2013-10-19, 10:40
Medlem
Till er som läst mer FUP än jag:

Vilka är bristerna i utredningen som ni ser det?
Citera
2013-10-19, 10:41
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller någon annan, skrev jag. FL skulle ha reagerat om KJ sa något som han inte borde ha vetat om.

Vem är någon annan då?

Och att FL inte reagerar på just det är kanske inte jättekonstigt eftersom KJ bara sekunderna innan har försagt sig om bagageluckan och man fortfarande pratar om det. Det är en ganska kort ordväxling mellan blodet i bakluckan till att KJ påstår att han blir utsatt för en komplott, till att han försäger sig om tejpen. Det är tråkigt att de inte snappar upp det, men ingenting i det material vi har att tillgå pekar på att han på förhand har vetat om var tejpen satt på annat sätt än att han själv har sett den på V!

Jag tror inte det kommer spela någon roll ändå i rättegången. Det är en detalj bara.
Citera
2013-10-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Intressant tråd igen!

Har läst delar av FUP och håller med vissa om att MB är intressant och det är irriterande att så här i efterhand att de inte haft samma fokus på honom som på KJ. Nu tror jag att KJ är skyldig på ett eller annat sätt men efter att ha läst om den där grannen som sett KJ och någon (MB?) bära ut något och att MB har fler motiv (synliga för oss i alla fall) att mörda henne än KJ så skulle han kunna vara inblandad.

Tänk om...

MB - äldre, lite farlig, strular med VB, trött på henne, strul hemma pga av VB.
KJ - svartsjuk på MB, ser kanske lite upp till honom för att han är äldre och är lite farlig.

En dag tar MB kontakt med KJ och berättar att han förstår att KJ hatar det här med VB och han är ledsen över det. Han övertygar KJ att det finns bara ett sätt att få slut på det här för han är också trött på det. Eftersom KJ mår dåligt över sin svartsjuka och dessutom har haft vissa drömmar om att mörda så är han lättövertalad. De planerar allt och hjälps åt i vissa lägen. Men hela tiden planterar MB ut bevis som ska få KJ att framstå som ensam gärningsman.

Man skulle kunna byta ut MB med MBs son. Motivet skulle då istället vara att VB förstör hans mor och fars rykte.

Kanske bara på film, men någonting skumt är det med MB. Nu tror jag till 95% att KJ utfört detta ensam och troligtvis på grund av svartsjuka. Men men...
Tror som du, att nåt sorts samarbete har skett. Så grovt våld måste finnas mycket hat bakom,vilket inte KJ hade utan MB.
Citera
2013-10-19, 10:55
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Vem är någon annan då?

Och att FL inte reagerar på just det är kanske inte jättekonstigt eftersom KJ bara sekunderna innan har försagt sig om bagageluckan och man fortfarande pratar om det. Det är en ganska kort ordväxling mellan blodet i bakluckan till att KJ påstår att han blir utsatt för en komplott, till att han försäger sig om tejpen. Det är tråkigt att de inte snappar upp det, men ingenting i det material vi har att tillgå pekar på att han på förhand har vetat om var tejpen satt på annat sätt än att han själv har sett den på V!

Jag tror inte det kommer spela någon roll ändå i rättegången. Det är en detalj bara.

Sök-hunden markerar att ngt skett i lägenheten genom att lägga sig ned på en plats i vardagsrummet samt visa intresse för skurborsten. FUP sid 379-80. KJ:s försök att göra mordet på VB till en komplott mot honom har sina brister.
Citera
2013-10-19, 10:58
Medlem
highfives avatar
Läste ett förhör med en B@sse som är assistent. Han konstaterar att det inte var någon synlig skillnad i lägenheten före och efter mordet. Däremot hade KJ legat i badet på fm den 7/5, vilket han inte brukade göra.

Rätt intressant att läsa förhören med de som jobbat med honom.
Citera
2013-10-19, 10:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Sök-hunden markerar att ngt skett i lägenheten genom att lägga sig ned på en plats i vardagsrummet samt visa intresse för skurborsten. FUP sid 379-80. KJ:s försök att göra mordet på VB till en komplott mot honom har sina brister.
Menar du att bostaden är en mordplats iaf, trots åklagarens påstående om motsatsen?
Citera
2013-10-19, 11:06
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Läste ett förhör med en B@sse som är assistent. Han konstaterar att det inte var någon synlig skillnad i lägenheten före och efter mordet. Däremot hade KJ legat i badet på fm den 7/5, vilket han inte brukade göra.

Rätt intressant att läsa förhören med de som jobbat med honom.

Det finns ytterligare ett förhör med personer som jobbat med honom som hade noterat att städhinken hade använts. Hittar inte sidan just nu.
Citera
2013-10-19, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
En sak jag funderar över. Rättsentomologen skriver på sid 427-428:
Citat:
Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten stark (V=500) för att kroppen varit död mer än 8 dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar...
I någon mån betyder liten sannolikhet. Hur kan det samtidigt vara liten sannolikhet för att kroppen legat mer än 11 dagar och hög sannolikhet för att den legat uppemot 18 dagar? Jag ser en motsägelse där.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-19 kl. 11:12.
Citera
2013-10-19, 11:11
Medlem
Braxynglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Tror som du, att nåt sorts samarbete har skett. Så grovt våld måste finnas mycket hat bakom,vilket inte KJ hade utan MB.

Det vet man aldrig. Jag vet inte på vilket sätt hans asperger kom till uttryck, och jag vet inte överdrivet mycket om asperger som diagnos i sig. Men om han behövde en assistent så kan jag anta att det var av lite grövre proportioner.
Citera
2013-10-19, 11:18
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Värt att notera är att vb inte var mbs första affär vid sidan om. Han hade en tidigare med en mamma till en elev till vilken han hade tänkt, enligt vittnes utsaga lämna an för. Men på grund av att han agerat aggressivt mot hennes son backade hon ur.

Detta vittne kontaktade polisen innan de häktat k för hon trodde mb eventuellt var skyldig.
Senast redigerad av pewpew 2013-10-19 kl. 11:21.
Citera
2013-10-19, 11:22
Medlem
Buddisch13s avatar
Jag läste en intressant grej igår kommer inte ihåg vilken sida letar som en dåre nu, Men det stog nåt om att KJ ringt polisen 2 ggr samma dag med tips. Först ringer han med tips om det gula huset & sen ringer han en stund igen med samma info till en annan polis & när han avslutar samtalet säger han "Jag vet att ni misstänker mig" & sen lägger på.

Är det nån mer som läst detta? Har för mig att detta skulle varit 18-20 maj eller nåt sånt. Fortsätter leta för tycker det är en konstig sak att ringa in tips om FP spec som nån ska ha tittat i huset inna dess & det va tomt. Då måste KJ ringt in tipset efter han placerat benen i huset.

Han skulle även sagt i tipset om huset att det stått öppet i över 1 år & att han tipsat skyddsvakter om det med. Hoppas nån mer sett detta så jag inte har hallucinationer här hemma
Citera
2013-10-19, 11:30
Medlem
Chirpas avatar
Jag orkar snart inte läsa mer förhör med honom. Jag förstår inte hur FL ens har tålamod med idioten.
Jag blir bara förbannad när jag ser det.

I först andetaget sysslar han med extremsport och i det andra orkar han inte lyfta sina egna fötter knappt. I ena stunden älskar han VB och i andra så är han inte speciellt brydd alls i henne.
Hur fan förhör man någon som ändrar sin ståndpunkt i varannan mening?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in