inser efter några dagar att VB kanske kommer bli historia som en försvunnen person och inte en mördad person.

Men KJ vill ju verkligen känna sig som en mördare när han läser tidningarna så han hämtar kroppen, kanske styckar den först nu. Och tar med delarna, placerar dom så att de inom kort kommer bli upptäckta av MPS. Han vet ju var MPS planerar att söka.

Han kan ju leva ut en fantasi. En krigardröm. Han har ju redan pratat med en vän om att mörda utan att bli upptäckt.
Säg att han blev rasande att VB satt om sms:ade till MB när hon var med honom - det kanske var en stundens ingivelse som ledde till att gamla tankar infriades. Med alla hugg VB`s kropp fått ta emot måste det vara ett otroligt raseri som fick sitt utlopp. Han har ju tidigare dessutom tagit strypgrepp på en fd.flickvän helt oprovocerat så lusten att döda måste vara ett frö som gror inom honom. Tar bara svagare offer, kvinnor och djur. Hans fysik kanske inte klarade mer.

Efter mordet drog söket igång men inget hände. Han ville därför dra på ordentligt, få en chockeffekt och mycket uppmärksamhet - därför tog han de avkapade benen som var väl sköljda och ställde upp snyggt i ödehuset. Helt sjukt, men uppmärksamhet fick han ju oxå.
Citera
2013-10-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Även här blir prestationen nedsatt på ett sätt som inte kan förklaras enbart av allmän intelligens, och störningens grad ska vara sådan att det ger tydliga problem på viktiga livsområden, som skola, arbete osv. Det är ofta dessutom så att svårigheterna att hänga med i skolan lätt leder till utanförskapskänsla och dåligt självförtroende och risken att trilla ur en god utvecklingskurva i både lärande, självkänsla, relationer och framtidshopp är förhöjd. Dragningen till droger och kriminalitet är inte försumbar, men gäller förmodligen mer den stökigare ADHD:n med uppenbar hyperaktivitets- och impulsivitetsproblematik än den ofta mer tystlåtna och timida ADD:n i sin rena form.

Jag har svårt att få ihop personligheten och brottets grova art. Det stämmer inte, för mig.

En annan sak. Ni kanske är rutinerade älgjägare hela bunten. Jag är det inte. Men det hamnar en annan grovstyckad älg på mitt bord. En halv älgkropp. Att greppa något från slöjdlådan finns inte på kartan ....

Tack och lov har jag en granne som är kirurg. Men han använde endast knivar.

Inser att det är en stor skillnad om man vill grovstycka en kropp. Ändå har jag svårt att förstå dessa slöjdverktyg?
Citera
2013-10-19, 22:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Enl fup är skadorna (på ryggen) D-formade. Har inga egna tankar om vad som kan ha använts, tycker inte att det borde bli en sån skada av ett stämjärn etc.
Alltså; kan en C-formad egg ge en D-formad skada?

Det finns nog järn som kan ge även D liknande ingångar.

http://www.strands.se/stamjarn-6mm/790-0
Citera
2013-10-19, 22:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ett "vapen" som inte kändes som det mest troliga om det nu kan vara så. Var har han då varit där det finns bildhuggar-/slöjdverktyg? Eller har någon annan förslag på vad det kan vara för "eggvasst föremål" som ger lite c-formade ingångar?

Citat:
Japanska järn är mycket bra - och mycket dyra. Så dyra att jag knappt vågar använda det enda som jag har. Skaftet är gjort av ROSE-WOOD (Tror jag), och det är förstärkt med en stålring. De järn som jag såg i Japan var alla s.k. holk-järn eller Socket - chisel. (Skaftet går in i järnet)

Längst ner på sidan:
http://www.stigonet.se/chisel/

En thai märkt på ryggen med dyrt japanskt verktyg.

Holkjärn eller skölp används som beteckning på liknande verktyg.

Skölp:
http://www.stigonet.se/chisel/sklp.jpg

Sniderijärn:
http://www.stigonet.se/chisel/snid.jpg
Senast redigerad av PeterNoster 2013-10-19 kl. 22:25.
Citera
2013-10-19, 22:22
Medlem
Cyborg_ses avatar
Han svarvade kanske en dildo och hade ett järn kvar hemma från snickeriet han jobbade på en gång i tiden... det är ett långt och mycket vasst vapen...
Citera
2013-10-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
416

Vill du misstolka rättsläkarens utlåtande med ordlekar så tror jag nog att det inte har någon som helst betydelse, så för att klargöra för dig då så va hon inte gravid.

För att nämna det här om graviditet en sist gång nu så tror jag ändå rätten -vad som än frågas och undras, går på obducentens utlåtande: VB var ej gravid. Då lämnar vi det där.
Citera
2013-10-19, 22:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

Det finns ju kupade stämjärn också.
Citera
2013-10-19, 22:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
416
Citat:
Bäckenorganen
106. Urinblåsan har blek slemhinna och är tom.
107. De inre könsorganen har ett för åldern normalt utseende. Livmoderslemhinnan är sönderfallande. Inga tecken på graviditet ses.

Vill du misstolka rättsläkarens utlåtande med ordlekar så tror jag nog att det inte har någon som helst betydelse, så för att klargöra för dig då så va hon inte gravid.

Att jämföra med vad du skrev.
Citat:
Man skriver i obduktionsprotokollet att inga tecken på graviditet finns. Sidan 416 i FUP.
Det är ingen ordlek att hålla sig till sanningen. Hur vet du att hon inte var gravid? Rättsläkaren påstår det inte. Vad har du för källa?
Citera
2013-10-19, 22:27
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att jämföra med vad du skrev.

Det är ingen ordlek att hålla sig till sanningen. Hur vet du att hon inte var gravid? Rättsläkaren påstår det inte. Vad har du för källa?
Men lägg ned den "akademiska" kampen nu. Om rättsläkaren inte såg några tecken på graviditet vad är då sannolikheten för att hon var gravid i så måtto att hon själv (VB) kände till det? Tror du en rättsläkare missar en graviditet i 4-5 veckan eller över? Släpp prestigen.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-19 kl. 22:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObadymedN
Ja jag vet inte om jag vill kalla eventuell graviditet hos VB för "spår" utan mer brist på grundligt utförd förundersökning. Tycker inte du att man vid en rättegång ska kunna säga helt säkert till 100% om VB var gravid eller ej? Jag tycker i alla fall det.

Det står i protokollet,

Inga tecken på graviditet och då var inte VB gravid,

annars hade man antagligen skrivit som ex, visar tecken på tidig graviditet eller liknande.

VB var inte gravid och har ej heller tidigare varit det så vitt känt. (Abort t.ex)
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Han svarvade kanske en dildo och hade ett järn kvar hemma från snickeriet han jobbade på en gång i tiden... det är ett långt och mycket vasst vapen...

Däremot läste jag att han slöjdade en hel del när han gick på Tornedalensfolkskola. Kanske följde det med ett sådant som han förvarade i sin hemliga bergskula.

Tror att den platsen fortfarande inte är funnen.
Senast redigerad av highfive 2013-10-19 kl. 22:30.
Citera
2013-10-19, 22:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Det står väl att mönstret bildar ett D inte att själva sticken är D-formade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in