2013-10-17, 18:06
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Fetstilat; Är detta sant? Är skåning så jag har inte så bra koll på ex. bostadsbristen i Stockholm även om jag kan googla. Det är ju sjukare än vad jag trodde.

Jag har alltid haft som devis att använda argumenten om just bostadsbrist för att förklara och diskutera om folk ser bristen på resurser i samhället. Men 25k och då omfattar det "bara" studenter, i en stad är... betydligt mer än jag trodde.

För de som kommer utifrån landet så saknas det runt 10 000 studentlägenheter i Stockholm. Sen har vi alla i länet som gärna skulle flytta men som blir tvungna att bo hemma pga att det inte finns några bostäder.

Man behandlar unga svenskar som något skit som katten har släpat in, fyfan. De svenska barnen borde vara högsta prioritet, men inte i Sverige.

Från riksdagen, rekommenderas. Vi hade allt men dessa jävla vänsterliberaler till landsförrädare förstörde allt. Själva har de ingen kontakt alls med det kaos man har skapat.

http://www.youtube.com/watch?v=yXW-69-RhUU
2013-10-17, 18:15
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
För de som kommer utifrån landet så saknas det runt 10 000 studentlägenheter i Stockholm. Sen har vi alla i länet som gärna skulle flytta men som blir tvungna att bo hemma pga att det inte finns några bostäder.

Man behandlar unga svenskar som något skit som katten har släpat in, fyfan. De svenska barnen borde vara högsta prioritet, men inte i Sverige.

Från riksdagen, rekommenderas. Vi hade allt men dessa jävla vänsterliberaler till landsförrädare förstörde allt. Själva har de ingen kontakt alls med det kaos man har skapat.

http://www.youtube.com/watch?v=yXW-69-RhUU
Intressant, man bugar. Själv har vi säkrat våra barns framtid... eller ja, men vad vi vet idag. De är 12 och 14 så det hinner ju hända en del tills det är dags för dem att studera om så är intressant.

För oss gäller ju då Lund, och vi ser samma problem där.
2013-10-17, 19:14
Bannlyst
Hade ju varit kanon att bo där, med tanke på t-banans förtjänster.

Och svenskar hade inte förfulat dessa områden med en massa satellit-sköldar på balkongerna och islamistiskt klädmode nere på gatorna.

En d-g sak med invandringen är att man inte kan känna sig helt lugn där man är nu utan måste räkna med att en vacker dag flytta. Gränsen går vid 15-20% invandrare. Då är det dags att dra illa kvickt.
2013-10-17, 20:58
Medlem
Deon Limes avatar
Egentligen inget större fel på områdena i sig. Hade släktingar som bodde i Råslätt i Jönköping och enda negativa var alla utlänningar och vad det förde med sig. Inget kanonområde men mycket billiga hyror, fina förbindelser, ett eget centrum och mycket grönområde låter som ett helt okej alternativ ifall man inte tjänar jättemycket.

Många svenskar med mindre inkomster sitter i många fall på lägenheter med för dyr hyra för plånboken. Vet bara hur det var när jag flyttade hemifrån och levde på ett deltidsjobb. Istället för att bo på den lilla ettan jag hade skulle jag hellre bo i ett miljonprogram och haft lite mer pengar över. Kanske t om haft råd med en tvåa.

Dock är det uteslutet som det ser ut idag och även gjorde på den tiden.
Senast redigerad av Deon Lime 2013-10-17 kl. 21:00.
2013-10-17, 22:26
Medlem
Freedomprojects avatar
Jag skulle gärna vilja bo i Husby. Där i områdena som jag har mina minnen och mina barn växte upp. Istället måste jag bo i en främmande stad. En stad där jag har bott länge nu och som är mycket vacker. Men mitt hjärta är kvar på Järva i staden där jag föddes.
Det är inget fel på Husby. Det är fel på folket som bor där nu. Islamister kan man inte bo granne med. Eller stenkastar somalier.
Men det kommer inte att bli inkräktarna som flyttar. De har politikernas stöd och miljarder satsas i projekt för att de skall trivas och inte bränna upp bilar.
2013-10-18, 11:52
Medlem
Caesar Johansens avatar
Några saker man måste komma ihåg.

När miljonprogramet var färdig i mitten av 70-talet rådde det ett enormt överskott på lägenheter. Man hade byggt för många lägenheter, man hade byggt för stora lägenhetwe, och man hade till dels byggt bostadstyper som folk inte efterfrågade (Svensson tog hellre lån till en villa, än att flytta in i en hyresfemma). Konsekvensen av det här blev att många lägenheter stod tomma - och detta långt in på 90-talet. Lägenheterna kom att fyllas upp med pundare, sossfall och invandrare -för att hålla systemet "flytande".

Om vi inte hade haft en sådan stor invandring till Sverige som vi har haft de senaste 25 åren, skulle förmodligen stora delar av miljonprogramsområderna fortfarande stå tomma. De som hade bott i områderna hade varit pundare och sossfall - i många fall hade områderna fått rivas, ty de hade varit för dyra att hålla i drift.
Å ANDRA SIDAN - hade det funnits en konstant lägenhetsvakans i storstadsområderna, som hade underlättat urbanisering, jobbflytt - med mera. Som det ser ut idag är alla lägenheter uppfyllda med människor med låg sysselsättningsgrad och sociala problem - de sitter som en stor fläskklump och tar upp lägenheter, som hade kunnat gå till studenter, nyexaminerade och nyinflyttande från landet. Nu verkade dock som att staten&kapitalet har börjat inse sitt misstag, och har därför börjat "lyxrenovera" lägenheter, för att få bort de lågbeställda och istället fylla på med lägre medelklass människor med jobb.
Den stora frågan är dock vart de socialbidragstagande i förorten ska ta vägen? Baracker i skogen?
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-10-18 kl. 12:03.
2013-10-18, 12:20
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Om vi inte hade haft en sådan stor invandring till Sverige som vi har haft de senaste 25 åren, skulle förmodligen stora delar av miljonprogramsområderna fortfarande stå tomma. De som hade bott i områderna hade varit pundare och sossfall - i många fall hade områderna fått rivas, ty de hade varit för dyra att hålla i drift.

Tror inte de hade varit tomma länge, det man hade behövt göra från kommunen var bara att sälja lägenheterna till en privatvärd. Han skulle sen ha gjort om stora lägenheter till små lägenheter.

Husby ligger faktiskt fint till. Lögnarna under kravallerna sa att inget satsas på Husby. Tvärtom har Husby mer än vad andra har i Sverige. Simhall, fritidsgård, nära till grönområden, in till Stockholms innerstad på en kvart, gångavstånd till ett av Sveriges största köpcentrum i Kista galleria. Ett par miljoner satsas på kulturfestivaler under sommaren mm.

Det är inget fel på Husby utan människorna som bor där. Trondheimsgatan i Husby var den gata där flest utsattes för brott i Stockholm för några år sen. Om otacksamhet har ett ansikte så är det husbyinvandrarens.

Sen har SKB en del hus i Husby, kötid till deras lägenheter för en svensk som står i kö och betalar många hundra varje år är runt 15-20 år. Ändå är hälften av hyresgästerna i deras hus blattar. Jävligt märkligt att personer som inte har varit i Sverige mer än 5 år får lägenhet i dessa hus. Jag vet själv för jag frågade en arab på engelska hur länge han hade varit i Sverige som hade en av dessa lägenheter. Men det är väl ingen nyhet att nysvenskarna ska ha först, svenskarna får snällt vänta på hyreslägenhet.
2013-10-18, 12:30
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Tror inte de hade varit tomma länge, det man hade behövt göra från kommunen var bara att sälja lägenheterna till en privatvärd. Han skulle sen ha gjort om stora lägenheter till små lägenheter.

Husby ligger faktiskt fint till. Lögnarna under kravallerna sa att inget satsas på Husby. Tvärtom har Husby mer än vad andra har i Sverige. Simhall, fritidsgård, nära till grönområden, in till Stockholms innerstad på en kvart, gångavstånd till ett av Sveriges största köpcentrum i Kista galleria. Ett par miljoner satsas på kulturfestivaler under sommaren mm.

Det är inget fel på Husby utan människorna som bor där. Trondheimsgatan i Husby var den gata där flest utsattes för brott i Stockholm för några år sen. Om otacksamhet har ett ansikte så är det husbyinvandrarens.

Sen har SKB en del hus i Husby, kötid till deras lägenheter för en svensk som står i kö och betalar många hundra varje år är runt 15-20 år. Ändå är hälften av hyresgästerna i deras hus blattar. Jävligt märkligt att personer som inte har varit i Sverige mer än 5 år får lägenhet i dessa hus. Jag vet själv för jag frågade en arab på engelska hur länge han hade varit i Sverige som hade en av dessa lägenheter. Men det är väl ingen nyhet att nysvenskarna ska ha först, svenskarna får snällt vänta på hyreslägenhet.
Jo de hade varit tomma. Långt in på 90-talet fanns det ett stort lägenhetsöverskott i Sverige. Till och med på Södermalm var lätt att få en lägenhet. Vad som hände sen var att befolkningen ökade med cirka en miljon, enbart på grund av invandring. Upplägget i trådstarten var kontrafaktiskt, hade vi inte haft den här miljonökningen - hur hade det sett ut då. Då hade vi förmodligen fått se rivningar.

Situationen idag är dock annorlunda. Idag hade Husby och andra orter utan problem kunnat gentrifieras. På 90-talet kunde Svensson vara kräsen "nää jag vill bo i stan". Idag finns inte sådana möjligheter, alltså blir nöden dygd.

Mycket tyder på att det på en 20 årssikt förmodligen kommer att ske en utträgningseffekt av de fattiga invandrarna från förorterna, de som ligger närmast stan först, och sedan utåt. Förutsättningen för det här är att privata entreprenörerna tar över ägandet, och lyxrenoverar och höjer hyrorna rejält.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-10-18 kl. 12:34.
2013-10-18, 12:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Jo de hade varit tomma. Långt in på 90-talet fanns det ett stort lägenhetsöverskott i Sverige. Till och med på Södermalm var lätt att få en lägenhet. Vad som hände sen var att befolkningen ökade med cirka en miljon, enbart på grund av invandring. Upplägget i trådstarten var kontrafaktiskt, hade vi inte haft den här miljonökningen - hur hade det sett ut då. Då hade vi förmodligen fått se rivningar.

Situationen idag är dock annorlunda. Idag hade Husby och andra orter utan problem kunnat gentrifieras. På 90-talet kunde Svensson vara kräsen "nää jag vill bo i stan". Idag finns inte sådana möjligheter, alltså blir nöden dygd.

Mycket tyder på att det på en 20 årssikt förmodligen kommer att ske en utträgningseffekt av de fattiga invandrarna från förorterna, de som ligger närmast stan först, och sedan utåt. Förutsättningen för det här är att privata entreprenörerna tar över ägandet, och lyxrenoverar och höjer hyrorna rejält.
Vi hade rivningar av miljonprogrammet en bra bit in på 80-talet. I Valsta (Märsta, Stockholmsområdet) stod nybyggda hyreshus tomma och i malpåse på grund av felkalkyler. I Hammarkullen (Göteborg) revs tre våningar av fem på höghusen och resterande våningar byggdes om till radhus.
Sen kom först iranier och efter dom alla varianter av exjuggar och de kommunala bostadsbolagen ropade samfällt Halleluja! Tusentals nya hyresgäster med av staten garanterad ekonomi åtminstone ett par år framåt. Då var det kapplöpning om att sluta avtal med invandrarverket om placeringar. Någon framtid var det ingen som brydde sig om då.
Det är klart att en del av dåtidens överskott hade kunnat svampas upp åtminstone i Stockholmsområdet med hjälp av inflyttning från andra delar av Sverige. Men det hade tagit många år och många av husen hade nog förfallit bortom räddningens gräns under den tid de stått tomma.
2013-10-18, 13:10
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vi hade rivningar av miljonprogrammet en bra bit in på 80-talet. I Valsta (Märsta, Stockholmsområdet) stod nybyggda hyreshus tomma och i malpåse på grund av felkalkyler. I Hammarkullen (Göteborg) revs tre våningar av fem på höghusen och resterande våningar byggdes om till radhus.
Sen kom först iranier och efter dom alla varianter av exjuggar och de kommunala bostadsbolagen ropade samfällt Halleluja! Tusentals nya hyresgäster med av staten garanterad ekonomi åtminstone ett par år framåt. Då var det kapplöpning om att sluta avtal med invandrarverket om placeringar. Någon framtid var det ingen som brydde sig om då.
Det är klart att en del av dåtidens överskott hade kunnat svampas upp åtminstone i Stockholmsområdet med hjälp av inflyttning från andra delar av Sverige. Men det hade tagit många år och många av husen hade nog förfallit bortom räddningens gräns under den tid de stått tomma.
Ja det är ju inte svårt att förstå den glädjen som infann sig då. Kortsiktigt var det ju en genial lösning. Långsiktigt slog det dock inte alls särskilt väl ut - men det är ju lätt att vara efterklok.

Idag är ju situationen dock väldigt annorlunda. Idag finns det bokstavligen 0 vakanta hyresrätter i Sverige. Ungdomar kan inte flytta hemifrån, nyanlända invandrare kan inte inkvarteras, kommuner får köpa upp villor och bostadsrätter för att inkvartera nyanlända. Situationen är akut.

Reinfeldt måste känna till situationen. Ändå tar han inte konsekvenserna av sin kunskap. Detta är värt att tänka på varje gång Reinfeldt talar om "ta ansvar", "bygga Sverige långsiktigt". Att han inte gör något åt den här akuta situationen, är ett bevis på att han inte bryr sig, att han ljuger när han framställer sig själv som en pragmatisk och praktisk person som tar ansvar för Sverige..
2013-10-18, 13:46
Medlem
Jag blir lika förvånad varje gång jag märker att folk inte fattar att invandringen behövs (enligt vissa kategorier av människor) för att ekonomin ska "fungera".

Det är inte så enkelt att "vissa kategorier" är sossar, moderater eller SD-anhängare. Det är andra kategorier jag tänker på . . .
2013-10-18, 14:02
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag blir lika förvånad varje gång jag märker att folk inte fattar att invandringen behövs (enligt vissa kategorier av människor) för att ekonomin ska "fungera".

Det är inte så enkelt att "vissa kategorier" är sossar, moderater eller SD-anhängare. Det är andra kategorier jag tänker på . . .

Kan du talar ur nattmössan och säga rakt ut vad du menar?

Invandring kan säkert vara bra för ekonomin (och välfärden), om den ekonomiska integrationen är smärtfri och rätt typ av folk invandrar. Men som exemplet med bostadsmarknaden visar, har den höga invandringen lett till att alla befintliga allmännyttiga lägenheter har fyllts upp (av till stora delar arbetslösa människor), vilket bidrar till att den inre rörligheten har försvårats - vilket har lett till en sämre tillväxt:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ammar-tillvaxt
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/bo...ansk-tillvaxt/
http://www.riksbyggen.se/Nyheter/Om-...skad-tillvaxt/
http://www.svd.se/naringsliv/allt-va...en_6939963.svd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in