Citat:
Ursprungligen postat av
Popcorn76
Att vittna helt fel i förhör? Till och med rita bilder hur de låg, som inte stämmer?
Vittnen minns fel, blir påverkade innan förhör osv. MPS:arna var väl både chockade och talade sinsemellan fram till polisen anlände?
Man kan dessutom ljuga bäst man vill i polisförhör. Det är i rättssalen det gäller. Där vittnar MB m fl, men inte KJ som är part i målet, under ed.
En annan sak när det gäller polisförhör med vittnen är att de bara finns i skrift i FUP (och domar). Åklagare (som ibland närvarar) och polis gör en bedömning utifrån helhetsintrycket av vittnet, och väljer efter det ut vilka som ska kallas till huvudförhandlingen.
Ibland kan vittnen som förefaller seriösa i polisförhör i FUP vara en fars live. Jag har varit med om att hela rättssalen, inklusive de som dömer, inte kan hålla sig för skratt. Det kan handla om allt från ovana att tala inför publik medan telefonförhören med en polisman gick bättre, personer som alltför gärna vill hjälpa till i utredningar, vittnen som visar sig ha läst till sig allt på nätet eller fått uppgifterna från någon annan och vittnen som är hotade till att de helt enkelt har glömt allt när åtalet dröjer länge. Då menar jag inte "glömt" utan verkligen glömt allting, inkl. om de har sagt det som är nedskrivet i polisförhören.
Har iallafall lite svårt att tro att MB räknas som nära anhörig till VB, efter hans underdrifter om deras relation. Men allt är möjligt. Jag skulle iallafall gärna höra hans svar om de sista sms:en under ed.