2013-10-18, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Hur vet du det?

Du kan inte själv definera meningen med livet, eftersom det var inte du som skapade livet. Det finns en Skapare och det är Han som "fördefinerat" den. Du får anpassa dig, om det passar eller inte. Detta har redan diskuterats och svarets på flera gånger i den stora tråden om meningen med livet. Det handlar om evolutionsprocess av vårt medvetande och närmandet till Skaparens natur för att sedan bli Ett med Skaparen. Skaparens natur är unconditional love and infinite unconditional sharing. Den processen tar flera (många) livstider.
2deep4me
Citera
2013-10-18, 18:33
Medlem
Gnomegirls avatar
Nej, absolut inte.
Vi är svin, födda av svin och är enbart tillkommna för att dö på sophögen och gödsla marken.
Vad säger ni om det, alla religiösa gödselsvin?

MVH/Gnomegirl
Citera
2013-10-18, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Nej, absolut inte.
Vi är svin, födda av svin och är enbart tillkommna för att dö på sophögen och gödsla marken.
Vad säger ni om det, alla religiösa gödselsvin?

MVH/Gnomegirl
nu blir jag ledsne
Citera
2013-10-18, 22:16
Medlem
Syfte för vem?

Mitt livs enda syfta e är att jag upplever att jag existerar och kan ta del av det som händer i min närhet. (Sedan kan jag uppleva annat på distans i tid och rum men det är inte relevant i den här diskussionen)

Men när jag har dött har det inte längre något syfta för mig. Kanske har det fyllet något syfte för någon annan som lever då men det får du ju fråga dem om.

Sedan kan man ju fråga sig om det biologiska livet har något syfte. Då kan man ju säga att fiskarna fyller delvis syftet att bli till föda för mig men det blir bara ett cirkelresonemang tillbaka till syftet med mitt eget liv.

Så livet hr nog inget egentligt syfte på lång sikt. Inte för någon människa i alla fall eftersom vi, till sist alla är döda.
Citera
2013-10-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blutgeld
Det enda värdefulla syftet IMO är att hitta saker som gör en genuint lycklig och till en smartare, trevligare person.

Att tänka i universella syften gör en bara psykskadad. Det finns inga svar, och kommer troligtvis aldrig att finnas.

Att lyda naturens lagar och agenda - att "go with the flow" är det enda som fungerat för mig, nihilism fungerade inte och inte heller asketism. Utan svar men med empiriska bevis tar jag hellre empiriska bevis. Jag blev iallafall lyckligare av att försöka lyda min kropp än att förneka dess behov.

Det är inte säkert att saker som gör dig lycklig samtidigt gör dig smartare och trevligare. Det kan lika gärna vara saker som först gör dig olycklig som gör dig smartare och trevligare.

Allt som händer oss får till följd att vi utvecklas att vi utvecklas. Lycka såväl som olycka . . .
Citera
2013-10-18, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Mainstream-meningen är att bevara okunskap, det nämligen genererar klirr i klåfingrigheten. Man ser det överallt, skulle man inte se det skulle okunskapens dygd, aldrig behöva uttalas.

Så att äta xxx och vara glad åt det lilla, det är den sammanfattade meningen, ju dummare desto giltigare.

Sedan är det riktiga gräddet på moset premierna, då är man ju god att inneha en krönt medalj på det hela.
ja massorna är bra korkade
Citera
2013-10-19, 15:43
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Därför att om du tar en stund till att tänka över hur otroligt små vi är när man tänker sig hur stort ett helt oändligt universum är, då finns vi knappt eftersom vi är så små. Ingenting spelar någon roll eftersom tiden ändå aldrig kommer ta slut.
Citera
2013-10-19, 15:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Hur vet du det?

Du kan inte själv definera meningen med livet, eftersom det var inte du som skapade livet. Det finns en Skapare och det är Han som "fördefinerat" den. Du får anpassa dig, om det passar eller inte. Detta har redan diskuterats och svarets på flera gånger i den stora tråden om meningen med livet. Det handlar om evolutionsprocess av vårt medvetande och närmandet till Skaparens natur för att sedan bli Ett med Skaparen. Skaparens natur är unconditional love and infinite unconditional sharing. Den processen tar flera (många) livstider.
Nu talar du ju som en religiös. Fattar du inte att hittils har man ganska långt kommit fram till hur vi utvecklats, det var en rad kemiska händelser som skapade encelliga organismer 600-800 miljoner år sedan och sedan dess har biologiska varelser anpassat sig till omgivningen på jorden, vilket tillslut lett till oss.

Först klagar du på att han definierar livet, sen börjar du själv rabbla om någon gudalik "skapare"? Ge dig. Universum skapades av big bang, som troligtvis kommit till (de flesta vetenskapsmän håller med om denna teorin nu, utifrån vad vi observerat) då det förra universumet samlats ihop i "the big crunch" till en mycket tät och varm massa, som sedan exploderade i big bang och bildade vårt universum.

http://www.youtube.com/watch?v=yqc9zX04DXs

Att du påstår att någon inbillad skapare skapat oss är bara löjligt, några bevis eller ens något som pekar åt det hållet tack? Nej precis, ni troende har ju inga argument .
Citera
2013-10-19, 20:33
Medlem
Vi har ett medvetande och det är paranormalt och utan förklaring, det förstår ett normalt medvetande per automatik (styrks empiriskt av den mänskliga skriva historien). Insikten av det kräver att man söker en ologisk anledning till det egna medvetandets existerande och även universums varande.
Jag gillar resonemanget att universum varande kräver att medvetanden skapade av universum kontinuerligt förenas med ett utomstående medvetande, för att universum och dess medvetanden ska kunna existera, men det är helt ologiskt och kan inte diskuteras, men kan relateras till det som menas med en personlig relation till gud.
Citera
2013-10-19, 21:07
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamVanDoom
Vi har ett medvetande och det är paranormalt och utan förklaring, det förstår ett normalt medvetande per automatik (styrks empiriskt av den mänskliga skriva historien). Insikten av det kräver att man söker en ologisk anledning till det egna medvetandets existerande och även universums varande.
Jag gillar resonemanget att universum varande kräver att medvetanden skapade av universum kontinuerligt förenas med ett utomstående medvetande, för att universum och dess medvetanden ska kunna existera, men det är helt ologiskt och kan inte diskuteras, men kan relateras till det som menas med en personlig relation till gud.
Rent vetenskapligt så är ditt medvetande en kedja kemiska/elektriska signaler i hjärnan och inget annat, allt du upplever är bara ljus som projiceras av omgivningen till ögona och sedan uppfattar din hjärna bilden som når fram. Enkelt förklarat: du och allt annat du upplever finns bara i ditt huve, därav är döden likt en "evig sömn" då medvetandet slocknar och du inte mera kan uppleva något.

Varför tror du det finns ett utomstående medvetande? Hur skulle det öht vara möjligt? (såvida du inte snackar om någon gud)
Citera
2013-10-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nu talar du ju som en religiös. Fattar du inte att hittils har man ganska långt kommit fram till hur vi utvecklats, det var en rad kemiska händelser som skapade encelliga organismer 600-800 miljoner år sedan och sedan dess har biologiska varelser anpassat sig till omgivningen på jorden, vilket tillslut lett till oss.

Först klagar du på att han definierar livet, sen börjar du själv rabbla om någon gudalik "skapare"? Ge dig. Universum skapades av big bang, som troligtvis kommit till (de flesta vetenskapsmän håller med om denna teorin nu, utifrån vad vi observerat) då det förra universumet samlats ihop i "the big crunch" till en mycket tät och varm massa, som sedan exploderade i big bang och bildade vårt universum.

Att du påstår att någon inbillad skapare skapat oss är bara löjligt, några bevis eller ens något som pekar åt det hållet tack? Nej precis, ni troende har ju inga argument .
Ju, vetenskapen har kommit ganska långt (?), även beskriver hur big bang gick till. Men säger vetenskapen, VEM det var som satt igång big bang?. Någon måste ju ha satt igång det hela, eller hur?
Du har troligen missat att vi nu lever i en tid av upplyssning och spiritualitet, där mycket av det okända blivit känd och Skaparen blivit en del av vår realitet. Spirituella människor är inga "troende", utan "vetande". Som sagt, källor som inte varit tillgängiga för oss tidigare upplyser oss om Sanningen.
Här är bara ett exempel: "An answer to Existential Question":

https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511
Senast redigerad av irit 2013-10-19 kl. 23:43.
Citera
2013-10-20, 00:15
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ju, vetenskapen har kommit ganska långt (?), även beskriver hur big bang gick till. Men säger vetenskapen, VEM det var som satt igång big bang?. Någon måste ju ha satt igång det hela, eller hur?
Du har troligen missat att vi nu lever i en tid av upplyssning och spiritualitet, där mycket av det okända blivit känd och Skaparen blivit en del av vår realitet. Spirituella människor är inga "troende", utan "vetande". Som sagt, källor som inte varit tillgängiga för oss tidigare upplyser oss om Sanningen.
Här är bara ett exempel: "An answer to Existential Question":

https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511
Vad snackar du om. Dendär videon är till stor del bara svammel, "spirituella" är förresten bara en annan form av troende människor som INTE tror på den vetenskapliga faktan.

Det finns ingen absolut sanning om varför vi finns/vem som började allt före big bang fortfarande heller, men vetenskapen har närmast förklarat det mesta och det får duga för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in