2013-10-16, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Idag testade jag en Schönramer IPA. Finfin IPA från Bayern med en bra balans mellan fruktighet och beska. Köpte den i en liten affär i Berlin och tyckte väl att den var något dyr (3,50 € / 33 cl) men helt klart en god öl. Kollade runt på nätet om den finns att beställa någonstans till ett lite lägre pris men den verkar överhuvudtaget inte finnas till salu just nu. Bryggeriet verkar bara ha bryggt den under en begränsad tid för att sedan upphöra? Skumt då den fått bra recensioner på flera håll och verkar vara omtyckt.
Citera
2013-10-16, 23:26
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Idag testade jag en Schönramer IPA. Finfin IPA från Bayern med en bra balans mellan fruktighet och beska. Köpte den i en liten affär i Berlin och tyckte väl att den var något dyr (3,50 € / 33 cl) men helt klart en god öl. Kollade runt på nätet om den finns att beställa någonstans till ett lite lägre pris men den verkar överhuvudtaget inte finnas till salu just nu. Bryggeriet verkar bara ha bryggt den under en begränsad tid för att sedan upphöra? Skumt då den fått bra recensioner på flera håll och verkar vara omtyckt.

Är det ett litet bryggeri?
Citera
2013-10-17, 06:22
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Är det ett litet bryggeri?
Relativt litet ja, men inget mikrobryggeri. Producerar ca 45.000 hektoliter öl per år.
Citera
2013-10-17, 18:11
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Då blir man ju lite nyfiken på hur gammal IPA du fick, om den varit ur produktion ett tag.
Citera
2013-10-17, 19:12
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Då blir man ju lite nyfiken på hur gammal IPA du fick, om den varit ur produktion ett tag.
Funderade själv på detta men kunde tyvärr inte finna något tappningsdatum på flaskan. Bäst före var dock juli 2014 så lastgammal kan den knappast vara. Ser även att det finns en del recensioner på nätet från Oktober, September och Augusti så den måste nyligen ha "försvunnit" från marknanden.
Citera
2013-10-18, 20:12
Medlem
Bakteriens avatar
Diverse olika öl har återigen införskaffats. Denna blir dock mest intressant att provas, Stone Imperial Russian Stout
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11865

89kr flaskan, men har en feeling att den kmr va godare än en random Carlsberg
Citera
2013-10-18, 20:37
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Diverse olika öl har återigen införskaffats. Denna blir dock mest intressant att provas, Stone Imperial Russian Stout

Den är så grym. Drack en som legat till sig nåt år senast, ännu bättre då.
Citera
2013-10-18, 22:00
Avslutad
Ska nu fylla upp min lilla hörna med ölglas men är lite kluven på med vilka sorters glas, antal och speciellt volymen. Många glas rymmer 50cl men systembolagets flesta burkar/flaskor rymmer 33cl, ser ju lätt tråkigt ut i glaset om det inte kan fyllas inbillar jag mig... (Samtidigt som jag inte vill få känslan av att hålla i något litet tandbortsglas heller :P)
Tänkte eventuellt försöka köpa lite olika profilglas, funderar på hur många man kan blanda, 5st, 10st ? (1-6st av varje)...
Citera
2013-10-18, 22:16
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien

Prisvärd!

Citat:
Ursprungligen postat av robin_nerf
Ska nu fylla upp min lilla hörna med ölglas men är lite kluven på med vilka sorters glas, antal och speciellt volymen. Många glas rymmer 50cl men systembolagets flesta burkar/flaskor rymmer 33cl, ser ju lätt tråkigt ut i glaset om det inte kan fyllas inbillar jag mig... (Samtidigt som jag inte vill få känslan av att hålla i något litet tandbortsglas heller :P)
Tänkte eventuellt försöka köpa lite olika profilglas, funderar på hur många man kan blanda, 5st, 10st ? (1-6st av varje)...
Resten fyller du med ölskum! Jag är på jakt efter större glas än min .45, med plats för mer skum.
Citera
2013-10-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robin_nerf

En bra kupa, med volym typ 30 cl. Ett provsmakar glas med volym 20 cl + skum och ett bra glas för belgare och en bra sejdel är allt du behöver. Möjligtvis ett glas för veteöl med.

Själv dricker jag nästan alltid i "provsmakarglas", kupa eller vinglas.
Citera
2013-10-19, 00:52
Medlem
ibutus avatar
Imorgon ska jag till bolaget en sväng och köpa på mig lite öl inför förfesten.
Börjar tröttna på att slänga i mig "det vanliga" såsom falcon, heineken osv...

Någon som kan ge mig lite tips på roligare ljus öl? Kraven är att alkoholhalten inte överstiger 6% och priset inte överstiger 20kr burken/flaskan då det börjar bli lite tight nu i slutet på månaden.
Citera
2013-10-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Imorgon ska jag till bolaget en sväng och köpa på mig lite öl inför förfesten.
Börjar tröttna på att slänga i mig "det vanliga" såsom falcon, heineken osv...

Någon som kan ge mig lite tips på roligare ljus öl? Kraven är att alkoholhalten inte överstiger 6% och priset inte överstiger 20kr burken/flaskan då det börjar bli lite tight nu i slutet på månaden.

Brewdog Punk IPA
Nils Oscar India Ale
Brooklyn Lager
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in