2013-10-18, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Den 23 maj startade den kriminaltekniska platsundersökningen i Kristoffer Johanssons
lägenhet på Flottiljvägen 4c i Boden. I toaletten, på ett plåtskåp, fanns en tejprulle.
Rullen skickades in till SKL där man dels har anträffat blod från Vatchareeya både på
insidan (papprullen som tejpen är lindad på) och på utsidan av tejpen, dels har jämfört
den mot tejperna kring Vatchareeyas hals, där det är mindre förväntat att tejperna skulle
se ut som de gör om de kom från någon annan tejprulle än om de kommer från
tejprullen som anträffades i Kristoffer Johanssons toalett (Grad +1).

Kristoffer Johanssons dna på den högra vristen (grad +1) talar för ett rimligt
händelseförlopp där Johansson har hanterat i vart fall det högra benet efter att det blivit
tvättat och då utan skyddshandskar.
Sid 274:
Citat:
De tunna ljusröda strimmorna på huden talar för att kroppen blivit tvättad efter
avlägsnandet av ben och händer.
Det betyder Grad +2 för att kroppen har blivit tvättad. Men har benen blivit tvättade?

Tillägg: Sid 262:
Citat:
Avsaknad av blod på benen förutom de tunna blodbesudlingarna talar för att benen har
skiljts från kroppen och att de därefter på något ställe där det fanns tillgång till vatten
har tvättats, t.ex. ett badrum eller vattendrag.
"Talar för" betyder även här Grad +2. Det räcker inte för att undanröja rimligt tvivel. Det kanske tog tid från dödstillfället till styckningen så att kroppen inte blödde alls.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-18 kl. 23:16.
Citera
2013-10-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ser ut som en securitycode. Nästa nivå i något spel?
Det är programmeringskoder.........Till hur man hanterar en filékniv...
Citera
2013-10-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Han har ju pratat med sin kompis om det perfekta mordet. Han vet om att han måste göra vissa saker för det. Tex tvätta av BOs blod.

Om han nu är ditsatt borde inte den som "planterat" tejpen i hans toalett även planterat vapnet någonstans. Dödat henne någonstans där KJ brukar hänga.

Är 112 samtalet också ett sätt att sätta dit honom?
Jag tänkte precis samma. Den som är kapabel för att plantera saker i KJs bil och hemma hos honom, kunde plantera mordvapnet också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan missminna mig totalt. Men han hade väl sagt (början av tråden här) att han inte kunde skjutsa hem VB pga att han druckit EN öl. Sedan dricker han alltså FYRA öl till och tar bilen till lillebror.

Får inte ihop den logiska ekvationen.

Minnet sviktar lite här med men fanns det inte en uppgift på att det var VB som (enl KJ) avböjde skjuts med hänvisning till att KJ pimplat öl, alltså att KJ var beredd att köra trots sitt alkoholintag. Så det är ev inte så ologiskt. Kanske minns fel.
Vet ej vad fup säger i frågan, är på sid 102..
Citera
Medlem
2585 samtal mellan MB och VB är reggade i telefonerna.
Samma siffra mellan KJ och VB är typ en bråkde av detta. MB har ju en klart större roll i VB:s liv än vad som tidigare varit känt.
Citera
2013-10-18, 23:17
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Det är ju någon som skrickar sms som ser ut i stil med
D552-EDF2-FFR4-23RK

Det ser väldigt märkligt ut. Jag fattar inte vem som gör det och varför?

Citat:
Källa på det, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ser ut som en securitycode. Nästa nivå i något spel?

Dessa kommer från listan med återskapade SMS och meddelanden. Det vill säga sms som varit raderade från KJ´s iPhone. Det påminner väldigt mycket om kodfragment från korrupta filer typ (jag kan inte den precisa termen). Skulle våga gissa på att det är meddelanden som ej gått att återskapa innehållet i.
Citera
2013-10-18, 23:18
Medlem
Citat:
Källa på det, tack.

Kolla sms-listorna där även mastpositioner anges. Det förekommer på säkert 10 ställen.
Kan återkomma med exakt sida sen, men jag fastnade i nån läsning nu.
Citera
2013-10-18, 23:19
Bannlyst
Jag har bara läst ca 300 sidor av FUP men det är en del saker jag funderat på.

1) På sidan 202 säger grannen Bengt att de går ett rykte att Kristoffers pappa skulle vara far till Vatchareeyas barn. Om Kristoffer tror att ryktet kan vara sant och Vatchareeya sagt något om det för att retas kanske det är en orsak till mord.

2) Grannen nedanför Kristoffer hörde bankande mot golvet från Kristoffers lägenhet ungefär som att han byggde något.

3) Grannen med balkongen bredvid Kristoffer säger att han sett någon som är lik Kristoffer och en annan person som har burit ut något från huset han bor i.

Alla tre saker som nämns ovan får kanske sina svar under förhören med Kristoffer. Eftersom jag inte börjat med dem ännu så vet jag så klart inget om det. Nu har ju även en viss Camilla sett någon som vid 21.30 skulle kunna ha varit Vatchereeya som har gått åt hållet bort från gatan där Kristoffer bor, vilket skulle kunna betyda att hon inte dog hemma hos honom om hon inte återvände.

Men om man tänker sig att Kristoffer har dödat och styckat Vatchareeya i sin lägenhet hade han ju precis som huvudpersonen i filmen American Psycho kunnat täcka en del av golvet med något. Efter att ha strypt Vatchareeya har han tagit fram ett föremål med D-format blad/stickföremål för att hugga henne och sedan med hjälp av en kniv börjat kapa av hennes ben och händer. Dunkandet som grannen i våningen under hörde kan då ha kommit av att han med hjälp att ett tyngre föremål slog mot knivbladets baksida så att han kunde komma igenom skelettet i benen. Sedan har någon, kanske ovetande om vad som fanns inlindat, hjälpt honom att bära ut allting.

Det sägs även på sidan 312 att "ingen skospårsundersökning har genomförts i Kristoffers lägenhet" just bara därför att han och Vatchareeya kände varandra och hade varit tillsammans i lägenheten. Men när det vid de upphittade benen i den gula byggnaden fanns ett spår av en sko som de inte kunnat identifiera borde de kanske göra en sådan skospårsökning i hans lägenhet. Kanske samma spår av den skon finns hemma hos Kristoffer, vilket då skulle kunna bevisa att antingen han har varit där eller någon som han känner.
Senast redigerad av pethom 2013-10-18 kl. 23:24.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
"Historien" om fem öl mellan 21-22 är svår att tro på, speciellt som han säger sig ta bilen till brorsan enkom för att se till att ordningen är bevarad i föräldrahemmet.

KJ omtalas annars av vännerna att bli glad, kramig och social när han dricker alkohol; att en lördagkväll med fem öl innanför västen söka sig till en bror för att hålla ordning på torpet låter uppdiktat.

Men klok är han om han lät mobilen ligga kvar på hemadressen och därigenom sopade igen spåren efter sig kl 21. Det är en fråga förhörsledarna pressar honom på: brukar du lämna mobilen hemma när du går hemifrån? Grabben är långt ifrån dum.

Nä han hade en mindre föreläsning också för förhörsledarna ang pilotsyndromet. Rätt kul i det övrigt tragiska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Dessa kommer från listan med återskapade SMS och meddelanden. Det vill säga sms som varit raderade från KJ´s iPhone. Det påminner väldigt mycket om kodfragment från korrupta filer typ (jag kan inte den precisa termen). Skulle våga gissa på att det är meddelanden som ej gått att återskapa innehållet i.

Låter som en rimlig förklaring. För det makes no sense, sen svarar KJ som om det vore världens självklarheter.
Citera
2013-10-18, 23:20
Medlem
Den här tråden kommer naturligen, genom den massiva information som drygt 2000 s FUP innebär efter några månaders torka, att innebära en massa ingångar som gör berättelsen och tolkningarna till ett kollage för varje läsare av denna tråd. Sakens natur. Ha förbarmande om jag varken är tvåa, trea eller femtielva på pucken:

KJ:s granne Nils minns att KJ och en annan person bar på något skrymmande ca 150 cm långt, nerför loftgången/bostaden, "runt den 7-8 maj" (FUP s 169) efter BO:s förmodade försvinnande 4:e maj. Vidare minns Nils att han hade hört röster från KJ:s lgh på kvällen den 4/5, men kunde inte urskilja om det fanns någon kvinnostämma i det.
Förhöret med grannen Nils var den 3/6, alltså flera veckor efter händelsen för vittnesmålet, och man måste ta vittnesmål med några nypor salt. Om vittnesmålet stämmer har det då varit aktivitet i KJ:s lgh mellan ca 18-20 i alla fall, den 4/5. Men det var åtminstone tyst från KJ:s lgh omkring 2215, då grannens vanemässiga hundpromenad var över.
Citera
2013-10-18, 23:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkelfnutt
Sidan 1760:

F: Men jag säger så här istället Kristoffer. Hur kommer det sig att det finns blod i din bil?
...
...
H: Ja, men...vem är det som har varit in och sätt in blod i mi...in i min ba...bagagelucka.
..
..
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?

Lite besvärande för KJ

Det där övertygar åtminstone mig om vem det är som mördade Vatchareeya.

Samt den misslyckade uppringningen till 112. Polisen har väl kunnat utesluta en vanemässig felslagning får man förmoda.

Hade Vatchareeya en bror? Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in