• 1
  • 2
2013-10-17, 14:42
Medlem
stevenstillss avatar
De gamla arbetarna i Norrköping, Eskilstuna och Gävle som en gång befolkade städerna och bodde i de kommunala bostadsföretagen finns inte kvar längre. Deras barn har flyttat till storstäderna och blivit medelklass och bor nu i villa, kedjehus och bostadsrätt. Som metallarbetaren Leif Linderborg i Västerås vars dotter Åsa flyttat till Stockholm och blivit kulturchef på Aftonbladet.

Sverige har i samma veva också avindustrialiserats. Och efterfrågan på de gamla hyreslägenheterna på industriorterna sjunkit ner till nästan noll med risk för att många hus i princip måst rivas om inte invandrarna kommit som räddande änglar och nya hyresbetalare. Jag tänker på områden som Sätra i Gävle och Fröslunda i Eskilstuna. Och hur skulle det sett ut i de oattraktiva punkthusen i Bredäng, Skärholmen och Sätra i SV Stockholm om inte invandrarna fyllt upp trappuppgångarna? Eller i kravall-Husby? Ett tankeexperiment. Vilka skulle bott där om inte invandrarna gjort det?
2013-10-17, 14:46
Medlem
usb3s avatar
Vanliga svennar. Hade nog rustats upp och renoverats en del då så att det hade varit ett fint område.
2013-10-17, 14:48
Medlem
Mindre hyresvärdar hade nog kursat, sen hade det nog inte byggts så många nya lgh som det görs idag.
2013-10-17, 14:54
Medlem
Jag bodde i en betongförort, av halvdant slag, när jag var student. Säkert hade studenter varit en del av ett sammansatt invånarslag. Arbetare, helt säkert. Pensionärer. En och annan ensamstående mamma som har tre barn med fyra pappor. Nyhemifrånutflyttade unga personer som letar jobb, eller har ett vikariat eller dylikt. Så har det sett ut ända fram tills nyss, när kommunerna blev tvungna att lägga rabarber på alla som går att bo i till de "nya svenskarna".
2013-10-17, 14:56
Medlem
White Christmass avatar
Det är ju ett enormt tryck idag i Stockholmsområdet.

Det saknas säkert 25 000 studentlägenheter i Stockholm. Husby skulle kunna vara en mysig studentstad, perfekt med avståndet till teknikstaden Kista som ligger granne.

Sen finns det många svenskar runt om i Sverige som får tacka nej till jobb för de kan inte ordna boende i Stockholm. Stockholm behöver utbildad arbetskraft, men hålls tillbaka pga att det inte finns några bostäder. I dessa billiga hyreslägenheter sitter istället hundratusentals bidragstagare runt om i Stockholm, inte bara kostar de svenskarna miljarder i bidrag, de gör även att svenskarna förlorar miljarder i förlorad tillväxt.

Handelskammaren har räknat på att Stockholm förlorar många miljarder varje år på bostadsbristen. Exakt summa finns säkert på deras hemsida.
Senast redigerad av White Christmas 2013-10-17 kl. 14:58.
2013-10-17, 14:58
Medlem
Stessads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
En och annan ensamstående mamma som har tre barn med fyra pappor.

Hahahaha

I övrigt så håller jag med dig. Hade fyllts upp bra med studenter, och arbetare.
2013-10-17, 15:41
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det är ju ett enormt tryck idag i Stockholmsområdet.

Det saknas säkert 25 000 studentlägenheter i Stockholm. Husby skulle kunna vara en mysig studentstad, perfekt med avståndet till teknikstaden Kista som ligger granne.

Sen finns det många svenskar runt om i Sverige som får tacka nej till jobb för de kan inte ordna boende i Stockholm. Stockholm behöver utbildad arbetskraft, men hålls tillbaka pga att det inte finns några bostäder. I dessa billiga hyreslägenheter sitter istället hundratusentals bidragstagare runt om i Stockholm, inte bara kostar de svenskarna miljarder i bidrag, de gör även att svenskarna förlorar miljarder i förlorad tillväxt.

Handelskammaren har räknat på att Stockholm förlorar många miljarder varje år på bostadsbristen. Exakt summa finns säkert på deras hemsida.
Fetstilat; Är detta sant? Är skåning så jag har inte så bra koll på ex. bostadsbristen i Stockholm även om jag kan googla. Det är ju sjukare än vad jag trodde.

Jag har alltid haft som devis att använda argumenten om just bostadsbrist för att förklara och diskutera om folk ser bristen på resurser i samhället. Men 25k och då omfattar det "bara" studenter, i en stad är... betydligt mer än jag trodde.
2013-10-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stessad
Hahahaha

I övrigt så håller jag med dig. Hade fyllts upp bra med studenter, och arbetare.

Jo, hon brydde sig aldrig om att kolla om det var Istvan eller Jerry som var pappa till den sista ungen. Kenny, som var pappa till tvåan, trodde ändå att det var han, och han betalar hyfsat med underhåll...

Jo, så klart hade det varit god tillströmning av andra boende, och så klart folk med litet mindre ekonomiska möjligheter än Mats och Karin som tjänar 42000:- var i månaden och har en trevlig villa i Nacka.
2013-10-17, 16:51
Medlem
Hardstekts avatar
vi hade kunnat riva skiten.
2013-10-17, 17:27
Medlem
Omtanksams avatar
Vanliga svenskar som nu bor hemma hos föräldrarna fast de är 20+.
2013-10-17, 17:38
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
om inte invandrarna kommit som räddande änglar och nya hyresbetalare
Hur många invandrare i våra miljonprogram betalar hyran med "egna" pengar?! Bidragsberoendet är ju för fan skyhögt i dessa områden!
2013-10-17, 17:45
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Jag skulle kunna bo där. Dessa områden kunde vara riktigt trivsamma.

Har bott i dessa områden tidigare, men med ghettoiseringen, islamiseringen, så blir det inte så lockande. Annars gillar jag t.ex. T-banan och annat praktiskt lyx runt dessa områden.

Besökte Rinkebyenklaven för ett tag sedan - och helvete vad skitigt och basar-riserat det har blivit. Bedrövligt för ett så trevligt bostadsområde.

Bostadsbristen (och islamiseringen) är en av de främsta anledningarna till varför jag håller mig utomlands. Orkar liksom inte börja med att leva i en skrubb ett antal år och köa medans somalierna tagit över mitt hemlands bostäder gratis (betalade med mina pengar om jag kommer tillbaka). Blir hellre kvar i USA - här finns det utrymme.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-10-17 kl. 18:00.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in