Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-12, 14:51
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
länsstyrelsen älskar att få "leka polis" i såna här ärenden i normala fall. dom har rätt att beslagta kameror, och dom har ingen skyldighet att anmäla ett besök i förväg. jag kanske har lite fördomar mot länsstyrelser, eller så är ärendet misskött pga inkompetens/hög arbetsbelastning.. men jag tycker det lutar åt att TS inte riktigt säger hela sanningen här.

Jag har varken tid eller orka att sitta och ljuga om det här. Faktiskt. Det är så här det gått till. Jag försår inte vad man vill ha ut av att skriva en sån här hisstoria som är påhittad. Jag skriver inte för att få folk att kommentera en påhittad historia. Utan för att få hjälp av människor som vart med om liknande saker eller kanske vet någon annan som vart utsatt.

Angående andras tjat om kamerorna. Jag skulle kunna lägga in bilder på dem, men vad tjänar det till mer än bevis att dessa sitter uppe? Jag har inget behov av att lägga upp bevis. Tror inte folk på mig så varför ens bry sig. Jag försöker inte lura någon. Jag söker bara tips, hjälp och stöd. Vill ni inte va det, eller inte tror på mig. Varför ens lägga ner energi på mig?
Citera
2013-10-12, 19:15
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickoow
Det skulle inte fungera. Han blir ju inte gripen bara för att en naken flicka blir fångad på video, eftersom det är inte ägarens fel, och vem skulle vilja springa naken på en tomt?

// Rickoow

Du kanske har rätt men jag tror det är enklare att få dit polisen om man ringer och säger att det är en gubbe som filmar småflickor. vilket han gör även fast det inte är hans mening
Citera
2013-10-12, 22:30
  #159
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhanna
Jag har varken tid eller orka att sitta och ljuga om det här. Faktiskt. Det är så här det gått till. Jag försår inte vad man vill ha ut av att skriva en sån här hisstoria som är påhittad. Jag skriver inte för att få folk att kommentera en påhittad historia. Utan för att få hjälp av människor som vart med om liknande saker eller kanske vet någon annan som vart utsatt.

Angående andras tjat om kamerorna. Jag skulle kunna lägga in bilder på dem, men vad tjänar det till mer än bevis att dessa sitter uppe? Jag har inget behov av att lägga upp bevis. Tror inte folk på mig så varför ens bry sig. Jag försöker inte lura någon. Jag söker bara tips, hjälp och stöd. Vill ni inte va det, eller inte tror på mig. Varför ens lägga ner energi på mig?
det är inte vad jag menar. jag tror bara att historien är kraftigt vinklad av hur du upplever det, inte att du trollar.

men rådet till dig är att lämna en skriftlig anmälan till länsstyrelsen där du förklarar att din granne bedriver kameraövervakning över din tomt som du inte godkänt, vilket strider mot kameraövervakningslag (2013:460) och att du därmed kräver en oanmäld tillsyn enligt gällande lagstiftning. om så inte sker, eller ingen åtgärd görs efter besök (dom har rätt att beslagta all utrustning som används för olaga kameraövervakning) vill du ha ett skriftligt motivering som förklarar länsstyrelsens beslut. med det dokumentet kan du vända dig till datainspektionen som har i uppdrag att skydda din personliga integritet. där begär du att dom ska överklaga länsstyrelsens beslut med motiveringen att kameraövervakning sker över din tomt utan godkännande, vilket strider mot kameraövervakningslag (2013:460).
__________________
Senast redigerad av stillton 2013-10-12 kl. 22:34.
Citera
2013-10-13, 19:49
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redhanna
Jag har varken tid eller orka att sitta och ljuga om det här. Faktiskt. Det är så här det gått till. Jag försår inte vad man vill ha ut av att skriva en sån här hisstoria som är påhittad. Jag skriver inte för att få folk att kommentera en påhittad historia. Utan för att få hjälp av människor som vart med om liknande saker eller kanske vet någon annan som vart utsatt.

Angående andras tjat om kamerorna. Jag skulle kunna lägga in bilder på dem, men vad tjänar det till mer än bevis att dessa sitter uppe? Jag har inget behov av att lägga upp bevis. Tror inte folk på mig så varför ens bry sig. Jag försöker inte lura någon. Jag söker bara tips, hjälp och stöd. Vill ni inte va det, eller inte tror på mig. Varför ens lägga ner energi på mig?

Jag tror dig, så det är lugnt.
Men bara dra på en mask framför ansiktet och förstör kamerorna?

// Rickoow
Citera
2013-10-13, 21:41
  #161
Medlem
Förstår inte frågan, förstår inte varför du frågade?!?!

Citat:
Ursprungligen postat av redhanna
Ja jag är ung, ja JAG har bott i UMEÅ. Men jag har varit SÄRBO. MIN FAMILJ HAR BOTT DÄR LÄNGRE ÄN MANNEN I FRÅGA DET ÄR HAN SOM TRAKASSERAR. Svårt att förstå? JAG BOR I MITT FAMILJEHEM! SVÅRT ATT KOPPLA? MEN MANNEN HAR TRAKASSERAT OSS I 2,5 år. VI... MIN FAMILJ! MAMMA, PAPPA, FÄSTMAN OSV. Men det är ju JÄTTEKONSTIGT att komma tillbaka till sina rötter! Nej inte direkt!

Okej. Men då bekräftar du ju precis det jag skrev?
Okej!
Men kanske låt denne mannen vara i fred och NI, du och din familj, välja era strider?
Tror fortf. att ni så länge ni lämnar denna grannfamiljen i fred så får ni också, som detta grannar, vara helt i fred. Gräv ned eran stridsyxa så finnes där ingen strid.
Men ni verkar VILJA bråka, du och din ursprungsfamilj? Och genom din post här vilja och behöva finna stridsmedel? Jaa?? Du har väl som redan övervakat din grannfamilj här, detta i sådana fall?!?!
__________________
Senast redigerad av hee4r 2013-10-13 kl. 21:45.
Citera
2013-10-13, 22:09
  #162
Medlem
om det är trålösa kameror kan man alltid skaffa en signalstörare typ en sån här http://www.prylstaden.se/spionprylar...h-ljudsignaler
Citera
2013-10-13, 22:13
  #163
Medlem
Jag har två förslag du kan testa: 1. Kontakta fruns släktingar och tidigare vänner (jag antar att hon inte får ha några längre) och berätta om att hon blir misshandlad och psykopatkontrollerad. 2. Han verkar slug, men alldelles för hetsig och okontrollerad för sitt eget bästa. Om ni går hem till honom med dold kamera och provocerar honom lite kan ni kanske lura honom att skryta om hur ni aldrig kommer kunna sätta dit honom på ett sätt som räknas som erkännande i domstol.
Citera
2013-10-14, 10:31
  #164
Medlem
Hur många kameror är det överhuvudtaget?
Har han rättighet för att filma, eller filmar han helt olagligt?
Och erat hus får inte vara i räckbild om man säger så (förstår ni)? Alltså att om han filmar sin egen tomt pga säkerheten så kan ni inget göra. Men om han har rättigheter för filmbevakning så kan han ju inte rikta alla kamerorna mot er lägenhet/tomt/hus, ja det spelar ingen roll i stort sätt.

// Rickoow
Citera
2013-10-17, 13:46
  #165
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Jag har två förslag du kan testa: 1. Kontakta fruns släktingar och tidigare vänner (jag antar att hon inte får ha några längre) och berätta om att hon blir misshandlad och psykopatkontrollerad. 2. Han verkar slug, men alldelles för hetsig och okontrollerad för sitt eget bästa. Om ni går hem till honom med dold kamera och provocerar honom lite kan ni kanske lura honom att skryta om hur ni aldrig kommer kunna sätta dit honom på ett sätt som räknas som erkännande i domstol.


Jävligt smart, det är bara ett liiiiiiiiiiiitet problem, han MÅSTE godkänna att dom filmar/spelar in honom, annars kan det inte användas som bevismaterial, så: bra ide, men ändå värdelös, för han lär inte skriva på en fullmakt som tillåter dom att filma honom när han säger dessa saker.
Citera
2013-10-17, 13:56
  #166
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Jävligt smart, det är bara ett liiiiiiiiiiiitet problem, han MÅSTE godkänna att dom filmar/spelar in honom, annars kan det inte användas som bevismaterial, så: bra ide, men ändå värdelös, för han lär inte skriva på en fullmakt som tillåter dom att filma honom när han säger dessa saker.

Det stämmer inte alls.

För det första: I Sverige "underkänns" inte bevis bara för att man har anskaffat dem på olagligt sätt.
(Sagt på ett annat sätt: Om jag skulle bryta mig in hos dig, misshandla dig tills du lämnar över koden till ditt kassaskåp eftersom jag vet att det i detta skåp finns bevis för något så skulle dessa bevis vara fullt godkända i en rättegång. Du skulle ju såklart kunna upprätta ett antal motanmälningar, men det är en annan sak. Bevisen skulle INTE underkännas)


För det andra: Den nya lagen om kränkande fotografering har en lydelse som gör att man får filma/fotografera på ett sådant sätt om omständigheterna berättigar det. I detta fall anser jag att det troligen skulle vara applicerbart.
Citera
2013-10-17, 20:06
  #167
Medlem
Walker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det stämmer inte alls.

För det första: I Sverige "underkänns" inte bevis bara för att man har anskaffat dem på olagligt sätt.
(Sagt på ett annat sätt: Om jag skulle bryta mig in hos dig, misshandla dig tills du lämnar över koden till ditt kassaskåp eftersom jag vet att det i detta skåp finns bevis för något så skulle dessa bevis vara fullt godkända i en rättegång. Du skulle ju såklart kunna upprätta ett antal motanmälningar, men det är en annan sak. Bevisen skulle INTE underkännas)


För det andra: Den nya lagen om kränkande fotografering har en lydelse som gör att man får filma/fotografera på ett sådant sätt om omständigheterna berättigar det. I detta fall anser jag att det troligen skulle vara applicerbart.

Det du säger kanske stämmer, men det vill nog isåfall till att straffvärdet på brottet i fråga är högt, annars känns det som att det inte finns anledning att kunna använda "framprovocerade" bevis som just giltiga bevis? Tex får inte ens polisen provocera fram brott för att få fram ett bevis, så det finns nog restriktioner också i denna fråga skulle jag tro.
Men alla brott är ju individuella så att säga något generellt kanske inte är så lätt.
__________________
Senast redigerad av Walker84 2013-10-17 kl. 20:09.
Citera
2013-10-17, 20:50
  #168
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walker84
Det du säger kanske stämmer, men det vill nog isåfall till att straffvärdet på brottet i fråga är högt, annars känns det som att det inte finns anledning att kunna använda "framprovocerade" bevis som just giltiga bevis? Tex får inte ens polisen provocera fram brott för att få fram ett bevis, så det finns nog restriktioner också i denna fråga skulle jag tro.
Men alla brott är ju individuella så att säga något generellt kanske inte är så lätt.

Du har fel igen.
Bevisprovokation är lagligt i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback