2013-10-12, 19:36
Medlem
Minimois avatar
Ni blandar ihop termerna ovan. Det är normalt förfarande vid en utvidgad obduktion och det dokumenteras alltid. Detta för att det är svårt att "gå tillbaka" efter begravning eller kremering, om frågor uppstår.

Dödsorsaken i det här mordet illustreras av ett antal bilder - i olika vinklar - på tungbenet, som är av, och ögonen - som har blödningar. Vidare kontrolleras hur djupa sårskadorna är. Det är "light" bilder och intima delar lämnas ifred. Jag förklarar enkelt eftersom en del inte verkar ha sett utvidgade obduktioner tidigare. Hoppa inte över protokollen bara för att det är illustrerat. De ger en bättre helhetsbild.
Senast redigerad av Minimoi 2013-10-12 kl. 20:09.
Citera
2013-10-12, 21:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Ni blandar ihop termerna ovan. Det är normalt förfarande vid en utvidgad obduktion och det dokumenteras alltid. Detta för att det är svårt att "gå tillbaka" efter begravning eller kremering, om frågor uppstår.

Dödsorsaken i det här mordet illustreras av ett antal bilder - i olika vinklar - på tungbenet, som är av, och ögonen - som har blödningar. Vidare kontrolleras hur djupa sårskadorna är. Det är "light" bilder och intima delar lämnas ifred. Jag förklarar enkelt eftersom en del inte verkar ha sett utvidgade obduktioner tidigare. Hoppa inte över protokollen bara för att det är illustrerat. De ger en bättre helhetsbild.

Och vad var vitsen med att be folk hoppa över vissa sidor i fuppen om de är känsliga? Nu sitter du och skriver saker som folk inte har bett om att få läsa, eller hur?
Citera
2013-10-12, 22:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkatten
Ärligt talat blir jag rätt förvirrad när det kommer till hur rätten dömer gällande fängelse/rättspsyk. Enligt rådande definitioner borde väl fler ha dömts till rättspsyk genom åren?

Grunden är alltså att GM vid tiden för brottet (och fortfarande?) anses lida av "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening. Kriterierna för "allvarlig psykisk störning" i juridisk mening delas ju upp i 3 punkter: psykotisk, svårt depressiv och suicidal (utan psykos), allvarliga personlighetsstörningar med psykotiska genombrott ELLER starkt tvångsmässigt beteende.

Om man spånar lite kring SN så känns det ju som han uppfyller flera av dessa, däremot är hans agerande dagarna kring mordet förvirrande med alla dessa sexuella kontakter och någon slags "verklighetsflykt". Svårt att bedöma när han ljuger, vilket han bevisligen gör ofta (och som jag anser mer eller mindre tvångsmässigt). Svårt depressiv och suicidal är han uppenbarligen och har varit även tidigare. Vad som räknas in som "allvarlig personlighetsstörning" tycker jag är otydligt. Vilka PS räknas som allvarliga? Antisocial PS känns ju spontant som en allvarlig PS men verkar inte per definition leda till rättspsyk.

SN, (rätt likt Mijailo Mijailović som ju dömdes till fängelse) påstår att "det blixtrar till" och att han inte minns hur tankarna gick i samband med mordet och efteråt. Samtidigt är det ju ändå rätt många detaljer som han faktiskt minns. Efteråt anstränger han sig bevisligen för att det som hänt inte ska uppdagas genom alla sms/facebookuppdateringar. Jag anser för övrigt att det hade varit bättre om Mijailo Mijailović fått rättspsyk.

Det känns som SN vill att bedömningen ska bli att han var psykotisk för att därmed undvika en fängelsedom. Men generellt, när en GM varit så beräknande att hen med stora ansträngningar försökt sopa igen spår och vinna tid är det svårt att tro på psykos. I så fall har han väl i princip varit psykotisk från tiden innan mordet till det att han anmäler sig själv. Då kommer verkligheten ifatt.

Men med tanke på alla kontakter med andra män både före och efter mordet är det ju svårt, som förhörledarna också nämner, att bortse från att han helt enkelt tröttnat på Jens och att han velat få bort honom, samt agerat kraftigt i desperation då Jens upptäckt många av hans lögner.

Jag tror hur som helst att det bästa vore rättpsyk med särskild utskrivningsprövning. Då kan de hålla honom inlåst väldigt länge om ingen idiotläkare bedömer att han är "frisk" och att risken för återfall inte längre är hög.

Kan fortfarande inte bestämma mig för om han är extremt korkad eller extremt beräknande och manipulativ. I klippet med rekonstruktionen ser hans skakande händer när han står utanför förrådet väldigt krystade ut... Att han bölar sig igenom alla förhör betyder inte heller att han känner skuld för vad han gjort utan att han helt enkelt tycker förbannat synd om sig själv för de sits han försatt sig i.

Vad tror ni, psykopat eller inte? Andra tänkbara diagnoser?
Tror ni han var trött på Jens?
Är det bevisat att han blev våldtagen? Blev detta anmält? Har läst hela fuppen, men missat om detta framgått.

Manipulativa är inte givet intelligenta, de kan vara korkade också. Manipulation som behov handlar om personlighetsstörning.
Citera
2013-10-12, 22:27
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Och vad var vitsen med att be folk hoppa över vissa sidor i fuppen om de är känsliga? Nu sitter du och skriver saker som folk inte har bett om att få läsa, eller hur?

Precisera gärna vilken/vilka som har skrivit ut sidnummer i tråden. Jag hör inte till, och önskar heller ej bli sammankopplad med, den gruppen.

Svarar på frågor som medlemmar har ställt, efter att det har rådit stor förvirring och ihopblandning om detta och dödsorsak de senaste sidorna.

Passar det verkligen inte dig bättre att lägga dig och läsa en Pellefant-serie istället? Glöm inte skygglappar bara.
Citera
2013-10-13, 16:30
Medlem
linn_rosss avatar
vad är egentligen ett "normalt" beteende Efter att man mördat någon?
inget utom att anmäla sig själv då eller?
Citera
2013-10-13, 16:52
Medlem
Lyckes avatar
Hej, hur jag än gör kan jag inte få fram fuppen via min mobil. Det var precis samma problem med en annan som jag senare fick via mail och då kunde öppna den.
Någon som vet vad jag gör för fel?
Citera
2013-10-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lycke
Hej, hur jag än gör kan jag inte få fram fuppen via min mobil. Det var precis samma problem med en annan som jag senare fick via mail och då kunde öppna den.

Jag kunde inte öppna den vida chrome på min iphone men via safari. Bara ett tips!
Citera
2013-10-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xingfeng
NB: min fetning ovan.

Jag är ny på denna tråd, så jag har ingen föreställning om i vad mån mtGM är psykopat eller ej. Den kanske främste psykopatforskaren i världen, Robert Hare, har ödmjukt uttryckt att inte heller han är immun från risken att bli duperad av en psykopat. Beträffande risken att bli en psykopats offer är det förvisso tänkbart att psykopaten likt ett rovdjur hittar någon att utnyttja, som signalerar sårbarhet och psykopaten läser av och börjar bearbeta, t ex i ett kärleksförhållande, men även mer distanserade förhållanden, t ex på arbetsplatser, ger en potentiellt bred träffyta av offer i olika grad.
Citera
2013-10-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Jag har nu pratat med ett par olika läkare som säger att plocka av skinnet vid en obduktion absolut inte är något som hör till vanligheterna, faktisk inget någon av dom tidigare hört talas om så min undran är om det verkligen stämmer att det finns bilder på detta?
Varför skulle jag skriva att det va så annars? Ganska värdelöst att trolla om nåt som går så lätt att kolla upp...?
Citera
2013-10-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lycke

Galet irriterande att inlägg försvinner! Såg att du skrev tack vill bara passa på att varna dig lite för bilderna i fupen är inte så roliga! Bara så du vet!
Citera
2013-10-14, 23:55
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linn_ross
vad är egentligen ett "normalt" beteende Efter att man mördat någon?
inget utom att anmäla sig själv då eller?

Det är en bra fråga.
Man förväntar sig att det på något sätt ska finnas någon slags ånger, dvs. att GM inte lever vidare så som SN gjorde, särskilt timmarna efteråt.
Citera
2013-10-18, 14:51
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det är en bra fråga.
Man förväntar sig att det på något sätt ska finnas någon slags ånger, dvs. att GM inte lever vidare så som SN gjorde, särskilt timmarna efteråt.

Nja, jag skulle se det som "normalt" om han följde en av dessa två tankebanor:

1. Fick fruktansvärd ånger och gav upp så fort han hade insett vad han gjort

2. Försökte aktivt komma undan genom att dumpa kroppen på ett vettigt ställe samt försvinna under radarn.

Nu tycks han ha handlat nästan som om han inte ens tagit till sig vad han hade gjort, kroppen slängdes litet slarvigt i ett förråd och sedan drog han men försökte fortsatt lura mäklare, släktingar till offret samt nya bögvänner. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som försiggick i hans hjärna under tiden strax efter mordet.

Inte innan heller, hans otaliga sexmöten med andra homosar verkar nästan forcerade, var han så sjukt kåt eller bara totalt dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in