2013-10-17, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Läste en undersökning för en del år sedan som sa att av amerikanska studenter som fick prova att gå in i ett ljudisolerat rum, så upplevde 65% tinnitus därinne, även om de annars inte hade tinnitus.

Min tinnitus kan minska om jag vistas i ett ljudisolerat rum, tror jag ju då... men... förmodligen är det så att jag blivit så van vid min tinnitus att min hjärna och mdvetande tror att det är SÅ det ska låta när jag befinner mig därinne - i ett tal/sång-inspelningsbås t.ex. Numera är det så att omgivande låga volymljud som ett öppet fönster eller ventil på natten tenderar att öka min tinnitus istället för att maskera den, tror jag ju då... men... förmodligen är det så att min tinnitus är väl så hög som det bakgrundsljudet, varför den blir extra irriterande då. Jag behöver ha 70-80 dB av musik i så fall för att maskera... och då kan man ju inte sova p.g.a. musikens ljudstyrka.

Det bästa är att INTE fokusera på om man hör sitt tinnitus elle inte.
Hard stuff som jag inte ville höra som debuterande tinnitusare, men som jag med ett par decenniers erfarenhet insett är enda möjligheten.

Det normala är at tinnitus lägger sig över tid. I vissa fall pga att den faktiskt minskar. I andra fall pga att den placeras någon annanstans i mdvetandet. Hur det går till vet man inte helt, men det finns en viss plasticitet i hjärnan som inte ska underskattas.

Ja jag vet inte. Den kom direkt efter lite funderande när jag läst den här tråden som sagt, inte som att jag tänker på den i vardagliga livet, förutom när jag håller för öronen och ser om den är där. Men nu sitter jag här framför datorn och hör ett pip i höger öra.

När jag var liten hörde jag också pip kommer jag ihåg, blev lite läkarundersökningar och rör i öronen, men efter det har jag sett mig som tinnitusfri.
Är också hypokondriker och OCD men va fan har man tinnitus så har man. och pipet är ju svårt att bortse från.
Just nu hoppas jag bara att vetenskapen en dag kan bota mig.
Citera
2013-10-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Läste i den här tråden för några dagar sedan och sedan dess har jag haft tinnitus...
Ett högfrekvent ljud piiiipp. när det är tyst hör jag det, och jag lyssnar på det.
Jag får hjälp med min tinnitus nu äntligen, och en av de första sakerna de sa var:

"Ha inte tyst!"

Man ska ha någon sorts ljud på jämt. Själv slarvar jag med det men brukar använda vitt eller brunt brus.

Hårcellerna i öronen behöver röra på sig tydligen.

Det finns massor av appar för det och ljudspår på YouTube osv.
Senast redigerad av Putsch 2013-10-17 kl. 18:09.
Citera
2013-10-17, 20:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag får hjälp med min tinnitus nu äntligen, och en av de första sakerna de sa var:

"Ha inte tyst!"

Man ska ha någon sorts ljud på jämt. Själv slarvar jag med det men brukar använda vitt eller brunt brus.

Hårcellerna i öronen behöver röra på sig tydligen.

Det finns massor av appar för det och ljudspår på YouTube osv.

Bra. I initialskedet åtminstone kan man göra så. Hoppas de repar sig. De KAN göra det.
Dessutom som jag skrev kan hjärnan ställa om sig. Och en del använder bakgrundsljud hela tiden och även över mycket lång tid. Det är olika. Lycka till!
Citera
2013-10-17, 21:07
Medlem
Citat:
Bra. I initialskedet åtminstone kan man göra så. Hoppas de repar sig. De KAN göra det.
Dessutom som jag skrev kan hjärnan ställa om sig. Och en del använder bakgrundsljud hela tiden och även över mycket lång tid. Det är olika. Lycka till!
Ja, det är olika. Det finns tydligen många olika anledningar till tinnitus och lika många olika symptom.
I mitt fall är det hjärnan som är defekt.
Citera
2013-10-18, 14:15
Bannlyst
Igår kväll försvann tinnitusen.
IDag kom dentillbaks. Har även dessa tryckkänslor i öronen/ont så kan vara en inflammation eller något light jag har. Försöker övertyga mig här att min tinnitus inte är foor life. LOl.
Skulle aldrig läst den här tråden lol
Citera
2013-10-18, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Igår kväll försvann tinnitusen.
IDag kom dentillbaks. Har även dessa tryckkänslor i öronen/ont så kan vara en inflammation eller något light jag har. Försöker övertyga mig här att min tinnitus inte är foor life. LOl.
Skulle aldrig läst den här tråden lol
Jag har tinnitus nästan jämt nu.
Funderar på att börja med tunga droger för att bli av med den.
Citera
2013-10-18, 15:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag har tinnitus nästan jämt nu.
Funderar på att börja med tunga droger för att bli av med den.

Har du fått undersökt så inte någon nerv i hjärnan/från örat trycker mot blodkärl efter olyckan?
Sådant kan uppkomma spontant och efter olyckor och ge tinnitus och ljudöverkänslighet.
Har du ljudöverkänslighet?

I Pittsburgh utförde/utför man operationer mot detta. De är riskabla, men med gott
resultat den gången för en del år sedan då jag läste om detta. Det går ut på att
placera en bit teflon som isolerar mellan det som trycker.
Citera
2013-10-18, 15:29
Medlem
Citat:
Har du fått undersökt så inte någon nerv i hjärnan/från örat trycker mot blodkärl efter olyckan?
Sådant kan uppkomma spontant och efter olyckor och ge tinnitus och ljudöverkänslighet.
Har du ljudöverkänslighet?

I Pittsburgh utförde/utför man operationer mot detta. De är riskabla, men med gott
resultat den gången för en del år sedan då jag läste om detta. Det går ut på att
placera en bit teflon som isolerar mellan det som trycker.
Undersökningarna börjar i höst-vinter.
Teflon, asbest eller liknande låter bra.
Citera
2013-10-18, 15:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Undersökningarna börjar i höst-vinter.
Teflon, asbest eller liknande låter bra.

Saken är att den killen det stod om och som hade haft ett absolut helvete
sedan sin olycka (cykel tror jag det var), blev helt återställd från sin hemska
ljudöverkänslighet och tinnitus.

Bidrag får man söka grundligt och välformulerat från kommun/Försäkringskassa.
Det kostar ju en del.
Citera
2013-10-21, 20:39
Medlem
Hej,

Jag har haft måttlig tinnitus i ett antal år som hastigt har blivit värre av vistandet i högljudda miljöer. Mitt vardagliga liv har fått sig en rubbning men gör mitt bästa för att inte låta tinnitusen förstöra mitt liv. Jag skulle vilja be er där ute om en tjänst. Jag har öppnat mig inför nära men ofta avvisar de mig (inte på ett elakt sätt men jag tror att det är jobbigt även för dem). Jag skulle uppskatta det så mycket om jag fick tala med någon som upplever samma sak som jag gör.
Om du har måttlig till besvärlig tinnitus, snälla skicka ett PM.
Citera
2013-10-21, 21:29
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellybellybean
Hej,

Jag har haft måttlig tinnitus i ett antal år som hastigt har blivit värre av vistandet i högljudda miljöer. Mitt vardagliga liv har fått sig en rubbning men gör mitt bästa för att inte låta tinnitusen förstöra mitt liv. Jag skulle vilja be er där ute om en tjänst. Jag har öppnat mig inför nära men ofta avvisar de mig (inte på ett elakt sätt men jag tror att det är jobbigt även för dem). Jag skulle uppskatta det så mycket om jag fick tala med någon som upplever samma sak som jag gör.
Om du har måttlig till besvärlig tinnitus, snälla skicka ett PM.

Jo det känner man igen en blåkopia av mitt tidigare liv, jag kan i detalj tala om hur din framtid kommer se ut, kommer sluta med att du skriker på gatan för alla som går förbi vilket helvete det är med tinnitus, (du som var så blyg?) jaja du får gärna PM mig om du vill...
Citera
2013-10-21, 21:34
Medlem
jellybellybean, jag har skickat ett meddelande till dig.
Det finns hjälp att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in