2013-06-28, 14:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det spelar ingen roll om du inte är så stark, blir du nog arg, dvs får ett psykiskt raseri utbrott så kan du bli otroligt stark. När jag jobbade inom psyk en ång var det en äldre dam som höll på att strypa mig för hon trodde att jag dödat hennes barn...jag lovar att det var styrka i de greppen.

Kan det vara å att när KJ högg VB så kom allt raseri och ilska ut dom varit samlad under en lång tid? Allt han fått stå ut med under sin uppväxt, all besvikelse? Besvikelse på VB?
Därav dess nio huggen!

Så kan det vara, jag har varit inne på det tidigare. KJ kan ha känt en ilska mot VB som försatt honom i en fruktansvärd situation, han kan ha känt att det var VB fel att han stack henne med de två dödande sticken. Utan empati så förstår han inte att det VB sagt och gjort inte motiverade hans våld mot henne, så tror jag att det kan vara.

Att han öht stack henne, om han gjorde det, kan bero på det jag nämnt tidigare om stresskonen. Han kan ha varit psykiskt labil vid tillfället pga stress och konflikten med VB har varit den stressor som fick bägaren att rinna över, han tappade besinningen helt enkelt. Urkrafterna och instinkten styrde honom bortom allt vett och sans. Jag tror att det ligger nära sanningen.

Efter mordet är han på samma nivå stressmässigt och det ologiska kring fyndplatserna samt spår i bil och andra platser kan ha sin förklaring i det. En person utan förmåga att använda sin hjärna fullt ut lämnar inte spår efter sig som vi andra uppfattar som logiska tror jag.
Citera
2013-06-28, 14:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag känner mig faktiskt förvirrad om styckningsplatsen om uppgifterna att det var rörigt och ostädat i lgh stämmer och att inga fynd därifrån bekräftats. Vet inte riktigt vad jag ska tro; sommarstugan, terrängen? Just nu - utan att kunna styrka det med egentliga fakta - funderar jag mest i banorna att de faktiskt aldrig var i lägenheten överhuvudtaget den där lördagen.

Ungefär så tänker jag också, just därför jag vill bena ut fyndplatserna in absurdum, kan inte släppa dem, för jag förstår inte varför man öht flyttar en kropp från en plats utomhus till en annan för att stycka den.

Det enda som indikerar att VB varit hemma hos KJ är skriken som grannen vägg i vägg hörde. Kanske har de varit i lägenheten men KJ vill någonstans, VB inte. Det kan vara orsaken till VB irritation, och hon följde motvilligt med honom, kanske efter att ha fått sig ett par örfilar.

EDIT;Jo, jag kan förstå en flytt om mordet skett på en öppen plats där risk för upptäck varit uppenbar, men att det trots allt fanns tid att dolt lasta kroppen i bilen. Vad skulle det kunna vara för en plats? Parkeringen vid en motionsslinga kanske?
Senast redigerad av OY 2013-06-28 kl. 14:55.
Citera
2013-06-28, 15:09
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag känner mig faktiskt förvirrad om styckningsplatsen om uppgifterna att det var rörigt och ostädat i lgh stämmer och att inga fynd därifrån bekräftats. Vet inte riktigt vad jag ska tro; sommarstugan, terrängen? Just nu - utan att kunna styrka det med egentliga fakta - funderar jag mest i banorna att de faktiskt aldrig var i lägenheten överhuvudtaget den där lördagen.

Lägenheten är fortfarande avspärrad och polisen verkar inte leta efter en alternativ brottsplats. Dessutom så kan det vara svårt att säkra bevisningen från lägenheten om gärningsmannen har städat grundligt och förövrigt så utesluter inte jag att han kan ha fått hjälp med just den biten av någon. Uppgifterna om KJs städförmåga kommer även från försvarsadvokaten, samt att han kan ha stökat till det efteråt för att det ska se "normalt" ut. Bilens bagage var ju också belamrad med saker, och där fann man blodspår.

I nordisk kriminalkrönika från år 2000 kan man läsa om styckmordet på Andrej Klots och där man fann man inga spår i badrummet- förutom att det hade grundligt rengjorts, istället fann man offrets DNA på en ugnsplåt.

Jag lovar dig att polisen funnit ett välstädat badrum även hos KJ. Skrik från KJs lägenhet tycker jag bekräftat att de faktiskt varit där. Flertalet gånger har läst om mordfall där vittnen hört skrik från offrets lägenhet och först reagerat på det i efterhand.
Citera
2013-06-28, 15:21
Medlem
ME077s avatar
Kan någon smart människa räkna ut varför de hela tiden hintar om fler inblandade? Jag tror faktiskt inte de säger så "för säkerhets skull"... Alltså, vad är det som kan tyda på fler gm/inblandade?

(Betänk också att de ju faktiskt har tillgång till samtlig tele- och datatrafik från både KJ och VB.)

Hur jag än tänker (med min kanske något trötta hjärna) kommer jag inte på annat än att de faktiskt har funnit främmande DNA på VB eller invid VB/fyndplatsen.

Vad krävs (för polisen) för att få ta dna-prov från någon? Då måste de väl ha ganska konkreta misstankar mot denne person? De kan väl inte åka runt och topsa personer vilka det kanske skulle kunna finnas en viss misstanke mot, för att utesluta dem?

Polisen har ju (iaf tidigare) via media gått ut och sagt att de vill ha in ännu fler tips. Är det egentligen tips på eventuella medgärningsmän de allra helst önskar..?
Citera
2013-06-28, 15:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Kan någon smart människa räkna ut varför de hela tiden hintar om fler inblandade? Jag tror faktiskt inte de säger så "för säkerhets skull"... Alltså, vad är det som kan tyda på fler gm/inblandade?

(Betänk också att de ju faktiskt har tillgång till samtlig tele- och datatrafik från både KJ och VB.)

Hur jag än tänker (med min kanske något trötta hjärna) kommer jag inte på annat än att de faktiskt har funnit främmande DNA på VB eller invid VB/fyndplatsen.

Vad krävs (för polisen) för att få ta dna-prov från någon? Då måste de väl ha ganska konkreta misstankar mot denne person? De kan väl inte åka runt och topsa personer vilka det kanske skulle kunna finnas en viss misstanke mot, för att utesluta dem?

Polisen har ju (iaf tidigare) via media gått ut och sagt att de vill ha in ännu fler tips. Är det egentligen tips på eventuella medgärningsmän de allra helst önskar..?
I utredningen av dubbelmordet i Linköping har ett fyrsiffrigt antal DNA-prov tagits. Alla har inte misstänkts. Det är också möjligt att polisen har hittat DNA från någon närbesläktad till den misstänkte.

Det kan också tänkas att något har hänt medan polisen hade span på KJ som omöjliggjorde att han gjorde det. Alltså måste det finnas någon form av medhjälp.
Citera
2013-06-28, 15:32
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:

Polisen måste utesluta fler inblandade i utredningsfasen, allt annat vore väl tjänstefel. D.v.s. de måste kunna bevisa att KJ är ensam gärningsman bortom varje rimligt tvivel, annars blir det ju rena julaftonen för försvarsadvokaten i rätten. Det behöver inte vara en medgärningsman/män till mordet som de letar efter, det kan även vara så att människor i KJs närhet vet mer än vad de berättar om eller att någon hjälpt honom att göra sig av med bevisning.

Det finns dock inget hittills som tyder på att det finns mer än en gärningsman.
Citera
2013-06-28, 15:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför då arrangera kroppsdelarna, varför inte bara kasta in dom genom fönstret fortast möjligt?
Ja, det bör han ha gjort, i så fall. - Vi vet ännu inte något om ev. "arrangemang"; benen kan också ha råkat hamna på ett visst sätt som sedan feltolkats.
Citera
2013-06-28, 15:37
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I utredningen av dubbelmordet i Linköping har ett fyrsiffrigt antal DNA-prov tagits. Alla har inte misstänkts. Det är också möjligt att polisen har hittat DNA från någon närbesläktad till den misstänkte.

Det kan också tänkas att något har hänt medan polisen hade span på KJ som omöjliggjorde att han gjorde det. Alltså måste det finnas någon form av medhjälp.

Det som borde utesluta inblandning från släkting till KJ är väl att de då skulle funnit DNA med släktskap till KJ. (Om pappan är biologisk pappa vill säga...)

Och om man låtsas att en släkting (t ex fadern) har hjälpt till att forsla bort liket/delarna - varför då placera dem på ett sådant "ointelligent" sätt - på en plats som KJ har väldigt stark anknytning till?

Å andra sidan, om man ponerar att KJ "råkade" ha ihjäl VB och desperat behövde hjälp av någon... Kan inte tänka mig någon annan än en släkting skulle ställa upp på sånt...!

DNA-topsningarna i Linköping var väl frivilliga...? (Har ej följt det fallet)

Och ja, tänk om de har bevis på att kroppen kom till fyndplatsen under tiden då KJ hade span på sig...
Senast redigerad av ME077 2013-06-28 kl. 15:43. Anledning: skrev fel
Citera
2013-06-28, 15:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Det som borde utesluta inblandning från släkting till KJ är väl att de då skulle funnit väldigt DNA med släktskap till KJ. (Om pappan är biologisk pappa vill säga...)

Och om man låtsas att en släkting (t ex fadern) har hjälp till att forsla bort liket/delarna - varför då placera dem på ett sådant "ointelligent" sätt - på en plats som KJ har väldigt stark anknytning till?

Å andra sidan, om man ponerar att KJ "råkade" ha ihjäl VB och desperat behövde hjälp av någon... Kan inte tänka mig någon annan än en släkting skulle ställa upp på sånt...!

DNA-topsningarna i Linköping var väl frivilliga...? (Har ej följt det fallet)

Och ja, tänk om de har bevis på att kroppen kom till fyndplatsen under tiden då KJ h
ade span på sig...

Tanken kanske var att kroppsdelarna skulle flyttas ytterligare en gång till den slutgiltiga förvaringsplatsen , men nu blev det bara benen som flyttades ett steg närmare en plats där det var möjligt att lasta in delarna i den vita skåpbilen. Nu hanns detta inte med eftersom Mps förstörde den planen. Nackdelen med fp2 var att det var en bit från väg.
Senast redigerad av highfive 2013-06-28 kl. 16:12.
Citera
2013-06-28, 15:53
Medlem
Quarrels avatar
Sammanfattning 28 juni

I tråden diskuterade personer
  • VB, Vatchareeya Bangsuan, 20, avliden. VB flyttade till Sverige från Thailand strax innan hon fyllde tolv. Hon bodde med sin mamma och sin styvfar i en lägenhet i Boden. Hon studerade vid LTU i Luleå med mediokert studieresultat. Tränade karate i Boden och Luleå. Hon har gjort polisanmälningar om hot, närmare detaljer är okända.
  • KJ, Kr*stoffer ”K*bba” J*hansson (iio), 22. VB:s ex. KJ påstås lida av Aspergers syndrom, och har stort militärt intresse, men antogs inte vid det militära. KJ har haft en hund som påstås avlidit i en elolycka. En granne såg honom och någon annan bära en svart sopsäck som droppade blod i trappan tidigare i år.
  • JJ, 55, pappa och god man till KJ, bor med fru tillika KJ:s mamma i Boden.
  • JJ2, 32, KJ:s storebror, bor med sambo i Boden.
  • DJ, 20, KJ:s lillebror, bor hos föräldrarna i Boden.
  • MB, 49, BO:s karatetränare. Påstås ha haft ett förhållande med VB.
  • AN, 46, MB:s fru, har skrivit ofördelaktigt om VB på MPS facebooksida under söken.
  • JF, 37. Hans Chevrolet Pickup har setts parkerad nära FP. Barndomshem på samma adress som VB.
  • TF, 26, syster till JF, bor på samma adress som KJ, dock inte i samma lägenhet. Studerar på LTU. Barndomshem på samma adress som VB.

Händelseförlopp

4 maj kl 14:23 skrev VB på Facebook: "Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". Kl 15:22 skrev hon ett skämt på Facebook. Kl 16 hämtades hon av någon vid bostaden. Därefter försvann hon. KJ påstår att det var han som hämtade VB 4 maj kl 16, och att hon lämnade honom kl 21 i avsikt att gå hem. Han hade druckit en öl och kunde inte skjutsa. En uppgift gör gällande att han var hemma hos sin bror och spelade TV-spel. Ett par grannar har hört skrik, en av dem kan datera skriken till 4 maj. Det var ishocky på TV den kvällen. Ett osäkert vittne har sett VB nära KJ:s bostad vid 21-tiden.

På dagen 4 maj övade KJ inför ett airsoftspel, som hölls 11 maj, ”Fallen Angel”.

På kvällen den 4 maj hölls en fest i KJ:s föräldrars sommarstuga. En kvinna ska ha befunnit sig på festen. Enligt obekräftad uppgift var det KJ:s lillebror som hade festen.

Signaler från VB:s mobiltelefon fångades upp ca kl 16, kl 18:40 och ca kl 21.

Polisen kontaktades 5 maj och 7 maj började polisen söka. 10 maj avslutade polisen sök, men MPS (Missing People Sweden) fortsatte med skallgångar. 20 maj rönte MPS framgång, kroppsdelar hittades i ett ödehus inom militärt område vid Gammelängsberget. 22 maj hittade militär torso och huvud, 100-200 meter från första fyndplatsen. 24 maj fastställdes det att kroppsdelarna kom från VB. Dödsorsaken var starkt våld mot vitala delar, stickskador orskakade av annan person. Det saknas fortfarande kroppsdelar, händer och/eller armar. Enligt mediauppgifter var mordet ett ritualmord, VB var knivhuggen i ett mönster och benen som hittades i ödehuset var arrangerade.

KJ deltog i fyra av fem MPS-sök. Vid första söket påstås han ha sagt att VB fick en gul ICA-kasse att bära hem studieböcker i.

23 maj gjordes husrannsakan hos KJ, KJ:s föräldrar och KJ:s föräldrars sommarstuga. KJ:s Hyundai och pappans VW Golf beslagtogs. KJ greps i sina föräldrars bostad och anhölls.

Satanister i Boden har uppmärksammat mordet, och en koppling mellan mordet och satanism har diskuterats mycket.

Fynd och observationer
  • Nära fyndplatserna har hittats en gul ICA-kasse med ett par kalsonger, med sekret eller blod, och möjligen andra underkläder.
  • En spade och ett rep har upphittats på ett garagetak. En till spade är upphittad, oklart var.
  • Blod från VB har påträffats, bland annat i KJ:s bil. Enligt Aftonbladets källa ska blodet ha hittats i bagageutrymmet.
  • Fläckar, som kan vara blod, har påträffats på loftgången utanför KJ:s bostad
  • En hund, som ofta passerar utanför ödehuset reagerade morgon och kväll 20 maj, men inte 19 maj. Även andra obekräftade uppgifter gör gällande att huset var tomt strax före fyndet.
  • En svart Chevrolet Pickup sågs parkerad nära FP1 15 juni.
Nuvarande situation

KJ häktades 27 maj, skäligen misstänkt för mord. Han har omhäktats tre gånger på sannolika skäl misstänkt och åtal ska väckas senast 12 juli. KJ förnekar brott, och vistas på rättspsykiatriska kliniken i Öjebyn. En mindre rättspsykiatrisk undersökning har utförts http://img109.imageshack.us/img109/2205/bur.pdf. Fler inblandade kan inte uteslutas.

Karta: http://goo.gl/maps/Easu2
Karta över Sävast: http://img600.imageshack.us/img600/3213/masterjy.jpg
Länk till inlägg med länksamling: https://www.flashback.org/sp43632275
Bildgalleri: http://www.flashback.org/sp43656556
Senast redigerad av Quarrel 2013-06-28 kl. 16:09.
Citera
2013-06-28, 16:02
Medlem
ME077s avatar
Jättebra sammanfattning!
Dock undrar jag över bilen som synts vid fyndplatsen/ödeshuset (modell och färg?), och den som stod på KJ´s parkering, och den som grannar påstår ha sett flera ggr utanför bostadhuset. En av bilarna avskrevs ju (den som tvärvänt vid ödeshuset) men de andra två/tre...?
Citera
2013-06-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Lugn? Men hade han inte hotat ngn i skolan med kniv och polisen kommit dit..?

Hade han verkligen hotat någon med kniven? Var det inte bara så att han haft med sig en kniv/haft en kniv i skåpet och någon sett den = polisen tillkallas.

Citat:

Just för att de, liksom vi, inte utesluter att fler kan vara inblandade

Sen att de är rädda för att KJ skulle springa runt o förstöra bevis om han släpptes ter sig ju märkligt eftersom de lätt skulle kunna sätta ett par konstaplar att följa honom. Problemet med ev. medhjälpare är ju att de kunnat flänga runt och sorterat om i bevisningen relativt ostörda..

..vad vi vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in