2013-10-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Nej, den är stängd sedan länge, men det finns en hel del om du orkar söka i tråden, från något annat community också tror jag.

Du är inte den första att inte få ihop bilden, folk har lagt fram teorier om allt från att hans airsoftgäng gjort det tillsammans till att hans pappa hjälpt honom. Jag antar att det är vänta och se som gäller.
(Men man kan lugnt säga att vissa teorier känns mer än lovligt långsökta)

Min gissning är att han planerat, eller i vart fall tänkt på, att göra något i den här stilen ett bra tag, kombinerat med hans (i mina ögon) extrema militära intresse så har han tänkt ut en plan, som gått mer eller mindre bra.

Eller en klassisk "det bara hände" följt av en massa mer eller mindre irrationella handlingar som ur vårt perspektiv, där vi saknar rätt mycket information som lär komma fram när FUPen börjar spridas, ter sig genomtänkta, men i själva verket bara är slump eller följder av en stressad persons ologiska handlingar.

Sedan tror jag det är lite för lätt att göra saker större än de är. Varför lägga delar av kroppen i ett hus och göra sig av med andra? Ponera att kroppsdelar förvaras i skogen, det är inte orimligt att de försvinner/sprids av djur osv. Eller att han bara kastat mindre delar av kroppen i älven, eller för all del en soptunna vart som helst.

Eller vad gäller mordvapen: släng det t.ex. i en soptunna i en park, ev inlindad i en plastpåse eller något. Oddsen att någon hittar det är minimalt, sedan om det visar sig vara så att det var det första bästa stället eller en kall sannolikhetsberäkning är en såndär sak som i bästa fall visar sig i förhör. Något säger mig dock att den här pojken kommer blåneka sig genom rättegången.

Så jäkla mastermind känns det ju inte om han åker dit på blod i sin egen bil, plus att det inte tog så lång tid innan polisen tog honom.

Håller med dig i ditt resonemang.

Jag tror också att han kommer att blåneka sig genom rättegången. Med vilket resultat får vi se. Det hans enda val.
Citera
2013-10-17, 23:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Hur kan man missa blodstänk på sin ljusa skinnsoffa?!

http://s18.postimg.org/shbxdjg20/vb2.jpg
Varför tror du att den bilden föreställer en skinnsoffa?
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-18 kl. 00:11.
Citera
2013-10-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån tror du att den bilden föreställer en skinnsoffa?

Soffa eller fåtölj,vad annars skulle det vara?
Citera
2013-10-17, 23:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
NSD har läst FUP. http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7931829
Tror du inte att NSD hade skrivit att blodfläcken kom från en möbel om det var så?
Citera
2013-10-17, 23:57
Medlem
Miss-Kittys avatar
Citat:
Bilklädsel kanske?
Citera
2013-10-17, 23:59
Medlem
MrFolds avatar
Det har snackats mycket fram och tillbaka kring (det förmodade) tillvägagångssättet runt mordet och huruvida KJ skulle vara tillräckligt "förslagen" eller "intelligent" för att iscensätta det hela.

Av det man nu vet tycker jag att omständigheterna runt omkring tyder på att det mycket väl stämmer in på hur en person sådan som jag tror de flesta här uppfattar KJ skulle bete sig. Med det menar jag en kombination av förslagenhet och beslutsam handlingskraft för att genomföra något nästan otänkbart OCH en naiv och slarvig hantering av vissa andra saker. Jag skulle kunna tänka mig att han varit väldigt grundlig i hanteringen efter själva mordet. Han har gjort sig av med händerna, mordvapen och olika persedlar som han trodde skulle kunna spåras till honom. Samtidigt har han inte tänkt på andra detaljer som han inte kopplat ihop med mordet av det skälet att de skedde innan mordet begicks. Han kan ha misshandlat och hotat henne i lägenheten, men sen lagt nån slags förband på henne (med kirurgtejpen). Eftersom hon troligen varit vid liv under bilresan så har han inte tänkt så noga efter om det skulle kunna finnas några graverande spår där i form av besudlingar (han har säkert insett att själva förekomsten av spår efter henne i bilen inte skulle bevisa någonting)

Sen tror jag att han helt enkelt haft tur när det gäller mord- resp styckningsplats. Kanske blev det inte mer spår än att väder och vind han utplåna dem innan man gjorde breda terrängsök. Samma med hur han gömt mordvapen mm: Jag tänker att han t ex lagt allt i en väska ihop med lite tyngder och slängt i någon sjö som han vet är hyggligt djup. Det kräver inget geni att komma på det, men gör det förstås väldigt svårt för en utredning. Kanske har han bara slängt grejer i älven och haft sån tur att det spolats hela vägen ut i havet. Just den här turfaktorn tror jag är lätt att underskatta och istället överskatta gärningsmannens fantastiska planering och förslagenhet när det gäller att sopa undan spår.
Citera
2013-10-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD har läst FUP. http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7931829
Tror du inte att NSD hade skrivit att blodfläcken kom från en möbel om det var så?

Vad tycker du det ser ut som då?

Tycker det ser ut som övergången mellan ryggen och sitsen på en möbel.

Från bilen är det inte.
På bilderna som jag sett på bilen hans så är hans klädsel mörk och det styrks även av att bagageutrymmet är i grått tyg för ingen tillverkare mig veterligen som jobbat med bilförsäljning har beige inredning och grått bagage.
Det kanske finns men det är extremt ovanligt i så fall med den kombinationen.
Citera
2013-10-18, 00:08
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:

Från bilen är det inte.
På bilderna som jag sett på bilen hans så är hans klädsel mörk och det styrks även av att bagageutrymmet är i grått tyg för ingen tillverkare mig veterligen som jobbat med bilförsäljning har beige inredning och grått bagage.

Kan vara en handske.
Citera
2013-10-18, 00:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Från bilen är det inte.
Det spelar ingen roll vad jag tycker det ser ut som. Åklagarna har berättat om en blodfläck på en tejprulle. Bilden kommer från FUP och det står otvivelaktigt var bilden är tagen. Om fläcken hade kommit från en möbel hade åklagarna eller NSD berättat det.
Citera
2013-10-18, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Kan vara en handske.

Eller väska.
Citera
2013-10-18, 00:16
Medlem
MrFolds avatar
Det är också lätt att inse att en mer förslagen person än KJ hade kunnat göra en betydligt bättre historia kring lördagseftermiddagen/kvällen. Han hade t ex kunnat säga att de bråkade (för att ge en förklaring till ev. vittnesmål om skrik) och att hon därefter blev arg och gick sin väg, samt stängde av telefonen för att han inte skulle kunna ringa henne. Ett par ringförsök från honom också till mobilen (som han borde slagit av) och plötsligt hade det i varje fall låtit lite mer troligt att hon faktiskt kunde ha gett sig iväg och stött ihop med någon annan person (mördaren). Nu står istället alla dessa omständigheter oemotsagda och sänker därmed hans trovärdighet ytterligare, även om de knappast kommer att vara ett avgörande bidrag till en ev. fällande dom.
Citera
2013-10-18, 00:17
Medlem
En undran om tidsflödet,

VB hämtas ca 16 från UG4, något händer i åtalades lgh så hon försöker ringa 112 men misslyckas,

har hon därefter skickat sms till t.ex. MB eller annan kompis,

eller har dessa sms blivit en trådsanning, alltså sms under kvällen.

Nu har det varit så mycket info hit o dit så man tappar nästan kollen på allt, det lär ju framgå i Fup'en om det vore så, isf vore det märkligt om hon inte på nytt försökte nå 112 utan sms'ar istället.

Kan å andra sidan möjligen vara så att hon mottagit sms från någon manlig vän och KJ har sett/läst det och säkringen har farit för åtalade KJ och då svartsjuka ett möjligt motiv

Någon som kan räta ut frågetecknet eller har jag blandat ihop allt om sms från VB kontra försök till samtal 112.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in