2013-10-13, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Har konstant tinnitus på båda öronen. Attackerna jag får varar i max någon minut eller två å tjutet blir bara mer dovt å hörseln försvinner i princip helt och hållet.
Jag trodde att jag hade fått tinnitus men vet inte om det var på riktigt. Det gick nämligen över efter ca 2 år.
Nu kan jag höra ibland om jag är trött och spänd i käken. Hur är det för dig? Om du biter samman tänderna. Ändrar sig tonen då? Det gjorde den för mig. Och de sa att det var något med käken eller så. Den påverkar öronen.
Citera
2013-10-13, 18:21
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag trodde att jag hade fått tinnitus men vet inte om det var på riktigt. Det gick nämligen över efter ca 2 år.
Nu kan jag höra ibland om jag är trött och spänd i käken. Hur är det för dig? Om du biter samman tänderna. Ändrar sig tonen då? Det gjorde den för mig. Och de sa att det var något med käken eller så. Den påverkar öronen.

Käken och muskulatur påverkar tinnitus. det är ganska vanligt.
I mitt fall (weird), så ökar min tinnitus av avslappning och om jag slappnar av med käken.
Den minskar alltid vid kraftig sammanbitning.

Här en rapport om vagusnervstimulering.
http://www.ata.org/sites/ata.org/files/pdf/pdf_archives/Vagus%20Nerve%20Stimulation%20-%20Rosellini,%20Curnes%20%26%20Engineer%20-%20Summer%20'12.pdf
Citera
2013-10-13, 18:58
Medlem
Nochillss avatar
Nej, jag förstod inte vad du menade med hyperaktivitet i hjärnan, det var så jag tolkade uttrycket men borde ha frågat dig igen.
Jag kan säga att jag gjort den dånande lumpen och sprungit på skränande rockfestivaler men har tack och lov sluppit att få T förrän i vuxen ålder.
Citera
2013-10-13, 19:01
Medlem
Jag har haft ständig tinnitus sedan 2010. Enligt läkare och tester har jag en hörselnedsättning också. Nu i dag när vi hade städdag där jag bor tappade jag en stenplatta mot en annan stenplatta. Smällen var kanske inte så hög, men det var tillräckligt för att det skulle ringa enormt i vänster öra, det som har mest tinnitus. Är det något som känns igen?
Citera
2013-10-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
I mitt fall (weird), så ökar min tinnitus av avslappning och om jag slappnar av med käken.

Jag har hört om de som slipper sin tinnitus när de får bedövning hos tandläkaren. Prova det. Man ska även kunna spruta denna bedövning direkt i käkens muskulatur. Om det är så, så har du inte en skada av nerverna i örat utan en yttre påverkan på hörselorganet eller nerven. Då kan du ha tur att det försvinner.

"Anna-Lena Pihlblad menar att tinnitus bildas av att tankar, känslor och beteenden som leder till en stressreaktion, där man pressar samman tänderna och blir kroniskt spänd i musklerna kring käke, ansikte, nacke och axlar. Spänningssignalerna överförs till hörselbanorna i hjärnstammen, vilket skapar ljud i form av tinnitus. Det i sin tur leder till nya negativa tankar och mer stress."
http://www.lararnasnyheter.se/fotnoten/2012/02/15/folke-fick-hj-lp-mot-bruset
Senast redigerad av estone 2013-10-13 kl. 20:01.
Citera
2013-10-14, 00:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Jag har hört om de som slipper sin tinnitus när de får bedövning hos tandläkaren.

Spänningssignalerna överförs till hörselbanorna i hjärnstammen, vilket skapar ljud i form av tinnitus. Det i sin tur leder till nya negativa tankar och mer stress."

Det vanligaste är att man droppar xylocain mot trumhinnan för att se om det ger effekt.

Oj, lustigt, eftersom min vanliga tinnitus minskar när jag kraftigt biter ihop käkarna så borde det kanske innebära att de där spänningssignalerna som då uppstår överröstar eller maskerar eller dämpar min vanliga tinnitus, så att DEN inte hörs?
Citera
2013-10-14, 18:35
Medlem
grizzlybearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag har haft ständig tinnitus sedan 2010. Enligt läkare och tester har jag en hörselnedsättning också. Nu i dag när vi hade städdag där jag bor tappade jag en stenplatta mot en annan stenplatta. Smällen var kanske inte så hög, men det var tillräckligt för att det skulle ringa enormt i vänster öra, det som har mest tinnitus. Är det något som känns igen?

Hur fick du din tinnitus?

Jag har ingen hörselnedsättning över huvud taget och även mycket känslig hörsel.
Min läkare påpekar att eftersom jag har så känslig hörsel så tänker jag extra mycket på
T.
För några veckor sedan tappade jag ett glas i köket på stengolvet, det var relativt högt och
gjorde ont i öronen. Men jag kände ingen plötslig ökning utav T utan snarare en långvarig under någon vecka när jag tänkte på det.
Citera
2013-10-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grizzlybears
Hur fick du din tinnitus?
Cykelolycka, en kraftig hjärnskada med hjärnblödning på flera ställen i hjärnan och DAI.
Citera
2013-10-16, 17:57
Medlem
lolnollkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

http://www.ata.org/sites/ata.org/files/pdf/pdf_archives/Vagus%20Nerve%20Stimulation%20-%20Rosellini,%20Curnes%20%26%20Engineer%20-%20Summer%20'12.pdf

Jag pratade med min tandläkare om att jag trodde att det kunde bero på käken osv, men de viftade bort det med. Tonen förändras när jag spänner käken ordentligt. Men jag känner som så att eftersom jag har haft konstant tinnitus, och eftersom jag minns den kvällen (som 4-5 åring) när pipet först uppkom så har det med något annat att göra. Skrikande barn på dagis eller någon ballong som smällt vid örat. Jag hade dock hoppats på att tandläkaren ville hjälpa mig och låta mig testa något, för jag har märkt att när jag sover så spänner jag tungan å käken på något sätt. Trodde att det kunde dämpa tjutandet något,men tandläkaren sa att det absolut inte kunde vara det som var fel.
Citera
2013-10-16, 18:19
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolnollkoll
Jag pratade med min tandläkare om att jag trodde att det kunde bero på käken osv, men de viftade bort det med. Tonen förändras när jag spänner käken ordentligt. Men jag känner som så att eftersom jag har haft konstant tinnitus, och eftersom jag minns den kvällen (som 4-5 åring) när pipet först uppkom så har det med något annat att göra. Skrikande barn på dagis eller någon ballong som smällt vid örat. Jag hade dock hoppats på att tandläkaren ville hjälpa mig och låta mig testa något, för jag har märkt att när jag sover så spänner jag tungan å käken på något sätt. Trodde att det kunde dämpa tjutandet något,men tandläkaren sa att det absolut inte kunde vara det som var fel.

Bettskena hjälper en för en del drabbade. Tandläkaren verkar inte vilja klampa in på ett område som kanske är lite obekant för denne? Har du möjlighet så sök dig till någon som är van vid tinnitusproblematiken som tandläkare. Tandläkaren du träffat kan väl inte veta att just DU inte vore behjälpt av bettskena eller riktad massage t.ex. Vet du dessutom med dig att du spänner dig nattetid, så är en hjälp av något slag inte alls orimlig.

När det gäller uppkomsten av tinnitusen så är ofta ett första steg att försöka lägga det bakom sig när det väl är ett faktum, om nu inte uppkomstorsaken föranleder en specifik behandling. Även om det skulle bero på ballonger och skrik så kan symptomen påverkas på olika sätt och mycket långt senare och därför finns det en arsenal av behandlingsalternativ faktiskt. KBT, hypnos, bettskena, akupunktur, b-vitamintillskott, elakupunktur, zonterapi, maskeringsbehandling, TRT, fysisk träning för att bara nämna några.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-16 kl. 18:26.
Citera
2013-10-17, 15:21
Bannlyst
Läste i den här tråden för några dagar sedan och sedan dess har jag haft tinnitus...
Ett högfrekvent ljud piiiipp. när det är tyst hör jag det, och jag lyssnar på det.
Citera
2013-10-17, 15:39
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Läste i den här tråden för några dagar sedan och sedan dess har jag haft tinnitus...
Ett högfrekvent ljud piiiipp. när det är tyst hör jag det, och jag lyssnar på det.

Läste en undersökning för en del år sedan som sa att av amerikanska studenter som fick prova att gå in i ett ljudisolerat rum, så upplevde 65% tinnitus därinne, även om de annars inte hade tinnitus.

Min tinnitus kan minska om jag vistas i ett ljudisolerat rum, tror jag ju då... men... förmodligen är det så att jag blivit så van vid min tinnitus att min hjärna och mdvetande tror att det är SÅ det ska låta när jag befinner mig därinne - i ett tal/sång-inspelningsbås t.ex. Numera är det så att omgivande låga volymljud som ett öppet fönster eller ventil på natten tenderar att öka min tinnitus istället för att maskera den, tror jag ju då... men... förmodligen är det så att min tinnitus är väl så hög som det bakgrundsljudet, varför den blir extra irriterande då. Jag behöver ha 70-80 dB av musik i så fall för att maskera... och då kan man ju inte sova p.g.a. musikens ljudstyrka.

Det bästa är att INTE fokusera på om man hör sitt tinnitus elle inte.
Hard stuff som jag inte ville höra som debuterande tinnitusare, men som jag med ett par decenniers erfarenhet insett är enda möjligheten.

Det normala är at tinnitus lägger sig över tid. I vissa fall pga att den faktiskt minskar. I andra fall pga att den placeras någon annanstans i mdvetandet. Hur det går till vet man inte helt, men det finns en viss plasticitet i hjärnan som inte ska underskattas.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-17 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in