2013-10-16, 19:26
Medlem
chessjamts avatar
Alice Munros novellsamling Nära hem.

Varför? För att hon vann nobelpriset i litteratur.

Joyce Carol Oates De fördömda.

Varför? För att jag samlar litegrann på hennes romaner (planerar att ha en riktigt Oates-maraton i framtiden) plus att just denna verkar ha gotiska/skräckromantiska inslag. Me like!
Citera
2013-10-19, 17:01
Medlem
P.Gs avatar
Blev väldigt imponerad av Sabatos Tunneln, så jag beställde Om hjältar och gravar från Adlibris. Hade ju naturligtvis gått att få den billigare via antikvariat, men tycker att Lind & Cos gärning bör premieras.
Citera
2013-10-31, 19:52
Medlem
Har precis varit på Adlibris och köpt debut-deckarromanen av Märta Holmerin - Aldrig vid din sida!

http://www.adlibris.com/se/bok/aldrig-vid-din-sida-9789198121704

Jag har blivit rekommenderat att läsa den av två helt oberoende till varandra källor. Ska "tydligen" vara en sån där bok man inte kan släppa... förrän den är slut! Ska även språkligt vara betydligt bättre än vissa andra "deckardrottningars verk"... kan knappt vänta tills den kommer...
Citera
2013-11-05, 03:10
Medlem
Lost-Highways avatar
Creating Capabilities av filosofen Martha Nussbaum.

Tyckte ämnet lät väldigt intressant; blir min första bok av Nussbaum -- får se hurdan hon är som författare, och som filosof.
Citera
2013-11-05, 17:21
Medlem
P.Gs avatar
Poltava - Peter Englund
Ofredsår - Peter Englund
Den Oövervinnerlige - Peter Englund
Förflutenhetens Landskap - Peter Englund
Tystnadens historia och andra essäer - Peter Englund
Brev från nollpunkten - Peter Englund

Hade sedan tidigare Poltava och Ofredsår, men endast som pocket. Alla är inbundna, 380 kronor med frakt inkluderat, ett klart överkomligt pris.
Citera
2013-11-06, 12:18
Bannlyst
Ja du jag köpte brott och straff för några år sedan, sen hade min far många böcker (klassiker) som jag får låna så jag har ej köpt så många böcker . Brott och straff är ju ändå en av de mest sålda ryska klassikerna, mycket bra tycker jag. Den är spännande och lärande 5/5
Citera
2013-11-06, 12:56
Medlem
Lost-Highways avatar
Lilith's Brood av Octavia E. Butler.

Beställde den precis hem. Har inte läst science fiction på väldigt länge och blev sugen på att testa på igen. Butler ska tydligen, enligt en i min bekantskapskrets, vara en mycket bra författare.

Lite spännande också med en svart kvinna som sci-fiförfattare, känns ju som en hyfsat ovanlig kombo.
Citera
2013-11-09, 21:15
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Blev väldigt imponerad av Sabatos Tunneln, så jag beställde Om hjältar och gravar från Adlibris. Hade ju naturligtvis gått att få den billigare via antikvariat, men tycker att Lind & Cos gärning bör premieras.
Härligt att du fortsätter med Sabato!

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Lilith's Brood av Octavia E. Butler.

Beställde den precis hem. Har inte läst science fiction på väldigt länge och blev sugen på att testa på igen. Butler ska tydligen, enligt en i min bekantskapskrets, vara en mycket bra författare.

Lite spännande också med en svart kvinna som sci-fiförfattare, känns ju som en hyfsat ovanlig kombo.
Det finns en homosexuell, svart sci-fi-författare vid namn Samuel R. Delany som du kanske borde kolla upp. I synnerhet hans bok Dhalgren tycker många är mycket bra.

Själv har jag givetvis köpt Morrisseys nyutkomna självbiografi som givits ut i serien Penguin Classics!
Citera
2013-11-10, 20:11
Medlem
Pickelhaubes avatar
Några köp jag gjort i ett par second-hand butiker:
Bödeln av Pär Lagerkvist
En kalv med eken stångades av Aleksandr Solzjenitsyn
Ryska sagor och hjältesånger
Den förseglade ängeln och andra berättelser av Nikolaj Leskov
Folket i Stepantjikovo av Fjodor Dostojevskij
Fyra skådespel av Anton Tjechov (Måsen, Onkel Vanja, Körsbärsträdgården och Tre systrar)

+ så fick jag Dikter av Borist Pasternak samt Kom nu, eld! av Friedrich Hölderlin i födelsedagspresent
Citera
2013-11-11, 23:42
Medlem
Mare Kandre - Xavier (höstprojekt fortskrider)

Charles Tilly - Beständig ojämlikhet

Michel Foucault - Vetandets arkeologi

Antonio Gramsci - En kollektiv intellektuell [once again. femte exemplaret på fyra år. måste sluta att ge bort den i present till alltför flyktiga bekanta]

Émile Benveniste - Människan i språket

Oswald Spengler - Avgörande år (Äntligen. Förlagets dekorerade klotband med skyddsomslag. Tog några år att hitta)
Citera
2013-11-12, 09:49
Medlem
Ördögs avatar
Varjehanda underligheter från antikvariat, loppis och återvinningsbord, alltsammans till lågpris eller helt gratis.

Rune Andréasson: Bamse - Sagobok (1967) - Välbehållen volym med fem sagor i text och bilder. Vad skulle en fanatisk Bamse-samlare betala för den?
Karl Schrader: Das dicke Schrader-Buch (1988) - Framstående östtysk skämttecknare
Horst Haitzinger: Weltsch(m)erz (1992) - Tysklands främste skämttecknare, som märkligt nog är född i Österrike och har initialerna HH ...

Johan Wrede: Jag såg ett folk ... Runeberg, Fänrik Stål och nationen (1988)
Zachris Topelius: Fästmansbrev i urval, utg. Paul Nyberg (1948)
Thiodolf Rein: J. V. Snellman I - II (1904)
Carl-Adolf af Nyborg: Katolska skalder (1906)
Axel Hägerström: Socialfilosofiska uppsatser (1966)
Hagar Olsson: Möte med kära gestalter (1963)
Hagar Olsson: Drömmar (1966)
Olof Enckell: Den unga Hagar Olsson (1949)
Rabbe Enckell: Landskapet med den dubbla skuggan - Ungdomsprosa 1928-1937 (1958)
Rabbe Enckell: Essay om livets framfart (1961)
Hans Ruin: Rummet med de fyra fönstren (1940)
Thomas Warburton: Två främlingar - T. S. Eliot och James Joyce (1944)
Atos Wirtanen: Politiska minnen (1973)
Mia Berner: PS - Anteckningar från ett sorgeår (1985)
Göran Schildt: Tvivlets gåva (2000)
Thomas Thorild & Bengt Lidner: Svensk Sturm und Drang (Fib:s Lyrikklubb, 1957)
Selma Lagerlöf: Höst - Berättelser och tal (1933)
Evert Taube: Berättelser under ett fikonträd (Tema Pocket, 1964)
Georg Svensson: Evert Taube - Poet Musikant Artist (1976)
Anders Österling: Levant (1924)
Hugo Ekhammar: Genom svenska land (1926)
T. G. Wickbom: Mandariner i blåställ - Kina under Mao Tse-tung (1964)
Anders Carlén & Mattias Falk: Svenskar i strid - Veteranernas historier 1943-2011 (2012)
Beth Hennings: Gustav III - En biografi (1957)
Gunnar Mårtenson: Carl Magnus Möllersvärd - krigare och krönikör (1947)
Harald Hornborg: De fann sin väg - Pfadfindernas historia (1965)
Svante Lundgren: Det osmanska folkmordet på kristna minoriteter (2009)
Birger Nerman: Balticum skall leva! (1956)
Mats Rehnberg (red): Statarminnen - Ny samling (1949)
Orvar Löfgren (red.): Hej, det är från försäkringskassan! - Informaliseringen av Sverige (1988)
Göran Burenhult: Speglingar av det förflutna (1986)
Vasilij Grossman: Liv och öde (Pocket, 2008)
Christer Kihlman: Den blå modern (1963)
Christer Kihlman: Dyre prins (1975)
Rafael Lindqvist (tolk.): Finsk lyrik I - II (1926-32)
Lorenz von Numers: Svart harnesk (1934)
Lars Huldén: Enrönnen (1966)

Paul Gambaccini - Tim Rice - Jo Rice: UK Top 1000 Singles (1988)
Joel Whitburn: USA Top 1000 Singles (1988)
Pär Domeij - Jan-Olov Nyström - Maurits Nyström: Kyrkstaden Luleå Gammelstad (1999)
Rune Hassner: Bilder för miljoner (1977)
Brutus Östling: Under asfalten vilar en strand - Midways albatrosser (2011)
Senast redigerad av Ördög 2013-11-12 kl. 10:01.
Citera
2013-11-21, 10:35
Medlem
Krellyans avatar
Satt på Goodreads igår och kompletterade mina listor (och försökte komma ihåg mina bokhyllor som dessvärre är nedpackade i nuläget), och efter lite ströklickande hamnade jag på en lista över dystopiska böcker som "alla borde läsa". Många föll mig inte i smaken, men det var några givna, däribland två av de listade nedan. I samma veva upptäckte jag att en bok jag väntat på äntligen är ute, så det vara bara att slå till.

Dean Koontz: Deeply Odd (2013, pocket)
Philip K Dick: Do Androids Dream of Electric Sheep? (2010 års utgåva, storpocket)
Ray Bradbury: Fahrenheit 451 (2013 års utgåva, pocket)

Ska bli trevligt att ta sig an alla nya inköp vid ett senare datum. Finns redan alldeles "för mycket" i hyllorna som är oläst just nu, men det kommer, tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in