2013-10-19, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
När jag läser detta så tänker jag på två saker:

1. Antingen har KJ blivit trött/svartsjuk på att hon sitter och sms:ar den där "gubben" hela kvällen när han trott de skulle umgås. Till och med jag hade blivit sur om någon gjort så mot en. Jag förstår mig inte på SOS-meddelandet faktiskt i så fall så pass tidigt. Kan vara ett feltryck.

.

Min teori är att VB kände sig otrygg med KJ osm tidigare misshandlat henne(?) och därför hade "förladdat" telefonen i fickan (?) med nummer 112 utifall att något otrevligt skulle hända...någon gång under kvällen gick förmodligen telefonen igång då hon rörde sig och hon råkade ovetandes knappa in en * och sedan råkade "nödsamtalet" sändas iväg också. När det blev verklig kris och KJ tog livet av henne hann hon förmodligen inte fippla igång telefonen alls.
Citera
2013-10-19, 19:16
Medlem
Förhöret med C Rågf*rs på sidan 1143 är inte så charmerande för MB, måste man ju säga.
Citera
2013-10-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Förmodligen olika vittnesmål, med en utsaga från uppjagad deltagare i Missing People och en kanske lite mer pålitlig utsaga av det första polisparet på plats. Kolla polis-PM och förhör med MPS-folket som först gjorde fyndet, jag orkar inte själv kontrollera mitt minnes hågkomst.

Enligt MPS:are som var inne i huset; KS: "Benen var korslagda, fotanklarna låg över varandra".
ME: "Benen var korslagda, ovanför vrist" ("M ritar även benen på papper"). .."med sin högra fot puttar han lätt på benen utan att de ändrar läge".

Enl första poliser på plats: ".. två ben ligger på golvet, prydligt bredvid varandra". En annan polis (av de första): ".. låg två stycken ben bredvid varandra parallellt med väggen".
(från div sidor 52-72)

Hittar inte/minns inte vad protokollet officiellt säger om benens placering. Tror nog att MPS kan vara trovärdiga då de var nära/vidrörde benen och poliserna efter att snabbt ha konstaterat att det rörde sig om riktiga ben "drog sig undan" för att säkra platsen.
Citera
2013-10-19, 19:19
Medlem
Läser förhörsprotokoll över Irina, som kände både VB och KJ (omkr s 1040 i FUP): om VB skriver hon att VB som var hembjuden 2010 på en fest snabbt blev berusad och senare lade sig i samma säng som Irina och hennes pojkvän/sambo; om KJ skriven hon om en påflugen KJ som ville förlova sig med henne och som sades ha uppvisat handlederna för henne vid tillfälle, med påståendet att han hade skurit sig. Några år senare, 2013, hade KJ tagit initiativet till förnyad kontakt med Irina.

Om uppgifterna stämmer kan man ju få intrycket av ganska impulsiva personer, både KJ och VB, men att i det lösryckta exemplet ovan VB förvisso var både berusad och ung då 2010. Något verkar ju ändå eljest med de båda, för att låna ett norrländskt begrepp.
Citera
2013-10-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Enligt MPS:are som var inne i huset; KS: "Benen var korslagda, fotanklarna låg över varandra".
ME: "Benen var korslagda, ovanför vrist" ("M ritar även benen på papper"). .."med sin högra fot puttar han lätt på benen utan att de ändrar läge".

Enl första poliser på plats: ".. två ben ligger på golvet, prydligt bredvid varandra". En annan polis (av de första): ".. låg två stycken ben bredvid varandra parallellt med väggen".
(från div sidor 52-72)

Hittar inte/minns inte vad protokollet officiellt säger om benens placering. Tror nog att MPS kan vara trovärdiga då de var nära/vidrörde benen och poliserna efter att snabbt ha konstaterat att det rörde sig om riktiga ben "drog sig undan" för att säkra platsen.
OK, det lämnar utrymme för tolkningar, polisens eget vittnesmål över det första fyndet, om benen var parallella enbart till väggen eller också inbördes. Man kanske inte ska begära en rent matematisk stringens i användningen av ordet parallell i detta sammanhang. Men man kan väl avfärda de initiala spekulationerna om något slags rituell formation i utplaceringen av benen...
Citera
2013-10-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Har varit frånvarande en tid och nu bara skummat FUPen. En fråga som direkt poppar upp i huvudet är: FP1 (gula huset) ska ha känts "städat" och prydligt, alltså som om någon sopat (?) där. Snittytorna på benen var också rena, raka och snygga. Klingar det KJ? Jag vet inte. Min bild av honom är hittills lite slarvig.
Benen upplevs ju av vittnen vara ditlagda, inte inslängda, och anklarna korsade. Varför? Om man ändå lägger dit dem, varför inte bara lägga dem där? Varför korsa dem? Slump? Vad tror ni?

Tror slump på korsade ben och angående städning: antingen var de två som hjälptes åt och då städade den andre eller så ansträngde sig väl KJ lite extra under sådana extrema omständighet som det var.
Citera
2013-10-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Styckningen.....Rena snitt vid ljumskarna, där muskelvävnad m.m. är kapade med ett rent och "fint" snitt.

Detta kräver kunskap som KJ lätt kan ha skaffat på nätet, men det kräver också en ofattbart vass kniv eller liknande och även en hel del styrka i kombination med bibehållen precision.

KJ är en späd och tunn räka. Är han fysiskt kapabel till detta? Alla kan väl till slut gnaga lös en lem, men nu snackar vi alltså rena fina snitt.

Skulle KJ kunna släpa på cirka 55 kg VB genom halvdålig terräng innan styckning? Kanske, men vi har ju inte att göra med någon kroppsbyggare precis....

Det är en himmelsvid skillnad att på nätet - what so ever - läsa in hur en anatomisk styckning skall exemplariskt genomföras. Till att göra den själv. Det är det inte många som gör.
Citera
2013-10-19, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Jag finner hela grejen bisarr. KJ pratar på om allt möjligt och saknar helt hämningar - men mordet vet han inget om.
Jag undrar om ens denna man kan ljuga eller vara sparsam med detaljer?

OM saker är planterat, har polisen avfärdat MB/fru samt AF för enkelt?
Har man gått till botten med detta?

Det känns ju som att nästan alla andra är minst lika konstiga som KJ. Skillnaden är ju att KJ helt enkelt inte bryr sig om VB i någon större grad, vad det verkar.

MB kan ha varit svartsjuk över att hon tagit upp kontakten med KJ.
Hans fru kan ha varit ilsken av uppenbara skäl.
AF kan ha varit svartsjuk.

Med så många öppningar är det anmärkningsvärt att man låst sig vid en person. Planterar man några ganska svaga indicier så ska det alltså räcka?

KJ kan inte göra av med en tejprulle eller blod från bilen, men mordvapen, mordplats och delar av kroppen förstår hans värdet av att göra av med?

Jag finner det jävligt konstigt.
Jag ska begära att få ut slasken på detta ärende, för något är fel.

Det har tidigare i tråden hävdats att KJ är aspie och enligt vissa flashbackare sp kan aspies inte ljuga...Jag vet dock inte om KJ verkligen har asbergers syndrom (verkar han inte lite för korkad för det??) eller omd et stämmer att aspeies inte kan ljuga, men om så är fallet är jag beredd att hålla med dig. Vi minns väl alla hur MBs fru på Missing Peoples sida gick ut och önskade att VB var död....osmakligt, men hon hade ju, vet vi nu, kanske skäl att önska det....för VB var hennes rival.
Citera
2013-10-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det har tidigare i tråden hävdats att KJ är aspie och enligt vissa flashbackare sp kan aspies inte ljuga...Jag vet dock inte om KJ verkligen har asbergers syndrom (verkar han inte lite för korkad för det??) eller omd et stämmer att aspeies inte kan ljuga, men om så är fallet är jag beredd att hålla med dig. Vi minns väl alla hur MBs fru på Missing Peoples sida gick ut och önskade att VB var död....osmakligt, men hon hade ju, vet vi nu, kanske skäl att önska det....för VB var hennes rival.
https://www.flashback.org/sp45720951
Citera
2013-10-19, 19:43
Medlem
Citat:
Tror slump på korsade ben och angående städning: antingen var de två som hjälptes åt och då städade den andre eller så ansträngde sig väl KJ lite extra under sådana extrema omständighet som det var.

Tror inte heller att det är av ngn egentlig betydelse att benen till viss del korsade varandra (om det nu var så).
Ang städning: vill minnas vittnesmål från ett par som tittade in i ödehuset 12/5 (kanske var det bara kvinnan som kikade in), de reagerade på att det var så skräpigt (men de var säkra på att benen inte fanns där då).
Sedan finns ju uppgifter om att det var förvånande "rent" i ödehuset då benen påträffades.

Så om någon (KJ) städat/sopat upp så fick hen även en sopsäck att gömma/göra sig av med.

Frågan blir ju givetvis varför man städar? Känns som att GM gjort det innan benen lades dit för att miljön ska vara så "steril" som möjligt, för att minimera risken att lämna/få med sig spår från huset.
Citera
2013-10-19, 19:48
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Förhöret med C Rågf*rs på sidan 1143 är inte så charmerande för MB, måste man ju säga.
MB är definitivt en potentiell GM. Det som ligger KJ till last är ju den tekniska bevisningen.

Jag tror, i min amatörmässiga analys, att det helt enkelt rör sig om ett svartsjukedrama. KJ har flippat pga VB relation med MB. Sen har det gått överstyr.

Underlig bild man får av de inblandade också. De flesta framstår som mer eller mindre dysfunktionella. Och VB framstår på samma gång som ganska tillbakadragen och blyg men som väldigt påstridig och ganska tuff mot de hon lärt känna. Tänker inte minst på "Lars" som hon hotar med våldtäktsanmälan trots att han verkar vara en hygglig kille och att det inte skett någon våldtäkt verkar ju helt klart.
Citera
2013-10-19, 19:50
Medlem
Citat:

För korkad? Personer med asperger kan vara högst intelligenta inom ett -vanligtvis - snävt ämnesområde. Många har svårt med att tolka nyanser i språket - ironi, skämt -utan tar det bokstavligt. Har inte dom språkvalörer som vi flesta har.

Sedan har han dessutom ADD.
Senast redigerad av Remark 2013-10-19 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in